Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینۀ آمار (۴۰)

 

ایران در آئینۀ آمار (۴۰)

 

۱۱ خرداد ۱۳۸۹ـ ۱ ژوئن۲۰۱۰

تهیه و تنظیم : مریم اسکوئی

 

۱۱خرداد: واردات ۶٠ هزار تن برنج با وجود انبارهای سرشار از برنج سال‌های قبل

لاهيگ

دبير انجمن برنج ايران از واردات ۶۰ هزار تن برنج در فروردين سال جاری درحالی که هنوز انبارها سرشار از برنج‌های سال‌های قبلی است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جميل عليزاده شايق، گفت: در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ حدود شش ميليون تن برنج خارجی وارد کشور شده، ضمن اين‌که توليد داخلی در همين مدت حدود ۱۲ ميليون تن بوده است.

وي، افزود: به عبارت ديگر، در طول 5 سال گذشته نزديک به ۱۸ ميليون تن برنج ايرانی و خارجی عرضه شده، درحالی که نياز کشور به برنج در اين مدت بيش از ۱۳ ميليون تن نبوده است.

دبير انجمن برنج ايران، تصريح کرد: اگر حتی ذخيره‌سازی اضطراری را نيز منظور کنيم، 14 تا 5/14 ميليون تن نياز و ذخيره‌سازی را تأمين مي‌کرد.

به گفته وي، اگر گفته شود در انبارها برنجی نمانده، اين به معنای ضايعات 6-5 ميليون تنی برنج در کشور است.

دبير انجمن انجمن ايران، رقم 44 کيلوگرم مصرف سرانه اعلام شده نهادهای واردکننده را در واقع مصرف بر اساس واردات دانست و نه نياز واقعی.

عليزاده شايق خواستار توجه جدی به برنج‌کاران داخلی شد و تأکيد کرد: ادامه اين روش جز تبديل اراضی برنج‌کاری به باغات و حتی ويلاسازی نتيجه‌ای دربر نخواهد داشت.

 

۱خرداد :چگونه دانشگاه آزاد دولتی شد

مردمک :چهارصد واحد دانشگاهی در 144 شهر کوچک و بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را به مرکز قدرتی تبديل کرده که چشم‌های بسياری به دنبال آن است.

از تاثيرگذاری اين شبکه بزرگ در فضاهای فرهنگی دور و نزديک که بگذريم، حجم انبوه ثروتی که در همه اين سال‌ها فراهم شده لقمه بزرگی ساخته که چپ و راست به دنبال آن هستند.

بخصوص که اين لقمه بزرگ در حساب و کتاب‌ آدم‌های سياسی از مايملک آيت الله هاشمی رفسنجانی به حساب مي‌آيد و مخالفان او که برای کم کردن از قدرت او پی بهانه مي‌گردند مدت‌هاست در کمين دانشگاه آزاد نشسته‌اند.

سال هشتاد و هفت و پيش از همه جنجال‌هايی که عملا آقای هاشمی رفسنجانی را در جناحی تقريبا مقابل آيت الله خامنه‌ای قرارداد، عباس سليمی نمين، يکی از روزنامه‌نگاران اصولگرای مخالف او در مناظره‌ای در مورد دانشگاه آزاد گفت که او به دنبال حذف "مفسده مديريتی دانشگاه آزاد اسلامی" است.

«مفسده مديريتی» مورد نظر آقای سليمی نمين، مديريت ديرپای عبدالله جاسبی است که خود به پشتوانه آيت الله هاشمی رفسنجانی تاکنون دوام آورده است. اما چند روزی است که صندلی آقای رئيس با شدت دارد مي‌لرزد و همين روزهاست که سقوط کند.

 

دانشگاه آزاد چه دارد؟

 

دانشگاه آزاد و رشد و توسعه آن از نمونه‌های مديريتی است که آيت الله هاشمی به آن افتخار مي‌کند.

وقتی در سال 1361 اين دانشگاه به عنوان يک موسسه غيرتجاری ثبت شد تمام دارايي‌اش دو ميليون و 500 هزار تومان بود که آن را از يک ميليون تومان کمک آيت‌الله خمينی و يک ميليون و پانصد هزار تومان کمک دادستانی انقلاب به دست آورده بود.

