Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ برابر با  ۰۹ سپتامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۲۱
ایران در آئینه آمار(۲۷۰)

ایران در آئینه آمار(۲۷۰)

پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

فروش مواد غذایی در ایران ۳۵ درصد کاهش یافته است

تلفات رانندگی در ایران ۱۶ درصد افزایش یافت

وزیر کار: ۵.۵ میلیون بیکار در ایران داریم

معاون وزیر بهداشت ایران: ۶۱۲ هزار نفر به‌دلیل هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر رسیدند

یازده درصد به نرخ محرومان در پنج سال اخیر افزوده شده

 از هر سه ایرانی یک نفر «فقیر مطلق» است

ترکیه : واردات گاز از ایران ۲.۵ برابر شده است

قطر «۳۵ درصد» گاز هلیوم جهان را از پارس‌جنوبی تولید می‌کند؛ ایران صفر درصد

«۳۵ مورد خودکشی» کودکان در مناطق کُردنشین ایران طی هشت ماه

 

۱۷ شهریور: فروش مواد غذایی در ایران ۳۵ درصد کاهش یافته است

قاسم علی‌حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، روز چهارشنبه اعلام کرد که فروش مواد غذایی از مرداد سال گذشته تا مرداد سال جاری، ۳۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش همشهری آنلاین، او اشاره کرد که گرانی مواد غذایی، نبود مراسم عروسی و عزا «و نیز کاهش اسراف»، دلایل کاهش مصرف بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، قیمت شکر ۹۰ درصد؛ روغن ۳۵ درصد؛ حبوبات ۳۰ تا ۵۰ درصد؛ و برنج ۴۸ درصد افزایش یافته است.

همشهری آنلاین اشاره کرد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند به حدود ۱۷۰ هزار تومان قرمز رسیده‌است و هم‌زمان، قیمت هر کیلوگرم دنبه نیز ۹۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. به علاوه، هر کیلوگرم مرغ بین ۴۰ هزار تا ۴۳ هزار تومان فروخت می‌شود.

در این ارتباط، فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های دامداران، گفت که افزایش قیمت گوشت باعث شده است بسیاری از خانوارهای بی‌بضاعت و طبقه متوسط، مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند.

 

۱۵ شهریور : تلفات رانندگی در ایران ۱۶ درصد افزایش یافت

 

سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۶ درصدی تلفات رانندگی در چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

سازمان پزشکی قانونی تعداد تلفات حوادث رانندگی تا تیرماه سال جاری را بیش از ۵ هزار و ششصد تن در مقایسه با حدود ۴ هزار و هشتصد تن در مدت مشابه سال گذشته اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، تاکنون سه استان فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی دارای بیشترین تلفات و استان‌های قم، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز دارای کمترین آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی بوده‌اند.

تصادفات جاده‌ای در ایران در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار کشته و نزدیک به ۲۷۷ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

 

۱۲ شهریور : وزیر کار: ۵.۵ میلیون بیکار در ایران داریم

 

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید ۵.۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد که «دچار چالش» هستند و شیوع کرونا نیز باعث افزایش بیکاری شده است.

او که به قم سفر کرده بود تا با مراجع تقلید شیعه ساکن این شهر دیدار کند، گفته است با توجه به وعده رئیس‌جمهور ایران تلاش می‌شود سالانه «یک‌میلیون» شغل جدید ایجاد شود.

وعده ایجاد یک میلیون شغل در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، از بهار ۹۸ تا بهار امسال نزدیک ۱.۵ میلیون شغل در کشور از بین رفته است.

این گزارش می‌افزاید در بهار سال جاری نزدیک ۲.۳ میلیون بیکار (افرادی که شاغل نیستند و دنبال کار می‌گردند) وجود داشته است. همچنین از بهار ۹۸ تا بهار امسال، ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر دیگر نیز غیرفعال شده‌اند (نه کاری دارند و نه دنبال کار می‌گردند).

قبلا نیز مرکز پژوهش‌های مجلس ایران گزارش داده بود که بسیاری از افراد از جستجوی کار ناامید شده و عملا در رده افراد غیرفعال قرار گرفته‌اند.

از حدود ۶۳ میلیون شهروند بالای ۱۵ سال کشور، ۲۳ میلیون و ۶۷۶ هزار نفر شاغل هستند که ۲۰ درصد این افراد اشتغال ناقص دارند و دنبال افزایش ساعات کاری یا کار اضافی می‌گردند.

مرکز آمار ایران هر کسی را که هفته‌ای یک ساعت کار کرده باشد، در رده شاغلان قرار می‌دهد.

 

۱۰ شهریور : معاون وزیر بهداشت ایران: ۶۱۲ هزار نفر به‌دلیل هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر رسیدند

 

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می‌گوید ۶۱۲ هزار نفر از مردم کشور در یک‌سال اخیر به‌دلیل پرداخت هزینه‌های درمانی به زیرخط فقر رسیده‌اند.

