Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ برابر با  ۱۳ مارس ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷  برابر با ۱۳ مارس ۲۰۱۹
2 von 2

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۲۵۲)

چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ برابر با ۱۳ مارس ۲۰۱۹

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

جان باختن ۳۲۵۷ نفر در تصادفات جاده ای کشور/رشد ۸.۵درصدی تلفات

 

۱۹ میلیون جمعیت شهری در فقر مطلق هستند

 

رشد نگران ‌کننده کم‌ شنوایی, تولد سالانه ۴ هزار نوزاد با کم‌شنوایی مادرزادی و عمیق در کشور

 

۳۲۶ مورد ازدواج زیر ۱۴ سال در بوشهر

 

محیط زیست: ۸۰ درصد تالاب‌های ایران خشک و نابود شده‌اند

 

مرکز آمار ایران: ۳۳ درصد مردهای دهه شصتی هنوز ازدواج نکرده‌اند

 

دستفروشی ۸۰ درصد کودکان  دروازه غار

 

مرگ تدریجی دریای خزر، ۱۳۰ سانتیمتر کاهش آب طی ۲۰ سال

 

 

۲۱ اسفند : مرگ تدریجی دریای خزر، ۱۳۰ سانتیمتر کاهش آب طی ۲۰ سال

 

تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۷۴ الی ۱۳۹۴ حدود ۱۳۰ سانتیمتر کاهش داشته است. تبخیر آب به علت گرمای زمین و احداث سدهای فراوان روی رودخانه‌ها از عوامل دخیل در این پدیده هستند. این پسروی آب علاوه بر صدمات محیط زیستی به سواحل مازندران بویژه در بخش شرقی دریای خزر موجب بروز خسارات به صنعت گردشگری این منطقه شده است. مقاصد گردشگری که روزی جمعیت زیادی را در خود می‌دید، بواسطه پسرفت آب، در حال حاضر متروکه شده یا به چراگاه دام تبدیل شده است. اگر این پسروی ادامه پیدا کند، صدمات جبران‌ناپذیری برای جزیره «آشوراده» و شبه‌جزیره «میانکاله» در پی خواهد داشت. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان موجب تشدید این وضعیت، بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی، افزایش شوری آب و به خطر افتادن زیستگاه ماهیان و سایر موجودات زنده دریای خزر می‌شود و تجربه دردناک دریاچه ارومیه در شمال کشور تکرار خواهد شد.

 

۱۷ اسفند :  جان باختن ۳۲۵۷ نفر در تصادفات جاده ای کشور/رشد ۸.۵درصدی تلفات

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: افزایش تلفات یک زنگ خطراست و متاسفانه با افزایش تلفات ناشی از تصادفات برون شهری و روستایی طی ۹ماهه اول سال ۹۷ مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر،مهدی جمالی نژاد، اظهار کرد: بر اساس آمارها تعداد تلفات ناشی از تصادفات درون شهری در ۹ ماهه اول امسال ۳۲۵۷ نفر بوده که نسبت به ۹ ماهه اول سال قبل که ۳۲۹۰ نفر بوده، کاهش یافته، ولی تعداد تلفات ناشی از تصادفات برون شهری در ۹ ماه اول امسال ۸۶۸۵ نفر بوده که نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۶ که ۸۵۴۶ نفر بوده از رشد ۱.۶ درصدی برخوردار است.

وی اضافه کرد: تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌های روستایی در ۹ ماهه اول سال جاری ۹۰۸ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ که ۸۳۷ نفر بوده از رشد ۸.۵ درصدی برخوردار است که افزایش این آمار نگران کننده، نیازمند توجه تمامی مسؤولان و دستگاه‌های ذیربط می‌باشد.

رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه گفت: مجموع تلفات ناشی از تصادفات ترافیکی درون شهری و برون‌شهری و روستایی طی ۹ ماهه اول سال ۹۷ در مجموع ۱۲ هزار و ۸۵۰ نفر بوده که نسبت به ۱۲ هزار و ۷۷۳ نفر در مدت مشابه سال ۹۶ از رشد شش دهم درصدی برخوردار است.

جمالی نژاد همچنین اظهار کرد: در حالی شاهد این رشد تلفات ناشی از تصادفات ترافیکی داخل حریم شهرها هستیم که قرار بود مطابق قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور این تلفات هر سال ۱۰ درصد کاهش یابد و همچنین بر اساس احکام برنامه ششم توسعه می‌بایست تا پایان برنامه ششم میزان تلفات به تعداد ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۳۱ درصد کاهش داشته باشد.

