Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینۀ آمار(۳۹)

ایران در آئینۀ آمار(۳۹)

۶خرداد۱۳۸۹ـ ۲۷ مه ۲۰۱۰

تهیه و تنظیم: مریم اسکوئی

 

۶خرداد : کودکان کار در ايران: ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار کودک، خارج از چرخه تحصيل و يک ميليون و ۶۷۰ هزار کودک به طور مستقيم درگير کار

خودنويس>در ايران مطابق آمارهای رسمی انتشار يافتۀ سال ۸۵ توسط مرکز آمار ايران، از مجموع ۱۳ ميليون و ۲۵۳ هزار کودک ردۀ سنی ۱۰ تا ۱۸ سال کشور در سال ۸۵، ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار کودک، خارج از چرخه تحصيل و يک ميليون و ۶۷۰ هزار کودک به طور مستقيم درگير کار بوده‌اند. حدود ۸۰ دردصد کودکان کار را، کودکان خيابانی تشکيل مي‌دهند.

بسياری کودکان را نخستين قربانيان نقض بشر به شکل‌های مختلف، دردنيا مي‌دانند. گرچه بسياری از مواردی که باعث نقض حقوق کودکان شده، به طور غيرمستقيم به آن ها مربوط مي‌شود، اما پديده جهانی «کودکان کار» از مسائلی است که به طور مستقيم با نقض حقوق کودکان مرتبط است.

براساس برخی آمار، حدود ۲۰۰ ميليون کودک کار دردنيا وجود دارد که قسمت اعظم آن ها را دختران تشکيل مي‌دهند. همچنين بر اساس آمار سازمان جهانی کار (ILO)، سالانه ۲۵۰ ميليون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان از کودکی محروم مي‌شوند. طبق اين آمار ۱۲۰ ميليون‌ نفر از آنها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد اين کودکان در آسيا، ۳۲ درصد در آفريقا و ۷ درصد در آمريکای لاتين زندگی مي‌کنند.

قاچاق انسان از راه‌های عمده وارد کردن اين کودکان به بازار است. به جز کارگری برده‌وار، روسپي‌گری و فروش اعضای بدن کودکان، از ديگر سرنوشت‌های کودکان قاچاق است.

دانش‌نامه ويکي‌پديا کودکان کار را چنين معرفی مي‌کند:«کودکان کار به کودکان کارگری گفته مي‌شود که به صورت مداوم و پايدار به خدمت گرفته مي‌شوند. کار کودک نزد بسياری از کشورها و سازمان‌های بين‌المللی فعاليتی استثماری تلقی مي‌شود.کار کودکان بسيار معمول است و مي‌تواند شامل کار در کارخانه، معدن، روسپي‌گري، کشاورزي، کمک در کسب و کار والدين، داشتن کسب و کار شخصی (مانند فروش غذا) يا کارهای نامتعارف باشد. ناپذيرفتني‌ترين شکل‌های کار کودکان استفاده نظامی از کودکان و تن‌فروشی کودکان است. موارد کم‌تر جنجالی و معمولا قانونی (با بعضی محدوديت‌ها) شامل کار کشاورزی در ايام تعطيلی مدرسه (کار فصلی)، کسب و کار خارج از ساعات مدرسه و همچنين بازيگری يا آوازخوانی کودکان مي‌باشد

در ايران اما مطابق با آمارهای رسمی آمارهای انتشار يافتۀ سال ۸۵ توسط مرکز آمار ايران، از مجموع ۱۳ ميليون و ۲۵۳ هزار کودک ردۀ سنی ۱۰ تا ۱۸ سال کشور در سال ۸۵، ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار کودک، خارج از چرخه تحصيل و يک ميليون و ۶۷۰ هزار کودک به طور مستقيم درگير کار بوده‌اند. حدود ۸۰ دردصد کودکان کار را، کودکان خيابانی تشکيل مي‌دهند.

در عين حال اگر والدين يك كودك با كارفرماى او قرارداد ببندند، چون ولى كودك به شمار مي‌آيند، حق واگذارى و اجاره دادن فرزند خود به صاحبان كارگاه‌هاى خصوصى را دارند ولى جدا از ممنوعيت كار كودكان كه روى كاغذ قانون كار كودكان نوشته شده و در ميثاق‌هاى جهانى به آن تاكيد شده است، ما شاهد عمق پيشرفتگى پديده كار خيابانى در ايران هستيم.

استان‌هاى خراسان، تهران، لرستان و كردستان، استان‌هايی هستند که به ترتيب بيشترين تعداد کودکان کار در آن ها وجود دارد.

بر طبق آمار رسمي، ۹۰ درصد اين كودكان داراى والدين هستند، ۸۰ درصدشان مهاجرند كه ۴۲ درصد آنها از روستاها و شهرهاى ديگر كشور و ۳۸ درصد از كشورهاى ديگر آمده‌اند و از نظر جنسيت نيز ۷۸ درصد آنها مذكر و در فاصله ۵ تا ۱۸ سالگى قرار دارند.

از مجموع ۲ ميليون كارگاه سطح استان تهران، تنها كارفرمايان ۵۰۰ هزار كارگاه حق بيمه مي‌پردازند. خود اين اظهارنظر نشان مي‌دهد و يک و نيم ميليون كارگاه فقط در سطح استان تهران وجود دارند كه وزارت كار نظارت و كنترلى بر آنها ندارند بنابراين بيشتر كودكان و نوجوانان كارگر زير پوشش هيچ بيمه‌اى نيستند. ضمن اين كه در ايران به دليل غيرقانونى بودن كار كودكان و نيز اشتغال آنها در كارگاه‌ها كه جزو مشاغل تعريف شده به حساب نمي‌آيند، اين مساله به صورت پنهان وجود دارد. برخی آمارهای غيررسمی حکايت از آن دارد که که کودکان کار به ازای روزانه ۱۲ ساعت کار، دستمزی معادل يک صد تا يک و پنجاه هزار تومان دريافت مي‌کنند.

