Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینه آمار(۶۱)

ایران در آئینه آمار(۶۱)

۲۰ارديبهشت ۱۳۹۰ـ ۱۰ ماه مه ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲٠ارديبهشت ۲۶۷   روستای خراسان جنوبی آب شرب بهداشتی ندارند

خبرگزاری مهر: مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 11 هزار و 507 خانوار در 267 روستای بالای 20 خانوار فاقد آب شرب بهداشتی هستند.

علی اکبر بسکابادی در گفتگو با خبرنگار مهر در بيرجند اظهار داشت: برای برخورداری 267 روستا از آب آشاميدنی سالم 68 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.

وی افزود: به دليل پراکندگی روستاها در اين استان برای آبرسانی هر مشترک روستايی به طور متوسط 5 ميليون تومان هزينه می ‌شود.

بسکابادی بيان داشت: در سال گذشته دو هزار و 433 خانوار در 26 روستا از نعمت آب شرب بهداشتی بهره‌ مند شدند.

وی بيان کرد: ضريب برخورداری روستاها از شبکه آبرسانی از 64 درصد در سال 88 به 67 درصد در سال 89 افزايش يافته است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته مبلغ 14 ميليارد و 700 ميليون تومان برای آبرسانی به روستاهای استان هزينه شده است.

 

54 روستای خراسان جنوبی از آب آشاميدنی سالم بهره مند می شوند

 

بسکابادی از آبرسانی به 54 روستای استان در سال جاری خبر داد و افزود: برای اجرای اين طرح، مبلغ 15 ميليارد تومان مورد نياز است که در صورت تأمين اين مبلغ چهار هزار و 66 خانوار از نعمت آب شرب بهداشتی بهره ‌مند می ‌شوند.

 

متوسط آب مصرفی خراسان جنوبی در روستاها به ازای هر مشترک 302 ليتر در روز است

 

بسکابادی متوسط آب مصرفی خراسان جنوبی در روستاها به ازای هر مشترک را 302 ليتر در روز اعلام کردو افزود: به طور متوسط مصرف هر نفر در روز حدود 70 ليتر آب مصرف می کند.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايی خراسان جنوبی ادامه داد: در طول سال حدود دو ميليون و 800 متر مکعب آب مصرف شده که از اين ميزان آب مصرفی 52 درصد مشترکان در کمترين رنج مصرف قرار دارند.

بسکابادی بيان کرد: کمتر از دو درصد مشترکان خانگی در بالاترين رنج مصرف قرار دارند و اين نشان از مديريت صحيح مصرف در بين خانوارهای روستايی است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايی خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته حدود چهار هزار مورد انشعاب در سطح روستاها بازسازی شده و حدود شش هزار کنتور فرسوده نيز تعويض شده و کنتورهای جديد با دقت بالا جايگزين شده است.

 

۱۹ارديبهشت :نتيجه هدفمندی يارانه‌ها: توليد کمتر، سوءتغذيه و بيکاری بيشتر

 

دويچه ‌وله:۴ ماه پس از اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها، نمايندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که دولت به تعهدات قانونی خود عمل نکرده و ورشکستگی صنايع، بيکاری و سوء‌تغذيه مردم تشديد شده‌اند.

 

خبرگزاری مهر و روزنامه‌های "شرق" و "روزگار" در گزارش‌هائی جداگانه از اثرات مخرب اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها، چهار ماه پس از اجرای آن مي‌نويسند.

 

افزايش بهای مواد غذائی

 

حسينعلی شهرياری رئيس‌کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامي، در مقاله‌ای که در روزنامه روزگار منتشر شده، از نگرانی نمايندگان مجلس نسبت به رشد سوء تغذيه مي‌نويسد و توضيح مي‌دهد:«دولت قول داد به مفاد قانون پاي‌بند باشد، اما به رغم گذشت حدود ۴ ماه از اجرای طرح، آن‌طور که بايد به قانون عمل نکرده است

 

 

 

 

 

شهرياری در بخشی ديگر از مقاله خود توضيح مي‌دهد که «براساس قانون هدفمندی يارانه‌ها ۳۰ درصد از درآمد ناشی از اجرای اين طرح بايد به توليد اختصاص مي‌يافت،اما اين بخش از قانون نيز تا به حال اجرا نشده است. در بخش کشاورزی نيز، در شرايطی که هزينه توليد بالا رفته، پولی به توليدکنندگان نرسيده است

 

۹ مورد قانون‌شکنی دولت

 

توکلی نيز از جمله به اين نکته اشاره دارد که دولت قرار بود ۳۰ درصد درآمد ناشی از اجرای طرح را برای جلوگيری از تعطيلی واحدهای توليدی و بيکاری کارگران در اختيار اين واحدها قرار دهد، اما اين کار را نکرده است.

در قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، دولت موظف شده بود تنها ۵۰ درصد از درآمد‌های ناشی از اجرای طرح را به صورت يارانه نقدی در اختيار خانواده‌ها قرار دهد. علاوه بر اين، قرار بود يارانه نقدی متناسب با درآمد خانواده‌ها پرداخت شود. اما دولت همه درآمدها را صرف پرداخت کمک نقدی کرده و اين کمک‌ها را بدون محاسبه درآمد خانواده‌ها به همه داده است.

 

 

در راه تورم ۴۰ درصدی

 

توکلی پيش‌بينی مي‌کند که با توجه به سبد قيمت سه‌ماهه آخر، دولت برای دست‌يابی به ۶۲ هزار ميليارد درآمد پيش‌بينی شده حاصل از اجرای طرح هدفمندي، ناچار خواهد شد بهای حامل‌های انرژی را دو برابر کند. اين امر خطرات تورمی و رکودی جدی را به دنبال خواهد داشت.