 

 

۱۵ اسفند : ۱۹ میلیون جمعیت شهری در فقر مطلق هستند

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: به صورت ملی ۱۹ میلیون نفر جمعیت شهری در فقر مطلق زندگی می کنند که یک سوم جمعیت شهری ایران و یک چهارم کل جمعیت ایران است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عباس آخوندی روز سه شنبه در نشست بازآفرینی شهری و مدیریت شهری در سالن همایش کتابخانه مرکزی افزود: از این رو هیچ راهی در ایران به جز بازآفرینی شهرها وجود ندارد زیرا با وجود اجرای طرح های مختلف از جمله مسکن مهر باز هم شاهد ۱۹ میلیون بد مسکن در کشور هستیم که نشان می دهد در تعاریف مشکل داشتیم.

به گفته آخوندی ۴٫۷ میلیون خانه خالی و خانه دوم در کشور وجود دارد که در هفته چندین مرتبه هم به این منازل سرزده نمی شود.

وی اضافه کرد: براساس آمار سال ۷۴، ۲۸۰ هزار هکتار به سطح اراضی شهری اضافه شده است که ظرفیت پذیری حداقلی آن ۲۸ میلیون نفر جمعیت جدید را شامل می شود.

بیش از یک سوم مردم ایران در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند و دربرنامه احیای بافت های فرسوده شهری قرار است ۲ هزار و ۷۰۰ محله در مدت ۱۰ سال آینده نوسازی شود

 

۱۵ اسفند : رشد نگران ‌کننده کم‌ شنوایی, تولد سالانه ۴ هزار نوزاد با کم‌شنوایی مادرزادی و عمیق در کشور

 

سعید محمودیان (رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آمار شنوایی و کم‌شنوایی در کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی طبق آخرین برآوردهای منتشر شده از سال ۲۰۱۸، اعلام کرده است که جمعیت کم‌شنوایی رشد داشته و این آمار نگران‌کننده است. همچنین پیش‌بینی‌ها بر این است که تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح جهان مبتلا به بیماری کم‌شنوایی ناتوان کننده باشند که از آن نیز رنج می‌‍‌‌برند.

وی در ادامه اظهار کرد: بار بیماری کم شنوایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ از رتبه سیزدهم به رتبه سوم ارتقا پیدا کرده که به شدت روند صعودی داشته است. همچنین حدود ۶/۸ درصد بار کلی بیماری‌ها به کم‌شنوایی اختصاص دارد. بنابراین باید برنامه‌های مداخله‌ای مناسب از جهت آموزش و سواد سلامت برای مردم درنظر گرفته شود تا مردم به وضعیت شنوایی خود حساس شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که به ‍‌موسیقی‌های خیلی بلند گوش می‌دهند، افرادی که در محیط‌های پرسروصدا فعالیت دارند یا افرادی که از گذشته دچار التهابات و عفونت‌های گوشی‌اند، در معرض خطر کم‌شنوایی هستند. همچنین بزرگسالان بالای ۵۰ سال هم در معرض خطر بالای کم‌شنوایی و عوارض آن هستند. براین اساس گروه‌های پرخطر جزو الویت‌های اصلی است که باید به آنان توجه ویژه‌ای شود.

محمودیان گفت: از سال‌های گذشته وزارت بهداشت با همکاری سازمان بهزیستی برنامه غربالگری زودهنگام در بدو تولد را اجرا می‌کند که در حدود ۸۲ درصد از جمعیت نوزادان کشور کاملا تحت پوشش این برنامه هستند. این برنامه در حال پیشرفت است تا به پوشش ۱۰۰ درصدی برسیم.

وی درخصوص آمار کم‌شنوایان در کشور بیان کرد: در سال گذشته حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد متولد شدند، که نزدیک ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از نوزادان بررسی شنوایی شدند و طبق آمار میانگین ۲/۷ تا ۳ در هر هزار تولد کم شنوایی شدید و عمیق مادرزادی وجود داشت، البته این عدد میانگین است و ممکن است در برخی از استان ها تا ۳ برابر این میزان باشد.

 

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در استان‌هایی مانند کرمانشاه، کهکلویه و بویراحمد، فارس، مرکزی و بوشهر شیوع این بیماری بسیار زیاد است که شاید ناشی از ازدواج‌های فامیلی، ارثی یا مادرزادی است.