علاوه بر تمام مواردی که نقض حقوق بنيادی کودکان است، بسياری از اين کودکان در محل کار خود و يا در خيابان‌ها، مورد آزار و سواستفاده جنسی نيز قرار مي‌گيرند.

 

 

۵خرداد :تجربه خشونت دختران نوجوان ايرانی: کتک! کتک! سيلی! لگد! اگر پسر بودم اين اتفاق نمی افتاد

طبق گزارش سازمان ملل در جهان از هر سه زن يک زن مورد ضرب و شتم قرار می گيرد؛ يا به برقراری رابطه ی جنسی مجبور می گردد يا در طول زندگی اش مورد آزار و اذيت واقع می شود.

اگر چه زنان هم می توانند عليه مردان خشونت اعمال کنند اما نتايج تحقيقات نشان می دهد که زنان 8 مرتبه بيش از مردان در معرض خشونت همسرانشان قرار دارند. در واقع بر اساس گزارش " گزارشگر ويژه خشونت عليه زنان در سازمان ملل " 85 درصد قربانيان خشونت خانگی زنان و 95 درصد عاملان خشونت عليه زنان و کودکان مردان خانواده هستند.

66 درصد زنان ايرانی به طور مستمر مورد خشونت خانوادگی قرار دارند. 52 درصد زنان ايرانی از طرف همسران خود تحت خشونت های روانی و کلامی قرار می گيرند و 38 درصد زنان ايرانی توسط همسران خود مورد خشونت فيزيکی نظير سيلی زدن، لگد زدن، کشيدن موی سر، هل دادن و...واقع می شوند. 28 درصد مردان ايرانی همسران خود را در برقراری ارتباط با دوستان و افراد فاميل، ادامه تحصيل، اشتغال به کار و هر عملی که موجب رشد اجتماعي، فکری و آموزشی زنان شود، محدود می کنند. (نتايج تحقيق ملى بررسى خشونت خانگى در مراكز ٢٨ استان كشور،اين تحقيق بطور مشترک توسط «مركز امور مشاركت زنان» و «معاونت اجتماعى وزارت كشور» و با همكارى وزارت علوم در سال 1380 اجرا شده است. به نقل از دفترچه خانه بايد امن باشد، ص 11-9).

در نقاط مختلف دنيا بين 16 تا 25 درصد از زنان متحمل خشونت جسمانی شرکای مذکرشان شده و حداقل 20 درصد از زنان در طول زندگی خود تجاوز و يا تهديد به آن را تجربه می کنند (مريم مير غفاري، 1381).

 

 

 ۵خرداد :۱٠ ميليون ايراني، در ارتباط مستقيم با مواد مخدر

مردمک :به گفته رييس پليس مبارزه با مواد مخدر ايران، 10 ميليون ايرانی به‌طور مستقيم با موادمخدر در ارتباط هستند.

 اين آمار شامل يک ميليون و دويست هزار معتاد رسمی و حدود 800 هزار معتاد تنفننی و خانواده‌های آن‌هاست.

سردار حسين آبادی که در همايش ملی اثرات فردی و اجتماعی مواد مخدر در دانشگاه آزاد سخن مي‌گفت، با اشاره به کشت مواد مخدر در افغانستان، ايران را قربانی مسير ترانزيت دانست.

اين مقام مسوول مدعی شد که تا هنگام سقوط طالبان، افغانستان ساليانه حدود 200 تن ترياک توليد مي‌کرده، اما در سال 2008، آمار از توليد هشت هزار تنی ترياک در اين کشور حکايت مي‌کند.

وی همچنين گفت که در سال جاری ميلادي، افغانستان به بزرگترين توليدکننده حشيش در جهان تبديل مي‌شود.

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر، ورود مواد مخدر جديد را چالش مهم کنونی کشور دانست و گفت که بحث ورود مواد مخدر جديد از دو سال پيش به صورت جدی در دست کار پليس قرار گرفته به طوری که 80 درصد از کشفيات مواد مخدر در سال گذشته، هروئين فشرده شده يا کراک بوده است و تبديل هروئين به هروئين فشرده شده (کراک) که سرشار از اکستازی و مورفين است، زنگ خطری برای جامعه است.

 

۵ خرداد : آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست، هست؟

 

آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست، هست؟

 تابناک :درحالی که جمعیت دانش آموزی کشور به گفته وزیر آموزش و پرورش از 18میلیون دانش آموز در دهه هفتاد به حدود 12میلیون و 800 هزار نفر کاهش یافته است، نه تنها این وزارتخانه عریض و طویل سبکبار نشده بلکه طبق اخبار، فربه تر نیزشده است.