در نامه توکلی همچنين اعلام شده که نرخ تورم ماهانه در ديماه تا اسفندماه امسال بين ۵ / ۲ تا ۴ / ۳ درصد بوده که يک و نيم تا دو برابر اول سال ۱۳۸۸ تا آذر اين سال است. به نوشته رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس، اگر اين روند ادامه يابد، نرخ تورم سالانه به حدود ۴۰ درصد خواهد رسيد. توکلي، با ذکر جزئيات، دولت را در ۹ مورد به زيرپا گذاشتن قانون هدفمندی يارانه‌ها متهم کرده است.

 

سال دشوار توليد‌کنندگان

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «سال دشوار توليد کنندگان» مصوبه هفته گذشته مجلس را مورد انتقاد قرار داده است. به موجب اين مصوبه، دولت مي‌تواند برخلاف قانون يارانه‌ها، ۸۰ درصد درآمد ناشی از حذف يارانه‌ها را بين‌مردم توزيع کند. شرق مي‌نويسد:«با محدوديت‌های قانونی و عملی جديد، درآمدهای حاصل از حذف يارانه‌ها برای امسال چنان کاهش مي‌يابد که دولت يا بايد از ۴۵ هزار تومان سهم هر ايرانی بکاهد و يا به کسری بودجه و ۲۰ درصد تورم بيشتر نسبت به امروز تن بدهد

برپايه گزارش شرق، مصوبه مجلس در مورد پرداخت ۸۰ درصد درآمد حاصل از حذف يارانه‌ها به مردم، سبب مي‌شود که دولت عملا امکان پرداخت ۳۰ درصد سهم پشتيبانی از توليد را نداشته باشد.

 

۱۹ارديبهشت : رييس کميسيون اقتصادکلان اتاق بازرگانی: ۱۴٫۵ميليون ايرانی در فقر مطلق بسر مي‌برند

کلمه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان  “بحرينيان” در جلسه کميسيون تخصصی توسعه صادرات خراسان رضوی که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و صنايع و معدن خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: پس از اجرای چهار برنامه توسعه در کشور، هنوز نتوانسته‌ايم در نرخ بيکاری به روند باثباتی برسيم.

 

وی تصريح کرد: ايران از سال ۱۹۴۸ ميلادی و جلوتر از کشورهايی نظير هند، چين، تايلند، ترکيه و مالزی برنامه‌ريزی را شروع کرد ولی به گفته رييس مرکز آمار ايران در خرداد سال گذشته(۸۹)، در حدود ۱۴٫۵ ميليون نفر در کشور در فقر مطلق بسر مي‌برند.

رييس کميسيون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران با تاکيد بر اين‌که واژه “عدالت” در کشور ما تعريف نشده است، افزود: براساس گفته معاون وزير کار و امور اجتماعی در مهر ماه سال گذشته(۸۹)، نرخ بيکاری کشور بالغ بر ۱۴٫۳ درصد بوده است.

وی يادآور شد: در طول سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ ميلادي، رشد توليد ناخالص ملی چين ۱۱ درصد، برزيل ۸٫۷ درصد و ترکيه ۷٫۰۶ درصد بوده است.

بحرينيان با اشاره به اين‌که نيازمند راه‌اندازی کارخانجات فولاد و سيمان فراوان در کشور نيستيم، خاطرنشان کرد: تکثرگرايی در اقتصاد منجر به عدالت نخواهد شد.

 

۱۸ارديبهشت : امنيت شغلی کارگران به کمتر از ۱٠ روز کاهش يافته است/۸۵ درصد نيروی کاردر مازندران باقرارداد موقت کار ميکنند و ۵٠ درصد آنها فاقد بيمه اجتماعی اند

 

به گزارش خبرنگار ايلنا، دريابيگى عمده مشكلات كارگران را واگذارى كارخانجات به بخش خصوصى ،پائين بودن دستمزد كارگران ونداشتن قدرت خريد اين قشر،جلوگيرى از واردات و ورود كالاهاى قاچاق ذكر كرد و افزود: در اين واگذاري‌ها كه بايد نظارت و مديريت توانمند همراه باشد تا به رهاسازى منج و تعبير نشود.

دريابيگى با اعلام اينكه حمايت از توليد ملى دراجراى اصل 44 قانون اساسى بايد لحاظ شود، افزود: اين نوع خصوصي‌سازى بايد با ابزارهاى حمايتى همراه باشد نه با رها‌سازى و بي‌بند و بارى اقتصادى.

وى با اعلام اينكه اكنون در كشور امنيت شغلى به كمتر از 10روز كاهش يافته‌است، يادآور شد: كارگران قراردادى نيازمند يك تشكل صنفى با حضور خودشان هستند.

دريابيگى با اشاره به اينكه 85 درصد نيروى كار مازندران در قالب قراردادهاى موقت كار مي‌كنند، اظهار داشت: اغلب اين افراد كارگران جوانى هستند كه حقوق قانونى دريافت نمي‌كنند و امنيت شغلى نيز ندارند.

وى با بيان اينكه بعضى مواقع نزديك به 50 درصد اين كارگران نيز زير ‌پوشش بيمه تامين اجتماعى نيستند، افزود: وضعيت اين افراد در واحدهاى توليدى و صنعتي، خدماتى و كشاورزى استان نگران كننده است.

وی قانون کار را يکی از اسناد مهم نظام برای حمايت از حقوق نيروی کار دانست و افزود: متاسفانه از ظرفيت‌های اين قانون به طورکامل استفاده نمي‌شود.

 

 

۱۸ارديبهشت:  قيمت موز ناگهان دو برابر شد/ سيب ايرانی کيلويی 3500 تومان

مهر

 

مديرعامل تعاونی ميوه و تره بار استان تهران با بيان اينکه هم اکنون قيمت هرکيلوگرم سيب درختی به 3500 تومان رسيده است، گفت: قيمت هر کيلوگرم موز هم به طور ناگهانی دو برابر شده است.