محمودیان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد انواع کم‌شنوایی در بزرگسالان و حدود ۶۰ درصد انواع کم‌شنوایی در کودکان قابل پیشگیری است، گفت: با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی لازم که در نظام سلامت پیش‌بینی شده، این بیماری قابل پیشگیری است. حدودا سالی ۴ هزار نفر با کم‌شنوایی عمیق و مادرزادی متولد می‌شوند که می‌توانیم با تدابیر به ۵۰ تا ۶۰ درصد افت این بیماری را برسیم.

 

۷ اسفند : ۳۲۶ مورد ازدواج زیر ۱۴ سال در بوشهر

 

سلامت نیوز: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: این استان با ۳۲۶ مورد ازدواج زیر ۱۴ سال رتبه ۲۶ کشور در کودک همسری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اسکندر پاسالار روزسه شنبه درنخستین نشست راهبردی جمعیت استان بوشهر افزود: این تعداد ۸٫۲ درصد ازدواج های استان بوشهر را شامل می شود.

وی بیان کرد: بیشترین کودک همسری در شهرستان های دشتستان و عسلویه از توابع استان بوشهر ثبت شده است.

پاسالار افزود: در زمان حاضر ۷٫۹ دهم جمعیت استان بوشهر در رده تجرد قطعی قرار دارند این درحالی است که این آمار نسبت به میانگین ۴ درصد کشور بالاتر است.وی در باره شاخص پنجره طلایی گفت: پنجره طلایی جمعیت به معنی دوسوم جمعیت کشور است که در یک گروه سنی قرار بگیرند و بیشترین فعالیت را درحوزه اقتصادی و اجتماعی دارند.

پاسالار افزود: بیشترین نرخ رشد جمعیت مربوط به سال ۱۳۶۵ بود که بعد از آن روند رشد جمعیت کاهش یافته و امروز به سمت پیرشدن جمعیت حرکت می کنیم.وی یادآور شد: جمعیت گروه ۱۵ تا ۲۹ سال در استان بوشهر ۷٫۵درصد کاهش یافته که این زنگ خطری برای استان است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: درصورتی که این وضعیت ادامه یابدجمعیت استان بیشتر پیر خواهد شد.پاسالار اضافه کرد: هرچند نرخ رشد طبیعی جمعیت استان بوشهر از سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ دارای رشد بوده اما در سال ۱۳۹۶استان با کاهش نرخ رشد جمعیت روبرو شده است.

 

در ۹ ماه گذشته میزان نرخ ولادت استان بوشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰٫۹ درصد است.

 

وی یادآور شد: بررسی های انجام شده افزایش میزان سن مادران در ولادتها را نشان می دهد و از ۱۵هزار و ۱۸ ولادت یک دهم درصد معادل ۱۱ مورد مربوط به مادران کمتر از ۱۵ سال است.پاسالار گفت: ۳۰٫۴ درصد سن مادران در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال ثبت شده که این افزایش سن مادران در استان را نشان میدهد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: شیب طلاق در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ کاهش یافته به میزان ۱٫۵درصد کاهش یافته است.

 

۳ اسفند : محیط زیست: ۸۰ درصد تالاب‌های ایران خشک و نابود شده‌اند

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ‌گفت: تا سه سال آینده ارتفاع آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات دانشگاه ارومیه برگزار شد افزود: با برنامه ریزی های انجام شده و اجرایی شدن پروژه اب و تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه تا ٣ سال آینده ارتفاع آب دریاچه ارومیه تا یک متر افزایش خواهد یافت.

وی باتاکید بر اینکه به دلیل شرایط دریاچه ارومیه، محیط زیست منطقه وضعیت حساسی دارد، تصریح کرد: ۸۰ ‌درصد از ٢۴ تالاب کشور نابود وخشک شده‌اند و تنها دریاچه ارومیه اکوسیستم خود را حفظ کرده است که این خود جای امیدواری است.

تجریشی با اشاره به اینکه تنها ۵٠ درصد از اعتبارات پروژه احیای دریاچه ارومیه صرف احیای دریاچه شده است، خاطرنشان کرد: ‌دولت در سال جاری ۵٠٧ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

وی با اشاره به تولید یک میلیون دلاری محصولات کشاورزی در استان اظهار کرد: ‌متاسفانه مصرف آب در بخش کشاورزی استان متناسب با تولید نیست و این نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف آب و در کنار آن افزایش میزان تولیدات کشاورزی کم آب بر در استان است.

