Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ برابر با  ۰۱ اکتبر ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴  برابر با ۰۱ اکتبر ۲۰۱۵
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۹۷)

پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۰۱ اکتبر ۲۰۱۵

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

‌دستگیری بیش از ۲۰۰۰ تبعه بیگانه در هرمزگان طی شش ماه

 

۴۵ درصد خانوارهای زن سرپرست فقیرند

 

هزینه خانوار کارگری: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

 

افزایش ۳۰ درصدی مرگ زنان معتاد

 

یک میلیون ایرانی بی شناسنامه از پدران خارجی

 

۸۷ مرد سالمند به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند

 

سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کمتر از استانداردهای دنیاست

 

اوضاع بیکاری در ۱۵ استان بدتر شد

 

رتبه ۹۷ ایران بین ۱۴۱ کشور در جذب گردشگری

 

بانک مرکزی: بدهی های دولت احمدی نژاد که به روحانی رسید+جدول

 

۵۰ درصد کل کارگران ایران حداقل دستمزد می‌گیرند

 

 

 

۸ مهر :  ‌دستگیری بیش از ۲۰۰۰ تبعه بیگانه در هرمزگان طی شش ماه

 

عصر ایران

 

فرمانده نیروی دریابانی هرمزگان از دستگیری دوهزار و ۹۴ مورد تبعه بیگانه طی شش ماهه اخیر در هرمزگان خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، احمد دادستانی ظهر امروز(هشتم مهر ماه) در نشستی خبری با بیان اینکه در عرصه مقابله با قاچاق ارگان‌های مختلف باید پای کار بیایند، اضافه کرد: بخشی از قاچاق از راه دریا و از مجاری غیرقانونی و بخش قابل تأملی نیز گویا از مجاری قانونی صورت می‌گیرد که این امر نیازمند توجه بیش از پیش دستگاه‌های مربوطه است.

 

وی ادامه داد: در مواردی مشاهده شده است که یک شناور تجاری، در پوشش کالایی دیگر اقدام به وارد کردن کالاهای قاچاق می‌کند.

 

وی ادامه داد: در رابطه با مقوله قاچاق کالا همچنین در شش ماهه اخیر، ۲۶۹ خودرو، ۶۱۹ شناور توقیف و هزار و ۱۰۹ نفر دستگیر و هزار و ۱۶۶ مورد پرونده تشکیل شده است که ارزش ۹۸۲ مورد از این پرونده‌ها بالای ۱۰ میلیون تومان است.

 

این فرمانده نیروی دریابانی از کاهش ۱۰ درصدی کشفیات مشروبات الکی خبر داد و گفت: در مدت مذکور همچنین کشفیات سلاح ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

 

۸ مهر : ۴۵ درصد خانوارهای زن سرپرست فقیرند

 

حسین راغفر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در حوزه زنان و خانواده تمام شواهد نشان می‌دهد محرومیتهای زنان نسبت به مردان بسیار جدی است البته من نگاه جنسیتی ندارم اما این اطلاعات را از شواهد تجربی در کشور دریافته‌ام. به طور مثال فقر خانواده‌های زن سرپرست تقریبا 1.3 برابر خانواده‌های مرد سرپرست است.

 

راغفر درتوضیح آماری فقر در بین زنان و مردان تصریح کرد: فقرزنان درسالهای گذشته ۳/۱ تا ۴/۱ برابر بیشتر از مردان بوده است. تقریبا ۱۲ درصد خانوارهای کشور، زن‌سرپرست هستند وحدود ۴۵و درصد خانوارهای زن سرپرست فقیرهستند که این نسبت برای مردان ۳۰ درصداست؛ یعنی حدود ۴/۱ برابر و بعضی سال‌ها تا ۵/۱ برابر فقر زنان نسبت به مردان افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: جمعیت زنان داخل خانوارهای فقیر (زن سرپرست و یا مرد سرپرست) به نسبت جمعیت زنانی که در فقر قرار دارند، قابل توجه است از طرف دیگرشاهد محرومیت دیگری هم هستیم و آن نامناسب بودن فرصت‌های شغلی مناسب در بین زنان است.