اکنون پس از 28 سال بر اساس گزارش وب‌سايت اين دانشگاه در سال 1384-1385 مجموع شهريه دريافت شده از دانشجويان اين مجموعه 700 ميليارد تومان بوده است.

شانزده ميليون متر مربع فضای آموزشی و رفاهی و دو ميليون و 500 هزار متر مربع فضای ورزشی در گوشه و کنار ايران نيز از مجموعه دارايي‌های اين مجموعه است.

روزنامه آفرينش، هفته‌نامه فرهيختگان و روزنامه شاپرک و خبرگزاری آنا و ايسکانيوز از بازوهای رسانه‌ای دانشگاه آزاد هستند.

البته بايد در کنار اين‌ها به جمعيت بزرگ نيروی انسانی اشاره کرد که حتی در کوچک‌ترين شهرهای کشور حضور دارند و با اين مجموعه رابطه سازمانی دارند.

چهارصد واحد و مرکز دانشگاهي، 1.5 ميليون دانشجو، 3.5 ميليون فارغ التحصيل، 30 هزار عضو هيات علمي، بيش از 30 هزار پرسنل، 50 مرکز تحقيقاتي، بيش از 600 مدرسه سما، چند واحد بين المللی و هزاران بيمارستان، مزرعه، کارگاه و درمانگاه است.

همه اين ويژگي‌ها دانشگاه آزاد اسلامی را تبديل به لقمه چرب و نرمی کرده است که گروه‌های مختلف آرزو دارند آن را به سر سفره خودشان ببرند.

 

داستان وقف

 

در سال‌های اخير بخش مهمی از دل‌مشغولی رئيس دانشگاه آزاد دور نگه‌داشتن اين مجموعه از دسترسی مخالفانش بوده است.

تا پيش از اين اقتدار آيت الله هاشمی رفسنجانی مانع از دست‌اندازی مخالفان شده بود اما شرايط سياسی در يک سال اخير باعث شد که اداره‌کنندگان اين دانشگاه دژ محکم‌تری برای در امان ماندن از اين ضربه‌ها جست‌وجو کنند.

هنوز معلوم نيست که ايده وقف کردن دانشگاه آزاد اولين بار از ذهن چه کسی گذشت اما شهريور ماه رئيس دانشگاه از وقف شدن اين دانشگاه خبر داد.

نهم شهريور 1388 هيئت موسس اين دانشگاه در بيانيه‌ای اعلام کرد که تمام دارايي‌های اين دانشگاه وقف شده است.

در بيانيه هيئت موسس اين دانشگاه شامل آيت الله اكبر هاشمی رفسنجاني، دكتر عبدالله جاسبي، مهندس ميرحسين موسوي، آيت الله عبدالكريم موسوی اردبيلي، حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني، دكتر ابراهيم حسن حبيبي، حجت الاسلام والمسلمين دكتر محسن قمي، دكتر علی اكبر ولايتی و دكتر حميد ميرزاده آمده بود که با اجازه آيت الله خامنه‌ای و با اجرای صيغه وقف، تمامی اموال اين دانشگاه وقف شده است تا به مصارفی مثل توسعه آموزش و پژوهش، ساخت و توسعه مدارس و آموزشگاه‌های وابسته به دانشگاه آزاد و ... برسد.

روز بعد ايسنا از قول يک مقام آگاه در دفتر آيت الله خامنه‌ای نوشت که در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد از جانب رهبر موافقتی اعلام نشده است.

همان روز عبدالله جاسبی گفت که وقف اموال دانشگاه برای مصونيت آن صورت گرفته است. او گفت نظر فقهی و شرعی آيت الله خامنه‌ای اين بوده که هيئت موسس مي‌تواند اموال دانشگاه را وقف کند.

با اين حال شواهد نشان مي‌دهد که زنجيره امور از دست آقای جاسبی خارج شده است و پس از 28 سال او بزودی بايد ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد را ترک کند.