حسين مهاجران در گفتگو با مهر با اشاره به گرانی نوبرانه ها در بازار، اظهار داشت: قيمت نوبرانه ها همچنان بالاست به طوريکه هرکيلوگرم توت فرنگی تا حدود 6 هزار و 500 تومان و هرکيلوگرم گوجه درختی با قيمت 7 هزار تومان به فروش می رسد.

مهاجران با بيان اينکه قيمت سيب درختی همچنان رکورد می زند، افزود: ميوه های زمستانه مانند سيب درختی با قيمتهای بالايی به فروش می رسند به طوريکه هر کيلوگرم سيب داخلی با قيمت 3500 تومان و سيبهای وارداتی با قيمت 2700 تومان در بازار ميوه و تره بار به فروش می رسند.

وی به گرانی عجيب موز اشاره کرد و گفت: قيمت موز به طور ناگهانی از هر کيلوگرم 900 تومان به 1700 رسيده که حتما در خرده فروشی ها 2 هزار تومان است که اين قيمت واقعی موز نيست.

مهاجران در خصوص قيمت پياز در بازار ميوه وتره بار گفت: الان قيمت پياز از قيمت عادی هم پايين تر رفته و در بازار تهران حداکثر هرکيلوگرم 200 تومان به فروش می رسد.

 

 

 

۱۷ارديبهشت :تا پنج سال آينده ديگر اثری از درياچه اروميه باقی نمی ماند

رهانا :درياچه اروميه به عنوان بزرگترين درياچه ايران و دومين درياچه شور دنيا، به دلايل متعددی در حال نابودی و مرگ است و بسياری از ويژگي‌های زيستی خود را از دست داده است.

هم‌اکنون شاهديم که افزايش ميزان شوری آب درياچه و رسيدن آن به حد فوق اشباع سبب مرگ و مير پرندگان و اختلال در تردد شناورهای دريايی و پديدار شدن زمين‌های شوره‌زار حداقل به ميزان ۱۵۰ هزار هکتار و چسبيده شدن جزاير ۹ گانه پارک ملی که محل زاد و ولد گونه‌های مهم پرندگان مهاجر محسوب مي‌شود، شده است.

با ادامه اين روند شاهد کويری شدن منطقه، شور شدن خاک، خشکيدن قنات‌ها و از بين رفتن کشاورزی و دامداری در منطقه و در نهايت از بين رفتن حيات و توسعه در سرزمين آذربايجان غربی و شرقی خواهيم بود.

 

۱۷ارديبهشت :  کوره پزيهای شبستر در آستانه تعطيلی به علت گرانی سوخت/ ۶٠ هزار نفر بيکار می شوند

خبرگزاری مهر: رئيس اتحاديه فخاران (کوره پزان) شهرستان شبستر در آذربايجان شرقی با اشاره به افزايش نرخ سوخت و عدم تامين سوختهای ارزان جايگزين گفت: بسياری از کوره های آجرپزی اين شهرستان به دليل افزايش هزينه ها در آستانه تعطيلی قرار دارند.

وی يادآور شد: اتحاديه فخاران شهرستان شبستر نزديک به 400 واحد کوره آجرپزی دارد که 95 درصد آنها از نفت کوره (مازوت) استفاده می کنند.

رئيس اتحاديه فخاران شهرستان شبستر با اشاره به دليل بروز مشکل در فعاليت اين قشر يادآور شد: با اجرای هدفمندی يارانه ها قيمت هر ليتر سوخت مازوت از 94.5 ريال به 2000 ريال افزايش يافت که موجب بروز شوک در اين حوزه گرديد.

جعفری تصريح کرد: بر اين اساس نامه ای از طريق بازرگاني، فرمانداری و ادارات مربوطه نوشتيم و نمايندگان ويژه رئيس جمهور پاسخ نامه را به سازمان بازرگانی آذربايجان شرقی ابلاغ کرده و تصميماتی برای حمايت از کوره پزان ابلاغ کردند که بدين شرح است: "1- افزايش قيمت آجر متناسب با تغييرات قيمت گاز مجاز است. 2- وزارتخانه های صنايع و معادن و بازرگانی مجازند به واحدهای صنفی و صنعتی دارای سوخت مازوت يا نفتگاز متناسب با تغييرات ساختاری مبلغ 500 ميليون تا يک ميليارد ريال تسهيلات يارانه ای پرداخت کنند. 3- شرکت گاز موظف است نسبت به گازکشی واحدهای توليدی آجر اقدام کند."

جعفری با اشاره به خواسته های کوره پزان منطقه برای خروج از مشکلات پيش آمده تصريح کرد: با قيمت جديد گاز،‌ هزينه سوخت هر قالب آجر حداکثر 120 ريال می شود در صورتيکه با قيمت جديد مازوت هر قالب آجر 350 ريال تمام می شود.

رئيس اتحاديه فخاران شهرستان شبستر با بيان اينکه با روند فعلی کوره های مازوت سوز منطقه تعطيل می شوند افزود: حدود 60 هزار نفر در شهرستان شبستر به طور مستقيم و يا غير مستقيم از اين راه امرار معاش می کنند و در صورت تعطيلی اين کوره ها، بيکاری گسترده ای منطقه را دربر می گيرد.

جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از توليد سال گذشته به دليل گران شدن نفت کوره از 89.9.28 به صورت خام مانده و مردم منتظرند دولت سياستهای حمايتی را در نظر گيرد تا اين مواد خام به چرخه توليد بازگردد.