 

۷ مهر : هزینه خانوار کارگری: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

 

 رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از تشکیل نخستین جلسه کارگروه دستمزد سال 95 در نیمه دوم مهرماه خبر داد و آخرین رقم هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری را 3 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد.

 

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری در سال گذشته دو میلیون و 200 هزار تومان بود که امسال به سه میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.

 

به گفته وی رقم سه میلیون و 200 هزار تومان با محاسبات و تحقیقات میدانی صورت گرفته مربوط به حاشیه شهرها است و هزینه زندگی در پایتخت و کلان‌شهرهای دیگر بیش از این رقم است.

 

عباسی بیشترین هزینه سبد معیشت کارگران را اجاره‌خانه، حمل و نقل و خوراک ذکر کرد.

 

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: بخش اعظمی از کارگران حداقل حقوق وزارت کار که 700 هزار تومان است می گیرند که با توجه به رقم بالای هزینه ماهانه خانوارهای کارگری این میزان دستمزد به هیچوجه تامین کننده خانوارهای کارگری نیست و کارگری که کمتر از سه میلیون تومان بگیرد نمی‌تواند زندگی کند.

 

وی در ادامه از تشکیل نخستین جلسه کارگروه مزد سال 95 در اواخر نیمه دوم مهر ماه و آغاز بررسی دستمزد کارگران خبر داد.

 

عباسی با اشاره به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و مرکز آ‌مار ایران، افزود: نرخ تورمی که هر سال اعلام می‌شود نرخ تورم دولتی است در حالی که ما تورمی را قبول داریم که سه جانبه باشد و دولت، کارفرما و کارگر هر سه در اعلام آن دخیل باشند.

 

وی در پایان با تاکید بر تقویت بند دو ماده ۴۱ قانون کار گفت: زمانی می‌توان نرخ تورم را تک رقمی اعلام کرد که جامعه کارگری کاهش قیمتها و تورم را به معنای واقعی در زندگی خود احساس کنند.

 

۴ مهر : افزایش ۳۰ درصدی مرگ زنان معتاد

 

جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مرگ و میر بین زنان در سال گذشته به سبب استفاده از مواد مخدر صنعتی گفت: امسال مرگ‌ومیر ۵ درصد در مصرف کنندگان مواد مخدر افزایش یافته است.۲۶ درصد معتادان، مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند که قالباً جوان و زیر ۳۵ سال سن دارند ضمن اینکه تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر است.

 

۴ مهر : یک میلیون ایرانی بی شناسنامه از پدران خارجی

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: احتمال می دهیم یک میلیون نفر فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع بیگانه در کشور زندگی می کنند که هویت آنها مشخص نیست .

 

عباس قائدی رحمت در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تصویب دو فوریت قانون تابعیت به فرزندان مادرانی که دارای همسر خارجی هستند در جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمارها که در سال ۸۵ تخمین زده شده است، ۲۰۰ هزار نفر فرزند مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی در ایران زندگی می کنند که تابعیت آنها مشخص نیست.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: بر اساس قانون، افرادی که ۱۸ سال خود را تمام می‌کنند، باید تکلیف هویت شان مشخص شده باشد. در این قانون ذکر شده است «زمانی که این افراد ۱۸ ساله می‌شوند و تا یک سال بعد نیز در ایران اقامت داشته باشند و تبعیت غیر ایرانی پدر آنها محرز شود، اسناد هویتی برای شان صادر می‌شود که در این باره چند دستگاه از جمله نیروی انتظامی، استانداری، ثبت‌ احوال و … درگیر می‌شوند».

 

قائدی رحمت گفت: بر اساس این طرح، کسانی که ۱۸ ساله می‌شوند و ۵ سال به صورت متناوب در ایران اقامت داشته‌اند، در سن ۱۸سالگی می‌توانند تقاضای تبعه ایران را بدهند و دستگاه‌ها موظفند که ظرف مدت مشخصی به طور مثال فرمانداری در مدت سه ماه گزارش خود را در مورد وضعیت این افراد ارائه دهد.