به گزارش خبرنگار “تابناک”، در حالی که در دوران وزارت علیرضا علی احمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش با اجرای طرح هایی همچون ساماندهی نیروی انسانی و بازنشستگی پیش از موعد، طرح کوچک سازی آموزش و پرورش با شدت و حدت تمام پیگیری می شد با روی کار آمدن حمیدرضا حاجی بابایی، به ناگهان سیاست های این وزارتخانه با چرخشی 180 درجه ای مواجه شد به گونه ای که نه تنها بازنشستگی پیش از موعد معلمان از دستور کار خارج شد، بلکه درهای استخدام در آموزش و پرورش که به تعبیر علی احمدی وزیر پیشین 3 قفله شده بود، به روی خیل عظیم بیکاران گشوده شد، ضمن اینکه وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای با دادن 12ساعت حق التدریس (8ساعت حق التدریس و 4ساعت خرید خدمت) به معلمانی که با طرح بازنشستگی پیش از موعد از پروسه تدریس خارج شده بودند، عملا بار دیگر بازنشسته ها را به کار گرفت. بدین ترتیب علی رغم کاهش 6میلیون نفری جمعیت دانش آموزان نه تنها از عائله وزارت آموزش و پرورش کاسته نشد، بلکه با انجام استخدام های جدید، این وزارتخانه حجیم تر نیز شد.

بر پایه این گزارش، در راستای استخدام های جدید در آموزش و پرورش، به تازگی سایت اطلاع رسانی این وزارتخانه مبادرت به ثبت نام از متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش کرده است.مرحله نخست آزمون استخدامی 40 هزار استخدامی جدید 7خردادماه جاری در نظرگرفته شده است.

مجلس :اولویت استخدام با حق التدریسی ها ست

بررسی های خبرنگار ما حاکیست که، برنامه استخدامی جدید در آموزش و پرورش در حالی در دستور کار قرار گرفت که طبق آمارهای ضد و نقیض بین 40هزار تا 60هزار نیروی حق التدریس در وزارت آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند که بسیاری از آنان نه تنها از حقوق مکفی برخوردار نبوده بلکه حتی هیچ گونه مزایای بیمه ای ندارند. در این میان مجلس شورای اسلامی با اطلاع از استخدام های جدید در آموزش و پرورش و نادیده انگاشتن دوباره حق التدریسی ها ،طی مصوبه ای هرگونه استخدام جدید در آموزش و پرورش را منوط به روشن ساختن وضعیت استخدامی حق التدریسی ها کرد، موضوعی که برنامه های استخدامی حاجی بابایی را حداقل برای مدتی به تاخیر انداخت.

دکتر علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این مورد می گوید: طبق نظر مجلس، معلمین حق التدریس باید در اولویت استخدام در آموزش و پرورش باشند، بر این اساس، نمایندگان ملت با تهیه طرح دو فوریتی وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند که 60هزار نیروی حق التدریس را در اولویت استخدام قرار دهد،بدین ترتیب که معلمین دارای مدرک کارشناسی و نیز نیروهای حق التدریس با مدرک کاردانی و حداقل 5سال سابقه تدریس به شرط آنکه 24 ساعت در هفته تدریس داشته باشند طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید استخدام شوند. ضمن آنکه وزارت آموزش وپرورش می تواند در شهرستان هایی که به نیروی انسانی نیاز دارد طبق ماده 9 قانون استخدامی کشور با برگزاری آزمون استخدامی نیرورهای مورد نیاز خود را جذب کند.

۴خرداد : رشد اقتصادي؛ نزديک به صفر

کلمه: رشد اقتصادی ايران در سال ۸۷؛ ۰٫۵ درصد بوده است، در حالی که اين رقم بناست در پايان برنامه پنجم توسعه به ۸ درصد برسد. معاون اقتصادی بانک مرکزی در حالی اين آمار را اعلام نموده است که سعی کرده تا با قياس اين آمار با کشورهای پيشرفته، آن را موجه جلوه دهد. حال آن که چنين قياسی مبنای صحيحی ندارد.

يک کشور در حال توسعه هنوز ظرفيت‌های بالايی برای افزايش توليد خود دارد، در حالی که اين کار در کشور توسعه‌يافته دشوارتر است، چرا که طبيعتاً فرصت‌های توليدی که در يک کشور در حال توسعه هنوز کاملاً اشباع نشده، در کشور توسعه‌يافته اشباع شده و در حال توليد است. به عبارتی وقتی شما از ۹۰ درصد ظرفيت توليد خود استفاده مي‌کنيد، رشد توليد برايتان سخت‌تر است تا زمانی که از ۱۰ درصد آن بهره مي‌بريد. اين مسئله به قانون بازدهی نزولی هم ارتباط دارد. (درباره اين قانون در اينجا بخوانيد.)

در ايران پس از انتشار پيش‌بينی رشد اقتصادی سال ۲۰۱۰ توسط صندوق بين‌المللی پول، با افتخار بر سر آن تبليغات فراوانی صورت گرفت. اين پيش‌بينی برای ايران حدود سه درصد بود. اين آمار را با کشورهای در حال توسعه ديگر مقايسه کنيد: «متوسط رشد اقتصادی منطقه اروپای شرقی و مرکزی در سال ۲۰۱۰؛ ۲٫۸ درصد و اين رقم برای کشورهای مستقل مشترک المنافع ۴ درصد، برای آسيای در حال توسعه ۸٫۷ درصد، برای خاورميانه و شمال افريقا ۴٫۵ درصد، برای آفريقای زير صحرا ۴٫۷ درصد و برای امريکای لاتين ۴ درصد پيش بينی شده است

دل بستن به پيش‌بيني‌های اکونوميست و صندوق بين‌المللی پول وقتی دشوارتر مي‌شود که آمار ارائه شده توسط معاون بانک مرکزی را بخوانيم: «رشد اقتصادی سال ۸۷ با تلفيق آمارهای واقعی بخش‌های نفت، کشاورزی و خدمات، بدون نفت ۰٫۸ درصد و با نفت ۰٫۵ درصد بوده است.» يک ماه پيش از اين سخنگوی اقتصادی دولت، رشد اقتصادی بدون نقت دولت را ۲٫۷ درصد اعلام کرده بود!

