Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱  برابر با ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۸۴)

پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

رده‌بندی جدید بهترین شهرهای جهان برای زندگی؛ تهران در رده‌های آخر

نرخ تورم نقطه‌ای ایران در خردادماه ۵۲.۵ درصد اعلام شد

نرخ تورم سالانه خرداد ماه در ایران به بالای ۳۹ درصد رسید

افزایش تا ۱۰درصد خودکشی در ایران، صدهزار خودکشی در سال گذشته

شورای جهانی سفر و گردشگری: گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران ، گردشگران عراقی (۳۴ درصد) و ترکیه (۱۵ درصد) در رتبه های اول و دوم

چهار هزار پزشک ایرانی در سال ۱۴۰۰ درخواست مدارک لازم برای مهاجرت کردند

«۷۵ هزار» مورد خشونت خانگی در سال ۱۴۰۰ در پزشکی قانونی ایران ثبت شد

رئیس سازمان اورژانس ایران: سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند

عضو اتحادیه مشاوران املاک: اجاره بها ۳۰۰ درصد افزایش یافته؛ مستاجران اموال‌شان را می‌فروشند

 

۲ تیر : رده‌بندی جدید بهترین شهرهای جهان برای زندگی؛ تهران در رده‌های آخر

 

واحد اطلاعات هفته‌نامه خبری و بین‌المللی اکونومیست روز پنج‌شنبه گزارش جدید خود از رده‌بندی بهترین شهرهای جهان برای زندگی را منتشر کرد.

تهران، پایتخت ایران، در ردیف ۱۶۳ از ۱۷۲ شهر جهان و در کنار دوآلا، پایتخت اقتصادی کامرون و هَراره، پایتخت زیمبابوه، قرار گرفته‌است. طی سال‌های گذشته نیز تهران در ردیف‌های آخر قرار داشت.

بر اساس رده‌بندی اکونومیست، بهترین شهر از لحاظ زندگی، شهر وین اتریش و بدترین شهر، دمشق، پایتخت سوریه است.

وین پارسال به خاطر شیوع کرونا و قرنطینه شهر، به رده ۱۲ لیست بهترین شهرهای جهان برای زندگی سقوط کرده بود، اما امسال دوباره به صدر فهرست اکونومیست بازگشت.

کپنهاک دانمارک، زوریخ سوئیس و شهر کلگری کانادا بعد از وین بهترین شهرهای جهان برای زندگی و شهر بندری لاگوس نیجریه، طرابلس، پایتخت لیبی، شهر الجزیره، پایتخت الجزایر به همراه کراچی پاکستان بعد از دمشق بدترین شهرها برای زندگی رده‌بندی شده‌اند.

رتبه‌بندی اکونومیست بر اساس ۳۰ شرط، از جمله وضعیت محیط زیست، زیرساخت‌های شهر، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان انجام شده است.

 

۱ تیر : نرخ تورم نقطه‌ای ایران در خردادماه ۵۲.۵ درصد اعلام شد

 

مرکز آمار ایران روز چهارشنبه، اول تیرماه، اعلام کرد که نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ١٤٠١ به عدد ۵٢.۵ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ١٣.٢ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال قبل است. به این ترتیب، بر اساس تازه‌ترین آمار این مرکز، خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۵٢.۵ درصد بیشتر از خرداد ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در همین زمینه اوایل خرداد امیررضا ثابت‌پی، رئیس فدراسیون صنایع غذایی، خبر داده بود که در پی افزایش قیمت مواد غذایی اولیه به‌ویژه روغن در ایران، فروش محصولات صنایع غذایی در کشور نصف شده است.

 

۱ تیر : نرخ تورم سالانه خرداد ماه در ایران به بالای ۳۹ درصد رسید

بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در خرداد ماه امسال به ۳۹/۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل‌تر(اردیبهشت) شاهد کمتر از یک درصد افزایش بوده است.

نرخ تورم سالانه، درصد تغییر قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر(خرداد) نسبت به دوره مشابه سال قبل (خرداد ۱۴۰۰) است.

در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری۳۸/۹ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۱/۸ درصد اعلام شده است؛ که هر دوی آنها در مقایسه با اردیبهشت ماه شاهد افزایش بوده‌اند.

با این احتساب روند کاهش چند ماهه نرخ تورم که دولت ابراهیم رئیسی از آن به عنوان «دستاورد » یاد می‌کرد، قطع شده است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم از اردیبهشت ماه تا خرداد امسال شاهد ۱۲/۲ درصد افزایش بوده است.