 

 

۴ مهر : ۸۷ مرد سالمند به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند

 

 

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت:براساس سرشماری سال ۹۰ ،نرخ ملی سالمندی در کشور ۲/۸ درصد است و در حال حاضر نرخ سالمندی در استان گیلان ۱۱ درصد، استان مازندران ۱۰ درصد، همچنین در تهران، اصفهان و تبریز نرخ سالمندی بالاتر از نرخ ملی است.

 

دکتر فرید براتی سده در گفتگو با تامین«۲۴» گفت: در حال حاضر ۴۹درصد سالمندان کشور را مردان و ۵۱درصد را زنان تشکیل می دهند.

 

براتی سده افزود: از سال ۱۴۰۰ شیب سالمندی به سرعت افزایش می یابد زیرا میزان زاد و ولد کاهش و سن امید به زندگی افزایش یافته است. همچنین آمارها نشان می دهد که جمعیت زنان سالمند نسبت به مردان طی سالهای آینده با رشد چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 

تا سال ۱۴۱۵ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۸۷ مرد سالمند خواهد بود

 

وی گفت:براساس شاخص جنسی سالمندی که تعداد مردان سالمند را به ۱۰۰ زن سالمند می سنجد؛ در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۹۹ مرد سالمند بود و پیش بینی می شود که تا سال ۱۴۱۵ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۸۷  مرد سالمند داشته باشیم.

 

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد:جمعیت سالمندی نه تنها با زنانه شدن همراه بوده بلکه آمار زنان سالمند تنها، نیز رو به ازدیاد است،همچنین واگذاری زنان سالمند به مراکز نگهداری سالمندان نیز در حال افزایش است.

 

براتی سده افزود: از ۶میلیون سالمند، ۴ میلیون و ۳۰۰هزار نفر دارای زندگی متاهلی هستند و۲۱ صدم درصد یعنی حدود ۱۵ هزار نفر در مراکز سالمندان نگهداری می شوند و روند آمارها نشان می دهد واگذاری سالمندان به مراکز نگهداری سالمندان طی سالهای آینده به دلیل توان اقتصادی پایین خانواده ها افزایش یابد.

 

 

 

 

 

۲ مهر : سن سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کمتر از استانداردهای دنیاست

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه فارس، حسین پاکدامن در حاشیه برگزاری هشتمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین المللی سکته مغزی، در جمع خبرنگاران گفت: مبتلایان به میگرن و سردردهای میگرنی باید از استرس، بیخوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، شکلات، هوای آلوده، سیگار، الکل، صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کنند.

 

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده سن سکته مغزی در کشور ۱۰ سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل است.

 

وی گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می‌شوند که بیش از ۲۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

 

رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: حدود ۱۵ درصد افرادی که دچار سکته می‌شوند، فوت می‌کنند و تقریبا ۸۵ درصد بقیه از مرگ نجات می‌یابند، اما ۷۰ درصد این افراد از کار محروم شده، ۲۰ درصد در فعالیت‌های اولیه زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، استحمام و… دچار مشکل می‌شوند و ۳۰ درصد هم بدون کمک دیگران قادر به راه رفتن نیستند.

 

اکدامن اظهار کرد: شیوع روزافزون صرع موجب اهمیت ویژه آن شده و هم اینک ۷۰۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در کشور وجود دارد که نسبت به سایر بیماری‌ها مانند «ام .اس» که معضل بزرگ جامعه متخصصان مغز و اعصاب به‌ شمار می‌رود، شایع‌تر است.

 

 

 

۲۳ شهریور : اوضاع بیکاری در ۱۵ استان بدتر شد

 

البته مقامات دولتی می‌گویند در این فاصله ۷۵۵هزار بیکار شاغل شده‌اند.