حسين قضاوی در عين حال درباره آمار رشد اقتصادی کشورهای پيشرفته جهان گفته بود: « رشد اقتصادهای پيشرفته جهان در سال ۲۰۰۸ ميلادی معادل ۰٫۵ درصد و در سال ۲۰۰۹ معادل منفی ۳٫۲ درصد بوده است.» صرف نظر از اين که قياس رشد اقتصادی با کشورهای پيشرفته، تا چه ميزان فريب‌دهنده است، بايد به وجود بحران اقتصادی در غرب اشاره کرد و پرسيد، ايران که مدعی است اقتصادی جدای از اقتصاد غرب دارد و به آن بحران گرفتار نيامد، تا چه حد از اين فرصت استفاده نمود؟

وی هم‌چنين اعلام نموده است: «به نظر مي‌رسد رشد اقتصادی در سال ۸۸ عملکرد بهتری داشته باشد و در سال ۸۹ با توجه به اين که قيمت نفت روی ۶۰ دلار بسته شده است و پيش‌بيني‌ها ۷۰ دلار ميانگين هر بشکه را نشان مي‌دهد وضع بهتری خواهيم داشت و مي‌توان انتظار داشت مازاد درآمد ارزی موجب رشد اقتصادی شود

در عين حال مسئله رکود اقتصادی در ايران به تورم گره خورده است. جمشيد انصاری نماينده مردم زنجان در اين‌باره اعتقاد دارد: «با ايجاد رونق قادر خواهيم بود در ميان‌مدت بر تورم غلبه کنيم. سياست دولت، کنترل تورم بوده است و به همين دليل به سمت ايجاد رونق در اقتصاد نرفته، واحدهای توليدی با مشکل جدی مواجه هستند و در نتيجه نيروهای کاری از واحدهای توليدی اخراج مي‌شوند

وضعيت رشد اقتصادی ايران اصلا مناسب نيست، در عين اين که روياهای دور و درازی هم برای اين رشد در سر پرورانده مي‌شود. از جمله اين که رشد ايران در پايان برنامه پنجم بايد به هشت درصد برسد. در حالی که مسعود نيلی اعتقاد دارد: «با اقتصادی که نيم درصد رشد دارد، با کمبود انرژی مواجه مي‌شويم چگونه مي‌توانيم برای رسيدن به رشد ۸درصدي،سوخت تامين کنيم؟»

 

۴خرداد : يك ساعت كار در هفته بيكار محسوب نمى شود

ايلنا: استاندار لرستان گفت: آمارهاى ارايه شده از ميزان نرخ بيکارى لرستان مانند نرخ بيکارى بيش از ۱۷ درصد در استان، غيرواقعى است.

به‌گزارش ايلنا، "سيدحسين صابرى" افزود: طبق قوانين بين المللى کار، هر فردى که در هفت روز، روزانه يک ساعت کار مفيد داشته باشد، ديگر فردى بيکار قلمداد نمى شود.

وى اظهار داشت: بايد تلاش کرد رشته تحصيلات دانشگاهى استان با توجه به استعدادهاى منطقه نياز سنجى شود تا بتوان آمار بيکارى در لرستان را کاهش داد.

وى يادآور شد: متاسفانه اغلب دانش آموختگان استان لرستان در رشته هاى علوم سياسي، اجتماعي، معارف و علوم اسلامى و حقوق هستند اين در حالى است که نيازهاى استان اغلب در بخش هاى کشاورزي، صنايع تبديلى و صنعت است.

وى اضافه کرد: با اين وجود مديريت ارشد لرستان تمام توان خود را براى رفع مشکلات اقتصادي، اجتماعى و فرهنگى استان به کار گرفته و در زمينه رفع معضل بيکارى جوانان از هيچ کوششى دريغ نخواهد کرد .

۴خرداد : توضيح وزير اقتصاد ايران به مجلس درباره واگذاری مخابرات به سپاه

بى بى سى:وزير اقتصاد ايران در پاسخ به يکی از نمايندگان فراکسيون اقليت مجلس اين کشور، علت رد صلاحيت شرکت های رقيب سپاه برای واگذاری سهام شرکت مخابرات را اعمال نظر "نهاد های امنيتی" اعلام کرد.

شمس الدين حسيني، وزير اقتصاد ايران روز سه شنبه ۴ خرداد (۲۵ مه) برای پاسخ به سوالات مصطفی کواکبيان، نماينده فراکسيون اقليت مجلس ايران درباره نحوه واگذاری نيمی از سهام شرکت مخابرات ايران به شرکت های سپاه پاسداران در مجلس حاضر شد.

در بزرگترين معامله تاريخ بورس ايران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ايران، به ارزش حدود هشت ميليارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.

او افزود: "خود وزير هم تصديق می کند که مديران اين سه شرکت توسط سهامداران خصوصی تعيين نمی شود. پس اين نوع واگذاری يک شرکت دولتی به يک شرکت دولتی ديگر و از اين جيب به آن جيب است."

او همچنين اين پرسش را مطرح کرد که اگر واگذاری سهام مخابرات مشکل امنيتی دارد، اصلا چرا اين واگذاری انجام شده است؟

بنابر تازه ترين آماری که شرکت مخابرات ايران منتشر کرده اين شرکت هم اکنون نزديک به ۲۵ ميليون مشترک تلفن ثابت و بيشتر از ۳۱ ميليون مشترک تلفن همراه دارد و برخی کارشناسان می گويد که اين شرکت از جمله شرکت هايی است که سود تضمين شده ای دارد.