جعفری هشدار داد: در صورت ادامه اين روند،‌کوره داران دچار ورشکستگی شده و قشر عظيمی از نيروی کار در منطقه بيکار خواهند

 

۱۶ارديبهشت : گزارش مرکز آمار از افزايش ۱۲/۶ درصدی اجاره مسکن

مهر

وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد که براساس آمارهای مرکز آمار ايران، اجاره بها در تابستان سال 1389 نسبت به مدت مشابه در سال 1388 معادل 12.6 درصد افزايش يافته، ضمن اينکه قيمت مسکن در همين مدت با کاهش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت مسکن در گزارشی اعلام کرد: براساس آمارهای مرکز آمار ايران متوسط قيمت يک متر مربع مسکن در زمستان سال 1388 درمناطق بيست و دوگانه شهر تهران معادل 16 هزار و 755 ريال بوده که اين ميزان برای فصل بهار و تابستان سال 1389 به ترتيب به 16 هزار و 589 و 16 هزار و 919 ريال رسيده است.

همچنين ميزان نرخ رشد قيمت در بهار 1389 نسبت به زمستان، 1388 کاهشی معادل يک درصد را نشان می دهد. از سويی قيمت مسکن در تابستان 1389 نسبت به بهار 1389، 2 درصد افزايش داشته و تغييرات سالانه قيمت مسکن در تابستان 1389 نسبت به تابستان 1388 به ميزان 5.9 درصد بوده است. بنابراين براساس قيمت واقعي، قيمت مسکن کاهش داشته است.

در اين دوره حجم معاملات انجام شده در شهر تهران دارای روند صعودی قابل توجهی بوده است بطوريکه با افزايش 11.5 درصدی حجم معاملات مسکن در تابستان 1389 نسبت به بهار 1389 مواجه بوده ايم.

 

براساس اين گزارش سطح قيمتها در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده بطوريکه قيمت در مناطق شمالی بيش از 2 برابر مناطق جنوبی شهر بوده است. اما نکته قابل توجه ثبات قيمت بيشتر در مناطق شمالی شهر است بطوريکه قيمت در برخی از مناطق رشد منفی را تجربه کرده است.

 

اجاره بهای مسکن در شهر تهران

 

هر چند اطلاعات ثبت شده از حجم مطالعات اجاره بهای مسکن در سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کشور بسيار کم است اما براساس اطلاعات به دست آمده متوسط اجاره بها به همراه وديعه مسکن در بهار 1389 معادل 90 هزار ريال در متر مربع و اين ميزان در تابستان 1389 معادل 98 هزار ريال بوده است که نرخ رشدی معادل 8.9 درصد رشد داشته است. براساس آمارهای ارايه شده نرخ رشد سالانه اجاره مسکن در تابستان 1389 نسبت به تابستان 1388 معادل 12.6 درصد است.

 

قيمت زمين در شهر تهران

 

براساس اطلاعات سامانه مديريت اطلاعات املاک و مستغلات کشور تعداد معاملات صورت گرفته و يا ثبت شده در سطح شهر تهران بسيار کم بوده و به دليل نقصان آماري، ارائه يک متوسط قيمت که بيان کننده اطلاعات متوسط شهر يا منطقه باشد را با مشکل موجه کرده است. با اين حال بررسی روند قيمت ها نشان می دهد که قيمت زمين در شهر تهران با روند قيمت مسکن همخوانی بسيار زيادی دارد.

 

قيمت مسکن در مراکز استانهای کشور

 

براساس اين گزارش متوسط قيمت يک مترمربع مسکن در سطح کشور براساس متوسط حسابی قيمت ها در بهار 1389 معادل 6 هزار و 962 ريال و در تابستان همان سال در سطح مراکز استان ها معادل 6 هزار و 877 ريال بوده است که نشان دهنده ثبات نسبی قيمت ها در سطح مراکز استان های کشور است.

آمارها نشان می دهد دامنه قيمت ها در سطح مراکز استانی در تابستان 1389 بسيار متفاوت است بطوريکه بالاترين متوسط قيمت مربوط به تهران و معادل 16 هزار و 919 ريال و کمترين متوسط مربوط به ساری و معادل 5 هزار و 282 ريال بوده است.

 

۱۵ارديبهشت : انتقاد ماماها از مسئولان؛ ۳۵ هزار بيکار و نداشتن قرارداد بيمه ای

ندای سبز آزادی: عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، از وعده های بر زمين مانده مسئولان وزارتخانه های بهداشت و رفاه به ماماها انتقاد کرد و گفت: از روز ماما سال گذشته تا امسال هيچ اقدامی برای جذب 35 هزار مامای بيکار و قرارداد بيمه ای ماماها انجام نشده است.

به گزارش مهر نوشين زنده زبان در آستانه روز جهانی ماما به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه از 50 هزار جمعيت مامای کشور بيش از 35 هزار نفر آنها همچنان بيکارند.

وی با انتقاد از اينکه ماماها هنوز رديف استخدامی ندارند، افزود: سالانه بيش از يک ميليون و 300 هزار زايمان در کشور انجام می شود و بر اساس استانداردهای جهانی که به ازای هر زايمان 30 تا 50 ماما تعريف شده است، اگر بتوانيم 30 ماما به ازای هر زايمان در کشور جذب کنيم، مامای بيکار نخواهيم داشت.

زنده زبان به نبود جايگاه تعريف شده برای ماماها در بيمارستانها اشاره کرد و گفت: ماماها عامل 90 درصد زايمانها در بيمارستانهای دولتی هستند اما به دليل نبود جايگاه مامايي، پرونده ها به نام متخصص زنان و زايمان امضا می شود که اين موضوع باعث دلسری ماماها شده است.

 

۱۵ارديبهشت : بيش از يک‌سوم تهراني‌ها نشانه‌هايی از آسم دارند

مردمک:نسيم ياران :برخی از مسئولان وزارت بهداشت ايران از شيوع آسم به عنوان يک بيماري‌ مزمن تنفسی خبر داده‌ و گفته‌اند که بيش از ۳۵ درصد تهراني‌ها دارای نشانه‌های اين بيماری هستند.

