Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینه آمار(۳۶)

ایران در آئینه آمار(۳۶)

۱۵اردیبشهت ۱۳۸۹ ـ  ۵ می ۲۰۱۰

تهیه و تنظیم : مریم اسکوئی

 

۱۵ارديبهشت :همه ساله در جهان ، صدها هزار زن جان می بازند و سه ميليون نوزاد درهفته اول زندگی می ميرند

كانون زنان ايرانى : همه ساله، صدها هزار زن جان می بازند و سه ميليون نوزاد درهفته اول زندگی می ميرند چون به خدمات دوران بارداری و ماماهای دوره ديده دسترسی ندارند. دربرابر هر مرگ درد آور هنگام زايمان ، 20 زن ديگر با بيماريها و ناتوانائيهای طولانی مدت مانند فيستولا روبرو می شوند.
درروز جهانی ماما، کنفدراسيون بين المللی ماما و صندوق جمعيت ملل متحد، از دولت های جهان درخواست دارند تا کمبود 350000 ماما در جهان را دردستورکارخود قراردهند .
ثريا عبيد, مدير اجرائی صندوق جمعيت مى گويد: " هيچ زنی نبايد جان خود رابرای زندگی بخشيدن از دست بدهد. بايد برای تربيت ماماهای دوره ديده و ارائه خدماتی که زندگی زنان را نجات می بخشد سرمايه گذاری کنيم و خدمات مامائی را درالويت برنامه ها، سياست ها و بودجه های سلامت قراردهيم.
صندوق جمعيت ملل متحد و کنفدراسيون بين المللی ماما همچنين اعلام می دارند که ماما ها در جوامعی که اجازه کارداشته و امکان استفاده از مهارتهای خود را دارند قادر به پيشگيری تا 90 درصد از مرگ و مير مادران هستند و می توانند نقش تمام عياری دردوران بارداری ، زايمان و پس اززايمان ايفا كنند. آنها همچنين نقش بسيار مهمی در ارائه خدمات تنظيم خانواده ، مشاوره و پيشگيری ازانتقال ويروس اچ آی وی ازمادر به نوزاد دارند.
همچنان که جهان به سوی دهمين سال بازبينی اهداف هزاره پيش می رود، هردو اين سازمان ها به تلاش مستمر خود در جلب حمايت مالی هرچه بيشتر هدف های4،5و 6 به منظور کاهش مرگ ومير نوزادان ، بهبود سلامت باروری و مبارزه با اچ آی وی و ايدز ادامه خواهند داد.
ما منتظر سمپوزيوم عالی مامائی از 5 تا 6 ژوئن در واشنگتن و سپس کنفرانس
Women Deliver هستيم. هدف سمپوزيوم افزايش آگاهی درباره نقش اساسی خدمات مامائی دردستيابی به هدفهای هزاره4،5 و6 و همچنين بررسی چالشهای موجود دراستانداردهای جهانی در آموزش و مقررات مربوط به ماما ها و تقويت خدمات باروری است.

