Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
آمار ایران در آئینه آمار(۵۸)

 

 

ایران در آئینه آمار(۵۸)

۱ارديبهشت ۱۳۹۰ـ ۲۱ آوریل ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱ارديبهشت : مزروعی:دولت احمدی نژاد بين ۸۴ تا۸۹ به ازای ۴۴۲ ميليارد دلار درآمد نفتی ۳۵۲ ميليارد دلار واردات داشته است

نوروز

دولت احمدی نژاد از زمان روی کارآمدن در سال 1384 تاکنون الگو و برنامه ای برای اداره کشور نداشته است ،و در عين حال وعده های بسياری در قالب بردن درآمد نفت به سر سفره های مردم داده و اجرای نوعی سياست های مردم گرايانه را در پيش گرفته است . دراجرای اين سياست می بايد بازار مصرف کشور را از التهابات اقتصادی مصون نگه می داشت و از اينرو تمام درآمد و سرمايه نفتی کشور را دراين سالها صرف واردات کرده است . در اين نوشته با تکيه بر آمار رسمی منتشره بانک مرکزی به بررسی اين موضوع می پردازيم تا معلوم شود که اين دولت چه بلايی را بر سر اقتصاد ايران آورده است .

ياد آور می شود نظريه توسعه يک بخشی و تبديل کردن مزيت های اقتصادی يک بخش به موتور توسعه اقتصادی از زمان پايان جنگ تحميلی در ادبيات اقتصادی کشور به اشکال گوناگون مطرح و برای اجرای آن برنامه های توسعه طرح ريزی شد که آخرين آن قانون برنامه توسعه پنج ساله چهارم بود که قرار بود از سال 1384 الی 1388 به اجرا درآيد و برمبنای تبديل درآمدهای نفتی به سرمايه های پايدار در کشور برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی عمل نمايد.

برنامه چهارم توسعه ، که برپايه انباشت دانش وتجربه های اجرايی برنامه های توسعه قبلی و با درس و عبرت آموزی از آنها توسط دولت و مجلس اصلاحات تدوين و تصويب شده بود ، پس از روی کارآمدن دولت احمدی نژاد و با نگاهی سياسی به کناری نهاده شد و اين دولت بدون داشتن هيچگونه برنامه ای يا به تعبير اصولگرايان همفکرش در مجلس بدون داشتن قطب نما و استراتژی اقتصادی دست بکار اداره اقتصاد کشور شد و درنتيجه دو محور اصلی اين برنامه را که عبرت بود از اول ايجاد انضباط مالی در دولت با هدف کاهش اتکا به درامدهای نفتی ،و دوم تاکيد بر سرمايه گذاری شفاف و گسترده منابع حاصل از فروش نفت در بخش های مولد اقتصادی کشوربود، به فراموشی سپرد. در اين باره می توان به تمرکز بر صنايع پتروشيمی برای تبديل کردن سرمايه نفت به موتور توسعه ديگر بخش های اقتصادی کشور اشاره کرد که در سال های اجرای قانون برنامه سوم توسعه در دستور کار دولت خاتمی قرار گرفت و منطقه ويژه عسلويه به عنوان نماد و جلوه اين حرکت در دل بيايان های داغ جنوب پايه ريزی شد تا در مقابل قطبهای صنعت نفت در آنسوی آبهای خليج فارس به پايه محکمی برای جهش اقتصاد ايران تبديل شود، اما متاسفانه در دولت احمدی نژاد ادامه اينراه رو به سستی نهاد وکارگاه بزرگ صنعتی منطقه ويژه عسلويه که در سال 83 تا حدود 6000نفر را بکارگرفته بود در سايه سياست های داخلی و خارجی اين دولت به کمتر از 10000نفر تقليل داد و تقريبا اين کارگاه را تعطيل کرد.

قانون برنامه چهارم توسعه به رغم تمامی ضعفها و قوتهايی که می توان از ديدگاههای مختلف برايش برشمرد به دليل آنکه متری برای سنجش عملکرد دولت به همراه داشت می توانست راهنمای عمل دولت در اجرا باشد چراکه با تاکيد بر شاخص های کمی جهت حصول به اهداف کيفی خود گامی در جهت دوری کردن از شعارهای کلی مديران اقتصادی در کشور محسوب می شد و در تمامی ارکانش با هدف گذاريهای ملموس امکان ارزيابی را برای ناظران فراهم می کرد اما چون دولت احمدی نژاد اسير شعارها و وعده های مردم گرايانه خود شده و نمی خواست زير بار هرگونه سنجش و ارزيابی و محاسبه رود لذا از اجرای برنامه چهارم توسعه با ايرادگيری و طرح بهانه های مختلف سر باز زد تا پاسخگوی عملکرد خود نباشد . ازاينروست که برپايه گزارش منتشره توسط مجلس همسو با دولت اصولگرا اعلام می شود که در خوشبينانه ترين برآورد و به رغم استفاده دو و نيم برابری منابع مالی طی اجرای اين برنامه از سوی دولت ، حداکثر نيمی از اهداف کمی اين برنامه تحقق يافته است ، و اين درحالی است که دولت خاتمی با هزينه نيمی از اين منابع توانست بيش از 90 درصد اهداف کمی برنامه سوم را محقق سازد.

حال با در نظر گرفتن اين مقدمه می بينيم با خروج قانون برنامه چهارم از گرونه اجرايی توسط دولت احمدی نژاد و پشت کردن به مفهوم توسعه به عنوان تعريفی وارداتی ، درعمل دستاوردهای عملکرد اقتصادی دولتش اين شده است که طی سالهای 84 تا89 به ازای 442 ميليارد دلار درآمد نفتی معادل 352 ميليارد دلار واردات کالا به کشور داشته ايم ( البته بدون منظور داشتن رقم واردات کالای قاچاق به کشورکه رقمی بيش از 100 ميليارد دلار در اين شش سال تخمين زده می شود ) . به عبارتی برپايه آمار رسمی منتشره بانک مرکزی در اين شش سال به ازای هر يک دلار حاصل از فروش نفت خام 80 سنت آن صرف کالاهای وارداتی به کشور شده است. و اوج اين وضعيت نابسامان مربوط به سال 88 است که ميزان واردات به کشور به 66 ميليارد دلار رسيده و نزديک به 69.8 ميليارد دلار صادرات نفتی بوده است. معنای روشن چنين عملکردی اين است که در سايه سياست های مردمگرايانه احمدی نژاد درآمد نفت بجای اينکه در کشور سرمايه گذاری شود و اشتغال و توليد را بالا برد در کشورهايی که واردات از آنها انجام شده ، ايجاد اشتغال و توليد کرده است ، و اين در حالی است که کشور در همه اين سال ها با نرخ بيکاری دو رقمی دست و پنجه نرم کرده و نرخ بيکاری از 12.3 درصد در سال 83 به حدود 15 درصد در سال 89 افزايش يافته است .

در مورد ترکيب کالاهای وارداتی نيز دراين دوره سهم واردات کالاهای مصرفی و واسطه ای به ضرر واردات کالاهای سرمايه ای افزايش داشته است بگونه ای که سهم 43 درصدی واردات کالاهای سرمايه ای در سال 83 به حدود 18 درصد کاهش يافته ، ودر عوض سهم واردات کالاهای مصرفی و واسطه ای از 57 درصد به 82 درصد افزايش داشته است و اينهم شاهد و دليل ديگری براثبات اينکه دولت احمدی نژاد بجای استفاده از درآمد نفت برای سرمايه گذاری در داخل آنرا صرف واردات وتوليد واشتغال در خارج کرده است . به واقع می توان از اين عملکرد اينرا نتيجه گيری کرد که دولت احمدی نژاد برای جلب رضايت مردم از درآمد نفت برای پرکردن بازارمصرف کشوراستفاده کرده است و به جای اينکه برای مردم اسباب توربافی فراهم سازد و ماهيگيری را بدانها بياموزد به آنها ماهی برای خوردن امروزشان داده است و همچون افراد معتاد به آنها مواد رسانده تا امروز دلخوش باشند و در واقع تمام ناکارآمدی هايش در اداره کشور را با پول نفت پوشانده است اما براستی تکليف فردای کشور و نسل بعد چه می شود؟ به خصوص اگر درآمد نفت به هردليل کاهش يابد يا با ادامه روند کنونی ديگر نفتی برای صادرات و درآمد فردا نماند؟ ظاهرا احمدی نژاد و دولتش کاری به فردا ندارد و نويد می دهند که بزودی شاهد ظهور امام زمان خواهيم بود واز اينروست که به تازگی لقب " دولت انتظار" را برخود نهاده است اما با استناد به عملکرد و کارنامه اقتصادی اين دولت قطعا لقب" دولت واردات " زيبندگی بيشتری برای آن دارد .

در اينجا بايد اشاره شود که با اين واردات بالا در اين شش سال ، رقم صادرات غير نفتی از 10.5 ميليارد دلار در سال 84 به بيش از 20 ميليارد دلار در سال 89 افزايش يافته است ولی اينکه اقلام صادراتی تا چه حد شامل توليدات اقتصادی غير وابسته به نفت بوده است جای بحث و تامل دارد.البته دولتمردان حاکم با استناد به اين افزايش رقم صادرات غيرنفتی ادعا می کنند که توان صاداراتی کشور رشد داشته است اما دقت در آمار منتشره رسمی دراين باره نشانگر واقعيت ديگری است و آن اينکه به رغم افزايش اسمی رقم صادرات غيرنفتی ، شاهد کاهش ارزش کالاهای صادراتی ايرانی بوده ايم يعنی در حالی که در سال 85 هر تن کالای صادراتی ايرانی با قيمتی معادل 468 دلار در بازارهای جهانی به فروش رفته است در سال 88 می بينيم هر تن کالای صادراتی به قيمتی معادل 459 دلار رسيده است ، و اين در حالی است که طی همين دوره ارزش کالاهای وارداتی به کشور از 959 دلار در هر تن به 1064 دلار افزايش يافته است ، البته بر اثر رشد چشمگيرقيمت نفت در سالهای 86 به بعد شاهد رشد قيمت کالاهای صادراتی و وارداتی بوده ايم ولی در عمل در سال 88 می بينيم که به رغم افت ارزش کالاهای صادراتی نرخ کالاهای واراتی به کشور بيش از سال 85 يعنی قبل از اوج گيری قيمت نفت باقی مانده است در حالی که کالاهای ايرانی با قيمتی ارزان تر از ان زمان به فروش رفته اند،واگر چه افزايش حجم کالاهای صادراتی در اين سالها باعث شده رقم کلی صادرات غير نفتی افزايش پيدا کند ولی در عمل با افت ارزش هر واحد کالای صادراتی از کشور مواجهيم که بازتاب آن در داخل کشور کاهش درآمد و توان اقتصادی توليد کنندگان بوده است .

