Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ برابر با  ۲۳ آوريل ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲  برابر با ۲۳ آوريل ۲۰۲۳
ایران در آئینه آمار(۲۹۶)

ایران در آئینه آمار(۲۹۶)

يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ برابر با  ۲۳ آوريل ۲۰۲۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

ایران با کمبود «بیش از صد هزار پرستار» مواجه است

«شناسایی» بیش از ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین در آذربایجان غربی

سقوط رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان/ در بین ۳۰۰ دانشگاه اول جهان هیچ جایگاهی ندارند

افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در تهران به شهرهای اقماری هم «سرایت کرده است»

سازمان بهزیستی: در ایران ۱۲۰ هزار کودک کار داریم

آمار «فاجعه‌بار» سقط‌ جنین‌های زیرزمینی در ایران، یک سال و نیم پس از اجرای قانون «جوانی جمعیت»

۷۰ درصد شهرستان خاش آب ندارد؛ آن ۳۰ درصد مابقی هم آب غیر قابل نوشیدن دارند

۱ اردیبهشت : ایران با کمبود «بیش از صد هزار پرستار» مواجه است

در حالی که آمارها از مهاجرت ماهانه ۲۰۰ پرستار از ایران خبر می‌دهد و با وجود احداث مراکز درمانی بزرگ، رئیس سازمان نظام پرستاری هشدار داد که کشور «با کمبود بیش از صد هزار نیروی پرستاری» مواجه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در روز جمعه، اول اردیبهشت، محمد میرزابیگی در نشست خبری سازمان نظام پرستاری از «افتتاح بیمارستان‌های کلان» بدون پرستار خبر داده و گفت: «از حدود ۲۵ هزار مجوزی که برای جذب کادر درمان صادر شده مشخص نیست که دقیقا چه تعدادی مربوط به پرستاران است؛ این در حالی است که کشور با کمبود پرستار مواجه است.»

یوسف رحیمی، عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، روز ۲۰ فروردین‌ماه «تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را در حال حاضر ۰.۸ پرستار» اعلام کرده و گفته بود: «بر اساس استانداردهای بومی‌سازی شده خودمان، باید ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم که این عدد نیز مناسب نیست، زیرا استاندارد نیروی انسانی در دنیا، به طور میانگین، ۴ پرستار به ازای هر تخت است.»

پیشتر محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، از آمار «مهاجرت سالانه دست‌کم ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پرستار» از کشور خبر داده و گفته بود: «البته این آمار هم دقیق نیست، چون برخی شخصی و یا راه‌های دیگری برای مهاجرت اقدام می‌کنند.»

محمد میرزابیگی سال گذشته اعلام کرده بود که «۷۵۰۰ نفر از پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا جانباز و از کار افتاده شدند و ضربه ناشی از کمبود پرستار مستقیما به مردم وارد می‌شود».

بر اساس آمارهای رسمی در ایران، بیش از ۱۳۰ پرستار در سه پیک کرونا، یعنی تا اسفند سال ۹۹، جان خود را در این همه‌گیری از دست دادند.

 

۲۹ فروردین : «شناسایی» بیش از ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین در آذربایجان غربی

محسن حمزه‌لو، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین از شناسایی ۸ سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این استان خبر داد.

آقای حمزه‌لو جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی استان را مجموعاً ۴۳۷ هزار و ۷۵۶ نفر اعلام کرد، در حالی که خبرگزاری تسنیم در گزارش سال ۱۳۹۷ خود از حاشیه‌نشینی بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این استان خبر داده بود.

در گزارش خبرگزاری تسنیم آمده بود که تنها در ارومیه ۲۰۰ هزار نفر در فقر و اعتیاد در حاشیه شهر سکونت دارند.

محسن حمزه‌لو وسعت این ۸ سکونت‌گاه حاشیه‌ای را یک هزار و ۷۶۱ هکتار در شهرهای ارومیه، سلماس، پیرانشهر، بوکان، مهاباد، نقده، خوی و میاندوآب معرفی کرد.

بیش از یک میلیون نفر در چهار شهر استان سیستان و بلوچستان حاشیه‌نشین هستند

مرکز آمار ایران در گزارش سال گذشته خود، آذربایجان غربی را در شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه دوازده‌ماهه خانوارهای کل کشور، با ۵۳.۱ درصد در جایگاه سوم معرفی کرد.

به گزارش سایت خبری «فرارو»، داده‌های آماری نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱ تورم نقطه‌ای اجاره‌بها در نقاط شهری برابر با ۴۶ درصد بوده که این حجم از تورم بسیاری از خانواده‌های شهری را به حاشیه شهر رانده است.

آمارهای وزارت راه در سال ۱۳۹۹ نشان از سکونت ۲۶ میلیون نفر در حاشیه شهرهای ایران دارد. این رقم برای دو سال پیش از آن، ۱۹ میلیون نفر ذکر شده بود.

