Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۰۴ ژوئن ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰  برابر با ۰۴ ژوئن ۲۰۲۱

ایران در آئینه آمار (264)

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ برابر با 3 ژوئن ۲۰۲۱

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

افزایش جمعیت «زیر خط فقر مطلق» به ۳۰ درصد طی سالهای ۹۶ تا ۹۸

تعطیلی ۷۰ درصدی نمایشگاه‌های خودرو در ایران؛ تبدیل نمایشگاه به فروشگاه

گمرک چین: افت ۱۸ درصدی تجارت با ایران در ۴ ماهه ۲۰۲۱

شاخص مربوط به میزان رونق کسب‌وکار در ایران، ۲۷.۵ درصد سقوط کرد

گزارش مرکز آمار: نرخ تورم سال ۹۹ در ۱۴ استان بیش از تورم کل کشور

کاهش بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجاری بین ایران و سوئد

 

۱۳ خرداد: افزایش جمعیت «زیر خط فقر مطلق» به ۳۰ درصد طی سالهای ۹۶ تا ۹۸

 

روزبه کردونی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: سنجش وضعیت فقر و نابرابری کشور در دو دهه گذشته در سطوح ملی، منطقه ای، روستایی و شهری در موسسه عالی پزوهش تامین اجتماعی توسط یک تیم پژوهشی مجرب انجام شده است.

وی افزود: به زودی رونمایی از این گزارش مهم توسط وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی صورت خواهد گرفت.

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در این گزارش وضعیت فقر در کشور طی سال‌های متوالی با روش محاسبه واحد انجام پذیرفته است گفت: ابعاد گوناگون فقر (شدید، درآمدی و چند بعدی) مطالعه شده است. این گزارش تاکنون در مراکز مهم تصمیم گیر کشور و همچنین در محضر اساتید و صاحب نظران این حوزه ارائه شده است.

کردونی ادامه داد: اطمینان داریم انتشار این گزارش می‌تواند کمک شایانی به تدوین بسته‌های سیاستی هدفمند و منطبق با نیاز گروه‌های آسیب پذیر داشته باشد. علاوه بر این در نحوه تخصیص منابع و اعتبار استانی اثر گذار بوده و زمینه رصد و ارزیابی مستمر سیاستهای فقرزدایی را فراهم کند.

وی اضافه کرد که نتایج این مطالعه مهم این امکان را فراهم می کند که دقیق و مستند بر شاهد وضعیت فقر در برهه زمانی  مختلف  بررسی شود. برای نمونه این مطالعه نشان می دهد در حالی که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده بود اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش یافت.

 

۱۳ خرداد : تعطیلی ۷۰ درصدی نمایشگاه‌های خودرو در ایران؛ تبدیل نمایشگاه به فروشگاه

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از تعطیلی ۷۰ درصدی نمایشگاه‌‌های خودرو در ایران به دلیل رکود خبر داده و می‌گوید که برخی از فعالان بازار به دلیل رکود حاکم بر این بازار تغییر کاربری دادند و نمایشگاه خود را تبدیل به فروشگاه زنجیره‌ای کردند.

تجارت نیوز به نقل از سعید موتمنی نوشته است که قدرت خرید مردم در بازار خودرو به شدت کاهش داشته و مشتریان از این بازار رویگردان شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داده است که از آخرین روزهای هفته گذشته، نرخ ارز، سیر صعودی پیش گرفته اما همچنان بازار خودرو اعتنایی به این نوسانات افزایشی نرخ ارز نداشته و همانطور که به اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید، اعتنایی نکرد، به تغییرات نرخ ارز نیز واکنش نداشته و سبب ایجاد تقاضای کاذب نشده است.

آذر ۹۹ هم خبرگزاری ایرنا از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی به دنبال روند کاهش قیمت خودرو در ایران گزارش داده بود.

در چند ماه گذشته قیمت خودرو در چند مرحله در ایران کاهش یافت. پیش از شروع محدودیت‌های کرونایی، اعلام نتیجه انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن منجر به کاهش قیمت دلار در ایران شد.