از سوی ديگر اين ارقام نشان می دهد که به رغم کاهش نرخ تورم در سطح کشورهای جهان ارزش کالاهای وارداتی به کشور گران باقی مانده است و بر تورم وارداتی به اقتصاد ايران در مرزهای کشور دامن زده است . يکی از عوامل اين رخداد ادامه تحريمهای اقتصادی است که با تشديد آن بدليل سياست خارجی تهاجمی دولت احمدی نژاد به ويژه در ارتباط با پرونده هسته ای به اقتصاد ايران تحميل شده و به بخش وارداتی تورم در اقتصاد ايران افزوده است ، وهرچند سهم تورم وارداتی در مقايسه با تورم داخلی ناشی از سوء مديريت دولت و سياست غلط اقتصادی اندک است ولی کاملا قابل لمس می باشد.

عملکرد دولت احمدی نژاد درعرصه تجارت خارجی در اين دوره برپايه گران وارد کردن و ارزان صادر کردن بوده است و در قبال انضباط مالی نيز کافی است به مناظره فرهاد رهبر با محمد ستاريفر دو رئيس سابق و اسبق سازمان منحل شده مديريت و برنامه ريزی کشور اشاره شود که رهبر در پاسخ اعتراض ستاريفر به بی انضباطی مالی دولت جمله ای نزديک به اين بيان کرد که دولت پول دارد هرطور که بخواهد خرج می کند.

دولت احمدی نژاد در حالی که عنوان می کند رشدهای بالايی در قبال طرحهای عمرانی در کشور داشته است آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در سالهای 84 تا 89 ميزان بودجه عمرانی به قيمت های ثابت سال 76 رقمی تقريبا ثابت داشته و در مقابل ، هزينه های جاری دولت از 36 ميليارد دلار در سال 84 به رقمی بيش از 70 ميليارد دلار در سال 89 رسيده است ،و اين در حالی است که کل بودجه عمرانی از 13 ميليارد دلار در سال 84 به حدود 23 ميليارد دلار در سال 89 رسيده است. و جالب اينکه دولت مستقر با يک چنين عملکردی مدعی است موفق ترين عملکرد را در قبال کوچک سازی خود داشته و توانسته بخش عمده ای از واگذاری ها را به نتيجه برساند.

برپايه آنچه آمد در اين دوره تنها سياست روشنی که توسط دولت در عرصه اقتصاد بيان و اجرا شده است تلاش برای حمايت از مصرف کننده و اشباع بازار به هرقيمتی بوده است يعنی تنها سياستی که به نوعی توضيح دهنده حجم عظيم واردات و ريخت و پاشهای دولت در بودجه جاری است ولی نتايج چنين سياستی که وزرای بازرگانی دولت های نهم و پس از آن بر روی آن مانورهای تبليغاتی فراوانی داده اند و مدعی اند با تکيه بر همين سياست و ايجاد ذخاير استراتژيک کالا در کشور توانسته اند از نوسان و افزايش قيمت ها جلوگيری کنند بدليل ناهماهنگی و عدم انسجام سياست های اقتصادی دولت شاهديم که نرخ تورم و شاخص قيمت کالاها در اين دوره همواره دورقمی و روند آن دارای فراز و نشيب بوده و از ميانه سال 89 دوباره روند افزايشی پيداکرده است.

شاخص قيمت مواد خوراکی و آشاميدنی در سالهای 84 تا 89 بيش از 100درصد رشد داشته است و جمع نرخ رشد شاخص کل کالاهای مصرفی در اين دوره (نرخ تورم) معادل 91 درصد است.

به عبارتی ساده تر در حالی که دولت مستقر مدعی است توانسته است در سالهای 84 تا 89 دستاوردهای اقتصادی درخشانی داشته باشد آمارهای رسمی منتشره در باره شاخصهای اقتصادی نشان می دهد عملکرد دولت نه تنها درخشان نيست بلکه اوضاع اقتصادی به حدی افتضاح و غير قابل دفاع است که حتی بانک مرکزی اجازه انتشار نرخ رشد اقتصادی سال های 87 به بعد را نداشته و گزارش نماگرهای اقتصادی اش را با جای خالی اين مهمترين شاخص اقتصادی آنهم با تاخير زياد منتشر می کند.

۳٠فروردين:  برنامه ريزی عليه برگزاری اول ماه مه تحت عنوان«هفته کارگر»/بيکارشدن 30 هزار کارگردر قزوين در شب سال عيد

 100 واحد مشكل‌دار در استان قزوين

رئيس پيشين كانون هماهنگى شوراهاى اسلامى كار استان قزوين با اعلام اينكه واحدهاى مشكل‌‌دار در استان قزوين روز به روز اضافه مي‌شود و در حال حاضر حدود 100 واحد مشكل‌‌دار در استان قزوين داريم ، گفت: 20 واحد مرغدارى هم تعطيل شده است، كه برخى دليل تعطيلى اين مرغداري‌ها را شيوع بيمارى آنفلوآنزا پرندگان اعلام كردند، ولى با توجه به اينكه سال‌هاى گذشته هم آنفلوآنزا داشته‌ايم اما منجر به اين تعطيلي‌ها نشده، آنچه ما رسيده ايم اين است كه واردات دان آلوده مرغ ، باعث تعطيلى واحدهاى مرغدارى و در نتيجه بيكار حدود 2 هزار نفر شده‌است.

كريمى با بيان اينكه در اين 100 واحد مشكل دار و بحراني، كارگران از دو ماه تا 40 ماه حقوق نگرفته‌اند، تصريح كرد: از ديدگاه ما در واحد صنعتى كه كارگران آن دو تا سه ماه حقوق نگرفته باش،د آن واحد بحرانى است كه 40 واحد استان قزوين بحرانى است.

وى با اشاره به اينكه برخى از واحدها توليدى در استان قزوين تا سوم ارديبهشت ماه90تعطيل هستند ، افزود: به عنوان مثال شركت لوازم خانگى پارس با 700 تا 800 كارگر رسمى و 400 تا 500 اشتغال غيرمستقيم از واحدهاى مشكل‌دار است و يا در تاژ، مهرام و اشكان‌چينى كارگران قرارداد موقت را پايان قرارداد زده اند.

20*هزار كارگر در شب عيد بيكارشدند

اين فعال جامعه كارگرى كشور با اعلام اينكه حداقل 20 هزار كارگر قزوينى در سال جديد قرارداد مجدد با آنها منعقد نشده است، گفت: عدم فروش، مستهلك شدن دستگاه هاى توليدي، سو مديريت و كمبود نقدينگى اصلى ترين مشكلات واحدهاى بحرانى و مشكل دار استان و كشور است.

رئيس پيشين كانون هماهنگى شوراهاى اسلامى كار استان قزوين با تاكيد بر اينكه نبايد واحدهاى مشكل‌دار استان قزوين را تنها چند واحد دانست، افزود: حدود 90 درصد تجمع‌هاى كارگرى در جلوى نهادها توسط مديران واحدهاى توليدى سازماندهى مي‌شود تا از مسئولان امتياز بگيرند .

كريمى ادامه داد: مدير شركت نازنخ 20 ميليارد تومان وام گرفته و يا شركتهاى اشكان‌چينى و پوشينه‌بافت هم همين وضعيت را دارند، اشكان‌چينى مشكل فروش ندارد و حتى كالايش صادراتى است، ولى حقوق كارگران را نمي‌دهد.

وى در خصوص راه حل برطرف كردن بخشى از مشكل صنايع نيز پيشنهادكرد : اگر كميته‌اى تخصصى با حضور نمايندگان دولت، كارفرمايان و تشكل هاى كارگرى در استان تشكيل شود، مى توان مشكلات واحد هاى صنعتى استان را پيگيري، پيشگيرى و حل كند.

دبير اجرايى خانه كارگر قزوين در خصوص مشكل گوشت زياران نيز گفت: در حالى كه اين واحد توليدى ، هيچ گونه ضايعاتى نداردمديران آن از پرداخت 24 ماه معوق كارگران طفره رفتند و در نهايت با هماهنگى مديران ارشد استانى با بازخريد 110 نفر از كارگران و پرداخت معوقات ، شركت زياران را به تعطيلى كشاندند.

وى در ادامه به اخراج 140 نفر از كارگران شركت توليدى مهرام در ايبتداى سال جارى اشاره كرد و گفت : مديران افزايش بهاى مواد اوليه توليدات نظير روغن وتخم مرغ و ... عامل پايان قرارداد اين تعدادكارگر اعلام كرده اند.

*شوراى عالى كار شرمنده كارگران و خانوده ايشان شد

رئيس پيشين كانون هماهنگى شوراهاى اسلامى كار استان قزوين با اعلام اينكه براساس كا رتحقيقاتى خانه كارگر كشور مشخص شد كه حداقل حقوق كارگران در سال 90 نبايد از 606 هزار تومان كمتر باشد ولى شوراى عالى كار 330 تومان را به عنوان حداقل حقوق مصوب كرد، افزود: بانك مركزى نيز نرخ واقعى تورم را اعلام نمى كند و شواى عالى كار با يان تصميم شرمنده كارگران و خانواده هايشان شد.

كريمى با اعلام اينكه بعيد مى داند ارايه كارت اعتبارى به كارگران عملياتى شود، گفت: در حالى كه بيش از 80درصد كارگران در كشور قراردادى هستند، ارايه كارت اعتبارى خريد به اين كارگران موضوعيت ندارد.

وى در بخش ديگر سخنانش با اعلام اينكه هيچ واحد صنعتى نمى تواند براى 6 ماه آينده اش برنامه ريزى كند گفت : اگر 30درصد نقدنيگى حاصل از هدفمندى يارانه ها به صنايع پرداخت نشود واحدهاى صنعتى با مشكلات اساسى مواجه مى شوند.

دبير اجراى خانه كارگر قزوين گفت: واردات بى رويه محصولات به ويژه چينى ،مانع تحقق دو ميليون و 500هزار شغل است ، زيرا واردات موجب بروز موج بيكارى خواهد شد.

 

 آمار بيكارى در قزوين بيش از 15 درصد است

وى در ادامه با اشاره به اظهارات استاندار قزوين مبنى بر ايجاد 60هزار شغل جديد در سال 89 افزود: مسئولان بهتر است 5هزار شغل شناسنامه دار كه در بخش صنعت ايجاد كرده اند را به جامعه كارگرى نشان دهند.

كريمى با بيان اينكه متاسفانه مسئولان 10هزار معرفى شده به بيمه بيكارى را جزو كارگران و شاغلين محسوب و آمار بيكارى 11.2 درصد را ارايه مى كنند، افزود، آماربيكارى استان قزوين در حال حاضر بيش از 15 درصد است.

*استان قزوين 1700واحد فعال صنعتى داد

كريمى با اظهار اينكه از آمار 3200يا 3600 واحد صنعتى مسئولان در استان فقط 1700 واحد صنعتى فعال وجود دارد كه آنها هم زير 50در صد ظرفيت اسمى كار مى كنند، گفت: با توجه به اينكه آمار جمعيت بيمه شده اصلى در استان حدود 180هزار نفر است، چگونه وقتى بيمه شده اى اضافه نشده، اشتغال ايجاد شده است .

وى با اعلام اينكه وقتى مديران در خصوص آمار شركتهاى بحرانى و مشكل دار به رئيس جمهور و هيات دولت آمار نادرست مى دهند، تصريح كرد: حالا چگونه يك نماينده مجلس با كمك وزير مى خواهد مشكل واحدهاى بحرانى استان را حل كند، بماند.