۲۹ فروردین : سقوط رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان/ در بین ۳۰۰ دانشگاه اول جهان هیچ جایگاهی ندارند

ایران در عرصه‌های مهم اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی در سراشیبی قرار گرفته است. یکی از شاخصه‌ها که از نظر‌ها پنهان مانده، شاخص نزول رتبه در حوزه آموزشی است که نشان می‌دهد دانشگاه‌های کشورهای عربی منطقه نیز از دانشگاه‌های ایران پیشی گرفته‌اند.

یکی از گروه‌هایی که بیشترین آمار مهاجرت را دارد، دانشجویان‌اند. برای این گروه یک شاخصه در تعیین مقصد مهاجرت سرنوشت‌ساز است و آن «رتبه دانشگاه مبدا» به عنوان رزومه متقاضی است. اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاده، افت شدید رتبه دانشگاه‌های برتر ایران در رتبه بندی‌های معتبر بین‌المللی دانشگاه‌هاست.

کاهش سطح کیفی دانشجویان به دلیل اعمال سهمیه‌بندی‌ها و مهاجرت دانشجویان به اندازه کافی دانشگاه‌های کشور را از حضور نخبگان محروم کرده است؛ هرچند این اقدام دانشگاه شریف قابل تحسین است، اما یک دلیل مهم دارد و آن عقب‌ماندگی شدید دانشگاه‌های ایران در عرصه رقابت‌های علمی بین‌المللی است. تصمیم دانشگاه شریف برای جلوگیری ازمحرومیت دانشجویان معترض نشان می‌دهد دیگر ظرفیتی برای محرومیت از استعداد‌ها وجود ندارد.

رتبه بندی دانشگاه‌های جهان

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در جهان توسط چند موسسه معتبر انجام می‌شود که شاخص هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. شاخص‌های کمی از جمله مساحت دانشگاه، تعداد دانشجویان، نسبت دانشجویان خارجی به داخلی، نسبت کارکنان خارجی به داخلی در کنار شاخص‌های کیفی از جمله استاندارد پژوهش‌های انجام شده توسط دانشجویان دانشگاه، اعتبار استادان و اعتبار دانشگاه از جمله مواردی‌اند که توسط موسسات برای رتبه بندی مورد توجه قرار می‌گیرند.

در رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه‌های ایران در بین ۳۰۰ دانشگاه اول جهان هیچ جایگاهی ندارند. اولین دانشگاه ایرانی به این رتبه‌بندی راه پیدا کرده «دانشگاه تهران» است که در رتبه ۳۹۱ قرار گرفته است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه ۴۵۰ و دانشگاه تربیت مدرس در رتبه ۵۵۲، امیرکبیر ۶۰۲، شریف ۶۶۰، شهید بهشتی در ۷۵۰ دانشگاه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی شانگهای قرار گرفته‌اند.

 

۲۹ فروردین : افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در تهران به شهرهای اقماری هم «سرایت کرده است»

گزارش‌ها حاکی است افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در تهران به شهرهای اقماری پایتخت ایران نیز سرایت کرده به طوری که به گزارش روزنامه «اعتماد»، با فرارسیدن بهار ۱۴۰۲ و نزدیک بودن فصل جابه‌جایی‌ها، این امر «به دغدغه بزرگ مستأجران تبدیل شده است.»

این روزنامه با بررسی فایل‌های جدید بارگذاری‌شده در سایت‌های آنلاین خرید و فروش و اجاره ملک خبر می‌دهد که برای مثال «یک واحد ۸۵ متری در مهرشهر کرج با ودیعه ۲۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومان اعلام شده یا واحد ۷۰ متری دیگری در ورامین با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومان اعلام شده‌ است.»

 

۲۸ فروردین : سازمان بهزیستی: در ایران ۱۲۰ هزار کودک کار داریم

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با ارائه گزارشی تازه، از وجود دست‌کم ۱۲۰ هزار کودک کار در ایران خبر داد.

محمدرضا حیدرهایی روز دوشنبه ۲۸ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اعلام این آمار گفت که حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان خیابانی در سال ۱۴۰۱ شناسایی شده‌اند.

وی همچنین گفت که زباله‌گردی کودکان در شهرهای ایران افزایش پیدا کرده و این امر در سطح شهر نمایان است.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در ادامه خبر داد که سازمان بهزیستی با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان «به‌طور کلی مخالف است» زیرا معتقد است که «جمع‌آوری این کودکان مشکل آن‌ها را حل نمی‌کند».

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنانش به‌طور ضمنی گفت که دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خود در زمینهٔ این کودکان عمل نمی‌کنند و «اکنون منتظر تشکیل شورای اجتماعی کشور هستیم تا در آن‌جا به همه دستگاه‌ها طبق آئین‌نامه تکلیف و به همه دستگاه‌های عضو ساماندهی کودکان کار و خیابان ابلاغ شود».