مهدی نجمی رئيس اداره آسم و آلرژی وزارت بهداشت گفته است که اين بيماری سالانه ۲۵۰ هزار نفر را در دنيا به کام مرگ مي‌کشد.

او مي‌گويد: حدود ۱۳ درصد از مبتلايان به آسم را کودکان تشکيل مي‌دهند و آسم نه تنها شايع‌ترين بيماری دوران کودکی است بلکه دليل اصلی غيبت کودکان از مدرسه نيز به شمار مي‌آيد.

کوروش اعتماد، رنيس واحد بيماري‌های غيرواگيردار وزارت بهداشت هم شيوع آسم در کودکان و نوجوانان ايرانی را حدود ۱۳ درصد بيان مي‌کند و مي‌گويد در شهرهايی مانند تهران که ميزان آلودگی بالاتر از حد مجاز است آمار مبتلايان به آسم بسيار بالاتر است و به بالای ۳۰ درصد مي‌رسد.

شيوع آسم در تهران خبر جديدی نيست. مصطفی معين، رئيس انجمن آسم وآلرژی ايران در آبان‌ ۱۳۸۸ از ابتلای ۳۵ درصدی جمعيت ۱۰ ميليونی تهران (در آن زمان) به آسم خبر داده بود. او که فوق تخصص آلرژی دارد، گفته بود که اگرچه ميزان شيوع اين بيماری در کشور ۸ تا ۱۲ درصد اعلام شده اما براساس پژوهش‌های جديدتر اين ميزان به ۱۳ درصد افزايش يافته است.

پيش از آن و در سال ۱۳۸۶ نيز درباره ابتلای بالاتر از ۳۰ درصد تهراني‌ها به آسم سخن گفته شده بود.

 

 

۱۵ارديبهشت :تا سال ۲۱٠٠ سطح اقيانوس‌ها ۱/۵ متر بالا مي‌آيد

ايرن: تحقيقات جديد نشان دهنده شدت بيشتر ذوب يخچال‌هاى زمين نسبت به پيش بيني‌هاى چند سال قبل است به طوري‌که سطح آب درياها را تا سال 2100 حدود 1.6 متر بالا خواهد برد.

به گزارش خبرگزارى فارس، ذوب يخ و برف 40 درصد افزايش اخير سطح آب اقيانوس‌ها را به خود اختصاص داده و پيش بينى مى شود اين نقش در آينده بيشتر هم بشود.

پروژه مانيتورينگ و ارزيابى قطب مستقر در اسلو بيان کرده که حتى در بهترين حالت و اگر آب اقيانوس‌ها تنها نيم متر بالا بيايد عواقب آن براى شهرهاى ساحلى و مناطق کم ارتفاع بنگلادش، ويتنام، چين و بسيارى شهرهاى ديگر نابود کننده است.

در سال 2007 هيئت بين دولتى تغييرات اقليمى سازمان ملل اعلام کرده بود تا پايان قرن آب اقيانوس‌ها بين 18 تا 59 سانتيمتر بالا خواهند آمد اما اين گزارش مهم ميزان ذوب يخها به ويژه صفحه يخى گرينلند را به حساب نياورده بود.

به نوشته خبرگزارى فرانسه تحقيقات جديد نشان مى دهد 6 سال اخير گرمترين سالهاى ثبت شده در تاريخ کره زمين بوده اند و دماى تابستانها در دهه هاى اخير نسبت به 2000 سال گذشته بيشتر بوده است.

دانشمندان پيش بينى کرده اند قطب شمال در 3 يا 4 دهه آينده به طور کامل در تابستان فاقد يخ خواهد بود. در گزارش همچنين به شواهد جديدى مبنى بر اين اشاره شده که تغييرات در شرايط برفى و يخى قطب مى تواند گرمايش زمين را هم شتاب ببخشد.

 

 ۱۴ارديبهشت : بودجه نظامی ايران ۳ ميليارد دلار افزايش يافت

دويچه ‌وله:با تصويب مجلس شورای اسلامی قرار شد، از محل درآمد صادرات نفت سه ميليارد دلار به بودجه نظامی جمهوری اسلامی افزوده شود. به نوشته روزنامه کيهان (۴ مه/ ۱۴ ارديبهشت) و به نقل از احمد توکلي، رئيس مرکز تحقيقات مجلس شورای اسلامي، اين اقدام به "دستور صريح" آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است. احمد توکلی گفت: «اين درآمد به راحتی قابل تحقق نيست». وی پيشنهاد کرد ۹۰۰ ميليارد تومان از هزينه‌های بودجه که برای مصارف فرهنگی در اختيار معاون رئيس جمهور قرار مي‌گيرد، برای مصارف نظامی اختصاص يابد. وی افزود:«دوستان مي‌دانند اين پول‌های فرهنگی به کجا مي‌روند، وقتی در ساختمان قديم مجلس ۵۰۰ نفر از اعضای ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد جمع مي‌شوند و در پايان کارت‌های پول ۱۰۰ هزار تومانی مي‌گيرند، اين پول اين‌گونه خرج مي‌شود».

 

۱۴ارديبهشت : افزايش ۵ برابری بودجه مسا جد

آفتاب

مخبر کميسيون فرهنگی از رشد 5 برابری بودجه مساجد در سال 90 خبر داد و تاکيد کرد بخشی از بودجه ارتقای شاخص فرهنگی استان‌ها در سال 89 در اين مراکز هزينه نشده است.

ستار هدايتخواه‌ نماينده مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه فرهنگی کشور با توجه به اهداف فرهنگی متعالی که نظام جمهوری اسلامی دارد، چندان بالا نيست، هر چند در سال‌های اخير در اين زمينه رشد محسوسی داشته‌ايم و بودجه فرهنگی نسبت به گذشته افزايش داشته است.

