Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ برابر با  ۲۸ اگوست ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷  برابر با ۲۸ اگوست ۲۰۱۸
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۴۵)

شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ برابر با ۲۵ اگوست ۲۰۱۸

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

آمار‌هایی از وضعیت خودکشی در ایران: ۵ تا ۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر / استان های ایلام و کرمانشاه در صدر

استان خوزستان: هفته‌‌ای ۵ تا ۶ خودکشی در استان رخ می‌دهد

استاندار تهران: چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌‌‌‌نشین در این استان وجود دارد

خط  فقر به شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده است/افزایش خط فقر از۱۲ درصد به ۵۰ درصد

واردات با اتکاء به تقلب و خصوصی سازی صنعت چای را بحرانی کرده است/۸۰درصد چایکاران زیر یک هکتار چایکاری و درآمدی ناچیز دارند

زابل: مردم از سوءتغذیه و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند/اینجا دختران زیر ۱۵ سال مجبور به ازدواج هستند/دانش‌آموزان چیزی برای خوردن ندارند

۹۹ درصد استان خوزستان درگیر خشکسالی

سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند

خراسان‌جنوبی| "مهاجرت" ۱۵۲۳۲ روستایی به شهرهای کشور ؛ ۴۸ درصد روستاها "خالی از سکنه" شد

بانک جهانی: ایران در بین ۱۰ کشور صادر کننده مهاجر ماهر / اولین مبدا نیروهای کار ماهر ایرانی: کانادا

 

 

۳ شهریور : آمار‌هایی از وضعیت خودکشی در ایران: ۵ تا ۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر / استان های ایلام و کرمانشاه در صدر

 

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به نبود روند دقیق ثبت آمار خودکشی در کشور، گفت: روند خودکشی در ایران معمولا ثابت بوده و رقمی در حدود ۵ تا ۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، حسن موسوی چلک با بیان اینکه آمار موارد «اقدام به خودکشی» با آمار موارد «منجر به فوت» متفاوت است، افزود: تنها مرجع آمار مربوط به خودکشی‌های منجر به فوت سازمان پزشکی قانونی است. اما معمولا آمار‌های این حوزه دقیق نیست؛ چرا که ممکن است دلیل مراجعه به بیمارستان، به دنبال نوع نگاه اجتماعی نسبت به خودکشی یا استفاده از خدمات بیمه‌ای مطرح نشود. به همین دلیل معمولا آمار اقدام به خودکشی حداقل سه برابر بیشتر از تعدادی است که اعلام می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه گاهی اعلام آمار‌های مربوط به این آسیب اجتماعی به دلیل تفاوت در تعاریف دچار تفاوت‌هایی است، اظهار کرد: همچنین در سالنامه آماری که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود نیروی انتظامی هم آمار موارد مربوط به خودکشی منجر به فوت و اقدام به خودکشی را اعلام می‌کند، اما آمار مربوط به پزشکی قانونی بیشتر مورد استناد قرار می‌گیرد. با این وجود آمار ثبت خودکشی در کشور روند ثابتی را نشان می‌دهد و درحدود ۵ تا ۷ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر است.

 

به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، بیشترین آمار خودکشی در کشور مربوط به استان‌های ایلام و کرمانشاه به دلایلی مانند مشکلات اجتماعی، تاثیرات فرهنگی و نداشتن مهارت‌های اجتماعی است.

 

۱۴ مرداد : استان خوزستان: هفته‌‌ای ۵ تا ۶ خودکشی در استان رخ می‌دهد

 

رضا رفیعی، مدیر فوریت‌های پزشکی استان خوزستان اعلام کرد که خودکشی در چند ماه اخیر در استان افزایش داشته به طوری که هفته‌ای حداقل پنج تا شش مورد خودکشی در استان رخ می‌دهد.

 

۱۴ مرداد : استاندار تهران: چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌‌‌‌نشین در این استان وجود دارد

 

محمد حسین مقیمی استاندار تهران اعلام کرد: "در این استان چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌‌‌‌نشین و ساکن بافت فرسوده وجود دارد که از این تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شهر تهران قرار گرفته‌اند."