ترک تحصیل ۳۰ درصد نوجوانان و ازدواج یک‌پنجم دختران نوجوان در ایران

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از افزایش دو پدیده کودکان کار و کودک‌همسری منتشر شده که حاکی از گسترش بحران‌های اجتماعی در ایران به رده‌های سنی پایین‌تر است.

آمارهایی که محمدرضا حیدرهایی روز دوشنبه گزارش داد درحالی اعلام می‌شود که پیش از این یک پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی شمار کودکان کار در ایران را بین دو تا پنج میلیون ارزیابی کرده بود.

به‌گفته این پژوهشگر، برخی با احتساب کودکان کار خانگی این آمار را تا هفت میلیون نیز برآورد می‌کنند.

تابستان سال گذشته یک مقام قوه قضاییه هم اذعان کرد که کارگاه‌های بازیافت زباله، متعلق به پیمانکاران شهرداری یا کارگاه‌های مستقل، به طور «سازمان‌یافته» از کودکان بهره‌کشی می‌کنند.

محمد فتحی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه، تیر ۱۴۰۱ گفته بود پیمانکاران شهرداری یا کارگاه‌های مستقل «ساعت‌های متمادی در شرایط کاملا مضر و غیراستاندارد و با ثمن بخس [با دستمزد کم] کودکان را به کار وامی‌دارند.»

 

۲۸ فروردین : آمار «فاجعه‌بار» سقط‌ جنین‌های زیرزمینی در ایران، یک سال و نیم پس از اجرای قانون «جوانی جمعیت»

حدود یک سال و نیم پس از ابلاغ قانون «جوانی جمعیت» در ایران که بر اساس آن محدودیت‌های شدیدی علیه سقط جنین اعمال می‌شود، وزارت بهداشت از «فاجعه‌باربودن» آمار سقط‌ جنین‌ غیرقانونی در خارج از مراکز درمانی خبر داد.

مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت روز دوشنبه ۲۸ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت: «طبق بررسی‌های انجام شده بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد سقط جنین‌های غیرقانونی و غیرپزشکی در خارج از مراکز درمانی انجام می‌شود.»

سلیمان حیدری آمار کل سقط‌ جنین‌ غیرقانونی در کشور را اعلام نکرد، اما گفت: «بر اساس یک سری فرمول‌هایی آمار مختلفی مطرح شده که چون قابل اطمینان نیست، نمی‌توان آن‌ها را مطرح کرد؛ هرچند اگر درست باشند، فاجعه‌بار است.»

مقام مسئول: ۹۵ درصد سقط جنین‌ها در ایران غیرقانونی است

آقای حیدری در عین حال از انجام سالانه «حدود ۱۰ هزار سقط جنین قانونی در کشور» به دلایل پزشکی خبر داد. بنا به اعلام وزارت بهداشت، هر سقط جنینی که «بدون مجوز» انجام شود، غیرقانونی است و اگر پزشکی سقط جنین غیرقانونی انجام دهد، پروانهٔ کسب او باطل می‌شود.

این آمار در حالی است که پیشتر صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران، اعلام کرده بود که ۹۵ درصد از موارد سقط جنین در کشور به‌صورت «غیرقانونی» و خارج از شبکه بهداشت کشور انجام می‌شود.

به‌گفتهٔ سلیمان حیدری، «عمده سقط جنین‌های غیرقانونی در خانه‌ها و از طریق قرص‌های خون‌ریزی‌دهنده انجام می‌شود» و داروهای سقط جنین نیز در «سایت‌های اینترنتی و از طریق فضای مجازی» در دسترس است.

 

۲۵ فروردین : ۷۰ درصد شهرستان خاش آب ندارد؛ آن ۳۰ درصد مابقی هم آب غیر قابل نوشیدن دارند

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، گفت: تنها با گذشت ۲۰ روز از سال استان سیستان و بلوچستان با تنش آبی مواجه شده و اکنون ۷۰ درصد شهرستان خاش آب نداشته و ۳۰ درصد مابقی نیز آب غیر قابل شرب دارند.

به گزارش «انتخاب»، اسماعیل حسین زهی درباره وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان با تنش آبی زیادی مواجه است. اکنون با وجود اینکه تنها ۲۰ روز از سال جدید گذشته است در اکثر شهرهای استان با تنش آبی مواجه هستیم و لازم است با جدیت حق آبه استان پیگری شود.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت باید اهتمام ویژه ای در تولید آب داشته باشد. ما باید بتوانیم هرچه سریعتر برای آبرسانی به مردم و مدیریت منابع آبی تدابیری اتخاذ کنیم. در بودجه ۱۴۰۲ نیز اولویت مجلس آب شرب است و بعد آب کشاورزی مد نظر قرار گرفته است. لازم است که دولت عنایت ویژه ای به شهرهایی مانند خاش داشته باشد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©