Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ برابر با  ۰۲ سپتامبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴  برابر با ۰۲ سپتامبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۹۵)

چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ برابر با ۲ سپتامبر ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

افزایش ۱۱/۵ درصدی طلاق در ایران

 

مرگ ۹۳۹ نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در چهار ماهه نخست سال

 

مصرف سالانه ۴۲۰ هزار تن پالم در روغن‌های خوراکی

 

خشونت، تعرض، اعتیاد، پرخاشگری، مشاجرات خانوادگی دلایل فرار ۹۰ درصد دختران از خانه

 

۲۰ میلیون کم سواد و بیسواد در کشور

 

درصد جمعیت سیستان و بلوچستان گرفتار نا امنی غذایی هستند ، کم وزنی، کوتاهی قد و سوء تغذیه در استان

 

تولید میوه‌ها وسبزی‌های سرطان‌زا / ۸۰ درصد فاضلاب‌های خانگی وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود

 

سالانه ۲۵۰ هکتار باغ در تهران تخریب می شود

 

نرخ  تورم مرداد ماه  ۸\۱۳ درصد اعلام شد

 

هر ۵  دقیقه یک نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می شود

 

 

 

۱۰ شهریور : افزایش ۱۱/۵ درصدی طلاق در ایران

 

بر اساس آمارهای موجود در پنج ماهه اول امسال ۶۵۷ هزار و ۲ مورد ولادت و۶۹ هزار و ۱۸۲ مورد طلاق به ثبت رسیده که آمار ولادت ۴.۸ درصد افزایش و طلاق نیز ۱۱.۵ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای سازمان ثبت‌احوال، در پنج ماهه اول امسال ۶۵۷ هزار و ۲ مورد تولد رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۴.۸ درصدی برخوردار بوده است.

 

از کل آمارها ۳۳۷ هزار و ۸۶۵ مورد مربوط به تولد پسران و ۳۱۹ هزار و ۱۳۷ مورد نیز تولد دختران به ثبت رسیده است.

 

هرمزگان بیشترین و لرستان کمترین نرخ تولد

 

به طور متوسط در هر ساعت ۱۷۷ مورد ولادت و روزانه نیز ۴ هزار و ۲۳۹ مورد تولد ثبت شده است.

 

از سوی دیگر بیشترین رشد ولادت مربوط به استان‌های هرمزگان با ۱۱.۴، قم با ۹.۲ و یزد با ۹.۱ درصد افزایش بوده است.

 

همچنین کمترین ولادت‌ها نیز مربوط به استان لرستان با منفی ۷ دهم درصد و گیلان با منفی ۴ دهم درصد بوده است.

 

۴۱ مورد وفات طی هر ساعت . همچنین طی این مدت ۱۵۴ هزار و ۸۴ مورد وفات رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ دهم درصد کاهش داشته است.

 

در هر ساعت ۴۱ مورد فوت و در هر شبانه‌روز نیز ۹۹۴ واقعه وفات به ثبت رسیده است.

 

افزایش ۳.۳ درصدی ازدواج

 

بر اساس آمارهای به دست آمده، ۲۹۷ هزار و ۶۲۴ مورد ازدواج به ثبت رسیده که این واقعه نیز ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

 

در هر ساعت ۸۰ مورد ازدواج و در هر روز نیز ۱۹۲۰ مورد واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.

 

افزایش ۱۱.۵ درصدی طلاق

 

طی پنج ماهه امسال همچنین ۶۹ هزار و ۱۸۲ مورد واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱.۵ درصد افزایش داشته است.

 

همچنین در هر ساعت ۱۹ مورد طلاق و در هر شبانه‌ روز نیز ۴۴۶ واقعه طلاق در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ثبت‌احوال به ثبت رسیده است.

 

۹ شهریور : مرگ ۹۳۹ نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در چهار ماهه نخست سال

 

ایلنا: در چهار ماهه نخست سال جاری ۹۳۹ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، از کل تلفات مواد مخدر در این مدت ۸۳۸ نفر مرد و ۱۰۱ نفر زن بودند.