۱۵ارديبهشت :كارخانه هاى لرستان تعطيل مى شوند؛ در اينجا اشتغال رو به مرگ است

لرنا:رضا رحيمى نسب نماينده خرم آباد با اشاره به اينكه قبل از انقلاب 6 كارخانه بزرگ در لرستان وجود داشت؛ گفت: كارخانه چرم و پوست تعطيل شده و كشت و صنعت نيز كه علاوه بر تامين دام، شير و لبنيات استان، نيازهاى كشور را تامين مي‌كرد در بحران كامل به سر مي‌برد. چنانچه نقدينگى به كارخانه پارسيلون تزريق نشود بحران واقعى در آن غير قابل انكار خواهد بود. شرايط كارخانه يخچال‌سازى بوژان نيز بحرانى است. بر مبناى آمارهاى اعلام شده لرستان با 24 درصد بالاترين ميزان بيكارى را دارد اما آمار واقعى بيكارى را بيش از 40 درصد نشان مي‌دهد
ايلنا: عضو كميسيون اجتماعى مجلس هشتم با تاكيد بر اينكه در حال حاضر استان لرستان با معضل بيكارى جدى روبه‌رو است گفت: سال‌هاست با شعار كشاورزي، ‌مانع صنعتى شدن لرستان مي‌شوند و در حال حاضر نه تنها صنعتى نداريم بلكه در بخش كشاورزى نيز با چالشهاى اساسى روبه‌رو هستيم.
رضا رحيمى نسبت در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با تاكيد بر اينكه به صنعت استان لرستان هيچ توجهى نشده است؛ گفت: در حال حاضر كمترين مجموعه‏، بنگاه صنعتى و كارخانه را در لرستان داريم.
وى با اعلام اينكه قبل از انقلاب 6 كارخانه بزرگ در لرستان وجود داشت؛ گفت: كارخانه چرم و پوست تعطيل شده و كشت و صنعت نيز كه علاوه بر تامين دام، شير و لبنيات استان، نيازهاى كشور را تامين مي‌كرد در بحران كامل به سر مي‌برد و اين بحران از هنگامى آغاز شد كه بانك ملى سهام اين شركت را واگذار كرد.
نماينده خرم آباد با انتقاد از نحوه واگذارى كشت و صنعت به بخش خصوصي، گفت: اين وحد را با چندين هكتار زمين، سوله، تجهيزات به قيمت 30 ميليارد تومان واگذار كردند كه بارها به اين واگذارى اعتراض كردم اما به جايى نرسيد تا امروز بحرانى شده است.
رحيمى نسب در مورد كشاورزى لرستان گفت: اين استان روى آب قرار دارد به نوعى كه از طريق رودهاى دز و كرخه 5/13 ميليارد متر مكعب خروجى آب داريم اما اين حجم آب بيش از 2 هزار هكتار زمينه‌هاى خوزستان را آبيارى مي‌كند در حالى كه كشاورزى لرستان ناگزير به استفاده از آبيارى ديم است.
وى گفت: اين فاجعه‌اى بزرگ براى استانى است كه با اين حجم خروجى آب، بايد زمين‌هاى كشاورزي‌اش در بي‌آبى به سر برند.
وى با اعلام اينكه بر مبناى آمارهاى اعلام شده لرستان با 24 درصد بالاترين ميزان بيكارى را دارد؛ گفت: آمار واقعى بالاى 40 درصد است و بارها اين معضل را در مجلس فرياد زده و به گوش مسوولان رسانده ايم حتى در قالب جلسات متعدد مشكلات را به دولت انعكاس داده ايم اما لرستان مانده و گوش‌هايى كه شنوا نيستند.
عضو كميسيون اجتماعى مجلس از حجم بالاى بيكارانى خبر داد كه به دفتر نمايندگانشان در مجلس مراجعه مي‌كنند و گفت: وقتى جوان تحصيل كرده اما بيكارى به دفتر مراجعه مي‌كند كه حاضر است هر كارى بكند به شرط آنكه بيكار نباشد به غير از خجالت براى مسوولان چه حرف ديگرى باقى مي‌ماند.
وى با اعلام اينكه لرستان بيش از 70 هزار فارغ التحصيل بيكار دارد؛ گفت: در استانى كه از 170 هزار بيكار 70 هزار نفرش تحصيل كرده دانشگاهى باشد آيا مي‌توان ادعا كرد كه اين استان از نظر توان علمى و عملى مشكل دارد يا بايد باور كنيم كه مسوولان نمي‌دانند چگونه براى اين قشر تحصيل كرده چگونه اشتغال ايجاد كنند.
رحيمى نسب جمعيت استان را يك ميليون و 700 هزار نفر اعلام كرد و گفت: با توجه به اينكه 10 درصد جمعيت كل استان بيكار هستند آيا نمي‌توان ادعا كرد كه در هر خانه‌اى 2 تا 3 نفر بيكار وجود داشته باشد.
وى با اعلام اينكه بسيارى از مردمان لرستان طرح اشتغالزا براى دريافت تسهيلات ارائه داده‌اند گفت: بانك‌ها تسهيلات نمي‌دهند و به نظر من بانك‌ها يك حكومت مستقل تشكيل داده و مستقل عمل مي‌كنند زيرا حاضر نيستند يك ريال خارج از آنچه خودشان باور دارند پرداخت كنند.

۱۵اردیبهشت :هفت میلیون و ۵٠٠ هزار نفر در مناطق حاشیه ای کشور

مهر : معاون دبیرخانه ستاد ملی توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی کشور گفت: بر اساس برآوردها هفت میلیون و 500 هزار نفردر مناطق حاشیه ای شهر های کشور ساکن هستند. حیدر حسین زاده در نشست بررسی راههای مقابله با حاشیه نشینی افزود: مشکل عمده ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی کشور در مرحله نخست مسکن نیست.

هفت میلیون و 500 هزار نفر در مناطق حاشیه ای کشور
وی ادامه داد: معمولاحاشیه نشینی با مشکلات اجتماعی و اقتصادی بویژه مشکل اشتغال همراه است و بر اساس برآوردها هفت میلیون و500 هزار نفردر مناطق حاشیه ای شهر های کشور ساکن هستند. معاون دبیرخانه ستاد ملی توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی کشور گفت: 91درصد سکونتگاههای غیر رسمی درمحدوده شهرهای کشور واقع اند که 85درصد آنها قدمت بیش از 15سال دارند. حسین زاده ادامه داد: هم اکنون ایران ششمین کشور جهان، اولین کشور خاورمیانه و سومین کشور آسیایی است که دارای سند ملی به منظور رسیدگی به وضعیت این گونه سکونتگاهها است. حسین زاده گفت: باید با در نظر گرفتن مشوق های خاص، حاشیه نشینان شهرها را برای بازسازی و ساماندهی این مکانها بسیج کرد. وی از عوامل دخیل در توانمندسازی سکونت گاههای غیر رسمی خواست تا با همکاری و تلاش مضاعف زمینه لازم را برای ساماندهی این نقاط فراهم آورند

۱۴ اردیبهشت : هنوز هم از 50 هزار ماماي كشور بيش از دو سوم آنان با معضل بيكاري روبرو هستند.