 

۱ اسفند : مرکز آمار ایران: ۳۳ درصد مردهای دهه شصتی هنوز ازدواج نکرده‌اند

 

  مرکز آمار ایران اعلام کرد، دهه شصتی‌ها با ۱۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۴۶ نفر بیشترین سهم از جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش تسنیم، براساس این آمار ۱۹ درصد زن‌های دهه شصتی و ۳۳ درصد مردها هنوز ازدواج نکرده‌اند.

 

۱ اسفند : دستفروشی ۸۰ درصد کودکان  دروازه غار

 

مدیراجرایی خانه ایرانی دروازه غار ضمن تشریح وضعیت خانواده‌ها و کودکان این محله، گفت: براساس پژوهش‌های صورت گرفته از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ ، میزان علاقه این کودکان به خانواده کاهش یافته و میزان اشتغال این کودکان به دستفروشی به ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، این منطقه به دلیل کوره‌های آجرپزی محل اسکان افراد کم‌درآمد بوده است که در کوره‌های آجرپزی کار می‌کردند. ویژگی‌های دهه ۸۰ و به علت معضلات پیش آمده تصمیم گرفته شد تا این کوره‌ها را کور کنند و پارک‌هایی در منطقه احداث کنند.

 

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۴ چادرهای کارتن‌خواب‌های این پارک‌ها آتش زده می‌شوند، اظهار کرد: جریان نوسازی مسکن نیز در همین زمان زیرنظر شهرداری فعال می‌شود و در حال حاضر نیز به دور پارک‌های منطقه حصار کشیده شده است. خانه‌های بسیاری از این محله تبدیل به انبار شده‌اند و از نظر اقتصادی نیز فروش مواد مخدر، فحشا و دستفروشی وضعیت نامناسبی را ایجاد کردهاست.

شیرازی ضمن تشریح وضعیت اجتماعی مردم منطقه نیز اظهار کرد: این منطقه جمعیت مهاجر زیادی دارد و کمتر کسی نسبت به آن احساس تعلق می‌کند. بسیاری از کودکان کار خاستگاه‌شان دروازه غار است و عدم ثبت ازدواج مادران و ازدواج کودکان در منطقه رواج دارد.

به گفته شیرازی، براساس این پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۲ عمده کودکان این منطقه بین ۹ تا ۱۳ سال سن داشتند که این بازه سنی در سال ۱۳۹۷ عمدتاً بین هفت تا۱۱ سال قرار گرفته است. همچنین ۳۲ درصد از اصلیت ساکنان این منطقه «قوم غربت» بوده است و در سال ۱۳۹۷ ضمن تکرار همین آمار نشان می‌دهد که تعداد ساکنان افغانستانی منطقه افزوده شده است.

 

کاهش علاقه کودکان خانواده‌های دروازه غار به خانواده‌اشان/ بهبود وضعیت بهداشتی آنها

 

مدیر اجرایی خانه ایرانی دروازه‌غار با اشاره به وضعیت خانوادگی این کودکان نیز اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ بیشتر این کودکان در خانواده‌های بین دوتا ۱۲ نفر زندگی می‌کردند که این تعداد در سال ۱۳۹۷ بین چهار تا ۹ نفر رسیده است. بیشترین فراوانی خانواده‌های ساکن محله نیز هفت نفره بوده است. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که علاقه کودکان بین این دو بازه زمانی نسبت به خانواده کاهش یافته است، با این وجود وضعیت بهداشت و سلامت آنها روبه بهبود بوده است.

 

۸۰ درصد کودکان دروازه غار دستفروشی می‌کنند

 

۸سال؛ میانگین سن شروع به کار کودکان /رواج کارگری کودکان

 

وی با بیان این‌که به لحاظ آموزشی در سال ۱۳۹۲، ۸۰ درصد این کودکان سواد داشته‌اند و ۵۰ درصد آنها به مدرسه می‌رفتند، ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ این میزان افزایش یافته است. همچنین ۴۷ درصد از این کودکان قبلاً دستفروشی می‌کردند که این میزان در حال حاضر به ۸۰ درصد رسیده است. میانگین سن شروع به کار این کودکان در سال ۱۳۹۲، هفت سال بود که این رقم در سال ۱۳۹۷ به هشت سال افزایش یافته است.

به گفته شیرازی این کودکان اغلب به دلیل فشار خانوادگی و شرایط اقتصادی مشغول به کار شدند. همچنین در بین کودکان هفت سال به بالا رواج کارگری در حال تشدید شدن است، این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ اغلب این کودکان به دستفروشی مشغول بودند.

..................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©