 

طبق اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در استان لرستان که طی سال های گذشته بالاترین میزان بیکاری را در بین استان های کشور داشته، به یکباره از ۲۰.۳ درصد در بهار ۹۳ به ۱۰.۷ درصد در بهار امسال کاهش یافته که این میزان افت بیکاری در این استان پس از سال ها، اندکی تعجب برانگیز است، چون تغییر شدیدی در بهبود و حتی تشدید بیکاری در سایر استان ها مشاهده نمی شود و البته علاوه بر لرستان، در استان رئیس جمهور نیز بیکاری یکساله حدود ۷ درصد کاهش نشان می دهد.

 

به گزارش مهر، مشخص نیست که آیا چنین تغییر شدیدی در اوضاع بازار کار لرستان و همچنین سمنان، از سوی کارجویان و خانواده های لرستانی و سمنانی مورد تایید است و یا خیر؟

 

به هر تقدیر با شرایط فعلی اقتصاد، در فاصله بهار سال ۹۳ تا بهار سال جاری، اوضاع بیکاری در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، هرمزگان و یزد بدتر شده که نشان دهنده دشوارتر شدن شرایط ورود به بازار کار در این مناطق از کشور است.

 

با وجود اینکه مرکز آمار معتقد است بیکاری پس از سال ها در فاصله بهار ۹۳ تا بهار ۹۴ در لرستان نصف شده و از ۲۰.۳ درصد به ۱۰.۷ درصد افت کرده و این میزان کاهش در استان سمنان نیز از ۱۷.۴ درصد به ۱۰.۷ درصد بوده، اما در استان ایلام تنها ۱.۶ درصد، فارس ۱.۵ درصد، قم ۸ دهم درصد، کردستان ۶ دهم درصد، کرمانشاه یک درصد، گلستان یک درصد، مازندران ۴ دهم درصد، بوشهر نیم درصد و در همدان نیز نهایتا ۲ درصد کم شده است.

 

۲۲ شهریور : رتبه ۹۷ ایران بین ۱۴۱ کشور در جذب گردشگری

 

مجمع جهانی اقتصاد در تازه ترین گزارش خود از مجموعه گزارش های رقابت پذیری اقتصاد کشورهای مختلف، شرایط ایران را از نظر آمادگی برای جذب گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۵ میلادی بررسی کرده است.

 

رتبه و آمادگی ایران در این حوزه از آن رو به شدت مهم است که با تحولات مثبت رخ داده در فضای دیپلماتیک از یک سو و ضرورت کسب درآمدهای ارزی به غیر از مجرای فروش نفت، درآمد از محل جذب توریست یکی از کلیدی ترین روش های درآمدزایی ملی است.

 

از سال ۲۰۱۱ ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای در فهرست کشورهای مورد بررسی در گزارش های رقابت پذیری سفر و گردشگری مجمع اقتصاد جهانی قرار گرفت. براساس این گزارش، ایران در میان ۱۴۱ کشور رتبه ۹۷ را به خود اختصاص داده است.

 

در میان ارکان ایران، بهترین عملکرد متعلق به رکن رقابت پذیری قیمتی با رتبه ۱ و ضعیفترین عملکرد به رکن اولویت دهی به سفر و گردشگری با رتبه ۱۳۱ و سپس رکن محیط کسب وکار و رکن زیرساخت خدمات گردشگری هر دو با رتبه ۱۱۱ تعلق دارد.

 

در میان زیرشاخص ها، شیوع ایدز رتبه ۱، مالیات بر بلیط و هزینه های فرودگاهی رتبه ۳ و میزان ثبت نام در مدارس ابتدایی رتبه ۲ را می توان به عنوان برترین نقاط قوت دانست.

 

ازسوی دیگر زیرشاخص ها تخت های بیمارستانی و میزان مشارکت کارکنان زن هر دو با رتبه ۱۳۱ ، اولویت صنعت گردشگری برای دولت رتبه ۱۳۲ و میزان آموزش کارکنان رتبه ۱۳۳ جزو ضعیف ترین زیرشاخص های ایران بشمار می روند.