محمود احمدي‌نژاد تلاش مي‌کند با دولتی کردن بخش‌های مختلف، قدرت مخالفانش را کم کند.

يک بار انتخاب رئيس فرهنگستان هنر را با تغيير در قانون برای خودش نگه داشت و ميرحسين موسوی را از ساختمان فرهنگستان بيرون کرد.

اکنون تلاش‌هايش برای کاستن از قدرت آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به نتيجه رسيده و دانشگاه آزاد را دولتی کرده است.

از سوی ديگر به دنبال کاستن از اختيارات شوراهاست به گونه‌ای که امکان انتخاب شهردار تهران را هم خود به دست آورد.

 

۸خرداد : سوء تغذيه عامل ۶٠ درصد مرگ و مير کودکان ايرانی

 

مردمک :دکتر علي‌اکبر سياري، متخصص کبد و گوارش کودکان وعضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي، سوءتغذيه را عامل مستقيم و غيرمستقيم 60 درصد از مرگ ‌ومير کودکان در ايران دانست.

به گزارش ايسنا، وی در سمينار انجمن کبد و گوارش کودکان در تهران روز جمعه هفتم خردادماه، به نتايج يک مطالعه در سال 1374 اشاره‌کرد و گفت: در اين بررسی 20 درصد به کوتاهی قد، نزديک به هفت درصد به لاغري، حدود 17 درصد به کم‌وزنی در سن خود و در کل تقريبا 44 درصد از کودکان به سوء تغذيه و عوارض آن دچاربودند.

او به مطالعه ديگری در سال 1378 اشاره کرد و گفت: بر اساس اين مطالعه در مجموع 20‌درصد کودکان، مبتلا به سوء‌تغذيه هستند.

دکتر سياری در بررسی اين مطالعه کوتاهی قد 14 درصد از ميان کودکان ايراني، لاغری پنج درصد کودکان با توجه به قد آن‌ها و کم وزنی 9.5 درصد آن‌ها را ناشی از سوءتغذيه دانست.

وی سوء تغذيه را عامل مهمی در بهره‌هوشی کودکان دانست و افزود: کمبود دريافت آهن و يد قابليت‌های هوشی کودک را کاهش مي‌دهد.

او محروميت از شير مادر و تولد با وزن کم را از جمله ساير دلايل کمبود بهره‌هوشی کودکان برشمرد.

 

ضرورت اندازه‌گيری قد و وزن و دورسر کودکان

 

دکتر سياری با غير ارگانيک دانستن علل اين کمبودها به ضرورت اندازه‌گيري‌های «آنتروپومتری» کودکان اشاره کرده و گفت: اندازه گيری دقيق قد، وزن، دور سر و ترسيم منحنی جنبه‌های مختلف بدن در مراحل رشد کودک مي‌تواند در تشخيص سوءتغذيه کودکان و سنجش سلامت آن‌ها بسيار اهميت داشته‌باشد.

او گفت: اندازه‌های دور سر و وزن و قد نوزادان نارس به ترتيب تا 18، 24 و 40 ماهگی به اندازه ساير همسالان خود مي‌رسد.

اين متخصص با بيان آماری درباره سوء تغذيه در دنيا گفت: هم اکنون ‌٢٢٦ ميليون کودک در دنيا به کوتاهی قد (سوء تغذيه مزمن)، ‌١٧٠ ميليون کودک به کم وزنی (وزن نامتناسب با سن) و ‌٦٧ ميليون کودک به لاغری (وزن نامتناسب با قد) دچارند.

 

سوءتغذيه در سيستان و بلوچستان

 

رئيس پيشين انستيتو تغذيه و تحقيقات صنايع غذايی کشور نيز در اين کنفرانس با اشاره به وجود معضل کم خونی ناشی از فقر آهن در استان سيستان و بلوچستان گفت: 60 درصد نوجوانان سيستان و بلوچستانی به کوتاهی قد ناشی از کمبود روی به علت سوء تغذيه دچارند.