 

به گزارش ایلنا، آقای مقیمی افزود که باید اجرای طرح بازآفرینی تسریع شود و در ۱۶ شهرستان استان تهران، فرمانداران مسئول اجرای پروژه بازآفرینی هستند. در حال حاضر در شهر تهران این طرح توسط شهرداری تهران آغاز شده و در مراحل مختلف در حال پیگیری است، اما در سایر شهرستان‌های استان تنها شهرستان پاکدشت اجرای این طرح را آغاز کرده و در سایر شهرستان‌ها مقدمات آن در حال انجام است که باید نسبت به کسری اجرای این طرح، فرمانداران اقدام کنند.

 

۱۳ مرداد : خط  فقر به شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده است/افزایش خط فقر از۱۲ درصد به ۵۰ درصد

 

صدای آلمان. به گزارش رسانه‌های ایران، رسول خضری‌، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته است، در یک سال گذشته فقر مطلق در ایران از ۱۲درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: «زمان آغاز به کار دولت دوازدهم نرخ خط فقر سه میلیون تومان بود، اما با اوضاع فعلی خط فقر حداقل به شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.»

حسین راغفر، اقتصاددان در فروردین ۹۷ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا خط فقر مطلق برای یک خانواده چهارنفره شهری در سال ۹۶ را حدود چهار میلیون تومان اعلام کرده و گفته بود، بر اساس محاسبات صورت‌گرفته در سال‌های اخیر، ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند.

 

۲۲ تبر : واردات با اتکاء به تقلب و خصوصی سازی صنعت چای را بحرانی کرده است/۸۰درصد چایکاران زیر یک هکتار چایکاری و درآمدی ناچیز دارند

 

ادامه شرایط نابسامان موجب نابودی چای ایرانی می‌شود/واردکنندگان با ارائه آمار نادرست، درآمدشان را افزایش می‌دهند/خصوصی‌سازی بحران‌ساز شد

 

رمضانی گفت: مقامات دولتی از متخصصان و چایکاران برای سیاست‌گذاری در این عرصه نظرخواهی نمی‌کنند. بعلاوه، با مداخلات بیجا مثل خصوصی‌سازی غیرکارشناسی در ابتدای دهه ۸۰، موجب بحران در کشت و تولید چای ایرانی شدند.

علی رمضانی (رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر این نکته که چای ایران بهترین چای دنیا است، اظهار داشت: به‌رغم زحمات چایکاران، ادامه شرایط موجود موجب نابودی کشت چای خواهد شد.

واردکنندگان آمار ‌غلط می‌دهند تا اعتبار ارزی و درآمدشان را افزایش دهند

رمضانی بیان داشت: متاسفانه در کشور، واردکنندگان با جاانداختن آمارهایی نادرست، تلاش می‌کنند حجم واردات، اعتبارات و در نتیجه درآمدشان را افزایش دهند. آنها مدعی‌اند که مصرف داخلی سالانه چای به ۱۲۸هزار تن (با احتساب ۱.۶ کیلو مصرف سرانه چای برای هر فرد و ضرب آن در ۸۰ میلیون جمعیت) می‌رسد. در همین راستا، با در نظر گرفتن ۲۵ الی ۳۰ هزار تن تولید داخلی چای در سال ۹۶، بنابراین بین ۹۰ الی ۱۱۰ هزار تن چای باید وارد شود. در صورتی که، این طرز محاسبه گمراه‌کننده است چراکه از کل جمعیت کشور عده‌ای (نوزادان، کودکان یا کسانی که مصرف چای ندارند و نوشیدنی‌های دیگر را استفاده می‌کنند) هستند که چای مصرف نمی‌کنند. جمعیت این افراد حداقل در حدود ۵ الی ۶ میلیون نفر است. اگر این میزان را از تعداد مصرف‌کنندگان چای کسر کنیم، رقم مصرف سرانه کشور به کمتر از ۱۲۰ هزار تن در سال می‌رسد. البته به اعتقاد من، مصرف سرانه داخلی چای، چیزی باید بین ۹۰ الی ۱۱۰ هزار تن باشد.