دولت ایران می‌گوید از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ماه امسال نرخ تورم به طور مستمر کاهش یافته بود؛ در شهریور ماه پارسال نرخ تورم سالانه در ایران ۴۵/۸ درصد بود که بنابر اعلام مرکز آمار ایران این نرخ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ۳۸/۷ درصد رسید.

نرخ تورم در ایران در حالی در خرداد ماه امسال افزایش یافته که به روایت مرکز آمار ایران در این ماه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد افزایش ۵۲ درصدی قیمت‌ها بوده‌اند.

بیشترین تغییر قیمت‌ها در یک ساله منتهی به مرداد ماه امسال مربوط به روغن و چربی‌ها بوده که نزدیک به ۸۶ درصد گرانتر شده است.

این ارقام همچنین نشان می‌دهد شیر، پنیر و تخم مرغ نسبت به خرداد پارسال بیش از ۱۱۱ درصد گرانتر شده‌اند.

افزایش تورم در ایران در حالیست که بانک مرکزی ایران دو سال پیش (۱۳۹۹) و در دوران ریاست عبدالناصر همتی، هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود که این رقم حالا به نزدیک دو برابر این رقم رسیده است.

 

۲۹ خرداد : افزایش تا ۱۰درصد خودکشی در ایران، صدهزار خودکشی در سال گذشته

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، در هفته‌های گذشته اخباری از خودکشی چند کارگر از نقاط مختلف کشور با دلایل اقتصادی و مشکلات کاری منتشرشد

رستم تقی وندی، معاون وزیر کشور زمستان سال گذشته میزان خودکشی‌ها در ایران را سالانه صدهزار نفر اعلام کرد و گفت: سالانه در کشور حدود ۱۰۰هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ‌ومیر ناشی از این اقدامات حدود پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰نفر است، بااین‌حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود در آینده نه‌چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی در آن نگران‌کننده است.

آخرین سالنامه آماری منتشرشده سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر نرخ خودکشی حدود هشت تا ۱۰درصد افزایش داشته است. باوجودآنکه در پیش‌فرض‌های مطرح‌شده، ناتوانی اقتصادی عامل مهمی در خودکشی‌ها به شمار می‌رود، اما بی‌توجهی شهروندان و دولت به‌سلامت روان را نمی‌توان نادیده گرفت. این در حالی است که در سال‌های اخیر سلامت روان در رسانه‌ها مورد تأکید قرارگرفته است.

 

 هشدار نسبت به «فرسودگی روانی» مردان

غلامعلی افروز، روانشناس و استاد دانشگاه تهران نسبت به «فرسودگی روانی» در مردان هشدار داد و گفت: کارگزاران باید نسبت به‌سلامت، بهداشت و آرامش روان مردان و نشاط معنوی آن‌ها دقت داشته باشند چراکه افسردگی‌ها و فرسودگی‌های روانی می‌تواند مقدمه‌ای برای خودکشی شوند.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بسیاری از آقایان در حال حاضر دچار اضطراب شدید و افسردگی قابل‌توجه شده‌اند،  گفته: برخی از مردان به دلیل احساس ناتوانی در حسن تأمین معیشت خانواده فرسودگی روانی پیدا کرده‌اند و نسبت به تأمین معیشت خانواده خود نگران هستند.

مردان خانواده در حالی سنگربانان خانواده محسوب می‌شوند که با نگرانی‌های یادشده بعضاً احساس اقتدار لازم برای این سنگربانی را ازدست‌داده‌اند. به گفته این روانشناس، احساس «فرسودگی روانی» بسیار سنگین‌تر از احساس «افسردگی» است و در «فرسودگی روانی» می‌توان گفت شخصیت افراد می‌سوزد.

 

۲۷ خرداد : شورای جهانی سفر و گردشگری: گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران ، گردشگران عراقی (۳۴ درصد) و ترکیه (۱۵ درصد) در رتبه های اول و دوم

ایرنا نوشت: شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۴۰ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی این سال هزینه کردند.

شورای جهانی سفر و گردشگری World Travel & Tourism Council از رشد ۲۱.۷ درصدی صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ خبر داده است. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، این صنعت با رشد منفی ۵۰.۴ درصدی مواجه شده بود و ۴۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی، ۱۰۰۰ میلیارد دلار از طریق گردشگری عاید اقتصادهای جهان شده است.