*فرانشيز خلاف قانون الزام است

عضو هيات مديره كانون هماهنگى بازنشستگان استان قزوين با بيان اينكه دريافت فرانشيز در مراكز ملكى سازمان تامين اجتماعى خلاف قانون الزام كه مصوب مجلس است، تصريح كرد: اگر باب فرانشيز به هر بهانه اى باز شود ديگر نمى توان جلوى آن راگرفت.

وى با بيان اينكه بيمه هاى تكميلى به دنبال منافع اقتصادى هستند، گفت: بيمه تكميلى بازنشستگان قزوين از هر بازنشسته تامين اجتماعى به ازاى هر بيمه شده 5800تومان مى گيرد، ولى به اندازه 4 هزار تومان هم خدمات نمى دهد.

*خانه كارگر قزوين 36 هزار عضو دارد

دبير اجرايى خانه كارگر قزوين با اشاره به فعاليت امور اعضاى خانه كارگر گفت: در سه سال گذشته توانسته ايم اعضاى خود را به 36هزار افزايش دهيم ،كه به آنان انواع خدمات آمورشي، رفاهي،حقوقي، بهداشتى و... به صورت رايگان و با تخفيف ارايه مى شود.

.وى در پايان اظهاركرد: هم اكنون 2400نفر در دورهاى كوتاه مدت خانه كارگر ، 3400دانشجو در دانشگاه كار مشغول تحصيل هستند و امسال نيز در هفته كارگر گلنگ احداث مركز جديد علمى كاربردى خانه كارگر و ساختمان ادارى خانه كارگر به زمين زده خواهد شد

 

۲۷فروردين  : بيکاری ۵هزارکارگر کوره پزخانه های بوئين زهرا/نرخ بيکاری براساس محاسبه مجلس 15.6 درصد

ايلنا: نماينده مردم قزوين در مجلس شورای اسلامی گفت:‌اگر دولت در مورد تعديل قيمت های حامل های انرژی به خصوص در بخش توليد و کشاورزی اقدام عاجل وجدی انجام ندهد بسياری از صنايع كشورتعطيل و کشاورزان بسياری هم بيکار خواهند شد.

قدرت ا... عليخانی درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: متاسفانه دولت مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد هدفمند سازی يارانه ها را به صورت دقيق و کامل اجرا نکرده است و قيمت ها را بيشتر ازمصوبه های مجلس افزايش داده است.

 

بيكارى 5 هزار كارگردر كوره پزخانه هاى بوئين زهرا

 

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی تصريح کرد: به دليل گرانی گاز و سوخت، فقط در بوئين زهرا 5 هزار نفر از کارگران کوره پزخانه های آجرپزی بيکارشده‌اند.

عليخانی تاکيد کرد: دولت بايد هر چه سريعتر فکری کند تا ازخسارت بيشتر به بخش توليدو کشاورزی جلوگيری شود.

نماينده مردم قزوين در مجلس شورای اسلامی گفت: خبردارم آب چاه کشاورزان که ساعتی 2 هزار تومان بوده به 11 هزار و 15 هزار تومان رسيده است که دليلش هم افزايش بی رويه قيمت سوخت است.

عليخانی تاکيد کرد: مجلس برای طرح هدفمند کردن رايانه ها مصوب کرده بود که سالانه افزايش 20 درصدی قيمت ها را داشته باشيم در صورتی که دولت می خواهد همه افزايش قيمت را يکجا اجرا کند.

وی با اشاره به اين که در برخی موارد افزايش يکجای قيمت ها اثرات خوبی داشته است،گفت: يکی از اين موارد مربوط به مقوله نان و آرد است که در قزوين باعث کاهش 50درصدی مصرف شد اما درساير موارد مثل سوخت اثرات افزايش يکباره قيمت ها مشکل ساز شده و برای مردم دل نگرانی هايی جدى بوجود آورده است.

نماينده مردم قزوين در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه حدود 70 شرکت وکارخانه دراستان قزوين با مشکلات عديده ای مواجه هستند ، تصريح کرد: عدم نقدينگی ،‌عدم بازسازی دستگاهها ، عدم پرداخت حقوق پرسنل و ضعف مديريت از جمله مشکلات اين واحد های بحران زده است.

کسی به فکر حل اساسی مشکلات کارخانه های بحران زده نيست

 

عليخانی با تاکيد بر اينکه کسی به فکر حل اساسی مشکلات کارخانه های بحران زده نيست ،‌خاطرنشان کرد: کارخانه هايی هم که درحال حاضر فعال هستند به دليل گرامی پيش از حد سوخت قادر به ادامه توليد نخواهند بود و از دولت می خواهند که افزايش قيمت معقول و عادلانه ای را در توليدات خود داشته باشند تا بتوانند به توليد خود ادامه دهند.

وی با اشاره به کارخانه مهرام گفت: با وجودی که دراين شرکت فيش گاز 5 برابرشده است اما محصولات آن با همان قيمت های قبلی به فروش می رسد ومراجعات مکرر مسوولان کارخانه به ادره بازرگانی هم برای افزايش قيمت توليداتشان بی نتيجه مانده است که به همين دليل از 350 کارگر مهرام تعداد 140 کارگر تعديل شده اند که اين موضوع برای ساير واحدهای توليدی نيزصدق می کند.

نماينده مردم قزوين در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه بيکاری در قزوين غوغا می کند ،‌خاطرنشان کرد: آمارهای دولت مبنی بر کاهش نرخ بيکاری در کشور صحيح نيست.

عليخانی با اشاره به اظهارات مسوولان وزارت کار که ميزان بيکاری را حدود 10 درصد اعلام می کنند،‌اظهار داشت: گزارشات نمايندگان مجلس که از مراجع رسمی هم می باشد بيانگر بيکاری 15.6درصدی است که می شود 4 ميليون بيکار در کشور.

وی تاکيد کرد: با گفتن ايجاد اشتغال يک ميليون و 600 هزار موردی در سال 89 و 2 ميليون و 500 هزار نفری برای سال جاری نمی توان اشتغال واقعی و محسوس برای افراد ايجاد کرد.

عليخانی گفت: اين که برخی امامان جمعه مثل امام جمعه شيراز که منطقه فقيری هم نيست از بيکاری گلايه دارد بيانگر اين است که آمارهای دولت در موردکاهش نرخ بيکاری صحت ندارد و مردم اين موضوع را احساس نمی کنند.

وی با اشاره به اين که در سالهای اخير دولت سالانه 100 ميليارد دلار درآمد نفتی داشته است ،‌گفت: اگر مديريت درست و علمی بر هزينه کرد اين پول ها می شد امروز مشکل بيکاری بسيار کمتر از وضع فعلی بود.

 

۲۵فروردين : مازاد ارزی چين به 3،5 تريليون دلار رسيد / بدهى امريکا نيز از مرز چهارده تريليون دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، بانک مرکزی چين افزود در پايان ماه مارس گذشته ذخاير ارزی اين کشور به رقم بی سابقه سه تريليون و چهارصد و چهل و هفت ميليون دلار رسيد. بنابر اعلام بانک مرکزی چين، ميزان ذخاير ارزی اين کشور نسبت به سال گذشته بيست و چهار و چهار دهم درصد افزايش يافته است. بانک مرکزی چين پيشتر اعلام کرده بود تا پايان سال گذشته ميلادي، ذخاير ارزی اين کشور دو تريليون و هشتصد و شصت و نه ميليارد دلار بود. افزايش سرمايه گذاری خارجی در چين و مازاد تجاری اين کشور از مهمترين علل رشد بی سابقه ذخاير ارزی چين اعلام شده است.

بدهی امريکا از مرز چهارده تريليون دلار نيز گذشت. به گزارش شبکه تلويزيونی بی بی سی ، باراک اوباما رئيس جمهور امريکا طرح خودش را برای مقابله با کسری بودجه عظيم اين کشور اعلام کرد.

باراک اوباما می گويد با اجرای برنامه ای که او پيشنهاد کرده است می تواند تا دوازده سال اينده ، چهار تريليون دلار از کسری بودجه امريکا کاست.

 

درحال حاضر، کسری بودجه امريکا بيش از چهارده تريليون و سيصد ميليارد دلار است.

 

اوباما افزايش ماليات برای طبقات ثروتمند و کاهش هزينه های دولت در بخش درمان و بهداشت و بخش نظامی را از جمله برنامه های اصلی برای تحقق اين هدف اعلام کرده است.

جمهوری خواهان با افزايش مالياتها برای تحقق اين هدف مخالف هستند و ان را اشتباه می دادند.

براوردها حاکی از ان است که کسری بودجه امسال امريکا به يک تريليون و ششصد ميليارد دلار خواهد رسيد.

اين سخن به معنای ان است که دولت امريکا برای هر يک دلاری که می خواهد هزينه کند بايد چهل و چهار سنت قرض بگيرد.

 

اين روند سبب شکل گرفتن بدهی سرسام اور برای امريکا می شود

 

اين درحالی است که امريکا درگير سه جنگ است و شرايط اقتصادی اين کشور بسيار شکننده است.

مسائل اقتصادی می تواند تاثير بسيار زيادی بر نتيجه انتخابات رياست جمهوری امريکا در سال دو هزار و دوازده و شانس اوباما برای انتخاب مجدد داشته باشد.

 

۲۵فروردين : تولد 2,6 ميليون کودک مرده در سال

تلگراف بورو

حدود 2,6 ميليون کودک در سال مرده بدنيا می آيند. 98 درصد زنانی که به اين امر مبتلا می شوند در کشورهای جهان سوم زندگی ميکنند. براساس سازمان بهداشت جهانی آمار مرده زايی بيش از قربانيان ايدز و مالاريا با هم ديگر ميباشد.

به نوشته مجله پزشکی لانست تفاوت آمار مرده زايی در کشورهای صنعتی و جهان سوم بسيار زياد می باشد. مثلا در فنلاند از هر 1000 زايمان دو نوزاد مرده بدنيا می آيد و در پاکستان 47 نوزاد مرده.

 

 

۲۵فروردين : مصداق «جهاداقتصادی»:«جهش آماری» در تعداد مسافران و هتل های خالی

خبرگزاری مهر

 

جهش 6 ميليونی آمار مسافران نوروزی در قم؛ واقعيت يا مصلحت!

 

در حالی که شواهد متقنی برای افزايش مسافرت‌های انجام شده به قم در تعطيلات نوروزی امسال وجود ندارد، مسئولان اين استان از افزايش 6 ميليون نفری ورود مسافر به اين استان خبر مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، استاندار قم پس از اتمام مسافرت‌های نوروزی در سخنانی با اشاره به رشد چشمگير حضور زائران و مسافران نوروزی در استان قم گفته بود که از ابتدای تعطيلات تا روز 13 فروردين ماه سال جاری بيش از 15 ميليون مسافر به استان قم وارد شده و بالغ بر دو ميليون و 200 هزار نفر در استان اقامت داشتند.