دکتر کلانتری با اشاره به ابتلای يک پنجم کودکان هرمزگانی به نوع شديد کوتاهی قد ناشی از سوء تغذيه گفت: در مناطقی مانند سيستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان با پديده «گرسنگی سلولی» روبه‌رو هستيم.

وی رو آوردن مردم به غذاهايی با ميزان انرژی فراوان اما فاقد مواد مغذی مانند املاح معدنی و ويتامين‌ها را در پنج دهه اخير عاملی برای افزايش وزن سبد غذايی در بخش انرژی و کاهش وزن در بخش‌های ميوه و سبزيجات دانست.

 

 

 

۸خرداد : ۱۸٠  هزار نفر در زندان‌های ايران در حالی که ظرفيت اين زندان‌ها۹٠ هزار نفر است

پارلمان‌نيوز: رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی كشور گفت: اكنون 180 هزار نفر در زندان‌های كشور به سر مي‌برند و اين در حالی است كه ظرفيت اسمی اين زندان‌ها 90 هزار نفر است.

 

به گزارش ايسنا، غلامحسين اسماعيلی در جمع مديران عامل انجمن حمايت از زندانيان، با بيان اينكه انجمن‌های حمايت از زندانيان برابر اساسنامه اعضا ثابت و متغير دارد، اظهار كرد: در هر شهرستان دادستان، فرماندار و رييس زندان عضو ثابت انجمن هستند.

وی با اشاره به اينكه اكثر قريب به اتفاق خانواده زندانيان، خانواده‌های نيازمند و مظلوم هستند و سطح معيشتی آنها پايين است، عنوان كرد: حداقل 70 درصد خانواده‌های زندانيان نيازمند كمك هستند.

رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی كشور ميزان كمك به خانواده‌ها را در سال 88، 3 ميليارد و 200 ميليون تومان عنوان كرد و گفت: يك ميليارد تومان نيز در جهت فعاليت‌های فرهنگی هزينه شده است.

اسماعيلی با اشاره به اينكه در سراسر كشور 172 انجمن فعال وجود دارد، خاطرنشان كرد: بايد حساب خانواده‌ زندانی از خود زندانی جدا شود و ما نيز وظيفه داريم نسبت به اين خانواده‌ها توجه كنيم.

رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی كشور تعداد زندانيان جرايم غيرعمد را 8 هزار و 500 نفر بيان داشت و افزود: نگهداری همين تعداد از افراد نيز باعث نگرانی است چرا كه اين افراد مرتكب جرم عمد نشده‌اند.

 

 

۷خرداد : ۵ فاز جديد پارس جنوبی به سپاه واگذارشد

کلمه:مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به امضای تفاهم نامه قرارداد فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا، از واگذاری قرارداد فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی به کنسرسيومی متشکل از خاتم الانبيا و چند مجموعه داخلی خبر داد.

به گزارش مهر، علی وکيلی با اشاره به واگذاری طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا، گفت: در حال حاضر تفاهم نامه توسعه اين سه فاز پارس جنوبی با خاتم الانبيا امضا شده و زمين برای آغاز عمليات اجرايی نيز تحويل اين مجموعه شده است.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس به واگذاری قرارداد طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به پتروپارس را مورد اشاره قرار داد و تصريح کرد: همچنين قرارداد فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی نيز پيشتر با شرکت ساختمان صنايع نفت (اويک) واگذار شده است.

اين مقام مسئول همچنين از واگذاری قرارداد فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی به کنسرسيومی متشکل از شرکتهای داخلی خبر داد و يادآور شد: به نظر می رسد قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا، صدرا، شرکت ملی حفاری و شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی اعضای اين کنسرسيومها را تشکيل خواهند داد.

 

۷خرداد :۱۰ ميليون ايرانی زير خط فقر مطلق، ۳۰ ميليون زير خط فقر نسبی

کلمه

استاد دانشگاه تربيت مدرس که هم اکنون رياست مرکز آمار ايران را بر عهده دارد، با بيان اينکه اقتصاد کشور ما متاثر از مشکلات فراوانی است و اين مشکلات از ديرباز کشور ما را تهديد مي‌کند، معتقد است: اگر چه کشور از لحاظ امکانات سخت‌افزاري، نرم‌افزاري‌، منابع فيزيکي، مادی و خدادادی وضعيت بسيار مناسبی دارد، اما موقعيت اقتصادی آن خوشايند نيست. حال آن که برخی کشورها که از لحاظ بهره‌مندی از امکانات بالقوه همتراز ما هستند، جايگاه اقتصادی بهتری دارند.