 

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در چهار ماهه نخست سال جاری آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد افزایش یافته، این آمار در چهار ماهه ابتدایی سال قبل ۹۳۷ نفر بوده‌است.

 

در چهار ماهه نخست امسال استان‌های تهران با ۲۴۰، خراسان رضوی با ۱۲۲ و اصفهان با ۶۲ بیشترین و استان‌های بوشهر با سه، آذربایجان غربی و گلستان با چهار و خراسان جنوبی و مرکزی با پنج کمترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند. همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد در این مدت هیچ مورد مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر نداشته است.

 

۳. ۵۴ درصد تلفات اعتیاد ناشی از مسمومیت حاد

 

بر اساس این گزارش بیشترین متوفیان سوءمصرف مواد مخدر تحت تأثیر مسمومیت حاد جان خود را از دست داده‌اند به نحوی که آمار تلفات ناشی از مسمومیت حاد در چهار ماهه نخست امسال ۵۱۰ نفر (۴۶۴ مرد و ۴۶ زن) بوده‌است که۳. ۵۴ درصد از کل تلفات اعتیاد را در بر می‌گیرد.

 

پس از مسمومیت حاد عوارض مصرف طولانی با ۲۹۵ (۲۵۷ مرد و ۳۸ زن) و مصرف روانگردان‌ها با ۱۳۴ فوتی (۱۱۷ مرد و ۱۷ زن) در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر قرار دارند.

 

بیشترین تلفات مربوط به تیر ماه است

 

در سال جاری بیشترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در تیر ماه ثبت شده در این ماه ۲۷۳ نفر بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۴۲ نفر مرد و ۳۱ نفر زن بودند.

 

در سال جاری کمترین آمار تلفات اعتیاد با ۱۹۹ فوتی مربوط به فروردین ماه است.

 

۷ شهریور : مصرف سالانه ۴۲۰ هزار تن پالم در روغن‌های خوراکی

 

از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات روغن حدود ۴۲۰ هزار تن مربوط به روغن پالم است که موارد و حجم استفاده از آن در روغن های سرخ کردنی ، روغن های نیمه جامد و مخلوط متفاوت است.

 

محمد قبله در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مصوبه افزایش ۵ درصدی بهای روغن نباتی از سوی انجمن صنایع روغن نباتی کشور به کلیه کارخانجات ابلاغ  شده است البته با وجود افزایش هزینه تولید، از ۲ سال پیش تاکنون هیچ‌گونه تغییر قیمتی در محصولاتمان نداشته ا یم.

 

وی با بیان اینکه بیشترین واردات سویا و پالم از کشورهای امریکای جنوبی ( آرژانتین ) اوکراین ، روسیه و مالزی صورت میگیرد، گفت: حدود ۳۰ درصد از تولیدات ما به روغن پالم اختصاص دارد.

 

قبله تصریح کرد: از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات روغن حدود ۴۲۰ هزار تن مربوط به روغن پالم است که موارد و حجم استفاده از آن در روغن های سرخ کردنی ، روغن های نیمه جامد و مخلوط متفاوت است.

 

۷ شهریور : خشونت، تعرض، اعتیاد، پرخاشگری، مشاجرات خانوادگی دلایل فرار ۹۰ درصد دختران از خانه

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر بر اساس گزارشات و پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از۹۰ درصد علت فرار دختران از خانه مسائل خانوادگی است و تنها حدود ۱۰ درصد آن به مسائل فراخانوادگی ارتباط دارد.

 

حبیب الله مسعودی فرید، با تاکید بر آنکه بیش از ۹۰ درصد فرار دختران ناشی از مسائل و مشکلات درون خانواده است افزود: مشکلاتی چون خشونت، تعرض، اعتیاد، پرخاشگری، مشاجرات خانوادگی و غیره از عمده علت‌های فرار دختران از خانه است.