وی ادامه داد: در بودجه سال 89 يکی از نواقصی که به چشم مي‌خورد، اين بود که تخصيص بودجه در استان‌ها به درستی اتفاق نيفتاده است، در بودجه 90 در نظر داريم اين نقيصه رفع شود و بودجه فرهنگی مناسب با نيازهای هر منطقه به آن تعلق بگيرد، نبايد در بحث فرهنگی فقط به پايتخت محدود شويم، اولويت‌ها را بايد در نظر بگيريم و اين فرصت را ايجاد کنيم تا همه مناطق کشور با توجه به بضاعت و نيازهايی که دارند از بودجه فرهنگی استفاده کنند.

 

هدايتخواه افزود: در سال 89 هزار و پانصد ميليارد تومان بودجه برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی استان‌ها داشتيم که تنها 20 درصد آن به استان‌‌ها اختصاص پيدا کرد، در سال 90 اين روند قطعا تصحيح مي‌شود، با توجه به تجربه سال گذشته بايد تلاش کنيم شهرستان‌ها به آنچه استحقاق دارند از بودجه فرهنگی نصيب ببرند.

وی در پاسخ به سرنوشت 80 درصد بقيه اين بودجه گفت: بخش ديگر بودجه يا به خزانه برگشته يا در بخش‌های ديگری هزينه شده است، ديوان عالی محاسبات بايد اين موضوع را بررسی و درباره‌اش توضيح دهد.

هدايتخواه ادامه داد: برای توليد آثار فاخر سينمايی 25 ميليارد تومان در نظر گرفته شده که اميدواريم اين توجه ويژه باعث توليد آثار قابل قبول سينمايی شود که فرهنگ و باورهای دينی و عقيدتی ما را نشان بدهد، با توجه به بررسي‌هايی که انجام داده‌ايم بودجه سازمان تبليغات اسلامی با توجه به فعاليت‌ها و کارکردهايش چندان قابل توجه نيست، در بودجه سال 90 به دنبال افزايش بودجه برای حوزه هنری هستيم و رقم دو ميليارد تومان افزايش بودجه برای حوزه هنری داريم.

نماينده مردم کهگيلويه و بوير احمد در مجلس افزود: برای افزايش فعاليت مساجد و توجه به اين مراکز هم برنامه‌هايی داريم و بودجه مساجد در سال 90 دويست ميليارد تومان مي‌شود، اين رقم سال پيش 40 ميليارد تومان بوده است، مقام معظم رهبری بارها در فرمايشات خود از مهندسی فرهنگی صحبت کرده‌اند، اميدوارم در سال 90 شاهد اجرای اين مهندسی در تخصيص بودجه و استفاده درست از منابع مالی برای رشد و ارتقای فرهنگ کشور در حوزه‌های مختلف باشيم.

 

هدايتخواه ادامه داد: بايد بودجه بر اساس اولويت‌ها و نيازها تعريف شود، موازي‌کاری و تداخل امور با هم به پيشبرد کارهای فرهنگی لطمه مي‌زند و بايد در سال 90 مانع از بروز اين اتفاق شد.

 

۱۴ارديبهشت : افزايش ۷۵ ميليارد تومانی بودجه سپاه پاسداران

سحام نيوز: نمايندگان مچلس شورای اسلامی به پيشنهاد کميسيون شوراها و امور داخلی ۷۵ ميليارد تومان به بودجه سپاه پاسداران در لايحه بودجه ۹۰ اضافه کردند.

به گزارش آفتاب، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لايحه بودجه ۹۰، با الحاق جزئی به رديف بودجه سپاه، مقرر کردند ۷۵ ميليارد تومان به منظور تامين هزينه‌های ماموريتی به رديف بودجه اين نهاد اضافه شود.

نمايندگان با ۱۳۹ رای موافق، ۹ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماينده حاضر در مجلس اين پيشنهاد را به تصويب رساندند. ۴۹ نماينده نيز در راي‌گيری شرکت نکردند.

 

۱۴ارديبهشت۱٠:  ميليون شاغل در معرض تهديد عوارض ناشی از کار هستند

خبرگزاری مهر: مديرکل سلامت محيط کار وزارت بهداشت گفت: حدود 10 ميليون نفر از نيروی انسانی شاغل کشور در معرض تهديد عوارض ناشی از کار قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر در قزوين هفتمين همايش سراسری بهداشت و ايمنی کار روز سه شنبه در دانشگاه بين المللی امام خمينی(ره) قزوين برگزار شد.

کاظم ندافی در اين همايش گفت: حدود 20 ميليون نيروی کار در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها در محيط کار به نحوی درمعرض يکی از عوامل زيان آور قرار دارند.

مديرکل سلامت محيط کار وزارت بهداشت تصريح کرد: درحال حاضر 75 هزار ماده شيميايی در صنعت بکار گرفته می شود که آثار زيانبار بسياری از آنها هنوز شناخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حذف آزبست، جيوه وسيليس از بخش صنعت و اجرای طرحهای بهداشتی برای سلامت کشاورزان، قالی بافان، معدنکاران و کارگران ساختمانی از برنامه های آينده وزارت بهداشت در زمينه تامين سلامت کارگران و شاغلان اين بخشها دانست.

گل بابايی رئيس انجمن بهداشت کار ايران و دبير اين همايش هم با بيان اينکه 739 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده است گفت: در اين همايش 412 مقاله در زمينه عوامل زيان آور فيزيکی و شيميايی محيط کار، آلودگی هوا، سموم شيميايي، طب کار و کاربرد فن آوری های نوين در بهداشت حرفه اي، ايمنی و سلامت شغلی به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود.