 

جایگاه ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا

 

در میان رقبای خاورمیانه و شمال آفریقا، امارات متحده عربی، قطر و بحرین به ترتیب سه رتبه برتر در میان ۱۶ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.

 

کشور ایران در منطقه، رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که رتبه نخست منطقه یعنی امارات متحده عربی در مقیاس جهانی در جایگاه ۲۳ قرار گرفته است.

 

ایران با نمره ۶٫۶۲ از لحاظ رقابت پذیری قیمتی در منطقه نیز برتر است. پایین ترین نمره در میان رکن های ایران در منطقه رکن گشودگی بین المللی با نمره ۲٫۱۴ است که رقم آن به میانگین منطقه یعنی ۲٫۱۸ نزدیک تر و از بهترین عملکرد جهانی یعنی ۵٫۲۵ بسیار فاصله دارد.

 

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بررسی هر مقصد در چهار بعد اصلی صورت می پذیرد. این ابعاد در مجموع به ۱۳ رکن به عنوان شاخص های اصلی و ۱۱ زیرشاخص، تقسیم می شوند.

 

۲۲ شهریور : بانک مرکزی: بدهی های دولت احمدی نژاد که به روحانی رسید+جدول

 

«دولت ایران ٣٠٠ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و توان بازپرداخت این بدهی را نیز دارا نیست.»

 

 به گزارش پارسینه به نقل از اعتماد، این بخشی از مصاحبه مفصل وزیر راه و شهرسازی با سایت اطلاع‌رسانی دولت است. او در حالی از رقم ٣٠٠ هزار میلیارد تومان تحت عنوان بدهی‌های دولت رونمایی کرده است که پیش از این مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی این رقم را ٢۵٠ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بودند. دولت یازدهم از ابتدای سال گذشته با هدف راه‌اندازی بازار بدهی‌های دولت نسبت به اختصاص بدهی‌های دولت اقدام کرد. برآوردها نشان می‌دهد دولت در سال‌های گذشته بدهی‌های فراوانی به پیمانکاران و طرف‌های معامله خود داشته است. افزایش حجم بدهی دولت به پیمانکاران و سازندگان تجهیزات اخلالی در روند اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی ایجاد کرد و سبب شد بسیاری از پیمانکاران طرف قرارداد با دولت دچار مشکل مالی شده و نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. با احتساب رقم ٣۴٠٠ تومان برای هر دلار به‌طور متوسط بدهی‌های دولت رقمی بالغ بر ٨٨ میلیارد دلار خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بدهی عظیم دولت را میراث به جا مانده از دولت یازدهم تلقی می‌کنند. دولت به کدام بخش‌ها بدهکار است؟

 

پیمانکاران؛ ٩۴ هزار میلیارد تومان

 

هر چند حجم بدهی‌های دولت ایران حدود ٢٠ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد می‌شود و بسیاری از دولت‌ها بیش از این میزان بدهکارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی دولت ایران از آن رو با اهمیت تلقی می‌شود که دولت نقش کلیدی و محوری را در عرصه اقتصاد بازی می‌کند، از این رو بدهکاری دولت به معنای بدهکاری قدرتمندترین بخش اقتصاد ایران می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی شود. از سوی دیگر برخی کارشناسان و حتی خود مقامات دولت، دولت را بدهکاری خوش قول تلقی نمی‌کنند از این رو این بدهی می‌تواند زمینه‌ساز بروز دردسرهایی برای بخش خصوصی و اقتصاد شود. بسیاری از فعالیت‌ها در اقتصاد ایران انحصاری است، از این رو اگر دولت خریدار منصفی برای این کالاها و خدمات نباشد، امکان بقا برای فعالان آن بخش فراهم نخواهد بود. پیمانکاران و فعالان صنعت برق از این دسته محسوب می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نیرو به تنهایی بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است. رضا پدیدار، رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت حجم بدهی وزارت نفت به سازندگان و پیمانکاران داخلی را ٣٠‌هزار میلیارد تومان عنوان کرده است. از سوی دیگر بدهی راه و شهرسازی به پیمانکاران نیز حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این سه وزارتخانه بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های بدهکار دولت را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب از مجموع ٩۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به پیمانکاران حدود ٧۵‌هزار میلیارد تومان بدهی سه وزارتخانه به پیمانکاران محسوب می‌شود. مجموع بدهی‌های دولت سبب شده است برخی کارشناسان، دولت یازدهم را بدهکارترین دولت پس از انقلاب لقب دهند که این حجم بدهی از دولت پیشین به ارث رسیده است.