نوسانات قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت بازارهای سرمایه‌ای در ایران از جمله خودرو دارد.

بنابر گزارش‌ها خودروهای خارجی با افت قیمت بیشتری بین ۲۰ تا ۳۵ درصد مواجه شده‌اند.

 

۳۰ اردیبهشت : گمرک چین: افت ۱۸ درصدی تجارت با ایران در ۴ ماهه ۲۰۲۱

 

بر اساس گزارش تفصیلی گمرک چین که روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت در وبسایت آن منتشر شده است، واردات این کشور از ایران طی چهار ماه گذشته میلادی با افتی ۱۵.۶ درصد مواجه شده و به نزدیک ۲ میلیارد دلار رسیده است.

این رقم در دور مشابه سال ۲۰۱۸ که هنوز تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال نشده بود، بیش از ۷.۵ میلیارد دلار بود.

البته گمرک چین مدعی است که این کشور در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده است.

این در حالی است که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ایران در چهار ماه ابتدایی ۲۰۲۱ به‌طور متوسط روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت راهی چین کرده است. رویترز گزارش داده که ایران نفت خود را تحت نام دیگر کشورها، از جمله عراق، امارات، مالزی، عمان و اندونزی راهی چین می‌کند. آمارهای گمرکی چین نیز نشان از اوج‌گیری واردات نفت این کشورها دارد.

ارزش صادرات روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت طی چهار ماه گذشته حدود ۴.۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بدین ترتیب، با احتساب این میزان از صادرات نفت، هرچند به صورت غیررسمی، صادرات ایران به چین در فاصله ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ به سطح دوران قبل از تحریم‌ها رسیده است.

گمرک چین همچنین می‌گوید واردات این کشور از ایران در چهار ماه گذشته با افتی ۱۹ درصدی به ۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار رسیده است.

 

۲۹ اردیبهشت : مقام رسمی: فرزندآوری ۲۵ درصد کاهش یافته است

 

یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید در چهار سال اخیر، فرزندآوری در ایران، «۲۵ درصد» کاهش داشته و «عقلای کشور» باید برای رفع این مشکل، اقدامی فوری انجام دهند.

حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا بیان کرده است.

او اسفند سال ۹۹ نیز به خبرگزاری تسنیم گفته بود کاهش جمعیت در آینده، برای ایران، بیشتر از چالش فعلی کرونا خطر خواهد داشت.

به گفته برکاتی، «از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد در سال ۹۸ و یک میلیون و ۱۲۰ هزار تولد در سال ۹۹ رسیدیم و همچنان در روند کاهشی تولدها قرار داریم.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت، «ما لبه مسیری هستیم که اگر الان کاری نکنیم دیگر نمی‌توانیم به راحتی مشکل را حل کنیم، اگر شاخص باروری به کمتراز ۱.۵ برسد، تقریبا بازگشت به روند طبیعی جمعیتی غیرممکن می‌شود.»

بر اساس اظهارات وی، عدد باروری در ایران در سال ۱۳۶۰ حدود ۶.۸ و در حال حاضر، ۱.۷ درصد است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران در بخش دیگری از اظهاراتش، زنان را «موتور مولد جمعیت» معرفی کرده و افزوده «در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون خانم در سن باروری داریم.»

وی در توضیح کاهش میزان باروری در ایران، گفته:‌ «یک میلیون و ۱۲۰ هزار تولد در سال ۹۹ با ۲۳ میلیون خانم بارور است؛ در حالی که عدد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تولد در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ با ۱۰.۵ میلیون خانم در سن باروری صورت می‌گرفت.»

آن‌طور که برکاتی خبر داده، «میزان باروری به ازای خانم‌ها نزدیک یک چهارم کاهش پیدا کرده است و روند این موضوع بسیار نگران‌کننده است؛ بخصوص که ما از سطح جایگزینی هم پایین‌تر هستیم.»

او خواستار مداخله برای ازدواج جوانان و تشویق آنها به فرزندآوری از طریق حمایت از اشتغال، تهیه و تامین مسکن و درآمدزایی مناسب شده است.