سه سال پياپي است كه پيام جهان امروز بيش از هر زمان ديگري به ماما نياز دارد تكرار مي‌شود و سال‌هاي گذشته نيز پيام‌هاي مشابهي از سوي كنفدراسيون بين‌المللي مامايي عنوان شد اما هنوز هم جامعه مامايي كشور با معضلات ابتدايي و اوليه خود روبرو هستند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، متن زير گوشه‌اي از انعكاس مشكلات جامعه مامايي كه از سوي برخي از ماماهاي كشور در آستانه روز جهاني بازگو مي‌شود.
هنوز هم از 50 هزار ماماي كشور بيش از دو سوم آنان با معضل بيكاري روبرو هستند.
«ظاهرا همه مسئولين دست‌اندكار بهداشت و درمان كشور اذعان دارند كه خدمات مامايي نقش موثري در نظام سلامت كشور دارد و اين خدمات در حفظ و ارتقاي سلامت مادران و كودكان اهميت ويژه‌اي داشته است. اما پاي عمل كه مي‌رسد ماما و مامايي به فراموشي سپرده مي‌شود.
هنوز هم از 50 هزار ماماي كشور بيش از دو سوم آنان با معضل بيكاري روبرو هستند.
هنوز هم سازمان‌هاي بيمه‌گر از عقد قرارداد با ماماها طفره مي‌روند.
در ادامه اين گزارش آمده است:
«اگر واقعا در نظام سلامت كشور جايي براي مامايي وجود ندارد چرا كه دانشكده‌ها را تعطيل و پذيرش دانشجو در اين رشته را متوقف نمي‌كند.
در همه امور هدف اين است كه به استانداردهاي جهاني برسيم اما نوبت به ماما و خدمات مامايي كه مي‌رسد خبري نيست اگر واقعا به ازاي هر هزار زايمان كه بايد 30 تا 50 ماما در سيستم به كار گرفته شوند، 40 ماما به كار گرفته شود مشكلي به نام بيكاري در جامعه مامايي وجود نخواهد داشت اما حالا بايد پرسيد كه بدون وجود رديف‌هاي استخدامي ماماها چگونه بايد امرار معاش كنند.
مامايي‌ها كه استخدام هستند سال‌ها با انواع استرس‌ها و آلودگي‌ها سر و كار داشتند و اكنون كه بايد قانون سختي كار در موردشان اجرا شود از اين امتياز محرومند. آنهايي هم كه استخدام نيستند اميدوارند كه مطب داشته باشند اما با كدام قرارداد بيمه؟!
طرح وظايف جديد كه بازنگري و تصويب شد بارقه اميدي ايجاد كرد اما وقتي عملا در نسخ بيمه جايي ندارد چه مي‌توان كرد؟
قرارداد بيمه كه نيست شرح وظايف هم كه به صورت سليقه‌اي بر اساس سازمان‌هاي بيمه‌گر حذف مي‌شود. واقعا بايد پرسيد كه ماماها با چه پشتوانه‌اي كار مي‌كنند آيا با روزي چهار تا پنج بيمار مي‌توان زندگي كرد؟!
آيا بهتر نيست به جاي اينكه اينقدر بگوئيم ماماها جايگاه ويژه‌اي دارند قدمي براي جايگاه واقعي‌شان برداريم بايد منتظر ماند و ديد كه آيا سال بعد هم همين موارد را تكرار مي‌كنيم يا 50 هزار ماماي كشور به حساب آورده مي‌شوند.

۱۴ارديبهشت : زنان کارگر، قربانيان خاموش حوادث شغلی

مدرسه فمينيستی:محمد صفوی:هر ساله در کشور ما، مسئولان اداره‌ی کار و سازمان‌های تأمين اجتماعی آمارهايی در مورد حوادث شغلی منتشر مي‌کنند که بنابه گفته بسياری از پژوهشگران مستقل کشور و يا برخی از مسئولين خانه‌ی کارگر، اين آمارها تنها بخشی از شرايط ناهنجار و غيرايمنی کار را بازتاب مي‌دهند. در گزارش سال‌های اخير سازمان تأمين اجتماعی مي‌خوانيم در سال ۱۳۸۲، ۱۶ هزار و ۲۸۳ نفر و در سال ۱۳۸۳، ۱۸ هزار نفر در حين کار دچار حادثه شده‌اند و ۸۳ نفر جان باخته‌اند. در سال ۱۳۸۴ بيش از ۲۰ هزار کارگر آسيب ديده‌اند. در سال ۱۳۸۵، بيش از ۲۱ هزار و در سال ۱۳۸۶ با رشد معادل ۹ درصد تعداد حوادث کار ۲۳ هزار مورد شده است. در سال ۱۳۸۷ جمعا، ۲۲ هزار ۱۳۴ حادثه کار، ثبت شده است که سهم زنان فقط ۳۱۵ نفر گزارش شده است. با اوج‌گيری حوادث شغلی و ناامن بودن محيط‌های کار در کشورمان دولت آقای احمدي‌نژاد دست به يک "ابتکار جالب"! مي‌زند و برای اين که نشان دهد شرايط کار در سال ۱۳۸۸ بهبود يافته، آمار حوادث شغلی را فقط ۹ هزار و ۸۵۹ نفر اعلام مي‌کند. در گزارش خبرگزاری کار ايران مي‌خوانيم اين آمار مربوط به بيمه شدگان است و در سال گذشته فقط ۱۵۹ زن کارگر آسيب ديده‌اند. آيا براستی اين آمارها تمام حوادث شغلی و فضای ناامن محيط‌های کاری را نشان مي‌دهد؟ آيا واقعا مي‌توان به چنين آمارها و ادعاهايی مبنی بر بهبود شرايط کار و رفاه اجتماعی مردم، باور داشت؟ فقط نگاهی گذرا به گزارشات مستقل و غيردولتی و يا گفته های اشخاصی که هنوز در اين سيستم کار مي‌کنند کافی است تا آمارسازي‌های جعلی مبنی بر «بهبود شرايط کار» را، بي‌اعتبار کند.