هفتمين همايش سراسری بهداشت و ايمنی کار تا 15 ارديبهشت ماه در سالن اجتماعات دانشگاه بين المللی امام خمينی (ره) ادامه دارد.

 

۱۳ارديبهشت : بيمارانی که از فقر مي‌ميرند

مردمک:مريم صبا:کم‌تر کسي‌ست که نداند بيماران فقير آسيب‌پذيرترند؛ به دليل ناتوانی در پرداخت هزينه‌های درمان، يک بيماری ساده آنها پس از مدتی به يک بحران تبديل مي‌شود. بحرانی که در نمونه‌ای از آن در روزهای اخير ابعاد اجتماعی و سياسی نيز به خود گرفته است.

دکتر نورالدين پيرموذن، مخبر کميسيون بهداشت و درمان مجلس ششم و هفتم درباره مشکلات سيستم درمانی ايران به مردمک مي‌گويد: «اقتصاد درمان در ايران بيمار است. تعرفه‌های درمانی واقعی نيست، بيمه همگانی موثر و کارآمد وجود ندارد و شکاف بزرگی در اين زمينه بين بخش خصوصی و دولتی وجود دارد

به گفته او، بودجه سلامت يک درصد کل بودجه ايران است و آرزوی تصميم‌گيرندگان بهداشت در ايران اين است که سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي، دست کم به ۷.۲ درصد و سهم مردم از هزينه‌های درمانی به ۳۰ درصد برسد.

سازمان بهداشت جهانی بر مبنای دو شاخص، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی و سهم مردم از هزينه‌های درماني، کشور‌ها را ارزيابی مي‌کند و رتبه ايران در اين شاخص بين ۹۷ تا ۱۱۳ شناور است.

سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی در کشورهای توسعه يافته بين ۱۵ تا ۲۰ است، در ايالت متحده از ۲۰ بالا‌تر و در کشورهای در حال توسعه، اين رقم بالا‌تر از ۱۰ است.

سهم مردم از هزينه‌های درمانی در ايران تا سال ۲۰۰۱، بين ۵۰ تا ۶۰ درصد بود. براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود اين رقم تا سال ۲۰۱۰، به ۳۰ درصد برسد، اما همچنان در آغاز برنامه پنجم توسعه، مردم ۵۰ درصد از هزينه‌های درمانی را، خود پرداخت مي‌کنند.

 

«بهداشت و درمان اولويت دولت نيست»

 

حسين‌علی شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس هشتم، مي‌گويد: «بودجه امسال (سال ۱۳۹۰) نشان مي‌دهد که بهداشت و درمان در اولويت‌های اول تا ۱۵ دولت نيست. اين درحالی است که قانون پنجم توسعه به طور شفاف اعلام کرده که بايد عدالت در سلامت رعايت شود

دکتر پيرموذن، مخبر کميسيون بهداشت و درمان در مجلس اصلاح‌طلبان نيز همين نکته را تاييد مي‌کند که «در شرايط فعلي، اقتصاد سلامت و سرمايه‌گذاری برای آن، همچنان جزءِ اولويت‌های برنامه‌ريزی دولت نيست».

بر مبنای اصل ۲۹ و ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامي، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای همه ايرانيان جزء ملزومات قانون اساسی است و برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی جزء حقوق اساسی ملت‌ها و تامين آن وظيفه اوليه دولت است.

آقای پيرموذن درباره اجرايی نشدن اين قانون به مردمک مي‌گويد: «در ايران، سيکل معيوبی وجود دارد که به آن سيکل بيماری- فقر و فقر- بيماری گفته مي‌شود. به اين معنا که فقر، بيماري‌زا است و بيماری هم در جامعه فقر توليد مي‌کند. اين درحالی است که هرگونه سرمايه‌گذاری برای سلامت مردم، بهترين شيوه برای رفع فقر و تامين امنيت سلامت جامعه است

 

سرانه درمان جواب‌گوی نياز بيماران نيست

 

در واقع بخشی از مشکلات سيستم درمانی در ايران از آن جا شروع مي‌شود که دولت، سرانه درمان را مطابق با هزينه‌های درمانی افزايش نمي‌دهد و بنابراين تصميم‌گيران برای جبران افت کيفيت خدمات پزشکی و ورشکستگی بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، تعرفه‌های خدمات پزشکی دولتی و خصوصی را افزايش مي‌دهند.

به طور مثال در سال ۸۸، سرانه درمان برای هر نفر هفت هزار تومان تعيين شده بود. سرانه درمان به بودجه سالانه‌ای گفته مي‌شود که سازمان‌های بيمه‌گر از منابع داخلی خود و کسر حق بيمه از حقوق ماهيانه بيمه‌شدگان، برای ارائه خدمات ارزان‌قيمت پزشکی اختصاص مي‌دهند.

با اين حال، در شرايطی که سرانه درمان پاسخگوی نياز بيماران نيست، تعرفه ويزيت پزشک عمومی و دندان‌پزشک در يک سير صعودي، از چهار هزار تومان در سال ۸۶، به پنج هزار تومان در سال ۸۷ و شش هزار تومان در سال ۸۸ رسيده بود.

 

 

هدفمندی يارانه‌ها و افزايش قيمت‌ درمان

 

از سوی ديگر، در کنار ديگر مشکلات سيستم درماني، اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها هم احتمالا موجب افزايش هزينه‌های درمانی خواهد شد. حسن امامی رضوي، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده که امسال شورای عالی بيمه در تعيين تعرفه‌های درمانی علاوه بر تورم سالانه، تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها را نيز درنظر خواهد گرفت.