به گزارش ايسنا، عادل آذر با اشاره به اين که اگر ايران از لحاظ بهره‌مندی از منابع طبيعی نظير نفت، گاز و منابع زير زمينی با کشوری مثل ژاپن مقايسه شود، به اين نکته پی خواهيم برد که کشور ما وضعيت بسيار مناسبی دارد، حال آن که کشورهايی نظير ژاپن، کره‌جنوبی و ترکيه جايگاه اقتصادی بهتری دارند، مي‌گويد: متاسفانه رتبه اقتصاد ايران در جهان بالای يک‌صد است و از نظر رفاه اقتصاد ميان کشورها جايگاه ۷۵ را دارد؛ ضمن اين که نرخ تورم ايران دو رقمی است. اين مشکلات البته دلايل متعددی دارد که بخشی از آن مربوط به سابقه تاريخی است و به مشکلات حکومتی به ويژه در صد سال اخير برمي‌گردد.

آذر با تاکيد بر اين که بزرگترين مشکل در راستای تحقق اين اهداف، توجه نداشتن به بحث بهره‌وری است، مي‌گويد: بهره‌وری به معنی استفاده از نرم‌افزارها به جای سخت‌افزارها است؛ به اين معنی که به جای استفاده از نفت، از علم و دانش و منابع فيزيکی استفاده شود. در ايران، نهضت بهره‌وری مورد بی توجهی واقع شده است. بهره‌وری در حقيقت استفاده درست از مغزافزارهاست. در ژاپن ۸۷ درصد رشد توليد ناخالص داخلی(GPD) از طريق مغزافزارها و فقط ۱۳ درصد آن از طريق منابع فيزيکی به دست مي‌آيد، حال آن که در ايران حدود ۷۸ درصد از رشد توليد ناخالص داخلی مربوط به منابع فيزيکی است.

او ادامه مي‌دهد: به جای اين که نفت که يک دارايی بين نسلی است، فروخته شود و درآمد آن برای ايجاد ارزش افزوده، توليد و ثروت استفاده شود، اين درآمد صرف هزينه‌های جاری شده است. به همين دليل ۷۸ درصد رشد توليد ناخالص داخلي، حاصل فروش منابع داخلی به ويژه نفت و فقط ۲۲ درصد مربوط به منابع ديگر به ويژه علم و دانش است و اين فاجعه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذير است. توجه نکردن به بحث بهره‌وری و کارايی سبب شده که در بودجه‌های سالانه، از هر صد واحد پولی که صرف طرح‌های عمرانی مي‌شود، فقط ۵۵ واحد آن تبديل به کار خروجی شود و ۴۵ واحد ديگر آن ناکارآمد باقی بماند و اين به معنای ضايع شدن پول است.

رييس کنونی مرکز آمار ايران مي‌گويد: برای نمونه در سال ۱۳۸۷ بودجه عمراني، ۲۴ هزار ميليارد تومان بود. حال آن که به دليل مديريت نادرست و عدم کارايي، قسمت زيادی از اين بودجه ضايع مي‌شود. اين ها بزرگترين آسيب‌هايی است که اقتصاد کشور را تهديد مي‌کنند. امروزه به دليل مشکل بيکاري، ‌تورم و نيز عدم کنترل نقدينگی با وجود منابع عظيمی که در کشور وجود دارد، بيش از ۱۰ ميليون نفر از جمعيت ما زير خط فقر مطلق و بيش از ۳۰ ميليون نفر آن‌ها زير خط فقر نسبی به سر مي‌برند.