 

حجت‌الاسلام محمدحسين موسي‌پور اضافه کرد: امسال با تجهيز همه امکانات و ظرفيت‌های دستگاه‌های اجرايي، ظرفيت پذيرش مسافران در استان افزايش قابل ملاحظه‌ای يافته و علاوه بر بکارگيری ظرفيت هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و خانه‌های استيجاري، 400 مدرسه و همچنين اماکن ورزشي، سالن‌های سرپوشيده و مساجد و حسينيه‌ها در اختيار زائران بارگاه ملکوتی کريمه اهل بيت(س) قرار گرفت.

 

اين اظهارات استاندار قم در حالی است که مديرکل ميراث فرهنگی و گردشگری قم سال گذشته در گفتگويی اعلام کرده بود که در نوروز سال 89 بيش از 9 ميليون و 157 هزار نفر مسافر وارد استان قم شدند.

 

عليرضا ارجمندی همچنين اعلام کرده بود که يک ميليون و 824 هزار و 340 نفر تا 13 فروردين ماه 89 در اين استان اقامت داشتند.

 

جهش 6 ميليون نفری ورود مسافر به استان قم در ايام تعطيلات نوروزی امسال از آن جهت برای قمي‌ها حائز اهميت است که مسئولان اين استان در سال‌های گذشته اعلام کرده بودند که طی يک سال، بين 15 تا 17 ميليون نفر به قم سفر مي‌کنند، به اين ترتيب امسال قم رکورددارترين سفر نوروزی را در تاريخ خود تجربه کرده است. بر همين اساس است که عوامل افزايش يا کاهش سفر به استان قم نياز به بررسی بيشتری دارد.

 

کاهش 9 درصدی مصرف بنزين

 

اعلام اين حجم از ورود مسافران نوروزی به استان قم بدون اشاره به نحوه يا چگونگی محاسبه آن صورت گرفت و اين در حالی است که تعدادی از شهروندان قمی در گفتگو با خبرنگار مهر از اين آمارها ابراز تعجب کردند.

 

يکی از شهروندان قمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پخش خبری در صداوسيمای مرکز قم پيرامون کاهش مصرف سوخت در اين استان در ايام تعطيلات نوروزی امسال گفت: در اخبار شنيدم که به گفته مدير شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان قم، مصرف بنزين در تعطيلات نوروزی 9 درصد کاهش داشته است. چطور ممکن است مسافران نوروزی به قم اين همه افزايش يافته باشد و مصرف بنزين کاهش يابد. اعلام اين آمارها برای ما جای تعجب دارد.

شهروند ديگری گفت: من از نزديک بعضی از مکان‌هايی که برای اسکان زائران و مسافران نوروزی آماده شده بود را مشاهده و احساس کردم که از تمامی ظرفيت‌های اين مکان‌ها استفاده نشده بود.

 

اسکان ۲۴۵ هزار مسافر در مدارس قم

 

اسکان مسافران و زائران در استان قم يکی از مشکلاتی است که مسئولان اين استان هر سال در آستانه سال جديد و پس از اتمام سفرهای نوروزی به آن اشاره مي‌کنند و يکی از دلائل عدم ماندگاری بيشتر مسافران عبوری را همين مسئله مي‌دانند، ولی اقدام بزرگ مسئولان برای فراهم کردن محل‌های اسکان زائران، در مدارس سطح شهر قم خلاصه مي‌شود، به گونه‌ای که تنها آمار دقيق از ميزان اسکان مسافران از دريچه آموزش و پرورش قم اعلام مي‌شود و بقيه آمار همچون ورود 15 ميليون مسافر به قم، معلوم نيست بر چه اساس و ضوابطی بيان مي‌شود.

 

در سال 88 تعداد اسکان زائران و مسافران نوروزی در مدارس و محل‌هايی که آموزش و پرورش مهيا کرده بود نسبت به سال 87 بيش از 45 درصد افزايش داشته است، اما امسال که آمارهای عجيب و غريبی از ورود مسافر به قم منتشر شد، ميزان رشد اسکان مسافران تقريبا يک سوم ميزان رشد سال قبل بوده است، يعنی به گفته مسئول ستاد اجرايی اسکان آموزش و پرورش قم امسال ۲۴۵ هزار و ۴۸۹ هزار نفر مسافر در قم اسکان يافتند که اين تعداد حدود 35 هزار نفر سفر بيشتر از سال گذشته بوده است.

رضا افشاري‌نژاد اظهارداشت: امسال مسافران نوروزی در قالب ۴۸ هزار و 937 خانوار در آموزش و پرورش اسکان داده شدند که اين ميزان نسبت به سال گذشته افزايش ۱۷ درصدی را نشان مي‌دهد.

به گفته وی تنها ۴ درصد از مسافران فرهنگی از طريق سامانه اينترنتی ثبت نام کردند که پس از ورود به شهر قم مستقيماً به مدارس رزرو شده مراجعه کردند.

مسئول ستاد اجرائی اسکان آموزش و پرورش قم گفت: ستاد مرکزی اسکان مسافران نوروزی فرهنگی استان 5 هزار کلاس درس را در 300 مدرسه استان به امکانات اوليه مورد نياز مسافران تجهيز کرده بود.

 

کاهش 50 درصدی اسکان مسافران در هتل‌ها

 

در همين حال ‌رئيس جامعه هتل و هتل آپارتمان‌های استان قم از کاهش 50 درصدی اسکان مسافران نوروزی در هتل‌های قم نسبت به سال گذشته خبر داد و تصريح کرد: در هفته نخست ايام نوروز هتل‌ها به سختی تا پايان شب تکميل مي‌شدند ولی در هفته دوم سال ميزان اسکان مسافران تا ۸۰ درصد کاهش داشته است، در حالی که در سال گذشته در ايام نوروز مسافران و زائران در قم با کمبود جا برای اسکان در هتل‌ها مواجه بودند.

محمدتقی مستقيمی با اشاره به اينکه در سطح استان قم ۴۰ هتل و هتل آپارتمان وجود دارد، اظهار داشت: ‌مدت زمان اقامت هر زائر در قم به طور ميانگين حدود سه ساعت است و زائران پس از زيارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران دليلی برای اقامت بيشتر در قم ندارند و در اين راستا بايد تلاش شود مدت زمان اقامت زائران افزايش يابد که اين امر نيازمند ايجاد شرايط سياحتی و گردشی برای مسافران و زائران در سطح قم است.

وی در خصوص ميزان افزايش هزينه اسکان در هتل‌های قم اضافه کرد: به طور طبيعی هزينه‌های اقامت و اسکان هتل‌های قم نسبت به سال‌های گذشته افزايش داشته است ولی اين افزايش قيمت در هزينه غذا و اسکان از مسافران در سال جاری اخذ نکرده‌ايم.

وی درباره تردد و دسترسی مسافران به هتل‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح ترافيک در قم، مسافران در مراجعه و دسترسی به هتل‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س) با مشکلاتی مواجه هستند و اميدورام اين امر در آينده حل شود.

کمتر از 40 درصد ظرفيت هتل در دو روز اول سال استفاده شد

يکی از هتل‌داران قم که خواست نامش محفوظ بماند بيان داشت: در دو روز اول ايام نوروز کمتر از 40 درصد ظرفيت هتل استفاده شد و در ديگر روزهای ايام نوروز تنها يک يا دو اتاق هتل استفاده مي‌شد و مابقی آن خالی بود.

وی با اشاره به اينکه وضعيت اسکان مسافر در هتل در سال گذشته بسيار بهتر از امسال بود اضافه کرد: در حال حاضر از وضعيت موجود راضی نيستم و ميزان مراجعه و اسکان مسافر به هتل نسبت به سال‌های گذشته بسيار کاهش يافته است.

 

حضور دو ميليون مسافر در امامزادگان قم؛ بازديد 100 هزار نفر از مراکز فرهنگی و تاريخی

 

جلوه ديگری از تناقض در ارائه آمار، مربوط به دو مديرکل فرهنگی استان مي‌شود که در بين اظهارات حجت‌الاسلام غلامرضا ناظمی مديرکل اوقاف و امور خيريه و عليرضا ارجمندی مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستی و گردشگری استان قم مشاهده مي‌شود.

 

مديرکل ميراث فرهنگی در سخنانی گفت: در تعطيلات نوروزی امسال بيش از 100 هزار مسافر نوروزی از اماکن فرهنگی و تاريخی استان قم ديدن کردند.

 

اگر ضريب تعداد بازديدکنندگان از اين اماکن را با مسافران نوروزی قم محاسبه کنيم به اين نتيجه مي‌رسيم که تنها 66 صدم درصد از 15 ميليون مسافری که به اصطلاح وارد قم شدند از اماکن فرهنگی و تاريخی بازديد کردند.

عليرضا ارجمندی در کنار بازديد مسافران نوروزی از اماکن تاريخي، به بازديد مسافران از اماکن فرهنگی هم اشاره کرد و حتی از برخی امامزادگان قم از جمله امامزاده علی بن جعفر(ع) و امامزاده سيد سربخش(ع) نام برده است؛ در حالی که حجت‌الاسلام ناظمی مديرکل اوقاف قم در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران از حضور دو ميليون مسافر در امامزادگان و بقاع متبرکه قم که از مراکز فرهنگی استان می باشند، خبر داده است.

 

وی همچنين اظهار داشت: با توجه به تأکيدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبديل امامزادگان به قطب فرهنگي، در صورت حمايت و همراهی مسئولان و تخصيص اعتبارات لازم، اين امکان وجود دارد که در ايام نوروز سال آينده در زمينه اسکان زائران و هم در قالب زيارت و گردشگری و انجام فعاليتهای فرهنگی از ظرفيتهای بالای امامزادگان استان بهره گرفت، هر چند در سال جاری نيز در حد امکان از ظرفيت امامزادگان جهت اسکان و انجام امور فرهنگی استفاده شد.

مديرکل اوقاف و امور خيريه استان قم تصريح کرد: در ايام تعطيلات شاهد حضور هم استاني‌ها و زائران در امامزادگان قم به ويژه در مناطق خوش آب و هوای بخش کهک و خلجستان بوديم ولی در ارائه خدمات در اين اماکن با مشکلاتی مواجه هستيم که از جمله مي‌توان به کمبود سرويس‌های بهداشتی و مراکز اقامتی اشاره کرد که لازم است مسئولان ما را در ايجاد تأسيسات مناسب برای زائران و مسافران در اين امامزادگان ياری دهند تا شرايط مناسبی برای استفاده معنوی از فضای امامزادگان فراهم شود.

 

کاهش ماموريت‌های اورژانس

 

رئيس سابق مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی استان قم، پس از اتمام تعطيلات نوروزی سال 89 در حالی که به کاهش 20 درصدی آمار گزارش تصادفات جاده‌ای در ايام نوروزی نسبت به مدت مشابه آن در سال 88 اشاره کرده بود، ولی از افزايش حجم ماموريت‌های اين مرکز خبر داد.

حسين خاکی افزود: در ايام نوروز سال 88 هزار و 830 ماموريت توسط مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی استان قم انجام شد که اين تعداد در تعطيلات نوروزی سال 89 به دو هزار و 8 ماموريت افزايش يافت.