برخی از کار‌شناسان حوزه بهداشت و سلامت براين نظرند که اگر ۱۰ درصد درآمد حاصل از هدفمند کردن يارانه‌ها که بنا بر برخی گزارش‌ها، سالانه حدود پنج هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان است به بودجه نظام سلامت اضافه شود، تحول اساسی در بخش سلامت رخ خواهد داد.

سعيد کارآموز، مديرعامل سازمان بيمه خدمات درمانی در مورد افزايش تعرفه‌های درمانی در سال ۸۸ گفته بود: «احتمالا تعرفه دولتی اقلام دارويی نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزايش مي‌يابد و تعرفه هتلينگ اتاق‌های بيمارستانی به ۷۰ تا ۸۰ درصد در سال جاری خواهد رسيد

 

وقتی همه بيمه نيستند

 

علاوه بر مشکلات مربوط به کمبود سرانه درمان و تعرفه‌های بالا، بخشی از مشکل سيستم سلامت در ايران به دليل نبود پوشش بيمه همگانی است. اين موضوع موجب شده تا برخی بيماران به دليل فقر زياد حتی برای پرداخت هزينه‌های اوليه بيمارستان‌های دولتی نيز با مشکل مواجه باشند.

مطابق آمارهای رسمی وزارت رفاه، حدود ۱۸ميليون نفر تحت پوشش بيمه تامين‌اجتماعی هستند و حدود چهار ميليون نفر هم توسط ديگر سازمان‌های بيمه‌گرمانند سازمان بيمه خدمات درماني، کميته امداد و سازمان بهزيستی تحت پوشش بيمه‌ قرار دارند.

برخی شهروندان حتی با داشتن بيمه درماني، نمي‌توانند خدمات مطلوبی دريافت کنند، زيرا از طرفی برخی خدمات درمانی شامل اين نوع بيمه‌ها نمي‌شود و از طرف ديگر اگر هم بشود، خدمات دولتی کيفيت درمانی کافی و مناسب را در اختيار بيماران قرار نمي‌دهد.

هزينه‌های درمان در بيمارستان‌های خصوصی نيز خود حکايت ديگری است که تنها بخش ثروتمند جامعه قادر به پرداخت هزينه‌های آن است.

 

۱۳ارديبهشت: مرگ ماهی های خزر به علت ورود ۵ ميليون تن آلاينده:بدن ماهی ها به علت بيماری لمس شده و با دست ميتوان آنها را گرفت

 

خبرگزاری مهر: عليرغم پايان يافتن صيد ماهيان استخواني، هزاران قطعه ماهی در نوار ساحلی دريای مازندران تلف شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در نوشهر، در گوشه و کنار سواحل مازندران بويژه شهرهای غرب استان می توان انواع و

ورود سالانه پنج ميليون تن مواد آلاينده از استانهای شمالی ايران به دريای خزر، زنگ خطر ناشی از مرگ تدريجی ذخاير اين دريا را به صدا درآورده و تداوم روند آلودگي، اين دريا را به زباله دانی در آينده تبديل می کند.

روند آلودگيهای آبهای حوزه خزر درحالی است که دريای خزر به عنوان بزرگترين منبع ماهيان خاوياری دنيا، 90 درصد خاويار جهان را تامين می کند ولی استحصال خاويار در سال گذشته در آن کمتر از10 تن بود در حالی که دهه 60 ميزان استحصال خاويار در کشور بيش از 200 تن در سال بوده است.

بر اين اساس، مسئولان شيلات مازندران نيز اعلام کرند: حدود چهار هزار و200 نفر صياد در قالب 55 شرکت تعاونی پره از 15 مهرماه سال 89 تا 25 فروردين امسال، هفت هزار و 400 تن ماهی استخوانی را از دريا صيد کردند.

حسن حبيب نژاد مديرکل شيلات مازندران گفت: در بين ماهيان صيد شده بيشترين ميزان صيد مربوط به ماهی سفيد بوده که حدود 85 درصد از ميزان صيد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اينکه صيد ماهی در مقايسه با مدت مشابه فصل قبل 13 درصد کاهش داشته است افزود: اين صيادان در زمان صيد 627 کيلو گرم خاويار را براساس قرار داد تحويل شيلات دادند.

وی تصريح کرد: ارزش اقتصادی ماهيان استخوانی صيد شده استان در فصل صيد امسال، 460 ميليارد ريال برآورد شده است.

مديرکل شيلات استان، نامساعد بودن شرايط جوی و عدم مهاجرت ماهيان سفيد به سواحل، متفاوت بودن جريانات دريايی براثر وزش بادهای موسمي، کاهش روزهای کولاکی دردريا در طول فصل صيد، کاهش آب رودخانه ها براثر کاهش بارندگی در فصل صيد را از دلايل کاهش 13 درصدی صيد ماهی در فصل گذشته برشمرد.

مازندران 360 کيلومتر نوار ساحلی دارد

 

۱۳ارديبهشت : اخراج کارگران رسمی شرکت صنعتی مهرآباد

آفتاب

رييس شورای اسلامی کار شرکت صنعتی مهرآباد از اخراج 8 نفر از کارگران رسمی اين شرکت خبر داد.

فرهاد کاظم‌زاده افزود: مديريت شرکت صنعتی مهرآباد بدون اين که نظر کميته انظباتی شرکت را جويا شود اقدام به اين کار کرده است که عملی غيرقانونی و برخلاف سخنان وزير کار است.

وی تصريح کرد: کارگران اخراجی سابقه 20 تا 24 سال هستند و حتی يکی از کارگران اخراجی عضو شورا است و طبق ماده 28 قانون کار مصونيت قانونی و شغلی دارد.

وی با اشاره به واگذاری اين شرکت به بخش خصوصی در سال 82 و با قيمت 3 ميليارد تومان که کمتر از ارزش واقعی آن بود، اظهار داشت: 570 کارگر اين شرکت حالا به 140 کارگر کاهش يافته است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©