۴خرداد :  واگذاری ۱۰ ميليارد دلار پروژه نفتی به قرارگاه خاتم‌الانبيا بدون مناقصه

واگذاری ۱۰ ميليارد دلار پروژه نفتی به قرارگاه خاتم‌الانبيا بدون مناقصه

جرس:مذاکرات وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا برای نهايی کردن بيش از ۱۰ ميليارد دلار قرارداد طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه سه فاز پارس جنوبي، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالايشگاه گاز ايلام و توسعه ميدان بزرگ نفتی در حال انجام است.

به گزارش مهر، معطل نگذاشتن طرحهای در دست اجرای صنايع نفت، گاز و پتروشيمی به يکی از سياستهای ماههای اخير وزارت نفت تبديل شده است و از اين رو مسئولان صنعت نفت با در نظر گرفتن شرايط خاص سياسی کشور، پروژه های مختلف را با اولويت قرار دادن مجموعه های داخلی يکی پس از ديگری واگذار می کنند.

بر اساس اين سياستهای جديد، مذاکرات وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا برای نهايی کردن بيش از ۱۰ ميليارد دلار قرارداد طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه سه فاز پارس جنوبي، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالايشگاه گاز ايلام و توسعه يک ميدان بزرگ نفتی در حال انجام است.

 

امضای قرارداد سه فاز پارس جنوبی تا شهريور

 

پس از کنارگذاشتن ترکيه از طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ ميدان مشترک پارس جنوبي، مذاکرات با قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا برای واگذاری قرارداد اين سه فاز گازی مراحل پايانی خود را پشت سر می گذارد.

در همين حال موسی سوری مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادی پارس نيز با تاييد واگذاری قرارداد فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه خاتم الانبيا، گفته است: پيش بينی می کنيم تا شهريورماه امسال مذاکرات اين سه فاز پارس جنوبی نهايی و عمليات اجرايی اين مگا پروژه گازی آغاز شود.

بر اساس برآوردهای جديد انجام گرفته در شرکت ملی نفت، ارزش تقريبی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی حدود ۵ تا ۶ ميليارد دلار تعيين شده که در صورت توافق دو طرف برای اولين بار قرار است قرارداد اين طرح گازی به روش EPPSC شامل طراحي‌، تدارک‌ و تامين‌، ساخت‌ و راه‌اندازي‌ امضا شود.

هدف از طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی توليد روزانه‌ ۴۰ ميليون‌ متر مکعب‌ گاز، ۵۷ هزار بشکه مايعات گازي، ۳۰۰ تن گوگرد و سالانه ۷۵۰ هزار تن اتان، ۸۰۰ هزار تن گاز مايع است.

 

جزئيات تفاهم نامه جديد شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبيا

 

به گزارش مهر، شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا هفته گذشته تفاهم نامه ای به ارزش تقريبی يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار برای ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری امضا کرده اند.

در صورت توافق نهايی دو طرف، ساخت اين خط لوله ۶۰۰ کيلومتری (اهواز تا دهگلان کردستان) که از آن به عنوان خط لوله صادرات گاز ايران به اروپا ياد می کنند همچون خط لوله صلح، توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا انجام می شود.

تاکنون مسئولان شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبيا بر روی مسائل فنی اجرای اين طرح گازی به روش EPCF به توافق رسيده اند اما هنوز مذاکرات دو طرف برای حصول توافق مالی نهايی نشده است.

تاکنون قطعات اول و دوم خط لوله ششم سراسری به طول تقريبی ۶۱۱ کيلومتر از عسلويه تا اهواز به پايان رسيده است، ضمن آنکه در مسير قطعه سوم اين خط لوله گاز ساخت ۷ تاسيسات تقويت فشار پيش بينی شده که با تکميل ساخت آن امکان انتقال روزانه ۱۱۰ ميليون متر مکعب گاز پارس جنوبی به شمالغرب کشور فراهم خواهد شد.

طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه گاز ايلام هم از ديگر طرحهايی است که در شرايط فعلی مذاکرات شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبيا برای نهايی کردن قرارداد آن در حال انجام است.

ارزش تقريبی اين پروژه گازی حدود ۱۲۰ ميليون دلار برآورد می شود که با اجرای آن ظرفيت توليد گاز پالايشگاه ايلام را به ۱۰ ميليون متر مکعب در روز افزايش می يابد.

گفته می شود قرار است بخشی از منابع مالی مورد نياز ساخت فاز دوم پالايشگاه گاز ايلام و ادامه خط لوله ششم سراسری توسط بانک صادرات تامين شود.

پيش از اين نيز ساخت خط لوله دهم سراسری (حدفاصل پتاوه  پل کله) به طول ۱۷۵ کيلومتر، خط لوله دوم خرم آباد به طول ۱۶۹ کيلومتر، خط لوله طرح توسعه ميدان گازی کيش به طول ۹۲ کيلومتر، خط لوله زيردريايی کيش به طول ۱۷ کيلومتر و ساخت دو ايستگاه تقويت فشار گاز در مسير قطعه دوم خط لوله ششم به قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شده بود.

به گزارش مهر، طرح توسعه ميدان نفتی سوسنگرد از ديگر پروژه هايی است که اخيرا تفاهم نامه آن بين شرکت ملی نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا امضا شده است.

سلبعلی کريمی مديرعامل شرکت نفت گاز اروندان هم با اشاره به امضای تفاهم نامه توسعه ميدان سوسنگرد با خاتم الانبيا، ارزش اين پروژه نفتی را حدود ۵۰۰ ميليون دلار اعلام کرده و گفته بود: تاکنون ارزيابی اوليه توسعه اين ميدان توسط خاتم الانبيا انجام شده اما يکی از شروط واگذاری طرح توسعه اين ميدان نفتی تامين منابع مالی آن است.