زنان کارگر بافنده ی قالي‌ و گليم‌

بخش بيماري‌های پوستی دانشگاه شهيد صدوقی در يزد، گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد
۹۲ درصد گليم بافان و قالی بافان زن هستند. نيمی از اين کارگران زن، دختران جوان و نوجوان زير ۱۶ سال هستند که بين ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار مي‌کنند. در اين مرکز پزشکی پس از تحقيقات آسيب‌شناسی بيش از ۱۰ نوع بيماري‌های پوستي، عضلانی و استخوانی در ميان زنان کارگر شناسايی شده است. عکسبرداري‌های داخلی از استخوان انگشت‌ها نشان مي‌دهد که در برخی موارد استخوان انگشت بافندگان تغيير شکل داده‌اند. در پژوهش ديگر که از ۲۸۳ کارگاه قالی بافی در اصفهان انجام شده است موارد زير شناسايی شده‌اند، بيماري‌های تنفسي، سردرد شديد، ناراحتي‌های چشمي، امراض پوستی و به خصوص ناراحتي‌های عصبی و روانی درميان زنان کارگر همه‌گير است.»

آزار جنسی زنان کارگر در محيط‌های کار

افزون بر تبعات ويرانگر و زندگی سوز حوادث شغلی و محيط های ناايمن کار در کشور، مسئله آزار جنسی زنان کارگر نيز از معضلات و گرفتاريهای هميشگی کارگران زن در ايران است. طبق کنوانسيون
۱۱۱ سازمان جهانی کار، آزار و ا‌ذيت جنسی و اعمال خشونت در محيط‌های کار جزء شرايط «غيرايمنی کار» طبقه‌بندی شده است. زنان کارگر جدا از اين که مثل همکاران مرد خود قربانی حوادث گوناگون شغلی مي‌شوند، ليکن به خاطر زن بودن قربانی آزار و اذيت جنسی در محيط کار قرار مي‌گيرند. در گزارشی مي‌خوانيم: «زنان به خاطر فشار مالی يا مجبورند که به درخواست برخی از کارفرمايان تن در دهند يا فشار مالی را با تمام عوارض روحی و رواني‌اش تحمل کنند. برای نمونه ۶۸ درصد از آگهی دهندگان (کارفرمايان) خواهان کار نامشروع با متقاضيان زن هستند.» (شراره کاکاوند روزنامه‌ی ايران شماره‌ی ۲۲۰۶)
طی سال‌های اخير به تدريج با مصوبه‌های مجلس و تأييد شورای نگهبان بيش از
۷۰ درصد از نيروی کار از مشمول قانون و پوشش‌های حمايتی خارج شده‌اند. اين اخراج سازيها طبعا ضربه مهلک و جبران ناپذيری به خانوارهای کارگری به خصوص به زنان سرپرست خانوار، وارد می کند. از سوی ديگر، می دانيم که آمارهای دولتی حوادث کاری فقط مربوط به کسانی است که دارای بيمه هستند. نکته بعدی اين که در اين گزارش به آمار کارگران ـ به ويژه زنان کارگر ـ که به خاطر مشاغل سخت و زيان آور به تدريج دچار بيماري‌های خطرناک ـ و از کارافتادگی ـ شده‌اند هيچ اشاره‌ای نشده است. وانگهي، ۵۱ درصد از کل جمعيت کارگری کشور در کارگاه‌های کوچک زير ده نفر مشغول به کارند که از بسياری قوانين حمايتی و امکانات وزارت کار معافند و حوادث شغلی اين کارگاهها هيچگاه به درستی ثبت و پيگيری نمي‌شود.

از سوی ديگر سازمان تأمين اجتماعی حوادثی را «حوادث شغلی» مي‌نامد که فقط در محيط کاری صورت گرفته باشد. به اين ترتيب حوادث جاده‌ای کشور جايی که کارگران و کارمندان و يا کارگران حمل و نقل شهری و بيابانی که در حين سفر يا در حين کار، دچار سوانح رانندگی مي‌شوند در اين آمارها جايی ندارند. «سالانه بيش از
۲۵ هزار نفر کشته و ۲۸۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی مجروح مي‌شوند. (خبرگزاری ايرنا ۳/۱۱/۱۳۸۸ ). دايره اين برخورد غيرمسئولانه متوليان امر و چشم پوشی شان نسبت به ريشه يابی برای ممانعت از مرگ و مير شهروندان، بسيار گسترده تر از اينها است برای نمونه از آمار حوادث شغلی کارگران روزمزد و فصلی کشاورزی که عمدتا زنان کارگر هستند در گزارشات دولتی نشانی نيست. اين در حالی است که: «نزديک به ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار کارگر کشاورزی در ۱۸/۵ ميليون هکتار در حال کار هستند هر سال فقط در استان گلستان ۵۰۰ کارگر کشاورزی به خاطر نداشتن لباس‌های ايمنی و نبود آموزش، به خاطر استفاده از مواد دفع آفات نباتی جان خود را از دست مي‌دهند. علت مرگ ۳۵۰ نفر سرطان معده و ۱۵۰ نفر سرطان حلق و حنجره و سرطان خون گزارش شده است». (pesticldes news-www.pan.uk.org/pestnews ).