اين در حالی است که تعداد عمليات‌های مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی استان قم در تعطيلات نوروزی امسال با کاهش مواجه بوده است و طبق اعلام محمدجواد باقری رئيس فعلی مرکز خدمات و فوريت‌های پزشکی استان قم، طرح نوروزی اورژانس اين استان از ۲۶ اسفندماه تا روز ۱۴ فروردين هزار و ۹۷۵ مورد ماموريت انجام داده است.

 

ترافيک روان در قم حاکم بود

 

فرمانده انتظامی استان قم نيز گفت: در ايام تعطيلات نوروزی با توجه به افزايش مسافران نوروزي، ‌ترافيک روانی در سطح شهر حاکم بود و نسبت به سال گذشته آمار تصادفات و تخلفات راهنمايی و رانندگی کاهش داشت.

سردار مهدی توکلی همچنين از کاهش ۴۱ درصدی تصادفات جاده‌ای و شهری قم در ايام نوروزی امسال خبر داد و اظهار داشت: اين در حالی است که با توجه به آمار ارائه شده، استان قم در زمينه پذيرش مسافر در ايام نوروز رتبه اول را داشته است که اين امر نشان دهنده اقبال و استقبال مردم از سفرهای زيارتی و معنوی است.

وی با اشاره به کاهش 38 درصدی تصادفات درون شهری در قم، اضافه کرد: در اين ايام آمار تصادفات منجر به جرح ۵ درصد و تصادفات خسارتی نيز ۷۶ درصد کاهش داشته است.

توکلی افزود: تصادفات جاده‌ای استان قم نيز در نوروز امسال ۴۵ درصد کاهش داشته است.

فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به آمارجرايم ارتکابی در ايام تعطيلات نوروزی گفت: در تعطيلات نوروز امسال سرقت خودرو ۲۱ درصد، سرقت لوازم داخل خودرو ۱۹ درصد، سرقت پلاک خودرو ۳۳ درصد، جيب بری ۱۹ درصد و سرقت احشام ۶۷ درصد کاهش داشته است.

وی در عين حال تصريح کرد: در اين ايام سرقت از منازل ۴ درصد، کيف قاپی ۳۸ درصد و سرقت قطعات خودرو ۱۲ درصد افزايش داشته است.

 

کاهش ماموريت هلال احمر؛ افزايش مراجعه مسافران

 

جمعيت هلال احمر استان قم نيز يکی از دستگاه‌هايی است که همه ساله در ايام تعطيلات نوروزی اقدام به استقرار اکيپ‌های راهنمای مسافران و همچنين پست‌های ثابت و هوايی برای امداد و نجات مي‌کند.

بر اساس آماری که مديرعامل جمعيت هلال احمر استان قم ارائه کرده است، به نظر مي‌رسد تعداد ماموريت‌های اين جمعيت در مقايسه با سال گذشته کاهش محسوسی داشته است اما مراجعه مسافران به اکيپ‌های راهنمای مسافران نوروزي، انجام تست رايگان فشار خون و قند خون و مراجعه به چادرهای ويژه نماز بيشتر شده است.

خليل‌الله سائلی گفت: در طرح نوروزی سال 89 که از 25 اسفندماه سال 88 تا 13 فروردين 89 انجام شد، در مجموع 105 حادثه به جمعيت هلال احمر استان قم گزارش شد و در اين مدت دو هزار و 518 نفر درمان سرپايی شدند و 104 نفر مصدوم توسط امدادگران به مراکز خدمات درمانی منتقل شدند.

به گفته سائلي، در تعطيلات نوروزی امسال تعداد ۴۱ مورد امدادرسانی به جمعيت هلال احمر قم ارجاع داده شد که اين حوادث 101 مصدوم داشته است.

مديرعامل جمعيت هلال احمر قم با اشاره به استقرار ۱۰ اکيپ راهنمای مسافران نوروزی هلال احمر در محل‌های پرتردد استان در تعطيلات نوروزی امسال گفت: در اين ايام ۵۱۱ هزار و ۳۵۶ نفر به اين اکيپ‌ها مراجعه کرده‌اند.

 

قرار بود 10 ميليون مسافر وارد قم شوند!

 

فرماندار قم که در روزهای پايانی سال گذشته با حفظ سمت به پست سرپرستی معاونت سياسی امنيتی استانداری قم گمارده شده است، در نيمه اسفندماه طی سخنانی در نخستين جلسه هماهنگی دستگاه‌های امدادرسان در طرح امداد نوروزی اظهار داشت: طبق پيش‌بيني‌ها و انجام کارهای کارشناسي، در ايام نوروز امسال 10 ميليون نفر از محورهای مواصلاتی استان قم عبور مي‌کنند.

عبدالسعيد حقيقی مقدم گفت: همچنين در نوروز امسال طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی کارشناسان، قم ميزبان 2 ميليون نفر مسافر خواهد بود.

 

واقعيت يا مصلحت

 

بايد اين واقعيت را در نظر گرفت که جاده‌های منتهی به شهرهای توريست پذيری همچون اصفهان، شيراز، يزد، کاشان و شهرهای جنوب و جنوب غرب ايران، از محورهای قم عبور مي‌کند، بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت که تعداد زيادی از آمار مسافران نوروزی استان قم، در واقع قصد عبور از اين استان را داشتند و احتمالا آمار آنها در ورودي‌های استان‌های ديگر هم دوباره محاسبه شده است.

البته چون نحوه محاسبه تعداد مسافران ورودی به قم اعلام نشده، اين احتمال وجود دارد که تعداد شهروندان قمی که از محورها يا کمربندي‌های قم برای ديد و بازديد نوروزی يا مراجعه به محل کارشان استفاده کردند نيز در اين آمار محاسبه شده است.

از سويی ديگر تنها آماری که مي‌توان به آن استناد کرد، آمار مربوط به اسکان زائران و مسافران نوروزی در مدارس است که آن هم به صورت «نفر سفر» محاسبه شده است؛ يعنی تعداد روزهای اقامت مسافران در تعداد مسافران ضرب شد و نتيجه‌اش افزايش حدود 35 هزار نفری اسکان مسافران شد.

 

جهاد اقتصادی يا جهش آماري؟!

 

مسئولان استان در شرايطی که بايد واقع‌گرايی را در معاش مردم تزريق کنند، بدون ذکر جزئيات و شاخص‌های مورد نظر، کلي‌گويی مي‌کنند، کما اينکه استاندار قم در اولين جلسه شورای اداری استان در سال 90 نيز مديران را از کلی گويی منع رد، اما به نظر مي‌رسد مسئولان استان سال جهاد اقتصادی را با جهش آماری اشتباه گرفتند.

 

۲۴فروردين :خطر نابودى جنگل‌هاى شمال تا ۱٠سال آينده

خراسان: عضو هيئت مديره انجمن علمى جنگل بانى ايران با بيان اينکه جنگل هاى شمال وضعيت اسفبارى دارند، گفت: در حال حاضر مجوز صدور قطع درختان جنگل تا 5 برابر ميزان رويش صادر مي‌شود که امکان احياى مجدد اين درختان در آينده نيز وجود ندارد و تا 10 سال آينده عملا تعريف جنگل را در شمال از دست خواهيم داد.پيمان يوسفى آذر در خصوص مشکلات جنگل در کشور گفت: جنگل‌هاى کشور از مشکل برنامه‌ريزى رنج مي‌برد، ضعف مديريت پاشنه آشيل مشکلات جنگل محسوب مي‌شود به طورى که تصميم‌گيران اين بخش هماهنگى کامل با همديگر ندارند.عضو هيئت مديره انجمن علمى جنگلبانى ايران افزود: از سوى ديگر اعتبار مناسبى به اين بخش تخصيص نمي‌يابد و اعتبارات تخصيص يافته هم در اين بخش به خوبى مديريت نمي‌شود. وى افزود: سازمان جنگل حدود 500 ميليارد تومان اعتبارات ملى و استانى دارد که تنها 20 ميليارد تومان به جنگل‌هاى شمال و خارج از شمال اختصاص مي‌يابد. وى گفت: براى 86 ميليون هکتار مراتع کشور 5 ميليارد تومان اعتبار اختصاص مي‌يابد و براى 32 ميليون هکتار بيابان‌هاى کشور 6 ميليارد تومان و براى بخش جنگل حدود 20 ميليارد تومان در نظر گرفته‌اند. بقيه اعتبارات در بحث‌هاى سدسازى يعنى آبخيزدارى در مفهوم سدسازى استفاده مي‌شود. يوسفى افزود: در حال حاضر جنگل‌هاى شمال وضعيت اسف‌بارى دارند علاوه بر اينکه قاچاق رمقشان را بريده از سوى ديگر صدور مجوز قطع درختان راش اين مشکلات را دو چندان کرده است اين در حالى است که مجوزها به طور رسمى از سوى سازمان جنگل صادر مي‌شود و حتى به هشدارهاى کارشناسان هم توجهى ندارند. يوسفى با بيان اينکه سازمان جنگل‌ها ضعف بسيار آشکارى در مديريت جنگل‌ها از خود نشان مي‌دهند،گفت: به نظر من سازمان جنگل بايد تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست در بيايد زيرا مديريت جنگل با اهداف توليدى آن تناسب ندارند. عضو هيئت مديره انجمن علمى جنگلبانى ايران گفت: در حال حاضر برنامه ملى جنگل در کشور وجود ندارد، کار عملى هم در اين مورد انجام نشده در حالى که سازمان خوار و بار جهانى (فائو) همه کشورها را ملزم به تهيه اين برنامه کرده است.

يوسفى افزود: تفاوت بين کارشناسان فنى و بخش برنامه‌ريزى وجود دارد و نگرش‌هاى اين دو بخش هيچ سنخيتى با همديگر ندارند.