ميدان سوسنگرد با در اختيار داشتن بيش از ۸٫۸ ميليارد بشکه ذخيره نفت يکی از بزرگترين اکتشافات سالهای اخير وزارت نفت بوده که پيش بينی می شود با توسعه آن حدود ۳۰ هزار بشکه به ظرفيت توليد نفت ايران اضافه شود.

 

 

خاتم الانبيا مشتری جديد خط لوله نکا  جاسک

 

اسفند ماه سال گذشته شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی و قرارگاه خاتم الانبيا تفاهم نامه ای به ارزش تقريبی ۸۵۰ ميليون دلار برای ساخت سه خط لوله نفتی در مجموع به طول يکهزار و ۸۱۰ کيلومتر امضا کردند.

اما اخيرا اين مجموعه برای ساخت خط لوله يکهزار و ۶۸۰ کيلومتری نفت نکا به بندر جاسک نيز مذاکراتی را با وزارت نفت آغاز کرده است.

ارزش تقريبی اين پروژه نفتی نيز بيش از سه ميليارد دلار برآورد می شود که با اجرای آن امکان انتقال روزانه يک ميليون بشکه نفت از کشورهای حاشيه دريای خزر به خليج فارس فراهم خواهد شد.

 

۱خرداد : بلای اعتياد، پيشنهاد مافيای مواد مخدر به مسوولان رژيم و ادعای رد آن

 

متن گزارش راديو آلمان

در مور تعداد معتادان در ايران همواره خبرهای ضد و نقيضی منتشر شده است. يکی از مقام‌های نيروی انتظامی مي‌گويد ايرانيان اولين مصرف‌کننده مواد مخدر در جهان‌اند، و مافيای مواد مخدر هر سال به ايران پيشنهاد همکاری مي‌دهد.

براساس برخی از آمار رسمی تعداد معتادان به مواد مخدر در ايران از اواخر دهه‌ی هفتاد خورشيدی تا کنون ثابت بوده است. مطابق آماری که مورد قبول ستاد مبارزه با مواد مخدر است در ايران يک ميليون و دويست هزار نفر معتادند و هشتصد هزار نفر نيز به طور تفننی از مواد مخدر استفاده مي‌کنند. اين‌ها ارقامی هستند که از بيش از ده سال پيش تا امروز از سوی بعضی از مسئولان تکرار مي‌شوند. اگر اين آمار صحت داشته باشند، در بهترين حالت تعداد کسانی که به مواد مخدر روی مي‌آورند با تعداد ترک‌کنندگان مساوی است. اما شواهد فراوانی نشان مي‌دهد که به اين ارقام نمي‌توان اعتماد کرد.

 

بي‌اعتمادی به آمار رسمی

 

چند تن از مديران وزارت بهداشت در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۸۴ تعداد معتادان دائمی و تفننی را بين سه و نيم تا چهار ميليون نفر اعلام کرده‌اند. محسن وزيريان، مديرکل پيشگيری از سوء مصرف مواد مخدر ارديبهشت سال ۸۴ گفته است آمار ۳ ميليون و هفتصد هزار معتاد مربوط به سال ۸۰ است و اين تعداد در حال حاضر با توجه به روند افزايش اعتياد بايد بسيار بيشتر شده باشد. برخی از کارشناسان ميزان افزايش اعتياد را تا هشت درصد در سال اعلام کرده‌اند.

 

نکته‌ای که تقريبا اغلب نهادهای مسئول در آن اتفاق نظر دارند کاهش سن متوسط معتادان، و روی آوردن بيشتر جوانان به مواد مخدر است. ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت اغلب در مورد تعداد معتادان با هم اختلاف دارند. ستاد که خود را تنها نهاد صاحب مسئوليت برای ارائه آمار رسمی در اين زمينه مي‌داند، اعتراف مي‌کند که تا کنون هيچ پژوهش سراسری و جامعی در اين زمينه انجام نشده است.

 

 

پيشتاز در مصرف ترياک، ناتوان در پيشگيری

 

به رغم اختلاف ‌نظرهايی که ميان مسئولان و کارشناسان وجود دارد، آمار مغاير با ادعاهای رسمی گاهی از سوی کسانی اعلام مي‌شود که ظاهرا به اطلاعات دقيقی دسترسی دارند. هومن نارنجي‌ها، مدير کل فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر، ششم آبان ماه ۸۶ به خبرگزاری ايسنا گفت «ايران به دليل همسايگی با منبع ترياک خام، رتبه اول مصرف ترياک در دنيا را داراست، اما مهم‌تر از اين معضل اين است که ايران از نظر پيشگيری از اعتياد، ... از ضعيف‌ترين کشورهای دنيا محسوب مي‌شود

 

Bildunterschrift: Groansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: مرزعه خشخاش دقيقا يک سال پس از اظهارات هومن نارنجي‌ها، مدير کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، سعيد صفاتيان از فعاليت‌هايی خبر داد که اين ستاد از سال ۸۲ به منظور کاهش آسيب اعتياد آغاز کرده است. به گزارش ايسنا صفاتيان ادعا کرده ايران در اين حوزه رتبه‌ی نخست را در منطقه دارد. هومن نارنجي‌ها گفته بود «هزينه‌ای که در ايران صرف پيشگيری از اعتياد برای هر فرد مي‌شود، تنها چهاردهم دلار (چهل سنت) است؛ در حالی که هزينه پيشگيری از اعتياد در کشورهای اروپايی برای هر فرد ۱۵ دلار است.» او در مورد اين هزينه در کشورهای منطقه اطلاعی نداده است.