در همين رابطه يکی از پژوهشگران تأمين اجتماعی اظهار مي‌ دارد: «کارفرمايان به ويژه در محيط‌های کاری غيردولتی در ثبت و نگه‌داری و گزارش حوادث شغلی به طور سليقه‌ای عمل مي‌کنند. در بسياری موارد از گزارش حوادث نيز خودداری مي‌ کنند. اغلب حوادث شغلی که در کارگاه‌های کوچک خانوادگي، کشاورزی و به طور کلی در محيط ‌های سنتی رخ مي‌ دهند به دليل عدم وجود حمايت قانونی در جايی درج نمي‌شود. به نظر مي‌رسد که آمار فراوان حوادث شغلی در ايران بالاتر از مقادير فوق است". (گزارش قدس  حوادث شغلی
۴ هزار ساعت کار از بين مي‌ رود/ شادی قندهاری) .
با توجه به موارد و آمارهای فوق، به نظر می رسد که توصيه های اخير وزير کار ـ آقای شيخ الاسلامی ـ به هيئت مديره‌ی کارفرمايان (که به نمايندگی از ايران عازم سازمان جهانی کار بودند) مبنی بر بهبود شرايط کار، توسعه‌ی اقتصادي، و عدالت اجتماعی و افزايش رفاه در کشور، چندان واقعی نباشد زيرا نه فقط آمارهای فوق الذکر بلکه گزارشات و پژوهش‌هايی ديگری وجود دارد که خلاف ادعای ايشان را نشان مي‌دهند. هم اکنون طبق آمار محافظه‌کارانه، «
۴ ميليون بيکار و بين ۶ تا ۷ ميليون نفر ديگر درگير مشاغل کاذب دستفروشی و آدامس‌ فروشی و فروش کالاهای قاچاق و داروها و لوازم آرايش قلابی و تکدي‌گری هستند که در زير خط فقر زندگی مي‌کنند» (روزنامه خراسان،12 اسفند/ 1388  مشاغل کاذب...» ).
در کنار اين اقتصاد فلاکت‌بار و ستم اقتصادي، هر گونه تلاش حق‌خواهی و عادلانه‌ای برای بهبود شرايط کار و ايجاد تشکل های مستقل صنفی نيز با خشونت و سرکوب روبرو مي‌شود. کارگرانی که برای مطالبات عادلانه خود و تشکل خواهي، دست به تلاش مسالمت آميز زده اند مانند منصور اسانلو و ابراهيم مددی و علی نجاتی و صدها زندانی ديگر زن و مرد، مورد انواع بد رفتاری و اعمال قرون وسطايی قرار مي‌گيرند.

 

 ۱۳ارديبهشت :سالانه حدود ۱۸۰ هزار تحصيل‌کرده از ايران خارج مي‌شوند

بى بى سى:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران ضمن تاييد اين مسئله که دانشگاههای جمهوری آذربايجان ازفهرست دانشگاههای معتبر اين وزارتخانه حذف شده اند از دانشجويان دختری که در اين دانشگاهها تحصيل می کنند خواست به دليل مشکلاتی که برايشان ايجاد شده به ايران باز گردند.
محمد علی محققي، معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری مهر بر حذف نام دانشگاههای جمهوری آذربايجان از فهرست دانشگاههای معتبر و مورد تاييد وزارت بهداشت تاکيد کرد و گفت ديگر هيچ دانشجويی از ايران برای تحصيل در رشته های تخصصی پزشکی و مربوط به آن به اين کشور نمی رود.
بر اساس گزارش صندوق بين‌المللی پول، ايران در آمار مهاجرت نخبگان، از ميان ۹۱ کشور دنيا رتبه اول را دارد.
صندوق بين‌المللی پول پيشتر گزارش داده بود که سالانه حدود ۱۸۰ هزار تحصيل‌کرده به اميد زندگی و يافتن موقعيت‌های شغلی بهتر از ايران خارج مي‌شوند.به گزارش اين صندوق رقم خروج حدود ۱۸۰ هزار نخبه تحصيلکرده از ايران، به معنی خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار ارز از ايران است.
اين در حالی است که طبق آمارهای رسمی نسبت خروج فارغ‌ التحصيلان از ايران به تعداد کل اين افراد، ۱۵ درصد است.
تا پيش از اين فارغ التحصيلان ايرانی که تصميم به ادامه تحصيل در کشورهای خارجی می گرفتند، بيشتر به مقصد کشورهای غربی ايران را ترک می کردند اما آمار نشان می دهد جوانان در سالهای اخير به دلايل مربوط به پذيرش و هزينه های تحصيلی بيشتر به کشورهای شرق اروپا و آسيا سفر می کنند.

۱۳ارديبهشت :آلايندگى نفتى در خليج‌فارس :به طور متوسط سالانه ۲/1 ميليون بشكه نفت وارد خليج‌فارس مي‌شود

ايلنا: معاون محيط زيست دريايى سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سازمان حفاظت محيط زيست با تعداد اندك پرسنل و امكانات نمي‌تواند با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هايى كه اصول محيط زيستى را رعايت نمي‌كنند، مقابله كند. وضعيت كنونى سازمان حفاظت محيط زيست مثل اين است كه 50 نفر آرپي‌چى به دست در مقابل شما باشند و شما بخواهيد با اسلحه ژ ـ 3 به مقابله با آنها برويد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد محمدباقر نبوي، معاون محيط‌زيست دريايى در نشست خبرى كه امروز صبح برگزار شد،گفت:‌ خوشبختانه در درياى خزر با سنجش آلاينده‌هاى فلزى و نفتى در گونه‌هاى تجارى ، بار آلودگى در ماهي‌ها، حالت بحرانى نداشته و ميزان فلزات سنگين در بدن اين‌گونه ماهي‌ها در حال حاضر طبيعى است اما به مرز خطر نزديك مي‌شود.
او در مورد معيار ارزيابى اين‌گونه آلودگي‌ها در بدن ماهيان تجارى ادامه داد: البته هنوز استاندارد خاصى براى سنجش آلودگي‌ها در بدن ماهيان در ايران نداريم و نتايج اين سنجش‌ها با استانداردهاى بهداشت جهانى مقايسه مي‌شود.