بر اساس این گزارش، در ایران نیز با رنگ باختن کرونا شاهد احیای صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ بوده‌ایم. در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با رشد منفی ۴۵ درصدی مواجه شده بود و ارزش آن به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ این صنعت در ایران رشد مثبت ۴۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۱ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، ۱.۲ میلیون نفر در صنعت گردشگری ایران فعال بودند اما در سال ۲۰۲۱ این رقم با رشد ۷۰۰ هزار نفری معادل ۷.۶ درصد به ۱.۹ میلیون نفر افزایش یافته است. در سال پیش از آن ۳۴ درصد از اشتغال موجود در صنعت گردشگری ایران از بین رفته بود.

با رونق گردشگری در ایران سهم این صنعت از کل بازار کار ایران نیز افزایش یافته و از ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۱ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۳ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۰ کل هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران با افت ۸۱.۶ درصدی مواجه شده و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده بود.

گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۹۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان هزینه کرده بودند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با افت ۳۹.۷ درصدی مواجه شده بود.

در سال ۲۰۲۱ هزینه کرد گردشگران داخلی ایران ۴۸.۹ درصد رشد داشته و به ۱۳۹ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران ۹۹ درصد با هدف تفریح انجام می‌شود و یک درصد سفرها نیز تجاری است.

از گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۱ وارد ایران شده‌اند بیش از همه عراقی بوده‌اند. به عبارت دیگر ۳۴ درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران در این سال عراقی بوده‌اند.

درحالی که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است در سال ۲۰۲۱ ترک‌ها نیز اقبال خوبی به ایران داشته و گردشگران ترکیه‌ای پس از عراق در رتبه دوم گردشگران خارجی ورودی به ایران قرار داشته‌اند. از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵ درصد آن‌ها ترکیه‌ای بوده‌اند. در سال پیش از آن سهم گردشگران ترکیه‌ای از کل گردشگران ورودی به ایران ۹ درصد بود.

گردشگران پاکستانی با ۱۰ درصد، جمهوری آذربایجان با ۹ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم از این نظر قرار داشته‌اند. سایر کشورها سهم ۲۹ درصدی از کل گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند.

 

۲۷ خرداد : چهار هزار پزشک ایرانی در سال ۱۴۰۰ درخواست مدارک لازم برای مهاجرت کردند

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید در سال ۱۴۰۰، بیش از چهار هزار پزشک ایرانی درخواست دریافت عدم سوء پیشینه کرده‌اند که مدرک لازم برای مهاجرت است.

محمد رئیس‌زاده افزایش شتاب در درخواست مهاجرت و میل به مهاجرت در پزشکان عمومی و متخصص و فوق متخصص در ایران را «نگران‌کننده» توصیف کرده است.

وی گفت: «در سال ۱۴۰۰ بالغ بر چهار هزار و ۲۷ نفر درخواست گود استَندینگ یا عدم سوء پیشینه پزشکی کردند. البته به این معنا نیست که تمام این افراد از کشور خارج شدند، بلکه فقط درخواست داده‌اند.»

آن‌ طور که این مقام مسئول خبر داده، «بالغ بر یک‌سوم» این افراد پزشک عمومی هستند، اما آمار درخواست «گود استندینگ برای مهاجرت در متخصصین و فوق‌تخصص‌های ما هم دارد بالا می‌رود.»

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی در ایران اشاره کرد که در کشورهای همسایه «جاذبه‌ها» برای پزشکان ایرانی بیشتر است.

تازه‌ترین گزارش رصدخانه مهاجرت ‌ایران نشان ‌می‌دهد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.

اطلاعات این نهاد حاکی است که ۵۹ درصد دانشجویان و ۶۹ درصد استادان و محققان ایرانی به دلیل «مسائل اقتصادی» به دنبال مهاجرت از ایران هستند.

پیش از این وب‌سایت خبرآنلاین با بررسی آمار اداره گذرنامه جمهوری اسلامی، از رتبه ۱۹ ایران در فرستادن دانشجو به دیگر کشورها و افزایش بیش از دو برابری جمعیت ایرانیان مهاجر طی ۳۰ سال اخیر خبر داده بود.

 

۲۵ حرداد : «۷۵ هزار» مورد خشونت خانگی در سال ۱۴۰۰ در پزشکی قانونی ایران ثبت شد

همسرآزاری و کودک‌آزاری مواردی هستند که زیر عنوان خشونت خانگی قرار می‌گیرند

یک مقام مسئول سازمان پزشکی قانونی روز چهارشنبه ۲۵ خرداد از افزایش آمار ثبت‌شده نزاع در ایران خبر داد و آمار ثبت‌شدهٔ خشونت خانگی شامل همسرآزاری و کودک‌آزاری در سال ۱۴۰۰ را حدود ۷۵ هزار مورد اعلام کرد.