 

ايران اولين مصرف کننده مواد مخدر

 

خبرگزاری مهر صبح جمعه، ۳۱ ارديبهشت ۸۹، يکی از تازه‌ترين اظهارات مسئولان در مورد وضعيت اعتياد در ايران را منتشر کرد. بنا بر اين گزارش، سرگرد محمد شيری فراي، رئيس اداره آموزش همگانی نيروی انتظامی در آذربايجان شرقی گفته است «ايران نسبت به جمعيت موجود در حال حاضر اولين مصرف کننده مواد مخدر در جهان است.» او ظهر پنجشنبه در حاشيه افتتاح نمايشگاه عکس و کاريکاتور فقر، تبعيض و حقوق بشر اظهار داشته «با توجه به قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر و جمعيت جوان آن بيش از کشورهای ديگر در معرض آسيب قرار دارد

فرماندهان نيروی انتظامی و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر مي‌گويند بيش از ۹۰ درصد از کل ترياکی که در جهان به دست پليس مي‌افتد، توسط نيروی انتظامی جمهوری اسلامی کشف مي‌شود. قرار داشتن در اصلي‌ترين مسير ترانزيت مواد مخدر، گرچه برای جوانان ايرانی زيانبار است، ظاهرا برای عده‌ای ديگر، اين کشور را به بازاری وسوسه برانگيز تبديل کرده است.

 

پيشنهادهای مافيا به مسئولان ايرانی

 

سرگرد محمد شيری فرای هم‌چنين گفت «سالانه مافيای مواد مخدر در جهان به ايران پيشنهاد مي‌کنند تا با دريافت مبالغی کلان اجازه سرازير شدن مواد مخدر را به کشور صادر کنند.» او در مورد هويت اين گروه‌های مافيايی و جزييات پيشنهادهای آنها توضيح بيشتری نداد اما تاکيد کرد «مسئولان کشور همواره با اين تقاضا مخالفت و مبارزه کرده‌اند.» محمد شيری فرای با توجه به افزايش اعتياد ميان جوانان مي‌افزايد «اعتياد يک آسيب و معضل اجتماعی است که علاوه بر توجه مسئولان نيازمند همت بيشتر جوانان برای نه گفتن به مواد مخدر نيز است

 

۲۹ارديبشهت : عسلويه به يکی از آلوده ترين مناطق کره خاکی تبديل شده است.

 

 

ايلنا: محيط زيست هيچگاه و در هيچ دولتی چه قبل و چه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی اولويت اول کشور نبوده است.

دلسوزان محيط زيست کشور بارها بر غير سياسی شدن محيط زيست وحفاظت از آن و ارتباط ندادن آن با رويدادهای سياسی هشدار داده‌اند. تاريخ محيط زيست کشور نشان داده است که هر گاه آميختگی اين حوزه با سياست و حتی روابط خاص اجتماعی صورت گرفته است، جز آسيب جبران ناپذير چيزی عايد آن نشده است.

يکی از مناطقی که به‌رغم هشدارهای کارشناسان در آستانه نابودی قرار دارد منطقه حفاظت شده نايبند شامل خليج نايبند، منطقه حفاظت شده نايبند و جنگل‌هاى حرا (مانگرو) خورهاى عسلويه، بساتين و هاله است.

اين منطقه در 320 كيلومترى جنوب شرقى بندر بوشهر واقع شده و بدون ترديد يكى از زيباترين مناطق ساحلى در طول سواحل خليج فارس به شمار مي‌رود. آثار به جا مانده از بندر تاريخى نايبند و در دماغه نايبند، حاكى از پيشينه تاريخى طولانى منطقه است.

منطقه حفاظت شده نايبند با وسعت 22500 هكتار كه به صورت دماغه مرتفعى در ساحل جنوبى خليج نايبند قرار گرفته، به دليل دارا بودن اكو سيستم كم نظير ارزش‌هاى زيستگاهى براى گونه‌هاى متنوع حيات وحش از جمله: كل وبز، قوچ وميش و حضور گونه‌هاى نادرى از قبيل جييروجيرفتى مي‌توان مشاهده كرد.

تحولات صنعت نفت در منطقه عسلويه مرحله تازه‌اى از تخريب طبيعت و محيط زيست را در پى داشته است كه از مهم‌ترين آنها تاسيس منطقه ويژه اقتصادى انرژى پارس جنوبى در سال 1377 است.

عمده‌ترين تاثير اين تاسيسات كه در حاشيه شمال خليج فارس و در 300 كيلومترى مشرق بندر بوشهر واقع است بر مناطق جزر و مدى و اكوسيستم دريايى آن منطقه است. كه تخليه پساب‌ها و مجراى خروجى و آب‌هاى خنك كننده تاسيسات مستقيما وارد محيط زيست شده و باعث بر هم زدن نظم و تعادل اكولوژيك منطقه آبى مي‌شود.

با گردش چند ساعته در اين منطقه تصويری از کارخانه‌های بخار قرن 19اروپا را نيز خواهيد ديد. تصويری که در پی خاموش روشن شدن‌های گاه و بي‌گاه مشعل‌ها و ورود دودهای سياه به آسمان منطقه ايجاد مي‌شود.

وجود بيش از 45 مشعل روشن در فازهای 10 گانه و مجتمع‌های پتروشيمی که علاوه بر دود و بوی گاز، مواد شيميای بسيار خطرناکی همچون اوره و امونياک را در آسمان پخش مي‌کند توجه هر بيننده‌ای را جلب مي‌کند.