 

خصوصی‌سازی چای؛ سیاستی ناکارآمد و بحران‌زا

 

رییس اتحادیه چایکاران شمال کشور در ادامه، با اشاره به مداخله غیرکارشناسانه دولت در چایکاری، اظهار داشت: در سال ۱۳۷۹، و در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، طی مصوبه‌ای، دولت خصوصی‌سازی را در حوزه چای دنبال کرد. براساس آن مصوبه، قرار بود به مقدار ۱۵-۲۰ درصد در هر سال و طی یک بازه ۵ ساله (و در صورت لزوم، افزایش بازه زمانی آن) بازار تولید و خرید چای خصوصی‌سازی شود. اما یکباره آن را در سال ۱۳۸۰، صد درصد به بخش خصوصی واگذار کردند. بعلاوه، برنامه این بود که نرخ تضمینی برای خرید چای مقرر شود اما این امر اتفاق نیفتاد و همه‌چیز برعکس شد. بستر لازم برای خصوصی‌سازی فراهم نبود و خصوصی‌سازی نامنظم، بدون برنامه و افراطی پیش رفت. این مساله موجب ایجاد بحران برای کشاورزی و صنعت چای شد.

 

وی افزود: در سال ۱۳۸۶، دولت مصوبه‌ای را به اجرا گذاشت که براساس آن، کارهای مشابه کارگزاری را به چایکاران می‌سپرد. در واقع، کلیه کارها در حوزه چای، باید به تشکل‌های چایکاران سپرده می‌شد. هم‌چنین در مقطعی چهار ساله (بین ۸۶ الی ۹۰) کارگزاری خرید تضمینی چای را به ما سپردند. این امر تا حدی باعث نظارت و قیمت‌گذاری بهتر در این حوزه شد. اما در سال ۱۳۹۰ ما را که نماینده کشاورزان چای هستیم، از این کار محروم کردند که این امر موجب خسران زیادی به کشاورزان شد. مناقصه‌ای برگزار شد و برنده آن، یک شرکت ناآشنا به امور چای، برنده شد. این مساله تولید و بازار چای را در ایران دچار آشفتگی و نابسامانی مضاعف کرد.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر، کشاورزان نه‌تنها هیچ سودی از واردات چای نمی‌برند، بلکه بی‌انگیزه هم شده‌اند. برای رفع بی‌انگیزگی کشاورزان، واردات، تولید و صادرات چای باید با نظارت سندیکای کارخانجات و اتحادیه کشاورزان و در راس آنها، سازمان چای کشور صورت گیرد. اما اکنون اختیارات سازمان چای کشور محدود است و معاونت بازرگانی آن، نظارتی روی این مساله نمی‌تواند داشته باشند.

رمضانی اظهار داشت: ۸۰ درصد کشاورزان زیر یک هکتار باغ چای دارند. این امر موجب شده تولیداتشان نتواند تکافوی معاش زندگی‌شان را بکند. اکنون هم، با توجه به تورم موجود، زندگی برای کشاورزان بسیار سخت می‌گذرد.

 

بیش از ۵ دهه است قیمت برگ سبز چای، رشد کافی نداشته است

 

رییس اتحادیه چایکاران شمال کشور به روند تاریخی قیمت برگ سبز چای در ایران پرداخت و تصریح کرد: از دهه ۴۰ خورشیدی به این سو، قیمت برگ سبز چای در قیاس با دیگر محصولات کشاورزی، رشدی متناسب با تورم نداشته است. این امر نیز، مشکلی است مضاف بر دیگر مشکلات کشاورزان چایکار. طبق قانون، به ازای هر کیلو برگ سبز چای درجه یک، ۴۱ درصد هزینه آن را کارخانه‌دار باید به کشاورزی بدهد و ۵۹ درصد آن را، دولت باید بدهد. برای هر کیلو برگ سبز چای درجه دو نیز، کارخانه‌دار ۴۴ درصد و دولت ۵۶ درصد هزینه آن را باید بپردازد. اما در موارد بسیاری یکی از این دو، در پرداخت مطالبات کشاورزان تاخیر ایجاد می‌کنند و این امر موجب دوگانگی و سردرگمی برای کشاورزان در پیگیری مطالبات دستمزدی‌شان می‌کند.

 

 

 

۱۲ تیر : زابل: مردم از سوءتغذیه و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند/اینجا دختران زیر ۱۵ سال مجبور به ازدواج هستند/دانش‌آموزان چیزی برای خوردن ندارند

 

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مردم به خاطر امرار معاش آواره استان‌های دیگر می‌شوند، گفت: خشکسالی همه چیز را از ما گرفته است گورستان‌ها و خرابه‌های زابل پر از جوانان معتاد است. مردم از سوءتغذیه و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند و کودکان از گرسنگی جانی برای درس خواندن ندارند.