 

۲۴فروردين :۸٠  درصد تخت هاى ICU در کشور استانداردهاى جهانى را ندارند

خراسان:رئيس انجمن بيهوشى و مراقبت هاى ويژه ايران با اشاره به کمبود دو تا 5هزار تخت ICU در مراکز درمانى کشور، افزود: حدود 5هزار تخت ICU داريم که 80 درصد آن ها با استانداردهاى جهانى فاصله دارند. دکتر محمدمهدى قيامت روز سه شنبه در نشست خبرى ششمين کنگره بين المللى مراقبت هاى ويژه پزشکى در پاسخ به سوال مهر مبنى بر اين که وضعيت تخت هاى ويژه بيمارستانى در ايران چگونه است، گفت: در سال هاى گذشته اقدامات خوبى براى تامين و تجهيز بيمارستان ها به بخش هاى ويژه و ايجاد تخت هاى ICU توسط وزارت بهداشت انجام شده است اما همچنان نيازمند تخت ها و تجهيزات بيشترى در اين بخش هستيم.وى با اعلام اين که تعداد تخت هاى ICU در کشور نسبت به 10 سال گذشته افزايش چشمگيرى داشته است، ادامه داد: حدود 100 هزار تخت بيمارستانى در تمامى مراکز درمانى کشور داريم که فعال هستند. طبق استانداردهاى موجود مى بايست 10 درصد اين تخت ها مربوط به مراقبت هاى ويژه پزشکى باشد. يعنى بايد حداقل 7 هزار تخت ICU در مراکز درمانى کشور داشته باشيم که هم اکنون تعداد تخت هاى فعال و غير فعال ICU به عدد 5 هزار تخت نمى رسد.قيامت با عنوان اين مطلب که 80 درصد اين تعداد تخت ICU نيز بايد استانداردسازى شوند، افزود: دو تا 5 هزار تخت جديد ICU نياز داريم که البته در کنار آن بايد نيروى متخصص نيز تربيت شود.وى با اشاره به اينکه هر سال حدود 2 تا 2.5 ميليون بيمار دچار حادثه به مراکز درمانى کشور مراجعه مى کنند، گفت: 20 تا 30 درصد اين افراد نيازمند مراقبت هاى ويژه هستند.قيامت با سنگين خواندن هزينه تامين و تجهيز تخت هاى ICU، افزود: براى آماده سازى هر تخت ICU مى بايست حداقل 250 ميليون تومان هزينه شود تا استانداردهاى اوليه را داشته باشد.وى تاکيد کرد: قطعا تامين چنين اعتباراتى براى رفع کمبود تخت‌هاى ICU در کشور از توان وزارت بهداشت خارج است. بنابراين با استانداردهاى جهانى براى تجهيز بخش هاى مراقبت‌هاى ويژه پزشکى در مراکز درمانى حداقل 20 سال فاصله داريم.

 

۲۴فروردين: از ابتدای مسئوليت بنده، يعنی در طول سالهای ۸۶ تاکنون ،۷۱ هزار ضربه شلاق بر پيکر مجرمان نواخته شده است

از ابتدای مسئوليت بنده، يعنی در طول سالهای 86 تاکنون ،71 هزار ضربه شلاق بر پيکر مجرمان نواخته شده است.

 

مدير کل دادگستری آذربايجان غربی با اعلام اين مطلب اظهار داشت : بی حجابی در اروميه بيداد می کند و تنها با مداخله نيروی انتظامی و قضات نمی توان با اين مشکل مقابله کرد.

موسوی در ادامه افزود :بايد با ارتقای آموزه های دينی به مقابله با بی بند و باری پرداخت و در اين خصوص وظيفه روحانيان بيش از ساير افراد جامعه است.

در خاتمه اين مقام قضايی گفت :متأسفانه در حال حاضر استان از کمبود روحانی رنج می برد و تعدادی از روستاها فاقد روحانی هستند.

24فروردين: 8 ميلياردر سرشناس ايرانی را بشناسيد

 

غول گردشگری ايران کمتر کسی است که درمسافرت به کيش، بزرگی هتل داريوش را نديده باشد. يا برای ديدن دلفينهای سيرک باز، به پارک دلفينها سرنزده باشد.

 

اينها کار دستی های شخصی به نام حسين ثابت هستند. حسين ثابت بکتاش متولد ۱۳۱۳ در مشهد است. خيلی جوان مانده! از عناوين او: کارآفرين ثروتمند ايراني، دلال فرش، و صاحب گروه هتلهای ثابت را گفتهاند. ثابت تا پنج سال قبل در جزاير قناری ۵ هتل (5 هزار تخت) داشته است و در ايران نيز هتل بزرگ داريوش را به سبک تخت جمشيد در کيش ساخته است.

وي، غير از اين هتل، چهار هتل ديگر نيز در کيش دارد (هتلهای هليا، لاله، تماشا، و پانيذ) شرکت تجارت بينالمللی ثابت و مجموعه پارک دلفين های کيش (دلفيناريوم و باغ پرندگان با مساحت بيش از ۶۵ هکتار) متعلق به اوست.

او کلنگ سرمايه گذاری هتل ۷ ستاره کوروش که سيستم های آن با انرژی خورشيدی کار ميکند (به عنوان نخستين هتل سبز ايران) و ۵۰۰ اتاق خواهد داشت را نيز در جزيره کيش بر زمين زده است و قرار است قبل از پايان امسال در کيش افتتاح شود. سوئيت‌های هتل داريوش او در زمان های عادی سال هر شب 400 هزار تومان و در ايام عيد نوروز و.. تا 700 , 800 هزار تومان هر شب اجاره داده مي‌شود.

حسين ثابت چند هتل نيز در جزاير قناری اسپانيا تاسيس کرده و هم‌اکنون نيز بزرگترين شرکت هتل داری اسپانيا را صاحب است و خود او نيز در يکی از دو جزيره اختصاصی خود در اسپانيا زندگی ميکند.

ايجاد کورس های اسبدوانی با تاسيس شرکت اسب ايران که ناتمام ماند از ديگر فعاليتهای اوست. او همچنين ۲۵درصد سهام گروه هتلهای لاله را در اختيار دارد. ثابت همچنين اقدام به خريد هتلهای لاله تهران،يزد و سرعين از شرکت توسعه گردشگری ايران، متعلق به ميراث فرهنگی و گردشگری و ثابت،کرد ولی به علت عدم پرداخت به موقع اولين مرحله تعهداتش، شرکت توسعه گردشگری ايران ضمانت نامه پنج ميلياردی او را ضبط و مزايده خاتمه يافت.

اگرچه خيليها فکر ميکنند دولتيها با سرمايه داران رابطه خوبی ندارند، اما اينطور نيست. احمدي نژاد به وسيله يکی از نزديکترين مردانش يعنی رحيم مشايی با آنها در ارتباط است. در خرداد 87 در حالی رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستی و گردشگری از فروش هتلهای لاله تهران، يزد و سرعين با قيمتی معادل يک هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال خبر داد آقای رحيم مشايی در مورد خريدار اين خريد بزرگ گفته بود: خريدار اين هتلها يکی از سهامداران اين مجموعه است که دارای سوابق درخشان و موثری در صنعت گردشگری و هتل داری در داخل و خارج از کشور است. اين خريدار همان ثابت بود.

 

غول فولادی

تابستان سال 87 است. خبر خريد بلوک 3.50 درصدی فولاد خوزستان به وسيله يک شخص حقيقی موجب هيجان بازار شده است. شايد اين هيجان بيشتر به خاطر آن باشد که کسی در ايران جرات کرده سرمايه خود را رو کند!

 

اين خبر وقتی منتشر شد که بيشتر فعالان بازار شاهد رقابت تنگاتنگ متقاضيان خريد طی 9 روز بودند. يک شخص حقيقی که تاکنون فعاليتی در بازار سهام نداشته توانست گوی سبقت را از حقوقيهای بازار بربايد و 5.30 درصد بلوک فولاد خوزستان را از آن خود کند.

محمد جابريان مديرعامل مجتمع فولاد آرين سهند خريدار بلوک فولاد خوزستان بود که حتی افزايش 87 درصدی قيمت عرضه نسبت به قيمت پايه نيز او را از دور رقابت خارج نکرد و سرانجام با اضافه کردن يک ريال سهامدار عمده فولاد خوزستان شد. او به همراه شش برادرش حدود سه دهه است که در بازار فولاد فعاليت ميکنند. ارزش سهامی که تنها در اين معامله خريد 1360 ميليارد تومان بود که حتما تمام ثروت اين مرد نبوده است. جابريان که بچه کف بازاراست،درحال حاضر يک کارخانه فولاد دارد ودربازار آهن تهران يکی از سرشناسترينهاست. يک نفر جدی يا شوخی گفته بود حاضر است سرقفلی موبايل جابريان را 100ميليون تومان بخرد. فکرش رابکنيد او با اين خط موبايل چه ميکند.

 

غول بازار پول

شايد شما نامی از شرکت استراتوس نشنيده باشيد که يکی ازبزرگترين شرکتهای عمرانی ايران است اما به طور قطع با نام بانک اقتصاد نوين آشنايی داريد. رئيس هيات مديره اين بانک خصوصی مردی است که درمورد ثروتش افسانه سرايی ميشود اما او به طور قطع يکی از ميلياردرهای سرشناس ايران است.

 

از مؤسسان اولين بانک خصوصی کشور و رئيس هيأتمديره بانک اقتصاد نوين، مدير عامل شرکت توانمند ساختمانی استراتوس، کسی نميداند او چقدر ثروت دارد، اما در زمينه ساختمانسازی و بازرگانی از بزرگان به شمار ميرود. البته چنانکه در جلسه هيات نمايندگان گفت، ما در اينجا او را گودزيلا، دراکولا، اختاپوس يا مافيا خطاب قرار نداديم!

 

غول صادرات

شايد نام يک يا دو نفر از اين فهرست برای شما تازگی داشته باشد، اما همه اينطور نيستند، از جمله اسدالله عسگر اولادي، پير مرد ديگر در برابر اتهام غرور انگيز(به قول مسعود دانشمند)مولتی ميلياردر ايران ظاهرا سر شده است.

 

از آن دسته افرادی هم بود که در برابر گزارش سی ميلياردر هيچ واکنشی نشان نداد و ترجيح داد در مورد موضوعات مهمتری هم چون صادرات اظهارنظر کند. هرچه هست او رئيس اتاق بازرگانی مشترک ايران و چين است و وضعيت واردات ما از چين هم معلوم است و از همين جا خيلی چيزها معلوم ميشود.... در گزارش ميلياردرها نوشته شده بود: همين ماه گذشته، جوابيه معترضانهای را به يکی از روزنامههای کثير الانتشار فرستاده بود، از آنها گله کرده بود که چرا از وی با عنوان «حاجی ترانسفر» نام بردهاند. عسگراولادی اهل تهران است و چه کسی است که او را نشناسد. بر اساس روايتی معتبر و مستند پير مرد خوش قلب در جريان نگرانی بخش خصوصی از واگذاری نمايشگاه بينالمللی تهران با آن وسعت در آن نقطه اعياننشين تهران در جمع هيات نمايندگان اتاق چنين گفته بود: جناب رئيس(آل اسحاق) اگر اجازه ميدهيد، بنده به عنوان يک «کاسب جزء» همين حالا چک خريد نمايشگاه را بکشم! اين اظهار نظرش در مقابل ديدگان حيرت زده خبرنگاران در زمان خودش کم سر و صدا نکرد!از اعضای به نام مؤتلفه، رئيس اتاق مشترک ايران و چين، دارنده شرکت بزرگ «حساس» که در عرصه صادرات خشکبار و به خصوص پسته ايران در سطح جهان صاحب نام است. تابستان سال گذشته هم گفته شد دو بانک چينی را خريده، البته بعدا متذکر شد که کل بانکها را نخريده، بلکه سهام آنها را خريداری کرده است. علاوه بر اينها، چندين سال قبل، مجله معروف آمريکايی فوربس که يک نشريه معتبر اقتصادی و مالی است و همواره وضع مالی شرکتهای بزرگ و افراد ثروتمند جهان را دنبال و در باره آنها گزارش تهيه ميکند به ثروت اسدالله عسگراولادی اشاره کرده بود و داراييهای او را به تخمين يکی از بانکداران ايرانی به چهارصد ميليون دلار برآورد کرده بود. والبته فراموش نبايد کرد که در يکی از همايشهای صادراتي،يک نفر گفت آقای عسگراولادی 130ميليون صادرات دارد که او تکذيب کرد وگفت:به 100ميليون دلار نميرسد.