فرزانه مهدی‌زاده، مدیرکل دفتر معاینات بالینی پزشکی قانونی، مجموع آمار نزاع ثبت‌شده در پزشکی قانونی را حدود ۶۰۰ هزار مورد اعلام و تأکید کرد که این میزان نزاع در یک سال «عدد بسیار بالایی است».

بر اساس این گزارش، از ۶۰۰ هزار مورد نزاع سال ۱۴۰۰ که به‌نسبت سال ۱۳۹۹ افزایش داشته، حدود ۴۰۰ هزار نزاع مربوط به مردان بوده و تقریباً یک‌سومِ آمار مراجعات نزاع مربوط به زنان بوده است.

این مقام پزشکی قانونی همچنین از بررسی حدود ۷۵ هزار مورد انواع خشونت خانگی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود که این میزان معادل ۳۷ درصد کل آمار انواع معاینات در پزشکی قانونی بوده است.

روزبه کردونی، رئیس موسسه دولتی پژوهش تامین اجتماعی ایران، پارسال گفته بود که در سال‌های اخیر خشونت خانگی در کلا‌ن‌شهرها ۷۷ درصد افزایش یافته است.

آماری که مراکز رسمی از نزاع و همچنین خشونت خانگی ارائه می‌دهند، بر اساس پرونده‌هایی است که در این مراکز تشکیل می‌شود و نشانگر آمار واقعی کل نزاع‌ها و موارد خشونت خانگی نیست.

 

۲۳ خرداد : رئیس سازمان اورژانس ایران: سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند

 

رئیس سازمان اورژانس ایران اعلام کرد که سالانه ۱۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

جعفر میعادفر روز دوشنبه ۲۳ خرداد گفت: بیشتر جان باختگان تصادفات رانندگی بین ۱۵ تا ۴۰ سال سن داشته و میزان خسارات در این بخش سالانه حدود ۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بخش اعظم سهام کارخانجات ساخت خودرو در ایران انحصاری است و حکومت جمهوری اسلامی پیوسته و به طرق مختلف با واردات خودرو برای ایجاد بازار رقابتی و بالا رفتن کیفیت خودروهای داخلی مخالفت می‌کند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در عین حال گفت: از پنج میلیون مأموریت خدمات امدادی حدود ۷۰۰ هزار مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی است.

 

۲۳ خرداد : عضو اتحادیه مشاوران املاک: اجاره بها ۳۰۰ درصد افزایش یافته؛ مستاجران اموال‌شان را می‌فروشند

 

یک عضو اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید تنها در سه سال گذشته، اجاره‌‌بها ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و بخش عمده‌ای از این رقم به همین چند ماه اخیر برمی‌گردد و می‌توان گفت که میزان اجاره‌بها در چند ماه گذشته به طور «وحشتناکی» افزایش یافته است.

عبدالله اوتادی روز دوشنبه ۲۳ خرداد به ایلنا گفت که «به طور مستمر» در مشاوران املاک شاهد این هستیم که مستاجران برای تامین رهن و اجاره، ماشین و دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند.

به‌گفته وی، میزان افزایش اجاره بسیار بالاتر از نرخ ۲۵ درصدی تعیین شده از سوی دولت است و در منطقه‌ای مانند «پیروزی»، واحد دو اتاقه با توان پرداخت ۵۰۰ میلیون رهن و چهار میلیون تومان اجاره را نداریم و شاهد شدت فشار به مستاجران هستیم.

آقای اوتادی در ادامه گفت شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم.

او اظهار داشت: امروز مستاجرانی که برای رهن و اجاره به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند به صراحت می‌گویند برای این‌که بتوانند از عهده پرداخت اجاره بربیانند سه شغله شده‌اند: «امروز قیمت مسکن مهر حاشیه تهران که در همان اواخر دهه ۸۰ چیزی کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است و وضعیت بازار مسکن را در همین نمونه کوچک می‌توان مشاهده کرد».

بر اساس آخرین آمار رسمی دولتی که مربوط به سال ۱۳۹۵ است، از حدود ۲۴ میلیون خانوار ایرانی، شش میلیون و ۷۵۰ هزار خانوار اجاره‌نشین هستند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©