ورود فاضلاب‌هاى شهري، صنعتى و كشاورزى بزرگترين مشكل درياى خزر است

نبوى بزرگترين مشكل كنونى درياى خزر را ورود فاضلاب‌هاى شهري،‌ صنعتى و كشاورزى به دريا دانست و از الزام وزارت نيرو براى ساماندهى فاضلاب شهرهاى زير 30 هزار نفر تا سه سال آ‎ينده و بالاى 30 هزار نفر تا پنج سال آينده خبر داد.
معاون محيط‌زيست دريايى در مورد اقدامات انجام شده جهت بازسازى زيستگاه‌هاى جانداران دريايى گفت: انقراض ماهيان 30 تا 40 درصد به تخريب زيستگاه‌ها وابسته است به همين منظور مقرر شده است كه در طرحى زيستگاه‌هاى دريايى تخريب شده، بازسازى شود.

او همچنين از اختصاص 95 ميليارد تومان براى ايجاد 100 ايستگاه پايش در جنوب كشور خبر داد و ابراز اميدوارى كرد:‌ با تشكيل اين ايستگاه‌هاى پايش آلودگى كه مجهز به كارشناسان خبره و شناور و تجهيزات پايش است گامى بزرگ در حفظ محيط‌زيست خليج‌فارس و درياى عمان برداشته شود.
او درصد موفقيت در روند جابجايى سواحل مرجانى را بين 80 تا 85 درصد در مرحله ابتدايى ارزيابى كرد.
معاون محيط‌زيست دريايى با بيان اينكه بندر شهيد بهشتى در چاربهار از سالها قبل آغاز به فعاليت كرده و گزارش ارزيابى زيست محيطى در سال 83 و گزارش تكميلى آن درسال 84 و 85 به دست ما رسيده است، گفت:‌ سازمان حفاظت محيط زيست از خشك كردن 420 هكتار سواحل مرجانى جلوگيرى كرده و پس از بحث و جدل‌هاى فراوان با سازمان بنادر و دريانوردى قرار شد كه مرجان‌ها جابجا شوند تا از خشك شدن آنها جلوگيرى شود.

به طور متوسط سالانه 2/1 ميليون بشكه نفت وارد خليج‌فارس مي‌شود كه اين موضوع جاى نگرانى دارد
نبوى در مورد آلايندگى نفتى در خليج‌فارس نيز گفت: به طور متوسط سالانه 2/1 ميليون بشكه نفت وارد خليج‌فارس مي‌شود كه نگران‌كننده است وهمين امر كشورهاى خليج‌فارس را بر آن داشته تا به دنبال تصويب استانداردها و ضوابط باشند تا با اعمال اين مقررات از ورود شناورهاى قديمى و شناورهايى كه براى تعادل از آب توازن استفاده مي‌كنند جلوگيرى شود تا از آلودگي‌هاى اين‌گونه شناورها نيز جلوگيرى مي‌شود.
ده سال طول مى كشد تا خط لوله ابوذر كه بيشترين مشكل زيست محيطى را در آبهاى جنوبى ايران ايجاد مي‌كند، تعويض شود
او در مورد خط لوله ابوذر كه بيشترين مشكل نشتى نفت به دريا را ايجاد مي‌كند نيز توضيح داد و گفت:‌ حداقل ده سال زمان براى تعويض خط لوله ابوذر زمان لازم است كه اين كار نيز توسط وزارت نفت آغاز شده و اگر اين اقدام تا پايان‌ برنامه پنجم توسعه به پايان برسد ، دستاورد بزرگى است.
مديركل اكوبيولوژى دريايى سازمان ، آلودگى فلزات سنگين در برخى نقاط خليج‌فارس را نگران‌كننده دانست و گفت: در بندر ماهشهر و بندر امام خمينى آلودگى جيوه ،
ppb1425 گزارش شده كه حد مجاز آن ppb 150 است.
او ادامه داد: در سواحل خليج فارس مشكل روى وجود ندارد اما ميزان سرب در بندر ماهشهر بالاتر از حد مجاز است به گونه اى كه حد مجاز آن
ppm45 است اما ميزان سرب در اين بندر به ppm 73است.
صديقى اضافه كرد:‌ همچنين در ميزان كروم و اناديم فقط در بندرعباس مشكل داريم و در مورد ميزان نيكل نيز جز دربندر ماهشهر، بوشهر و بندرعباس مشكل خاصى وجود ندارد.
صديقى همچنين از بازسازى زيستگاه‌هاى دريايى در جنوب كشور خبر داد و گفت: حداقل سه زيستگاه كه يكى از آنها زيستگاه نايبند است مورد بازسازى قرار مي‌گيرد، و جنگل‌هاى حرا ، مناطق تخم‌گذارى لاك‌پشت ها از اولويت‌هاى اساسى ديگر براى بازسازى است.