عضو شورای شهرستان زابل با اشاره به بحران شدید گردوغبار در این منطقه افزود: نزدیک به ۲۰ سال خشکسالی پی در پی به بحران گردوغبار شدید در این منطقه دامن زده است. این گردوغبار به خصوص در موسوم بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، زندگی را برای اهالی به شدت مشکل می‌کند و اکثر مردم این منطقه دچار بیماری‌های تنفسی سل، تنگی نفس و … هستند.

عضو شورای عالی استان‌ها، مشکل عدیده و بزرگ استان سیستان و بلوچستان را مساله بیکاری خوانده و گفت:  هیچ کارخانه و کارگاهای در اینجا وجود ندارد. در گذشته مردم کشاورزی می کردند که دیگر با خشکسالی این‌هم ممکن نیست. از سال ۹۶ به بعد همه درآمدهای مردم از بین رفت و غیر از یارانه و کمک‌های کمیته امداد؛ ساکنان اینجا منبع درآمد دیگری ندارند.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های پی‌در‌پی‌، ریزگردها و شن‌های روان همه چیز را از ما گرفته است و بیکاری موجب شده که در اکثر شهرهاو روستاها جوانان به اعتیاد روی آورند.

سارانی با تاکید بر اینکه اعتیاد باعث نابودی و بیچارگی خانواده‌های سیستانی و بلوچستانی شده است، افزود: اکثر آنها، روزها مشغول جمع‌آوری زباله و گدایی هستند و بعضا در خرابه‌هایی که فاصله کوتاهی با شهر دارند، زندگی می‌کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به شرایط تحصیلی کودکان شهرستان زابل و منطقه سیستان نیز افزود: در روستاها اکثر دخترها فقط تا پایه ششم ادامه تحصیل می‌دهند و بعد خانه‌نشین می‌شوند. از آنجا که امکانات کافی وجود ندارد و به علت تعصبات مذهبی، دختران در این منطقه از سن ۱۴ الی ۱۵ سالگی به بعد شوهر داده می‌شوند و در برخی روستاها نیز شاهد ازدواج دختران ۹ ساله هستیم.

عضو شورای روستای رشید با اشاره به شیوع سوء‌تغذیه شدید میان کودکان و با تاکید بر اینکه خود نیز به کار آموزشی اشتغال دارد، افزود: ما شدیداً با مشکل سوءتغذیه مواجه هستیم و شاهدیم که برخی دانش‌آموزان بدون صبحانه وارد مدرسه شده و تا ظهر که مدرسه تعطیل می‌شود چیزی برای خوردن ندارند. باید گفت اینجا شرایط وحشتناک است.

 

۱۲ تیر : ۹۹ درصد استان خوزستان درگیر خشکسالی

 

سلامت نیوز: عوامل مختلف طبیعی و انسانی منجر شده‌اند تا خوزستان وارد بحران زیست‌محیطی شدیدی شوند.

۹۹.۲ درصد استان خوزستان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید دقیقاً همین دو عامل طبیعی باعث شده‌اند تا چندین سال گذشته براساس شاخص «اس پی ای آی» جمعیت زیادی از استان خوزستان درگیر خشکسالی‌های شدید و بسیار شدیدی باشند. «اس پی ای آی» یک شاخص معروف اندازه‌گیری خشکسالی بر پایه میزان بارندگی و دما است.

گفتنی است براساس همین مقیاس بیش از ۹۸.۲ درصد مساحت خوزستان درگیر خشکسالی ۱۰ ساله هستند.

 

عوامل انسانی عامل بعدی خشکسالی خوزستان

 

اما نمی‌توان گفت همه این‌ها به‌تنهایی عامل ایجاد چنین وضعیتی در پرآب‌ترین استان‌ ایران شده‌اند چراکه برخی دیگر از استان‌ها وضعیت بدتری هم نسبت به خوزستان در زمینه میزان کاهش بارندگی و افزایش دما داشته‌اند. یکی از این عوامل این موضوع وجود سطح زیر کشت فراوان در خوزستان باوجود روند خشکسالی این استان در چند سال گذشته است.