 

غول تکنولوژی

امکان ندارد موبايل داشته باشيد و نام « علاءالدين» را نشنيده باشيد. صاحب هر برند موبايلی که ميخواهيد باشيد، بايد موبايلتان در ايران به فروش برسد، در ايران هم بايد در پايتخت عرضه شود و در پايتخت هم بايد اول در پاساژ علاءالدين باشيد. صاحبش مردی است به همين نام. از پاساژ سرخ رنگ حافظ-جمهوری صحبت ميکنيم، همان که در کنار ساختمان سازمان بورس واقع شده است. سرمايه حاجی علاءالدين مشخص نيست، ما هم اينجا چيزی نميگوييم، اما بزرگ بازار گوشی موبايل، که امروزه دست هر ايرانی يکی هست، کم کسی نيست. جالب است بدانيد، اين مرد هميشه در اتاقی کوچکی مينشيند که در طبقه همکف پاساژ قرار گرفته است. ظاهر مغازه چيز خاصی ندارد و رنگ و رو رفته هم هست، اما از پله های آهنی باريک انتهای مغازه که بالا برويد، حاجي، بزرگ بازار موبايل جمهوري، آنجا نشسته. سرمايه دار بازار موبايل جمهوری در دفتری با سقفى کوتاه، عرضى کم و طولى حدود ۲ تا 2.5 متر مينشيند.

 

اين هم طنز روزگار است. ثروت آقای علاء الدين به سرقفلی فروشگاههايی است که واگذارکرده ومی کند. مجتمع علاء الدين صدها وشايد هزاران کسب وکار پر رونق را درخود جا داده بنابراين عجيب نيست اگر گردش مالی روزانه اين مجتمع تجاری را ميلياردی بدانيم وفکرش را بکنيد آقای علاء الدين به اشکال مختلف دراين گردش پربرکت سهم دارد.

 

غول بازار مبل

محله و خانه قديمياش در مهرآباد جنوبي، 20 متری زاهدی (شمشيری فعلی) و دقيقاً روبه روی مسجد امام جعفر صادق (ع) بود اما حالا ديگر آنجا نيست و در شمال شهر تهران بايد سراغش را گرفت. خودش وبرادرانش که اکنون صاحبان و مالکان اصلی يافت آباد هستند. البته ميگويند بخش کوچکی از اموال و داراييهای علی انصاري، بخش زيادی از زمينهای يافت آباد است که الان بازار مبل ايران در آن بنا شده است. علی انصاري، اگرچه رئيس گروه سرمايهگذاری تات است و رئيس اتحاديه مبل سازان تهران، اما برای چهره شدن، ورود به عرصه فوتبال را انتخاب کرد. علی انصاری با وجود داشتن سمت نايب رئيسی در فدراسيون دوچرخه سواري، تا همين چند ماه پيش چهره چندان معروف و شناخته شدهای نبود. اما حالا رئيس فدراسيون دوچرخه سواری است. اما با حضور در هيات مديره باشگاه استقلال تبديل به چهره خبر ساز شد و حالا او با حسين هدايتی مالک باشگاه استيل آذين، مقايسه ميکنند که ثروت چشمگيری دارد و برخی ميگويند حتی از هدايتی هم ثروتمندتر است. به قدرت فوتبال ايران دقت کنيد. انصاری برای آنکه در بدو ورودش به هيات مديره استقلال خودی نشان دهد پيشنهاد داد تا بازار مبل ايران به عنوان اسپانسر دو باشگاه استقلال و پرسپوليس انتخاب شود. در کل انصاری شخصی محافظه کار و محتاط است اما مشکلات مالی استقلال تاحدودی به دست انصاری حل و فصل شد. گفته ميشود بضاعت مالی علی انصاری چيزی از حسين هدايتی کم ندارد که البته کمی تا قسمتی اغراق است، اما به هر حال اين طور هم نيست که ثروت انصاری را بتوان با ماشين حساب معمولی برآورد کرد. اين تاجر مبل، ثروت متحرکی است که آشتيانی ابتدا ان را به دوچرخه سواری کشاند و به کمکش آنجا را آباد کرد وحتی باعث قهرمانی استقلال شد.

***********

غول ورزش

او که در سنين جوانی پدرش را از دست ميدهد با تلاش و زحمت خرج خانواده را در ميآورد. محمدرضا هدايتی 45 ساله و متولد تهران از محله دولاب است. مالک صنايع استيل آذين، مالک کارخانههای فولادسازی و ورق، دارنده بزرگترين شرکت پرورش ميگوی ايران، برج ساز در دبی و دارای ملک و املاک در حاشيه خليج فارس، مالک زمينهای کشاورزي، سهامدار بازار مبل ايران، رئيس شرکتهای تجاری در ايران و خاورميانه و چندين و چند فعاليت تجاری ديگر عناوينی است که به حسين هدايتی نسبت ميدهند. آغاز راه پولدار شدن او، درست از ميانه اين سن و سال بود.خودش ميگويد: 22 سال است در کارخانه داري، کشاورزی و ساختمان سازی فعاليت ميکنم. به عنوان مثال، بزرگترين مجموعه پرورش ميگو را در ايران دارم. کارخانجات فولاد دارم. بخش عمده کارم متعلق به مرحوم پدرم بوده که مربوط به قبل از انقلاب است. به حول و قوه الهی و فضل خداوند، آدم خوش روزی هستم. در قرآن ميفرمايد گروهی از شما را خوش روزی قرار داديم و فکر ميکنم من آدم خوش روزی هستم. در اين کشور يک بچه مسلمانم که وجوهات خود را ميپردازم و يک ريال هم بدهی بيمهای و مالياتی ندارم. در اين ميان همه هدايتی را با استيل آذين ميشناسند، يعنی همان نامی که روی يک باشگاه دسته اولی گذاشته شد تا با هزينه 6 ميلياردی اين مرد و همراهی دوست و بچه محلش، علی پروين، به ليگ برتر بيايد که اين اتفاق نيفتاد. استيل آذين اولين و تنها توليدکننده تزئينات ساختمانی است و به قول خود هدايتی با وجودی که کارکنان آن دو شيفت کار ميکنند، باز هم مشتريان برای دريافت کالا بايد يک ماه در نوبت باشند! استيل آذين يکی از 40 شرکتی است که سال گذشته به خاطر حضور مثبت در ورزش، از سازمان تربيت بدنی لوح تقدير گرفت. يکی از بچه محلهای حسين هدايتی ميگويد او دهها کارخانه بزرگ در آسيا و خاورميانه دارد، در يکی از حسابهايش در ايران بيش از 100 ميليارد پول دارد و بيش از 500 ميليارد هم در بانک دبی پس انداز کرده که البته راست و دروغش پای خودش. عابر بانک پرسپوليسيها (لقب هدايتی) حاضر است 20 ميليارد تومان برای تصاحب اين تيم و پر طرفدار بدهد، اما هنوز بحث خصوصی سازی در ورزش ما آنچنان جدی نشده که کسی به پيشنهاد اغوا کننده حسين هدايتی توجه کند.

 

 

۲۳فروردين : رشد ۳۳درصدی سبد هزينه خانوار کارگری

کلمه: عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اعلام اينکه سبد هزينه های خانوار کارگری در سال جاری با ۳۳درصد رشد مواجه شده است، گفت: در صورت عدم اعمال مديريت مصرف کارت های اعتباری خريد، کارگران به ميزان ۱/۵ميليون تومان بدهکار خواهند شد.

به نوشته روزنامه مردمسالاري، علی دهقان کيا در خصوص جدی تر شدن برنامه واگذاری کارتهای اعتباری ۱/۵ ميليون تومانی خريد کارگران در سال جاری و برنامه ريزی های صورت گرفته در اين زمينه گفت: مهمترين نکته در اين بخش اين است که کارگران بتوانند پس از دريافت اين کارتها، مديريت مصرف داشته باشند.

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: بايد تمام کارگرانی که اين کارت ها در آينده در اختيارشان قرار می گيرد در نحوه مصرف خود مديريت کنند چون در صورت استفاده نادرست نه تنها مشکلی از آنها حل نمی شود بلکه بدهکار نيز خواهند شد. دهقان کيا ادامه داد: البته ممکن است بسياری از کارگران هم اکنون منتظر دريافت کارت های اعتباری باشند ولی هم اکنون کارگران با مسائل مهم تری مانند تقويت معيشت، بهبود دستمزدها و همچنين ساماندهی قراردادها مواجه هستند و بهتر است در اين بخش ها نيز اقدامات موثری صورت گيرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در بخش سبد هزينه های خانوار با رشد ۳۳ درصدی آن نسبت به سال گذشته مواجه هستيم ولی اين موضوع در زمان تعيين حداقل دستمزد سال جاری کارگران در نظر گرفته نشد در صورتی که ماده ۴۱ قانون کار بر اين موضوع تاکيد دارد.

۲۳فروردين : گزارش صندوق بين‌المللی پول از وضعيت بحرانی اقتصاد ايران: تورم ۲۲ درصد، رشد صفر درصد!

کلمه:گزارش جديد صندوق بين المللی پول با عنوان «چشم انداز های اقتصادی جهان»، که دوشنبه يازدهم آوريل انتشار يافت، عمق بحران شديد اقتصادی را، که از سه سال پيش يه اين سو بر ايران سنگينی می کند، به نمايش می گذارد. اين گزارش پيش بينی می کند که بحران اقتصادی ايران در سال ۲۰۱۱ ميلادی شدت گرفته و در قالب يکی از بی سابقه ترين اشکال «رکود تورمی» در تاريخ معاصر کشور، بروز خواهد کرد.

طبق ارزيابی صندوق بين المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ايران از يک درصد در سال ۲۰۰۸ ميلادی به ۰.۱ درصد در سال ۲۰۰۹ کاهش يافته و در سال ۲۰۱۰ نيز از يک درصد بيشتر نبوده است. بر پايه آمار انتشار يافته از سوی همان نهاد، در سه سال گذشته ميلادی ميانگين سالانه نرخ رشد ايران يک پنجم ميانگين سالانه نرخ رشد در بيست کشور خاورميانه و شمال آفريقا بوده است.

گزارش صندوق بين المللی پول پيش بينی می کند که در سال ۲۰۱۱ ميلادي، دو شاخص عمده اقتصاد کلان ايران رو به وخامت خواهند رفت: نرخ رشد به صفر در صد تنزل خواهد يافت و، در عوض، نرخ تورم به ۲۲.۵ در صد اوج خواهد گرفت.

بنا به پيش بينی صندوق بين المللی پول، در سال جاری ميلادی نرخ رشد اقتصادی ايران با صفر درصد از بيست کشور آفريقای شمالی و خاورميانه (به استثنای ليبی که برای آن رقمی ذکر نشده) پايين تر خواهد بود. در عوض ميانگين نرخ تورم ايران در سال ۲۰۱۱ با ۲۲.۵ در صد به بيش از دو برابر ميانگين منطقه خواهد رسيد و با فاصله زياد ديگر کشور های منطقه را پشت سر خواهد گذاشت.