 

تامین اجتماعی؛ ۶٠ هزار میلیارد تومان

 

هر چند برخی میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی را ٩٠ هزار میلیارد تومان می‌دانند اما مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این رقم را ۶٠ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز بیش از ٩٠ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. هر چند این بدهی انباشته از سالیان پیش روی دوش سازمان تامین اجتماعی سنگینی می‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌های دولت نهم و دهم در افزایش این مبلغ تاثیرگذار بود. سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته است که بدهی دولت به سازمان از سال ۵۴ تا ٨۴ طی ٣٠ سال چهار هزار میلیاردتومان بوده که این رقم از آغاز دولت نهم طی هشت سال به ۶٠ هزار میلیارد تومان رسیده است که دلیل بدهی دولت در این هشت سال تبدیل تعهدات دولت از سه مورد به ٢١ مورد است. در حالی بدهی دولت نهم و دهم به تامین اجتماعی افزایشی حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان را تجربه کرد که دولت پیشین جشن بازپرداخت بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را برگزار کرده بود. بر اساس این گزارش درست زمانی که رییس‌جمهور سابق از صاف بودن حساب دولت در ارتباط با تامین اجتماعی و نبود بدهی به این سازمان سخن می‌گفت، رقم بدهی‌های دولت به ۶٠ هزار میلیارد تومان نزدیک شده بود. بدهی‌های دولت به این سازمان بخشی از ناتوانی سازمان تامین اجتماعی را در ارایه خدمات مناسب شکل می‌دهد. انتصاب مرتضوی به عنوان رییس این سازمان که به استیضاح وزیر کار نیز منجر شد، سلسله اتفاقات ناگواری را در این سازمان رقم زد. بر اساس اعلام رییس فعلی سازمان، مرتضوی پنج قطعه چک به بابک زنجانی واگذار کرده و وی از دو قطعه از چک‌های سازمان در معاملات نفتی‌اش استفاده کرده است.

 

بانک‌ها؛ ١٠۴ هزار میلیارد تومان

 

بدهی دولت به بانک‌ها در پایان سال ١٣٩٣ در حدود ١٠٠ هزار و ۴٨٠ میلیارد تومان برآورد شده است. بر این اساس بخش مهمی از این رقم عظیم بدهی در دولت نهم و دهم شکل گرفته است. دولت نهم در حالی در پاستور مستقر شد که دولت به بانک‌ها حدود سه هزار و ٣٨٨ میلیارد تومان بدهی داشت. در طول هشت سال این بدهی به ۶١ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب به دلیل اجرایی شدن سیاست‌هایی مانند مسکن مهر، صندوق مهر امام رضا و… بدهی دولت به بانک‌ها روندی صعودی را طی کرد و سبب شد توان بانک‌ها در ایفای تعهدات اصلی شان کاهشی چشمگیر را تجربه کند. بدهی دولت به بانک‌ها در این دوره زمانی ١٨ برابر شد.