حمید چیت‌چیان وزیر سابق نیرو پیش از این و در این رابطه توضیح داده بود: در طول سالیان گذشته با وجود کاهش آورد رودخانه‌ها، سطح زیر کشت بالا رفته است به‌طوری‌که از سال ۶۳ تا ۹۳، ۷۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت باغات و ۴۰ هزار هکتار به سطح اراضی کشاورزی اضافه شده است.

 

۱۲ تیر : سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند

 

سلامت نیوز: رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری تا ۱۵ سال آینده علت ۸۰ درصد مرگ و میرها را در ایران خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی مطلق با بیان اینکه سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود، افزود: سرطان در ایران رو به افزایش است به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰نفر به این بیماری مبتلا هستند.

وی، سرطانهای سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید را شایعترین سرطان در زنان ایرانی دانست و اظهار کرد: سرطان های معده،پوست و پروستات از سرطان های شایع در مردان کشور است.

 

* جمعیت سالمندی از علل افزایش بروز سرطان

 

 مطلق با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن جمعیت به سمت سالمندی از علل رشد انواع سرطان است، ادامه داد: در حال حاضر امید به زندگی در ایران بیش از ۷۴ سال است در حالی که متوسط سن امید به زندگی در جهان ۷۱ سال است و این مسئله می تواند میزان بروز سرطان را در ایران بالاتر از میانگین جهانی ببرد.

 

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی که حاوی چربی هستند، از دیگر علل بروز سرطان هاست.

 

* ۶۰درصد ایرانی ها فعالیت بدنی ندارند

 

 مطلق، میزان مصرف میوه و سبزیجات را در بین ایرانی ها ۱۵ تا ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد افراد در کشور فعالیت بدنی کافی ندارند و بیش از ۶۰ درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و ۲۵ درصد نیز کلسترول بالا دارند.

 

وی، شرایط محیطی نامناسب مانند آلودگی هوا، وجود ذرات معلق در شهرها با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر که بیش از ۱۱۵ میکروگرم است و وجود سوخت های فسیلی را از دیگر علل بروز سرطان ها بیان کرد.

 

* برنامه ملی مدیریت سرطان

 

 رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه ملی مدیریت سرطان از سال ۹۲ طراحی و تا سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این برنامه با نظرات سازمان جهانی بهداشت و نخبگان و صاحبنظران تدوین شده و اجرایی می شود.

 

به گفته مطلق، ۴۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع بیش از ۸۰ درصد این بیماری ها درمان می شوند.

 

۵ تیر : خراسان‌جنوبی| "مهاجرت" ۱۵۲۳۲ روستایی به شهرهای کشور ؛ ۴۸ درصد روستاها "خالی از سکنه" شد

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان درگیر خشکسالی هستند گفت: بالغ بر ۴۸ درصد روستاها خالی از سکنه شده و ۱۵ هزار و ۲۳۲ نفر مهاجرت کردند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسین امامی صبح امروز  در جمع مدیران اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی بالغ بر۴۰۰روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در 5 سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ روستا  در استان خالی از سکنه شده که ۱۵ هزار و ۲۳۲ نفر مهاجرت را داشتیم.

 

وی با بیان اینکه دشت‌های اسدآباد فردوس، قاینات، خضری، سرایان، سده و دستگردان جزو دشت‌های بحرانی استان خراسان جنوبی هستند، اظهار داشت: 90درصد میزان بارندگی‌های خراسان جنوبی به علت تبخیر زیاد از بین می‌رود.

 

امامی با بیان اینکه با تداوم خشکسالی در خراسان جنوبی شوری آب به شدت افزایش پیدا می کند، افزود: در برخی مناطق چاه‌ها به صورت کامل خشک شده است و یکی از تاثیرات مستقیم خشکسالی بر استان خراسان جنوبی کاهش منابع آب تجدید پذیر استان است.

 

وی بیان داشت: تخلیه قنوات در سال ۷۸بالغ بر ۶۰ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در حال حاضر به ۲۰۰ میلیون متر مکعب یعنی حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.