با سفر به اين منطقه نوار زرد رنگ زيبايی از گوگرد را در کنار جاده و اطراف پالايشگاه مشاهد خواهيد کرد که با وزش نسيمی به صورت ذرات معلق در هوا در آمده و توسط شما تنفس خواهد شد.

اگر هوس آب تنی نيز کرده باشيد با مراجعه به ساحل خليج نيلگون فارس چيزی جز آلودگی آبهای ساحلی و ورود پس آبهای بدون تصفيه به خليج فارس نخواهيد ديد.

آری خليج نايبند که زمانی خورها، سواحل شني، درختان حرا، آبسنگ‌هاى مرجاني، لاك پشت‌هاى دريايي، گاو دريايي، دلفين، وال و دستجات پرندگان آبزى و مناظر بكر طبيعى را يك جا در بطن خويش جای داده بود، امروز در مقابل آلودگي‌هاى زيست محيطى ناشى از تكنولوژي‌هاى صنعتى و فعاليت اقتصادى مخرب انسان نفس‌های آخر خود را مي‌کشد.

 

 

۲۹ارديبهشت : تدوام بحران نشت نفت در خليج مکزيک :حجم نشت نفت خام می تواند بيش از ۱٠ برابر برآورد شرکت بی.پی باشد

ايرن: شرکت انگليسی بريتيش پتروليوم گزارش داد ميزان مهار نشت نفت از چاه آسيب ديده «ماکوندو» هم اکنون به دو برابر ميزان اوليه رسيده است.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری مستقل محيط زيست ايران به نقل از پايگاه اينترنتی بلومبرگ، شرکت انگليسی بريتيش پتروليوم اعلام کرد: هم اکنون اين شرکت قادر است روزانه حدود دو هزار بشکه نفت نشتی از چاه آسيب ديده «ماکوندو» واقع در آب های عميق خليج مکزيک را مهار کند.

بی.پی همچنين عنوان کرد: اين شرکت هم اکنون می تواند به وسيله يک لوله با قطر چهار اينچ (2/10 سانتيمتر)، که به چاه آسيب ديده «ماکوندو» متصل شده است، حدود دو سوم از نفت خام نشت شده در خليج مکزيک را مهار کند.

اين در حالی است که بی.پی روز گذشته اعلام کرده بود: اين شرکت توانسته است با متصل کردن يک قيف بلند به طول يک مايل به محل نشت، حدود هزار بشکه از نفت خام نشت شده را از طريق اين قيف به يک نفتکش انتقال دهد.

داگ ساتلز، يک مدير بی.پی در بخش اکتشاف و توليد، روز گذشته (27 ارديبهشت) گفته بود: اگر ميزان مهار نشت نفت به دو برابر ميزان کنونی (هزار بشکه) برسد، بسيار خوشحال کننده خواهد بود و ما سعی داريم هر روز ميزان مهار نشت نفت را افزايش دهيم.

بی.پی اعلام کرد: اين شرکت تاکنون برای کنترل نشت نفت در خليج مکزيک، که از 20 آوريل (31 فروردين) آغاز شده است، 625 ميليون دلار هزينه کرده است.

از زمان آغاز انفجار سکوی حفاری متعلق به شرکت بی.پی و آسيب ديدن چاه «ماکوندو» در مجموع حدود 94 هزار بشکه نفت خام (سه ميليون و 900 هزار گالن) وارد آب های خليج مکزيک شده است.

شرکت بی.پی بعد از جمع آوری نفت و گاز، نفت خام را به يک نفتکش انتقال می دهد و گاز را روی سطح آب می سوزاند.

بر پايه برآوردهای شرکت بی.پي، گارد ساحلی آمريکا و اداره حفاظت از اقيانوس ها و شرايط جوي، روزانه حدود پنج هزار بشکه نفت وارد آب های خليج مکزيک می شود، اين در حالی است ادوارد مارکي، يک سناتور دموکرات از ايالت ماساچوست، شرکت بی.پی را به دليل امتناع از ارائه اطلاعات و آمار دقيق در باره ميزان نشت نفت مقصر دانسته است.

محققان مستقل پيش بينی کرده اند که حجم نشت نفت خام می تواند بيش از 10 برابر برآورد شرکت بی.پی باشد و دانشمندان بر اين باورند کسب اطلاعاتی جامع تر از وسعت و ميزان نشت نفت در آب های خليج مکزيک، امری حياتی است.

پايگاه خبری پولتيکو 44،نيز گزارش داد: کريس اوينس، معاون مدير اداره مديريت منابع معدنی آمريکا (مينرال منجمنت سرويس)،که به دليل نشت گسترده نفت در آب های خليج مکزيک به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، امروز (28 ارديبهشت) از سمت خود کناره گيری کرد.

اوينس پس از سی و پنج سال خدمت در وزارت کشور آمريکا و بيش از يک دهه فعاليت به عنوان معاون مدير اداره مديريت منابع معدنی آمريکا امروز از سمت خود کناره گيری ‌کرد.

کناره گيری اين مقام همزمان با انتقادهای گسترده از بی توجهی بخش مربوط به استانداردهای امنيتی در حفاری ها صورت گرفت.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، جمعه گذشته ( 24 ارديبهشت) مديران نفتی شرکت های آمريکايی همکار با شرکت نفتی بی.پی در عمليات حفاری از چاه نفتی «ماکوندو» در آب های عميق خليج مکزيک را به شدت به باد انتقاد گرفت و متعهد شد به رابطه نزديک و عميق شرکت های نفتی با قانونگذاران فدرال پايان دهد.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©