 

وی ادامه داد: ۱۰ درصد علت فرار دختران از خانه نیز به مسائل فراخانوادگی چون دستیابی به موقعیت اقتصادی بهتر، عشق و عاشقی‌های دوران جوانی، فریب خوردن و غیره مربوط می‌شود.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: چندین سال است که شاهد آن هستیم که اکثر دختران فراری کمتر از ۱۸ ساله هستند و البته این آمار را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد زیرا در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از فرار دختران در دست نیست.

 

۵ شهریور : ۲۰ میلیون کم سواد و بیسواد در کشور

 

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار فرد بیسواد و ۱۱ میلیون کم سواد در کشور شناسایی شده است.

 

علی باقرزاده روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در ارومیه افزود: سه میلیون و ۴۰۰هزار نفر از کل بیسوادان و کم سوادان کشور نیز زیر ۱۰ سال و بالای ۵۰ سال هستند.

 

وی اظهار کرد: عمده بیسوادان در کشور در گروه سنی بالای  ۵۰سال قرار دارند که باید توجه ویژه ای به این موضوع شود.

 

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور اظهار کرد: آذربایجان غربی در ردیف شش استان آخر کشور از نظر تعداد بیسوادان است که لزوم تدوین یک برنامه مدون را می طلبد.

 

وی با اشاره به فواید باسوادی گفت: بررسی ها بیانگر این است که باسوادی در مقطع ابتدایی دارای سه اثر مهم است که کاهش فقر، افزایش سلامت جامعه و فرد، مشارکت مردم در اجتماع و احترام به قواعد اجتماعی را در پی دارد.

 

باقرزاده افزود: سال گذشته اعتبارات بخش سواد آموزی آذربایجان غربی ۱۲۰میلیارد ریال بوده که در صورت عملکرد مطلوب استان می توانیم این مبلغ اعتبار را به دو برابر نیز افزایش دهیم.

 

 

 

۲ شهریور : درصد جمعیت سیستان و بلوچستان گرفتار نا امنی غذایی هستند ، کم وزنی، کوتاهی قد و سوء تغذیه در استان

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش از کم وزنی، کوتاهی قد و سوء تغذیه به عنوان معضلی جدی و تهدید کننده سلامت فردی و اجتماعی ویژه جامعه خاش و سیستان و بلوچستان یاد کرد و افزود: در این موضوعات بدترین استان در کشورمان سیستان و بلوچستان بوده که از لحاظ پایین بودن شاخص ها رتبه نخست را داریم.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر پرویز براهویی در نشست اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان خاش افزود: ۱۹ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان گرفتار نا امنی غذایی هستند.

 

۲ شهریور : تولید میوه‌ها وسبزی‌های سرطان‌زا / ۸۰ درصد فاضلاب‌های خانگی وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود

 

فرارو- رئیس ستاد محیط زیست شهر تهران اخیرا گفته ۸۰ درصد فاضلاب‌های خانگی رهاسازی و وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود. علی‌محمد شاعری همچنین می‌گوید ۳۰۰ میلیون متر مکعب از روان آب‌های خروجی شهر تهران به مصارف مستقیم کشاورزی می‌‌رسد و ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند.

 

به گزارش فرارو، ورود فاضلاب‌ها به اراضی کشاورزی موضوعی قدیمی است که مختص تهران نیز نمی‌شود. بسیاری از شهرهای دیگر هم با این مسئله درگیر شده‌اند. آبیاری مزارع سبزیجات در اصفهان و چهارمحال بختیاری چندین‌ماه پیش منجر به ابتلای برخی از مردم به اسهال شده بود. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان اردبیل نیز چندی‌پیش گفته بود در برخی شهرهای استان اردبیل از فاضلاب خام و تصفیه‌نشده استفاده می‌شود. همچنین مدتی پیش زمزمه رهاشدن فاضلاب از شهر پردیس در شرق تهران به سمت زمین‌های زراعی جنوب آن به گوش می‌رسید.

 

مسئولان در برابر نگرانی‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب از کاهش آن سخن می‌گویند.  کاظم ندافی –رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت- سال گذشته گفت: آبیاری مزارع با فاضلاب خام ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. او همچنین گفته تا سال ۸۹، ۸۸۱۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور با فاضلاب خام آبیاری شدند اما تا پایان سال ۹۲ با اقدامات وزارت بهداشت سطح این مزارع به ۲۵۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد.