 

امامی افزود: باید خود را با این شرایط وفق داده و نباید منتظر فرصت‌های خاص باشیم وبا توجه به اینکه خراسان جنوبی درگیر محددویت ذاتی آب است باید صنعت آمایش را آب محور  کنیم  زیرا از مجموع ۲۰۰ میلیون متر مکعب حدود ۶۰ میلیون متر مکعب ناشی از کاهش بدهی چشمه‌های قنوات است که طبیعت به ما تحمیل کرده و در این چند سال ۱۴۰ میلیون متر مکعب در مصارف بخش کشاورزی کاهش مصرف داشتیم.

 

وی بیان داشت: در حال حاضر شرایط خاصی بر استان خراسان جنوبی حاکم است و هم به لحاظ کمی و هم کیفی با مشکلاتی مواجه هستیم و یکی از نکات کلیدی که وجود دارد کیفیت است که گاهی کمتر مورد توجه  قرار می‌گیرد.

 

امامی افزود:در مجموع از ۴۰ محدوده مطالعاتی تعداد ۲۶ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی بوده و دشت‌های ممنوعه بحرانی نیز از ۳ محدوده به ۸ محدوده افزایش یافته و در بسیاری از محدوده‌های  مطالعاتی برداشت ویژه‌ای نداشته‌ایم اما در سال گذشته ۵ محدوده جدید در استان خراسان جنوبی ممنوعه شده است.

 

۲۷ خرداد : بانک جهانی: ایران در بین ۱۰ کشور صادر کننده مهاجر ماهر / اولین مبدا نیروهای کار ماهر ایرانی: کانادا

 

بانک جهانی گزارش «مهاجرت برای کامیابی» را منتشر کرد. این گزارش به پدیده مهاجرت اقتصادی و بازار کار در جهان می‌پردازد و الگوها و تاثیرات اقتصادی جابه‌جایی نیروی کار در جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. بانک جهانی در این گزارش کوشیده است با ارائه اطلاعات، موجبات تدوین سیاست‌های مهاجرتی بهینه را فراهم کند و تاثیر پدیده پناه‌جویی و مهاجرت اقتصادی را بر بازار کار در کشورهای مبدا و مقصد بازنماید.

 

به گزارش دنیای اقتصاد ، بر اساس این گزارش ایران در میان ۱۰ مبدایی جای دارد که بیشترین شمار مهاجران ماهر و متخصص را به دیگر نقاط جهان روانه می‌کند. مهم‌ترین مقصد نیروی کار ماهر و متخصصی که از ایران اقدام به مهاجرت می‌کنند، کشور کاناداست.

 

بنا بر آمار بانک جهانی بیش از ۷۲ درصد از مهاجرانی که از ایران راهی کانادا می‌شوند از سطح بالای مهارت و تخصص برخوردارند. از سوی دیگر ایران مهم‌ترین مقصد مهاجرتی یکی از ۱۰ کشوری است که بیشترین مهاجران غیر ماهر و فاقد تخصص را به کشورهای دیگر گسیل می‌کنند. تنها ۱/ ۱ درصد از مهاجرانی که از افغانستان به ایران وارد می‌شوند واجد تخصص و مهارت کاری هستند.

 

قریب به ۳ درصد از جمعیت جهان به‌عنوان مهاجر در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند که ۱۰ درصد از این افراد را پناه‌جویان یا نیروی کار فاقد ‌تخصص تشکیل می‌دهند. بر اساس اطلاعاتی که در گزارش بانک جهانی آمده است شکاف دستمزدها و فاصله جغرافیایی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر پدیده مهاجرت اقتصادی ارزیابی شده‌اند.

 

بررسی‌ها نشان داده است تفاوت سطح دستمزدها در کشور مبدا و مقصد معمولا در شرایطی منجر به تصمیم مهاجرت می‌شود که میزان تفاوت دستمزدها بین دو کشور بیش از ۲۰ هزار دلار در سال است. از سوی دیگر انتخاب مقصد توسط مهاجران تحت تاثیر بعد فاصله نیز قرار می‌گیرد. بدین ترتیب که اغلب مهاجران غیر متخصص و پناه‌جویان کشورهای همجوار و نزدیک را به‌عنوان مقصد انتخاب می‌کنند، اما مهاجرانی که از سطح مهارت‌های بالاتری برخوردارند برای دستیابی به زندگی بهتر اغلب به کشورهای دورتری می‌روند.

...................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©