او مي‌گويد: اگر بودجه‌ريزي، عملياتی شود، به وسيله همين ساختار و نظام بودجه ريزی مي‌توان در حوزه هزينه‌ها، خواه هزينه عمومی و جاری و خواه هزينه عمراني، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد صرفه‌جويی کرد و اين مقدار صرفه‌جويی در بودجه ۷۱ هزار ميليارد توماني، مقداری قابل توجه است و بسياری از کشورهای دنيا اين امر را تجربه کرده‌اند.

 

 

۷خرداد : سدسازی بی رويه غلظت آب درياچه اروميه را به ۳٠٠ گرم در ليتر رسانده است  

 

ايلنا: «بمب نمک هشت ميليارد تنی در حالت خوشبينانه کمتر از 20سال آينده منفجر مي‌شود». اين پيش‌بينی بسياری از کارشناسان محيط زيست است که درباره درياچه اروميه مطرح مي‌کنند. شوربختی دومين درياچه شور دنيا آنجاست که دستکاری انسان‌ها بر روند خشکيدن اين درياچه سرعت بخشيده و انسان و اقليم دست به دست هم داده تا بزودى به جای زيست بومی زيبا که ميزبان پرندگانی چون فلامينگو و پليکان بوده است با تلی از نمک مواجه شويم.

هرچند خشکسالی سال‌های قبل بر کاهش سطح آب درياچه اروميه تاثير داشته اما به اعتقاد کارشناسان ايجاد سد بر سر راه ورودی آب‌ها و مصرف بي‌رويه آب در زراعت اصلي‌ترين عامل خشک شدن اين درياچه است.

شمار سدهای بالادست درياچه اروميه شايد بيش از 40 سد بزرگ و تعدادی سد و بند کوچک باشد که بر روی رودخانه‌های زرينه رود، سيمين رود، گدار، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا ايجاد شده است.

جلوگيری از ورود آب اين رودخانه‌ها به اروميه اگرچه بخشی از اهداف وزارت نيرو و جهادکشاورزی را محقق کرده اما ظرف 14سال گذشته در کنار اقليم خشک، سطح آب درياچه را شش متر کاهش داده و اين افت سطح، غلظت نمک را به 300 گرم در ليتر رسانده است.

شوری در حد خطر، قدرت توليد مثل آرتميا، جانور بومی درياچه اروميه را از بين برده و کمبود آرتميا که غذای اصلی فلامينگو است؛ اين پرنده را در معرض خطر قرار داده است.

به غير از کاهش تنوع زيستی اين زيست بوم بي‌نظير تاثير مخرب ۸ميليارد تن نمک بر جای مانده از درياچه خشکيده، اثرات بسيار تخريب کننده‌ای در شهرها و زمين‌های کشاورزی اطراف درياچه دارد.

 

  ۹۴درصد آب مورد نياز درياچه اروميه در گلوی کشاورزی

درياچه اروميه بين دو استان آذربايجان شرقی و غربی واقع شده و وسعت آن به بيش از 570 هزار هکتار مي‌رسد.

حوزه آبريز درياچه نيز با حدود 60 هزار کيلومتر مربع تقريبا سه درصد مساحت کشورمان را در بر مي‌گيرد. دشت‌هايی مانند سلماس، اروميه، تبريز، آذرشهر، مراغه، مياندوآب، مهاباد، نقده و اشنويه مساحت اين حوزه آبريز را تشکيل مي‌دهند.

سيمينه رود، زرينه رود، مهاباد چاي، گدارچاي، باراندوز چاي، نازلوچاي، روضه چاي، زولاچاي، شهرچای در آذربايجان غربی و آجی چاي، ليلان چاي، آذرشهرچاي، قلعه چاي، صوفی چای و مردوق چای در آذربايجان شرقی و هفت رودخانه فصلی به نام‌های خرخره چاي، شيواسان چاي، سنيخ چاي، طسوج چاي، دريان چای و گبی چای در زمستان و بهار در اين حوزه جريان دارند.