ایرج حریرچی روز چهارشنبه ۱۰ شهریور در مراسمی با حضور وزیر جدید بهداشت گفت که در سال ۹۶ میزان پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم به ۳۲.۶ درصد رسید که به گفته او «به دلیل تحریم‌ها و شرایط سخت کشور» این میزان پرداختی توسط مردم به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود که در یک‌سال اخیر «دو میلیون و ۴۱ نفر» مجبور به پرداخت هزینه‌های کمرشکن درمانی شد‌ه‌اند.

وزارت بهداشت ایران در مهر ۹۸ اعلام کرده بود که سالانه ۳٫۷۶ درصد جمعیت کشور دچار هزینه‌های فقرزای سلامت می‌شوند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت هم گفته بود که در پی گرانی‌ها آمار مراجعان به نظام خدمات درمانی کشور، نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته و نرخ خدمات به گونه‌ای شده‌ که هزینه درمان نسبت به درآمد خانوارها چشمگیر است.

به گفته کوروش فرزین، «مردم برای مشکلات عادی به پزشک مراجعه نمی‌کنند، نه به این خاطر که پوشش بیمه‌ای وجود ندارد، زیرا همه چیز گران‌تر شده‌است».

ایرج حریرچی ۲۶ تیرماه امسال هم هزینه‌های خانوارهای ایرانی در مورد کرونا را «کمرشکن» توصیف کرده و گفته بود که هزینه‌های سلامت برای خانوارهای ایرانی «از ۳.۷ درصد به حدود هشت درصد رسیده است».

 

۹ شهریور :یازده درصد به نرخ محرومان در پنج سال اخیر افزوده شده/ از هر سه ایرانی یک نفر «فقیر مطلق» است

در سالهای اخیر، مساحت زیر خط فقر به شدت افزایش یافته تا جایی که از هر سه نفر در ایران، یک نفر فقیر است؛ تازه باید در نظر داشته باشیم که در این پایش، شاغلان فقیر را در نظر نگرفته‌اند؛ که اگر در نظر گرفته شود، از آن دو نفر، یک نفر دیگر نیز قطعاً فقیر واقعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محرومیت و فقر گسترده» یکی از بزرگترین بحران‌های حال حاضر کشور است؛ بحرانی که حتی در آمارهای رسمیِ منتشره به خوبی نمود دارد و دولتی‌ها و نهادهای ناظر نمی‌توانند آن را کتمان کنند.

اخیراً گزارشی براساس داده‌هایی که تا پاییز ۹۹ در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تجمیع شده، بیرون آمده که نشان از گسترش شدید موج فقر و محرومیت در کشور دارد؛ در این گزارش حداقل ۳۱.۴ درصد از ایرانیان در پاییز ۹۹ زیر خط فقر بوده‌اند و این یعنی از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در محرومیت به ‌سرمی‌برند.

این روایت، آمارهای رسمی از نقشه محرومیت در ایران است که استان سیستان و بلوچستان با محرومیت ۶۲ درصدیِ جمعیت را رکورددار بدترین وضعیت معرفی می‌کند درحالی‌که میانگین نرخ محرومیت در کشور ۳۱.۴ درصد (بالاترین میزان یا قله محرومیت حداقل در ده سال اخیر) اعلام شده و استان یزد با نرخ ۱۶درصدی بهترین وضعیت را از نظر محرومیت داشته است و بعد از آن استان‌های سمنان و تهران با نرخ‌های ۱۷ و ۱۹ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم از نظر کمترین میزان فقر و محرومیت قرار می‌گیرند. براساس این گزارش، بعد از سیستان و بلوچستان، محروم‌ترین استان‌های کشور به ترتیب، خراسان شمالی با نرخ ۴۶ درصد و هرمزگان با نرخ ۴۴ درصد هستند.

 

۹ شهریور : ترکیه : واردات گاز از ایران ۲.۵ برابر شده است

ترکیه بهار پارسال واردات گاز از ایران را به خاطر انفجار خط لوله در منطقه مرزی توسط گروه «پ‌کاکا» متوقف کرده بود.

ترکیه در شش ماه ابتدایی ۲۰۲۱ حدود پنج میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرده است، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال کمی بیش از دو میلیارد متر مکعب بود.

مرکز آمار ترکیه در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه ۹ شهریور منتشر شد، از ۲.۵ برابر شدن واردات گاز ایران در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داده است.

آمارهای شش ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد خرید گاز ترکیه از ایران طی این دوره بسیار بالاتر از دور مشابه سال‌های قبل از ۲۰۲۰ است.

برای نمونه واردات گاز ترکیه از ایران در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۹ تنها ۳.۷ میلیارد متر مکعب و در دور مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۴.۷ میلیارد متر مکعب بود.