 

۲ شهریور : سالانه ۲۵۰ هکتار باغ در تهران تخریب می شود

 

عضو هیئت علمی کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این نشست به تغییر کاربری باغات تهران و روند تخریب آن ها طی دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت در سال ۱۳۶۸، تعداد ۵۰ هزار باغ در تهران وجود داشت اما در سال ۱۳۸۱ این تعداد تا سطح ۱۳ هزار باغ کاهش یافت.

 

به گزارش «تامین ۲۴» (tamin24.ir) کیانوش سوزنچی، با اشاره به مساحت این باغها ادامه داد مساحت باغ های تهران از ۱۴ هزار هکتار در سال ۶۸به ۹۹۰۰ هکتار در سال ۸۱ رسیده است و با یک بررسی دقیق در زمینه باغات تهران می توان به صراحت گفت که باغ های تهران در حال نابودی است.

 

عضو انجمن بین المللی معماران منظر در مورد مکان و جانمایی باغات تهران گفت این باغ ها در مجاورت با رودخانه ها و مسیرقنات ها قرار دارند و اکثر آن ها در شمال شهر متمرکز هستند و ۶۸ درصد باغات تخریب شده بالای ۵ هزار مترمربع هستند و این نشان می دهد که اکثر باغ های بزرگ در حال نابودی هستند.

 

عضو هیئت علمی کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران راهکار خود برای جلوگیری از تخریب بیشتر باغات تهران را ارزش گذاری باغها، اصلاح و اجرای قوانین و تخصیص منابع دانست و گفت در ۵۰ سال گذشته حفظ منابع طبیعی صورت نگرفته چه برسد به گسترش باغها و در وضعیتی قرار داریم که از باغهای تهران روی نقشه فقط یک لکه باقی مانده است.

 

۲ شهریور : نرخ  تورم مرداد ماه  ۸\۱۳ درصد اعلام شد

 

در حالی مرکز آمار ایران نرخ تورم در مردادماه را ۸\۱۳ درصد اعلام کرده است که بررسی جزئیات نرخ تورم در ۳۰ گروه کالایی نشان می‌دهد مردم در یک سال منتهی به مرداد ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با تورم‌های ۳۱ درصد هم مواجه بوده‌اند که مربوط به آب، برق و سوخت می‌شود.

 

طی یک سال اخیر قیمت آب، برق و سوخت ۳۱درصد افزایش داشت که بالاترین رکورد گرانی را ثبت کرده است.

 

همچنین نرخ تورم در میوه و خشکبار در مرداد ۹۴ بیش از ۲۴ درصد بوده است که با تورم متوسط ۸\۱۳ درصد اختلاف فاحش دارد.

 

در حالی تورم ۸\۱۳ درصد با محاسبه متوسط تغییر شاخص قیمت ۳۰ گروه کالایی محاسبه شده است که آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم در برخی کالاهای ضروری که مردم بیشتر با آنها سروکار دارند، بیش از این رقم بوده است.

 

نرخ تورم حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش و خدمات تفریحی و فرهنگی در مرداد امسال بالای ۱۷ درصد بوده است.

 

 

 

۳۰ مرداد : هر ۵  دقیقه یک نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می شود

 

وزیرکار و رفاه اجتماعی از تحت پوشش قرار گرفتن بیمه سلامت ۱۰ میلیون نفر در کشور خبر داد وگفت: غالب این جمعیت حاشیه نشین و کم درآمد هستند. بهبود وضعیت دفترچه های سلامت و بهتر شدن وضعیت اوراق بهاددار روندی است که دولت پیشرفت آن را متوقف نخواهد کرد.

 

وی گفت: هر پنج دقیقه یک نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می شود و باید هر سال برای ۸۰۰هزار نفر شغل ایجاد کرد و این آمار یعنی از همه ظرفیت ها و توان باید به نحو احسن استفاده کرد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©