 

بدهی دولت به بانک مرکزی؛ ١٨ هزار میلیارد تومان

 

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال ١٣٩٣ برابر با ٢۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بدهی‌های دولت به بانک مرکزی نیز در دوران دولت نهم و دهم روندی افزایشی را طی کرد. بر اساس این گزارش احمدی‌نژاد در حالی دولت نهم را تحویل گرفت که بدهی دولت به بانک مرکزی در حدود ١١ هزار میلیارد تومان بود اما این رقم در هشت سال به حدود ١٨ هزار میلیارد تومان بالغ شد. به این ترتیب از مبلغ ٣٠٠ هزار میلیارد تومان بدهی اعلامی دولت از سوی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ٢٧۶ هزار میلیارد تومان به چهار سرفصل مهم اختصاص دارد. دولت قصد دارد با راه‌اندازی بازار بدهی شیوه‌ای برای بازپرداخت این مبلغ بیابد.

 

روند بدهی‌های دولت ،از آغاز تاکنون

 

بدهی دولت به بانک‌ها تا پایان دولت هشتم؛ ٣٣٨٨ میلیارد تومان

 

بدهی دولت به بانک‌ها در پایان کار دولت دهم؛ ٨٢۶/٧٢ میلیارد تومان

 

میزان افزایش بدهی دولت به بانک‌ها در دوره احمدی‌نژاد؛ ٢١٠۶ درصد

 

میزان بدهی دولت به بانک‌ها در پایان سال ١٣٩٣؛‌١٠٠۴ هزار میلیارد تومان

 

منبع: بانک مرکزی

 

بدهی دولت به تامین اجتماعی تا پایان دولت هشتم؛ ۴ هزار میلیارد تومان

 

بدهی دولت به تامین اجتماعی در پایان دولت دهم؛ ۶٠ هزار میلیارد تومان

 

میزان افزایش بدهی دولت به تامین اجتماعی در دوره احمدی‌نژاد؛ ١۴٠٠ درصد

 

بدهی دولت به تامین اجتماعی در پایان سال ٩٣؛ ٩٠ هزار میلیارد تومان

 

منبع: مدیرعامل و معاون فنی تامین اجتماعی

 

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان دولت هشتم؛ ١١٣٠٠ میلیارد تومان

 

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان دولت دهم ؛ ١٨٣۵٨ میلیارد تومان

 

میزان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره احمدی‌نژاد؛ ۶٠ درصد

 

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال ١٣٩٣؛ ٢۴٢٠٨ هزار میلیارد تومان

 

منبع: بانک مرکزی

 

۲۰ شهریور : ۵۰ درصد کل کارگران ایران حداقل دستمزد می‌گیرند

 

 غلامرضا عباسی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می‌گوید «هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد کل کارگران کشور حداقل دستمزد ۷۱۲ هزارتومانی را دریافت می‌کنند در حالی که هزینه سبد معیشت بالای سه میلیون تومان در ماه است.»

 

در حالی که۵۰درصد مشمولان قانون کار ماهیانه تنها ۷۱۲هزارتومان دریافتی دارند،واردشدن شوک‌های یکباره هزینه‌ای، معیشت آنها را دچار چالش کرده و در۱۰سال گذشته آنها دوسوم قدرت خریدشان را هم از دست داده‌اند.

 

معاون روابط کار وزارت کار اعلام کرده است که از سال ۸۴ تاکنون قدرت خرید کارگران دو سوم کاهش پیدا کرده است.

 

ورود هزینه‌های جدید به سبد خانوار

 

کارشناسان می گویند مدرسه رفتن دیگر مانند دهه ۶۰ نیست که افراد می‌توانستند به صورت رایگان تحصیل کنند و فشار چندانی نیز از سوی مدارس به خانواده ها برای پرداخت هزینه وارد نمی شد، همچنین مدارس در انواع گوناگون و درجه بندی های مختلف نبود و همه به مدارس دولتی می رفتند.

 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: دریافتی های فعلی کارگران، امکان پوشش هزینه ها بیشتر از ۱۰ روز ماه را نیز نمی دهد و متاسفانه در طول دو سال گذشته با وجود اینکه دولت در مهار رشد یکباره قیمت‌ها و کنترل تورم موفق بوده اما اتفاق خاصی برای تقویت قدرت خرید و معیشت کارگران نیفتاده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©