در روزهای گذشته نیز مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران گفته بود که «نرخ رشد طبیعی جمعیت در ایران به زیر یک درصد» کاهش پیدا کرده و آمار زنان در سن باروری بین ۱۵ تا ۴۹ سال در کشور، تا سال ۱۴۰۸ «متوقف می‌شود».

به گفته علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، نرخ رشد طبیعی جمعیت در سال ۹۹ «بین ۰.۷۱ تا ۰.۷۶ درصد بوده که رقم قابل‌توجهی کمتر از یک درصد برآورد شده است».

کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌ طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است.

 

۲۷ اردیبهشت : شاخص مربوط به میزان رونق کسب‌وکار در ایران، ۲۷.۵ درصد سقوط کرد

 

شاخص مربوط به میزان رونق کسب‌وکار که در ایران با نام اختصاری «شامخ» شناخته می‌شود، در فروردین امسال در مقایسه با ماه قبل از آن بیش از ۲۷ درصد افت کرده است.

به گزارش فایننشال تریبون، روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ تهران، در روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت این شاخص که در عرف جهانی «شاخص مدیران خرید» نامیده می‌شود در ایران از ۵۴.۷۳ واحد در تاریخ ۳۰ اسفند ۹۹ به ۳۹.۶۵ واحد در ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ رسیده است که نشان‌دهنده افت ۱۵.۰۸ واحدی یا ۲۷.۵۵ درصدی است.

این شاخص در فروردین ۹۹، برابر با ۲۸.۶۸ واحد و در فروردین ۹۸ شمسی، ۳۶.۳۸ واحد اعلام شده بود.

به گزارش مرکز آمار ایران و اتاق بازرگانی به عنوان حامی مالی و هماهنگ‌کننده این مطالعه، اکنون به دلیل نوروز این شاخص به پایین‌ترین سطح ۱۲ ماهه خود رسیده است.

بنا بر این گزارش، هم‌چنین شکل‌گیری «موج چهارم کرونا» در فروردین امسال می‌تواند بر افت این شاخص تاثیر گذاشته باشد.

«شامخ»، شاخصی است که بینش و دیدگاه‌های فعالان اقتصاد را از شرایط اقتصاد کشور در بخش‌های صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ واحد باشد نشان می‌دهد که حال اقتصاد خوب است در حالی که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

 

۱۷ اردیبهشت : گزارش مرکز آمار: نرخ تورم سال ۹۹ در ۱۴ استان بیش از تورم کل کشور

 

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه ۱۴ استان ایران از نرخ تورم کل کشور در سال گذشته بیشتر بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین نرخ تورم خانوارهای کشور در سال ۹۹ با ۴۰.۱ درصد مربوط به استان کرمانشاه و کمترین نرخ با ۳۳.۳ درصد مربوط به استان مرکزی بوده است.

مرکز آمار ایران پیشتر، نرخ تورم کل کشور در سال گذشته را ۳۶.۴ اعلام کرده بود.

در این گزارش آمده بود که نرخ تورم در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ١,٦ ، ١.٨ و ٠.٤ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ۹۹ برای کل کشور ٣٩,٠ درصد، مناطق شهری ٣٨.٧ درصد و مناطق روستایی ٣٩.٩ درصد و نرخ تورم گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در مدت مشابه برای کل کشور ٣٥,٢ درصد، مناطق شهری ٣٥.١ درصد و مناطق روستایی ٣٥.٨ درصد اعلام شده بود.

ایران یکی از بالاترین نرخ های تورم‌ در جهان را دارد و تنها چند کشور انگشت‌شمار بیش از ایران با افزایش قیمت‌ها مواجه هستند.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد جهانی اعلام کرده که انتظار می‌رود نرخ تورم در ایران در سال جاری به ۳۹ درصد برسد.

این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده بود که نرخ بیکاری نیز در ایران در سال ۱۴۰۰ از ۱۱.۲ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۱۱.۷ درصد برسد.

بر اساس گزارش‌ها، فشار اقتصادی در ایران به حدی است که کیفیت زندگی و خوراک مردم به شدت دچار تغییر شده است.

جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران اول اردیبهشت امسال هم گفته بود که تورم ماهانه در فروردین به ۲.۷ دهم درصد، تورم نقطه‌ به نقطه به ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده است.

 

۱۳ اردیبهشت : کاهش بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجاری بین ایران و سوئد

 

اعلام آمادگی شرکت‌های سوئدی برای حضور در ایران/ کاهش بیش از ۹۰ درصدی مبادلات دو کشور/ همزمان با مذاکرات وین، FATF هم بررسی شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد اظهار داشت: سوئدی‌ها نظر بسیار مناسبی به بازار ما دارند و الان هم مذاکرات وین را دنبال می‌کنند و امیدوار هستند که هرچه سریع‌تر این تحریم‌ها لغو شود تا بتوانند وارد بازار ما شوند. بیشتر شرکت‌های سوئدی که در ایران بودند به طور کامل و بسیار قوی ابراز تمایل کردند که در صورت لغو تحریم‌ها وارد کشور شوند.

عبدالرضا رضایی هنجنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد روند تجاری ایران و سوئد اظهار کرد: سوئدی‌ها همیشه یک شریک تجاری خوب برای ایران بودند. واردات ما از سوئد، کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژیک است یعنی یا سرمایه‌ای بوده و برای واردکننده تولید ارزش افزوده و همچنین کارآفرینی می‌کرده یا تکنولوژی و دانش فنی بوده که کیفیت تولیدات صنعتی ما را افزایش می‌داد. سوئدی‌ها مانند بسیاری از کشورهای دیگر آب‌نبات، شکلات و تی‌شرت به ما نفروختند بلکه کالاهای وارداتی از سوئد به صنعت ما کمک می‌کرد. ایرانی‌ها هم شریک تجاری خوبی برای سوئد بودند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد با اشاره به میزان مبادلات دو کشور اظهار کرد: مبادلات ما با سوئدی‌ها ظرف چند سال گذشته بسیار کم شده است. در سال ۲۰۱۷ میزان مبادلات دو کشور حدود ۴۹۶ میلیون یورو بود که در سال ۲۰۱۸ و با آغاز تحریم‌ها کاهش حدود ۱۰۰ میلیون یورویی داشته و به ۳۹۶ میلیون یورو رسیده که اختلاف زیادی ایجاد نشد، علت این امر هم این بود که بخش مهمی از تعهدات سال ۲۰۱۷ در سال ۲۰۱۸ انجام شده بود. از سال ۲۰۱۹ میزان مراودات دو کشور کاهش شدیدی پیدا کرد و به حدود ۶۶ میلیون یورو رسید. در سال ۲۰۲۰ نیز با کاهش دوباره در سطح ۴۱ میلیون یورو قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بخش‌هایی که احتمال حضور سوئدی‌ها در آن می‌رود گفت: در صورت لغو تحریم‌ها آنچه در آن بیشتر شاهد حضور سوئدی‌ها خواهیم بود، بخش حمل و نقل خواهد بود. قبل از شروع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ در بخش نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور، شرکت ولوو به توافق ۸ هزار دستگاهی رسیده بود و فکر می‌کنم اسکانیا هم تفاهمی برای حدود ۷ هزار دستگاه داشت که به خاطر مشکلات ناشی از تحریم انجام نشد. ولی بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل ما متعلق به گروه ولوو شامل خود ولوو، ماک آمریکا و رنو فرانسه است که شاید عمر بعضی از آنها به دهه ۶۰ میلادی برسد.

وی در پایان تصریح کرد:‌ ما با قاره اروپا چندان در مورد کالاهای مصرفی فعالیت نداریم، بیشتر فعالیت ما در مورد کالاهای سرمایه‌ای است. سوئد بعد از آمریکا قوی‌ترین مرکز استارت آپی دنیا است. ما می‌توانیم فضای خوبی را در ارتباط خود با سوئدی‌ها برقرار کنیم و حوزه جدیدی را به عنوان حوزه استارت آپی به تجارت بین‌المللی خود اضافه کنیم.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©