ميزان آب ورودی به درياچه سالانه ۸ ميليارد مترمکعب است ولی بيشتر آن توسط استان‌های آذربايجان شرقي، غربی و کردستان مصرف شده و به اين درياچه نمي‌رسد. ۹۴ درصد آب‌های مصرفی نيز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

 

دو ميليارد تومان کمک بلاعوض

 

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربايجان در ادامه صحبت های خود همچنين از تخصيص دو ميليارد تومان در هکتار به عنوان کمک بلاعوض برای عملياتی کردن طرح‌های آبياری تحت فشار که از جمله برنامه‌های کميته تخصصی درياچه اروميه است خبر مي‌دهد.

محمديان مساحت اراضی کشاورزی استان را 1،2 ميليون هكتار شامل دو سوم ديم و بقيه آبى مي‌داند و مي‌گويد: كل آب قابل استحصال استان 4،6 ميليارد متر مكعب است.

به اعتقاد او براى توسعه‌ آبيارى تحت فشار سال گذشته دو هزار هكتار از اراضى تحت پوشش آبيارى تحت فشار قرار گرفت و در سال جارى شش هزار هكتار طرح‌ آبيارى تحت فشار و قطره‌اى اجرا مي‌شود.

 

۷خرداد : قتل ناموسی ۱۵زن در سال ۸۸ در اهواز

خبرگزارى دانشجويان ايران: بازپرس شعبه ويژه قتل اهواز گفت: اعتماد نداشتن به قانون و تسليم نبودن در برابر آن مساله‌اى است كه در بيشتر قتل‌ها به ويژه قتل‌هاى ناموسى اهواز ديده مي‌شود و در بيشتر موارد قاتل به دليل نداشتن اعتماد به قانون يا تسيلم نبودن در برابر حكم قانون به صورت خودسرانه عمل مي‌كند.

سيدمجتبى برهانى در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در بيشتر قتل‌هايى كه در اهواز افتاق مي‌افتد، مسايل فرهنگى دخالت دارد و اگر برخى فرهنگ‌ها و آداب و رسوم تعديل يا ممنوع شود آمار قتل‌ها نيز كاهش مي‌يابد.

وى افزود: در سال 88، 65 مورد قتل در اهواز اتفاق افتاده كه در اين تعداد قتل 26 نفر از مقتولان زن بوده‌اند و از اين 26 نفر نيز 15 قتل به دلايل ناموسى اتفاق افتاده است.

برهانى تصريح كرد: 24.5درصد از قتل‌هايى كه در سال 88 در شهر اهواز اتفاق افتاده ناموسى بوده كه البته نسبت به سال 84 كه ميزان قتل‌هاى ناموسى در اهواز 35 درصد بوده، كاهش يافته است.

وى خاطرنشان كرد: البته قتل‌هاى اتفاق افتاده در شهر اهواز در سال گذشته نسبت به سال 86 نيز 20 درصد كاهش يافته است.

بازپرس شعبه ويژه قتل اهواز بيان كرد: 51 درصد قتل‌هايى كه در سال 88 در اهواز اتفاق افتاده توسط سلاح گرم بوده و علت آن نيز در دسترس بودن سلاح گرم است.

 

وى تاكيد كرد: در بيشتر نزاع‌هاى دسته جمعى از اسلحه گرم استفاده مي‌شود. در سال 88 چهار مورد نزاع دسته جمعى در اهواز داشته‌ايم. در نزاع‌هاى سال گذشته اهواز حدود 40 نفر زخمى و 11 نفر كشته شده‌اند.

بازپرس شعبه ويژه قتل اهواز گفت: در دسترس بودن سلاح گرم نيز مساله‌اى است كه موجب شده 51 درصد قتل‌هاى سال گذشته اهواز توسط سلاح گرم انجام شود. زمانى كه اسلحه گرم به راحتى در دسترس باشد، با كوچكترين مساله و اتفاق بي‌اهميتى افراد ناآگاه از اسحله استفاده مي‌كنند كه منجر به حوادث ناگوارى مي‌شود.

وى گفت: در سال 88، 15 زن به دليل ناموسى در اهواز به قتل رسيدند كه در اين مورد سران عشاير بايد پيش از آن كه خودسرانه علمى غيرقانونى انجام شود موضوع را حل كنند.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©