ماهي‌هاى آلوده سلامت مردم خور موسى را تهديد مي‌كند
نبوى در مورد آلايندگى جيوه هشدار داد و گفت:‌ با توجه به بستر گلى در منطقه خورموسى در ماهشهر كه 19 مجتمع پتروشيمى در آن قرار دارد، آلودگى جيوه كه وارد اكوسيستم شده، پايدار است و در بدن ماهيان تجمع يافته است بنابر اين با توجه به تغذيه مردم محلى از اين ماهي‌ها، مي‌تواند سبب مشكلات زيادى براى مردم اين نواحى شود.
صديقى همچنين از تشكيل شبكه پايش و امداد و نجات پستانداران دريايى با حضور همه اقشار جامعه براى نجات جان پستانداران مانند دلفين‌ها و نهنگ‌هايى كه در سواحل به دام مي‌افتند، خبر داد.

۱۳ارديبهشت :لوموند: از آغاز سال جديد در ايران بيش از ۵۰ درصد از پروانه های کار کارگران لغو شده است

سحام نيوز : رئيس جمهوری پوپوليست ايران پنج سال است وعدۀ پول نفت بر سر سفره هايشان را دريافت می کنند، تبريک گفته است. لوموند در ادامه می نويسد، اما نگاهی دقيقتر نشان می دهد که اين روز بر خلاف ديگر نقاط جهان برای کارگران ايران با شادی همراه نبوده است. از آغاز سال جديد در ايران بيش از ۵۰ درصد از پروانه های کار کارگران لغو شده است. در اين ميان، نهادِ دولتی موسوم به شورای اسلامی کار اعلام کرده است که ميزان شکايات کارگران بيش از هفتاد درصد افزاايش يافته؛ و در تهران و شهرهای بزرگ ايران، بيش از چهل درصد به تعداد کارگران بيکار، افزوده شده است.

۱۳ اردیبهشت : نرخ بيكارى فارغ‌التحصيلان دانشگاهى بيشتر است

ايلنا: نماينده خمين در مجلس شوراى اسلامي‌گفت: اين شهر از بالاترين نرخ بيكارى در استان مركزى برخوردار است.

نرخ بيكارى فارغ‌التحصيلان دانشگاهى بيشتر است
محمدحسين مقيمى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: در هر خانه‌اى كه مي‌رويم 2، 3 نفر بيكار دارد و جالب است كه فارغ‌التحصيلان دانشگاهى بيكارى اشان بيشتر از سايرين است.
رييس كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه بعد از انقلاب در خمين سرمايه‌گذارى نشده است، تصريح كرد: با وعده و وعيد نمي‌توان به درددل مردم رسيدگى كرد.
مقيمى تصريح كرد: از سال 1384 مديران وقت سايپا قول ايجاد سايت‌هاى توليد خودرو را در خمين داده‌اند كه هنوز عملى نشده است.
وى افزود: به نظر مي‌رسد مديرعامل فعلى سايپا قصد دارد اين وعده را عملى كند.
مقيمى با بيان اينكه نرخ‌هاى بيكارى اعلام شده را قبول ندارد، اظهار داشت: مي‌گويند نرخ بيكارى خمين 13 درصد است اما به نظر من نرخ بيكارى اين شهرستان بيشتر از اين حرف‌هاست.

 

۱۱ارديبهشت : آلودگی های عسلويه ۱٠٠برابر تهران

خبرآنلاين
کارشناسان محيط زيست، آلودگی شديد آب و خاک و تخريب ساحل در عسلويه را هولناک و ادامه اين روند را نگران کننده ارزيابی می کنند.

آلودگی هوای عسلويه 100 برابر تهران است. توليد مواد و پسماندهای شيميايی و هدايت اين مواد آلوده ‌کننده به سمت مشعل‌هايی که رو به آسمان عسلويه قد برافراشته‌اند، خطر ابتلاء به بيماري‌های تنفسی را افزايش داده است.

اما آلودگی هوا تنها ثمره توليد مواد و پسماندهای شيمايی در اين منطقه نيست. کارشناسان محيط زيست آلودگی شديد آب و خاک و تخريب ساحل در عسلويه را هولناک و ادامه اين روند را نگران کننده می دانند.
به گفته فاطمي، در زمان راه‌اندازی اين منطقه با اين کاربری قرار بوده دستگاه‌های تصفيه در منطقه نصب شود که به ‌دليل تحريم اقتصادی اين کار انجام نشد و در حال حاضر آلودگی در منطقه منتشر مي‌شود.
اين متخصص محيط زيست با اشاره به اينکه در حال حاضر گازهای تصفيه نشده در منطقه سوزانده مي‌شود، ادامه می دهد:" اين موضوع باعث شدت آلودگی هوا در منطقه و در نتيجه بيماري‌های تنفسی - يکی از بيماري‌های شايع در ميان افراد اين منطقه - است.
فاطمی از باران به عنوان تهديد مهم اين منطقه ياد می کند و می گويد:" خطر فراوانی که منطقه را تهديد می کند، بارش باران است که با وضعيت هوای منطقه شديدترين باران اسيدی را رقم خواهد زد که برای ساکنان عسلويه بسيار خطرناک است."
خاک هم آلوده است
آمارهای ارائه شده در سال 88 در مورد آلودگی هوا در شهر صنعتی عسلويه نيز نشان‌دهنده افزايش ميزان آلودگی است و تعداد فلزها ‌ در اين منطقه به 98عدد رسيده است. دکتر محمدرضا فاطمی به اين موضوع، فاضلاب‌های صنعتی اين منطقه را اضافه مي‌کند که يکی از موارد آلودگی اساسی به شمار مي‌آيد که بدون ملاحظه به سمت دريا سرازير مي‌شود.