آمار مندرج در تازه ترين گزارش صندوق بين المللی پول، نشان از بی پايه بودن ادعاهای دولت احمدی نژاد دارد که رييس دولت هيچ فرصتی را برای ستايش از دستاوردهای اقتصادی دولت خود از دست نمی دهد و کارنامه خود را، در اين عرصه، درخشان ترين کارنامه در تاريخ جمهوری اسلامی معرفی می کند.

در چند هفته گذشته، دو رقم در بسياری از سخنرانی های رييس دولت دهم تکرار ميشود : در سال گذشته (۱۳۸۹) يک ميليون و ششصد هزار شغل در کشورا يجاد شده و در سال جاری (۱۳۹۰) دو ميليون و پانصد هزار شغل در کشور ايجاد خواهد شد. احمدی نژاد همچنين به تازگی در کرمانشاه وعده داد که دولت او طی دو سال آينده بيکاری را در کشور ريشه کن خواهد کرد.

با توجه به آماری که از سوی صندوق بين المللی پول منتشر شده، اين پرسش پيش ميآيد که چگونه می توان يک ميليون و ششصد هزار شغل در کشور به وجود آورد، در شرايطی که ميانگين نرخ رشد اقتصادی کشور در سه سال متوالی از ۰.۷ در صد بيشتر نبوده است.

اين در حالی است که در طول برنامه پنجساله چهارم، از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸، به رغم نرخ رشد هايی به مراتب بالا تر، ميانگين سالانه شغل های ايجاد شده در کشور از ششصد هزار فراتر نرفته است.

ايجاد دو ميليون و پانصد هزار شغل در سال ۱۳۹۰ با علامت سوالی به مراتب بزرگ تر روبرو است، به اين دليل ساده که چرخ فعاليت اقتصادی در کشور از حرکت باز ايستاده ونرخ رشد اقتصادي، به پيش بينی صندوق بين المللی پول، در سال جاری از صفر در صد بيشتر نخواهد بود.

به دليل همين نازل بودن شديد رشد اقتصادی در سه سال گذشته بود که باتک مرکزی جمهوری اسلامی زير فشار دولت از انتشار آن خود داری می کرد. اما اکنون، و در پی انتشار گزارش صندوق بيت المللی پول، پنهان کردن نرخ واقعی رشد ايران دشوار تر می شود. بدين ترتيب بعيد نيست که در روزهای آينده، احمدی نژاد به تکذيب اين آمار بپردازد و ادعا کند که صندوق بين المللی پول، ابزاری در دست استکبار جهانی و صهيونيست‌هاست!

 

۲۳فروردين: ۲ ميليون بي‌سواد ۱٠ تا ۴۹ساله

خبرگزارى فارس

على باقرزاده معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سوادآموزى كشور امروز در نشست خبرى با اصحاب رسانه : يكى از چالش‌هاى اصلى نهضت سوادآموزى در 32 سال اخير مواجه بودن با آمار بي‌سوادان و در عين‌حال عدم اطلاع دقيق از نام، هويت و نشانى آنها بوده است كه بر اين اساس "بانك فهرست اسمى " براى بي‌سوادان «10 تا 49 سال» استخراج شده است كه بر اساس آن، از جمعيت 71 ميليون نفري، 4 ميليون و 897 هزار نفر در خوداظهارى اوليه اعلام بي‌سوادى كرده‌اند كه اين موضوع بايد راستي‌آزمايى مي‌شد.

وى ادامه داد: با مراجعه به بانك اطلاعاتى دانش‌آموزى كشور كه 22،5 ميليون پرونده دارد و نيز با تطبيق آمار بي‌سوادان كشور با اين بانك اطلاعاتي، در نهايت مشخص شده است كه 2 ميليون و 697 هزار و 113 نفر در كشور بي‌سواد محسوب مي‌شوند كه اين آمار در دست بررسى نهايى است اما مبناى برنامه‌ريزي‌ها قرار خواهد گرفت.

باقرزاده تصريح كرد: حدود يك ميليون و 200 هزار نفر در مناطق روستايى بي‌سواد هستند كه آمار بي‌سوادان هر منطقه به تفكيك در دست استخراج است همچنين بيش از يك ميليون نفر نيز در مناطق شهرى بي‌سواد هستند كه تدابيرى اتخاذ شده است تا با آنها مكاتبه شده و وضعيت باسوادى يا بي‌سوادى آنها اعلام و آمار 2 ميليون و 697 هزار و 113 نفري، راستي‌آزمايى شود.

 

۲۳فروردين :  ۴۸٠هزار نفر در بوشهر بيکار مي‌شوند

 

ايلنا: نماينده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت لغو قانون کالای همراه ملوان يا ته لنجي، 480 هزار نفر در استان بوشهر بيکار مي‌شوند.

به گزارش ايلنا به نقل ازهفته‌نامه «اتحاد جنوب»بوشهر، "سيدمحمد مهدي‌پور فاطمی" در نشست کميسيون قاچاق کالا و ارز استان بوشهر اظهار داشت: موضوعات مرتبط با استان به ويژه کالای همراه ملوان بايد در خود استان بررسی و در مورد آن تصميم‌گيری شود در غير اين صورت نتايج مورد نظر مردم استان به‌دست نمي‌آيد.

وی افزود: تمام فرمانداران شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر مايل به حل موضوع ته‌لنجی و حمايت از ملوانان هستند.

نماينده دشتی و تنگستان با بيان اينکه کالای همراه ملوان يا ته‌‌لنجی قاچاق نيست، تصريح کرد: در حال حاضر 85 هزار نفر به صورت مستقيم در موضوع ملوانی و صيادی در استان بوشهر مشغول به کار هستند.

پورفاطمی خاطرنشان کرد: بندر گناوه به عنوان يکی از بنادری که ملوانان در آن کالای همراه ملوانی وارد مي‌کنند در نوروز امسال 14 ميليارد تومان گردش مالی داشته و يکی از عوامل مهم اين گردش مالی ورود کالای همراه ملوان بوده است.

وی با بيان اينکه در سفرهای هيأت دولت مصوبات مهمی برای استان بوشهر گرفته شده است، گفت: از استاندار و مديران استانی انتظار داريم موضوع ته لنجی را در استان حل و دغدغه‌های مردم و صيادان را نيز برطرف کنند.

معاون سياسی ـ امنيتی استاندار بوشهر نيز در اين نشست با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در سال جهاد اقتصادی گفت: سفر رهبری معظم انقلاب به عسلويه در سال جهاد اقتصادی برای استان بوشهر خوش يمن و مبارک بود.

محمدحسن شنبدی افزود: گسترش مواد مخدر خطر جدی و بزرگی است که بايد با جديت با آن مبارزه کرد.

وی در ارتباط با قانون کالای همراه ملوان اظهارداشت: در سفر اول دولت به استان بوشهر مقررشد هر ملوان سالانه شش بار و هر بار 1.5 ميليون تومان کالای همراه ملوان با خود وارد کند.

 

معاون استاندار بوشهر اضافه کرد: تا قبل از اين مصوبه، در استان بوشهر سالانه چهار بار و هر بار 400 هزار تومان کالا ملوانی وارد مي‌شد.

 

۲۲فروردين:   بيکاری ۴۷٠ کارگر شرکت گونی بافی جسور

ايلنا: احمد لطفی نژاد ظهر امروز که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به تعطيلی اين واحد توليدی اظهار داشت: به دنبال خارج شدن مديرعامل اين شرکت از کشور و تعطيلی اين واحد توليدي، 470 نفر از کارگران اين کارخانه از کار خود بيکار شده اند

به گفته مدير کل کار و امور اجتماعی آذربايجان شرقی سرمايه گذاراين کارخانه اهل ترکيه بوده و بالغ بر 17 ميليارد تومان از بانک های ايران وام دريافت کرده بود.

وی تعطيلی اين واحد توليدی را موجب هوشياری هرچه بيشتر مسئولان دانست و گفت: وقوع چنين اتفاقی سبب می شود . مسئولان و مديران بانک ها در جذب سرمايه گذارو پرداخت تسهيلات به آنان دقت بيشتری نمايند.

لازم به ذکر است شرکت گونی بافی جسور به عنوان يکی از طرح های سرمايه گذاری خارجی در شهرک سرمايه گذاری خارجی استان آذربايجان شرقی تبريز فعاليت داشت.

 

۲۲فروردين:   نماينده زنجان: ۴۰ هزار کارگر مخابرات، تعديل و اخراج شده‌اند

خبرگزاری هرانا - نماينده زنجان و طارم در مجلس با بيان اين که هم اکنون در سطح کشور حدود ۴۰ هزار کارگر به علت خصوصی شدن مخابرات، از کار خود اخراج و يا تعليق شده‌اند، گفت: "دولت بايد پاسخ‌گوی اشتغال و امرار معاش اين قشر از مردم باشد."

سعد‌الله نصيري‌ قيداری در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اخراج کارگزاران روستايی در بخش مخابرات در سطح کشور و به ويژه استان زنجان، افزود: "متأسفانه از آن زمانی که واگذار شدن شرکت مخابرات به بخش خصوصی اعلام شد، اين اخراج و يا تعليق کردن نيرو‌های خود را آغاز کرد."

نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامي، افزود: "تعداد زيادی از کارگزاران مخابرات روستايی در سطح کشور اخراج شده‌اند، که تعداد آن‌ها به چهل هزار نفر هم رسيده است."

وی درباره مشکلات ديگر کارگزاران مخابرات روستايی توضيح داد: "آن کارگزارانی که مشکل اخراج ندارند با معضلات ديگر مثل بيمه روبه‌رو هستند، به عنوان مثال کارگزارانی هستند که ۳۰ سال سابقه کار دارند اما هنوز بيمه نيستند."

۲۲ ماه هم از زمان ابلاغ قانون اصل ۴۴، ۵۸ ماه از زمان ابلاغ سياست‌های کلی اين موضوع و چندين ماه هم از ابلاغ قانون متعهد شدن واحدهای واگذار شده، به اين که تا پنج سال بعد از واگذاری هيچ نيرويی را اخراج نکنند مي‌گذرد، اما هنوز فعالان و مقامات کارگری ابراز نگرانی از اين روند خصوصي‌سازی مي‌کنند.

آنها معتقدند با اين خصوصي‌سازی بيشترين قشر متضرر کارگران بوده‌اند که به راحتی و به علت نبود نظارتی از سوی دولت بعد از واگذاری از کار خود اخراج شده‌اند، اما از ميان اين کارگران نيز به طور قطع تهديد اخراج برای کارگران قراردادی بيشتر است، کارگرانی که طبق آمارهای وزارت کار ۷۰ درصد جامعه کارگری کشور را شامل مي‌شوند و با اين ترفند که بعد از پايان قراردادشان ديگر با آنها قراردادی منعقد نمي‌شود، آنها را جزء اخراجي‌ها و بيکارشده‌ها هم به شمار نمي‌آورند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©