همچنین آمارهای رسمی ترکیه نشان می‌دهد که کل واردات این کشور (اعم از کالاهای غیرنفتی و گاز) از ایران طی نیمه ابتدایی سال جاری میلادی به ۱.۱۸ میلیارد دلار رسیده که حدود ۱۵۰ درصد بیشتر از دور مشابه سال ۲۰۲۰ است؛ به عبارتی کل صادرات ایران به ترکیه ۲.۵ برابر دور مشابه پارسال شده است.

ترکیه نیز در این مدت صادرات خود به ایران را ۵۰ درصد افزایش داده و به ۱.۲۷ میلیارد دلار رسانده است. بدین ترتیب، تراز تجاری دو کشور از سال ۲۰۱۹ تاکنون هنوز به نفع ترکیه است.

 

۹ شهریور : قطر «۳۵ درصد» گاز هلیوم جهان را از پارس‌جنوبی تولید می‌کند؛ ایران صفر درصد

 

یک عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید به خاطر نبود تجهیزات تولید گاز هلیوم در ایران، قطر «با خیال راحت» از میدان مشترک پارس جنوبی هلیوم تولید می‌کند.

مهرداد عباد روز سه‌شنبه ۹ شهریور گفت با توجه به این‌که ذخایر هلیوم ایران و قطر در میدان پارس جنوبی مشترک است، «نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده که طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند».

قطر در سا‌ل‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ و اوایل سال جاری میلادی سه پالایشگاه عظیم تولید هلیوم از پارس جنوبی راه‌اندازی کرده و ظرفیت تولید این گاز بسیار گران‌قیمت را به ۲.۶ میلیارد فوت مکعب در سال رسانده و به بزرگترین صادرکننده هلیوم در جهان تبدیل شده است.

سهم قطر از تولید گاز هلیوم در جهان ۳۵ درصد است.

۲۸ درصد ذخایر هلیوم جهان در میدان پارس جنوبی قرار دارد که بزرگترین میدان گازی جهان است. یک سوم این میدان در آب‌های ایران و دو سوم در آب‌های قطر است.

ادعای آقای عباد در حالی است که گاز هلیوم همراه با دیگر گازها از میادین گازی بیرون می‌آید و در بخش ایرانی این میدان نیز گاز هلیوم استخراج می‌شود، اما برای جداسازی، جمع‌آوری و تصفیه آن نیاز به تجهیزات پیشرفته است و بنابر این، ایران این گاز را در مشعل‌ها سوزانده و هدر می‌دهد.

بدین ترتیب، ذخایر هلیوم میدان گازی پارس جنوبی توسط هر دو کشور استخراج می‌شود اما قطر آن را فرآوری کرده و صادر می‌کند.

ایران در سال ۲۰۱۲ تلاش‌هایی برای جذب تکنولوژی، خصوصا از طرف شرکت‌های فرانسوی، برای راه‌اندازی تجهیزات تولید گاز هلیوم در پارس جنوبی آغاز کرد، اما در همان مراحل ابتدایی این طرح به فراموشی سپرده شد.

آقای عباد می‌گوید این گاز از دستگاه‌های ام‌آر بیمارستانی گرفته تا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارایی فراوانی دارد و ما با وجود آن‌که ذخیره غنی از این محصول داریم، اما در طول سال مقادیر زیادی از آن را وارد می‌کنیم.

 

۶ شهریور: «۳۵ مورد خودکشی» کودکان در مناطق کُردنشین ایران طی هشت ماه

با خودکشی یک دختر ۱۶ ساله در آذربایجان غربی، آمار خودکشی کودکان در مناطق کُردنشین ایران به «۳۵ مورد» در هشت ماه گذشته رسید.

سایت سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، هویت این دختر نوجوان را «روشنک حسن‌‌علی‌لو» اهل شهر قطور در شهرستان خوی اعلام کرده و نوشته است که او روز سه‌شنبه، سوم شهریور، با خودسوزی، به زندگی خود پایان داده است.

بنا بر این گزارش، خانم حسن‌‌علی‌لو به دلیل مشکلات عاطفی در ارتباط با پسر مورد علاقه خود اقدام به خودکشی کرده و جسد او بدون مجوز پزشک قانونی دفن شده است.

بنا بر اعلام این سازمان از ابتدای سال میلادی تاکنون، خودکشی ۳۵ فرد زیر ۱۸ سال در مناطق کُردنشین تایید شده ه از میان آن‌ها ۲۰ نفر دختر بوده‌اند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ آمار رسمی درباره خودکشی در ایران منتشر نشده است.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در بهمن‌‌ماه ۹۹ بدون اشاره به آماری دقیق از افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در ایران خبر داده بود.

در ماه‌های گذشته در پی بحرانی‌تر شدن وضعیت کرونا در کشور اخبار متعددی از خودکشی نوجوانان در ایران منتشر شده است. این آمار نشانگر کاهش سن خودکشی در ایران است و از جمله دلایل آن «فقر اقتصادی» و «نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام شده است.

روزنامه اعتماد نیز بهمن‌ سال گذشته در گزارشی از قول یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده بود که آمار خودکشی از ابتدای سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۹۹ به طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©