او ادامه می دهد:" آلودگی اين منطقه در مقايسه با تهران 100 برابر است در حالی که محيط‌زيست نسبت به اين موضوع سکوت کرده است."

تهديد انسانی

هوای عسلويه به قدری آلوده است که تنفس را مشکل کرده است. محمد درويش، در گفت و گو با خبرآنلاين می گويد:" ميزان آلاينده‌های گوگردی در اين منطقه به حدی است که برای پوشاندن صورت مسأله، روزانه مقداری گاز شيرين به همراه گازهای حاوی گوگرد در مشعل سوزانده مي‌شود."

۱۱ارديبهشت : «آموزش» ۵٠ هزار «مربی حجاب و عفاف» در بسيج /اخراج بيش از ۲۵ هزار کارگر فقط در طول سه ماهه اول امسال

«مسوول بسيج خواهران» به ايلنا گفته است بسيج در طول دو سال گذشته 50 هزار «مربی ترويج حجاب و عفاف» را آموزش داده است. اين در حالی است که جمع آوری گزارشات تنها همين خبرگزاری توسط فعالين کارگری حاکی از آن است که:
« در طول سه ماه اول سال 1386، تعداد 25795 کارگر از کار اخراج و يا تعليق از کار شده اند، تعداد 25896 کارگر بيش از دو تا بعضا 38 ماه حقوق دريافت نکرده اند و تعداد 12 اعتصاب و 47 تجمع کارگری روی داده است.»
به عبارت ديگر هزينه توليد ماموران رژيم برای کنترل زنان نهايتا از جيب کارگران و از طريق خانه خراب کردن آنها تامين ميشود.


۱۱ اردیبهشت : ۹٠ روستا در استان كهگيلويه و بويراحمد برق ندارند

 

كهگيلويه و بويراحمد: مديرعامل شركت توزيع نيروي برق كهگيلويه و بويراحمد گفت: 90 روستاي 2 تا 15 خانوار در اين استان فاقد شبكه برق هستند. اكبر غلامي افزود: سخت گذر بودن و پراكندگي آنها مهم‌ترين دلايل برق دار نشدن اين روستاهاست. وي اظهار كرد: تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار اين استان از نعمت برق برخوردار شدند.مدير عامل شركت توزيع نيروي برق كهگيلويه و بويراحمد خاطرنشان كرد: با برق دار شدن روستاهاي"عروه"، "پهنوك" و "چهتون" از توابع شهرستان بهمئي، پرونده برق رساني به روستاهاي بالاي 20 خانوار اين استان بسته شد. غلامي مهم‌ترين دليل برق دار نشدن اين روستاها را تاكنون سخت‌گذر بودن محورهاي ارتباطي عنوان كرد و ادامه داد: اعتبار هزينه شده براي برق رساني به اين روستاها بيش از 26 ميليارد و 48 ميليون ريال بوده است. وي در گفتگو با ايسنا تصريح كرد: با برق رساني به روستاهاي مذكور، تعداد روستاهاي برق رساني شده در اين استان به هزار و 635 خانوار با جمعيتي بيش از 54 هزار و 540 نفر رسيد.

 

 ۱۱اردیبهشت : ۵٠  درصد خانه‌هاي روستايي قم نياز به بازسازي و مقاوم‌سازي دارند 

 قم: معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان قم گفت: 7 هزار واحد مسكوني در روستاها نياز به بازسازي و مقاوم‌سازي دارند كه تاكنون 50 درصد آنها مقاوم‌سازي و بازسازي شده است.داريوش بلدي اظهار داشت: بر اثر بارندگي در سال 88 ، يك‌هزار و 500 خانه در شهر قم خسارت ديدند كه 100 واحد از آنها نياز به بازسازي دارند كه تا سقف 9 ميليون تومان تسهيلات و مبلغ 2 ميليون تومان كمك بلاعوض دريافت مي‌كنند. وي ادامه داد: از اين يك‌هزار و 500 خانه خسارت ديده در شهر قم ، يك‌هزار و 400 واحد آن نياز به تعمير دارد كه براي تعمير اين خانه‌ها مبلغ 500 هزار تومان كمك بلاعوض و تا سقف 3 ميليون تومان وام پرداخت مي‌شود. وي با بيان اينكه <تسهيلات به روستاييان و شهرهاي زير 12 هزار نفر تعلق مي‌گيرد و افزايش مبلغ تسهيلات از 5/7 ميليون تومان به 10 ميليون تومان است> افزود: بازپرداخت اين تسهيلات پس از گذشت دو سال تنفس، 12 ساله است. بلدي در گفتگو با فارس، با بيان اينكه <در سال جاري نيز يك هزار و 200 واحد مسكوني مقاوم‌سازي مي‌شود> گفت: زيرساخت‌ها و اعتبارات لازم براي مقاوم‌سازي و بازسازي خانه وجود دارد، اما مردم تمايل چنداني براي مقاوم‌سازي ندارند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©