Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۰۱ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰  برابر با ۰۱ ژوئن ۲۰۱۱
۱٠خرداد : سالانه بيش از ۳/۵ميليون نفر بر اثر پرداخت هزينه‌هاى درمان براى هميشه به زير خط فقر مي‌روند

ایران در آئینه آمار(۶۳)

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ـ ۳۱ ماه مه ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱٠خرداد : سالانه بيش از ۳/۵ميليون نفر بر اثر پرداخت هزينه‌هاى درمان براى هميشه به زير خط فقر مي‌روند

خراسان:هزينه‌هاى درمان هر سال تعداد بيشترى را فقير مي‌کند و اکنون سالانه 5 درصد جمعيت کشور يعنى بيش از 3.5 ميليون نفر بر اثر پرداخت هزينه‌هاى درمان براى هميشه به زير خط فقر مي‌روند و مجبورند براى تأمين اين هزينه‌ها وسايل زندگى خود را هم بفروشند.محسنى بندپى نايب رئيس کميسيون بهداشت بابيان اين مطلب به فارس، افزود: در قانون برنامه توسعه چهارم دولت موظف شده بود تعداد افرادى که بر اثر هزينه‌هاى درمانى زير خط فقر مي‌روند را از 3 درصد زمان شروع برنامه به زير يک درصد برساند اما اکنون نه تنها اين جمعيت کاهش نيافته بلکه سالانه بين 5 تا 6 درصد جمعيت کشور بر اثر پرداخت هزينه‌هاى گزاف درمان براى هميشه به زير خط فقر مي‌روند .

۹خرداد : پول پارس جنوبی کجا هزينه مي‌شود؟

کلمه:تهران امروز در گزارشی درباره پارس جنوبی نوشت: «درآمد اوراق مشارکت پارس جنوبی در جايی به غير از پارس جنوبی هزينه مي‌شود.» اين خبر به سرعت پيچيد. با توجه به اهميت خبر کمی باور آن دشوار بود. اخبار حاکی از آن بود که اين تخلف طی گزارشی به دست کميسيون انرژی مجلس رسيده است.

تهران امروز در ادامه گزارش خود به نقل از يک منبع آگاه در پارس جنوبی در مورد اوراق مشارکت پارس جنوبی نوشته : در چند سال اخير، يعنی حداقل در سه سال اخير سه بار اوراق مشارکت برای پارس جنوبی منتشر شده است. يک بار نزديک به ۱۴۰۰ ميليارد تومان بود که خود شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با همکاری شرکت نفت آن را طراحی کرده و در بانک‌های داخلی به فروش رساند. ديگری اوراق مشارکت ارزی بود که يک ميليارد دلار بود و با همکاری بانک مرکزی در بانک‌های خارج از کشور عرضه شد و سومين دوره که همين اواخر بود متاسفانه استقبال زيادی از آن نشد که ۳۰۰ ميليارد تومان بود. همه اين اوراق توسط شرکت نفت و گاز پارس با همراهی وزارت نفت منتشر و به فروش رسيد. البته بايد توجه داشت در حال حاضر پارس جنوبی تشنه سرمايه‌گذاری است و نياز مبرمی به پول برای پيشبرد پروژه‌ها دارد. سال گذشته حدود ۱۱ ميليارد دلار در پارس جنوبی هزينه شد در حاليکه بايد حداقل ۱۵ ميليارد دلار هزينه مي‌شد. حال اين مشکل هم به آن اضافه شده است!

در اهميت اين منطقه بايد گفت؛ پارس جنوبی يکی از بزرگ‌ترين منابع گازی دنيا به حساب مي‌آيد و به گفته موسی سوری مديرعامل نفت و گاز پارس ارزش توليدات پارس جنوبي، سالانه حدود ۱۵۰ ميليارد دلار است. تاخير در برداشت از اين ميدان باعث مي‌شود تا دامنه مرزی خود را از دست بدهيم و در نخستين واکنش اين تاخير با افت توليد محصول با ارزش ميعانات گازی مواجه شويم و لازم است برای به دست آوردن دانش کاربردی جهاد فنی و تامين اعتبار، جهاد مالی داشته باشيم. پارس جنوبی طی ۸ تا ۱۰ سال گذشته روزهای پر فراز ونشيبی را پشت سر گذاشته است. در چند سال اخير نيز به دليل محدوديت‌های موجود و خروج شرکت‌های مهمی چون توتال، شل، رپسول، اني، آجيپ و. که از حرفه‌اي‌های حفاری و اکتشاف نفت هستند پارس جنوبی متاسفانه آن طور که بايد و شايد نتوانسته در جايگاه خود باشد و ايران نيز نتوانسته به طور کامل از اين ميدان همپای طرف قطری گاز برداشت کند.

ميدان گازی پارس جنوبی (در قطر: گنبد شمالی) بزرگ‌ترين ميدان گازی جهان است که در خليج فارس و در آبهای سرزمينی ايران و قطر واقع شده‌است. اين ميدان گازی بين ايران و قطر مشترک بوده و در کشور قطر ميدان گازی گنبد شمالی نام دارد. گفته‌مي‌شود در صورت برداشت کامل گاز اين ميدان، انرژی ۱۰ سال کل ساکنان کره زمين تامين مي‌گردد. به گفته مسئولان، قطر تاکنون با ۴۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری در صنايع نفت و گاز خود از سال ۱۹۸۸(پايان جنگ ايران و عراق) توانسته است از پارس جنوبی (گنبد شمالی قطر) به عنوان بزرگ‌ترين ميدان گازی جهان، برداشت کند. اما ايران با سرمايه‌گذاری ۴۰ تا ۷۰ (بهترين ميزان)ميليارد دلاری در پارس جنوبی و عسلويه فاصله زيادی تا ميزان برداشت قطري‌ها دارد.

 

۹خرداد : بيش از هفتصد نفر قربانی گازگرفتگی در ايران

بى بى سى: به گزارش خبرگزاری ايسنا، جابر قره داغي، رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی گفت که ۷۸۲ نفر در سال گذشته بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده اند.

به گفته آقای قره داغی از اين تعداد ۲۱۶ تن زن و ۵۵۶ نفر مرد بوده‌اند و آمار مرگ و مير ناشی از گازگرفتگی در سال گذشته در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش پيدا کرده است.

 

جابر قره داغی همچنين گفت: "تهران بيشترين مرگ ناشی از گازگرفتگی را داراست ولی در سال گذشته تهران ميزان آن نسبت به قبل کمتر شده است.

بيشترين مرگ ناشی از گازگرفتگی بنابر اظهارات رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی مربوط به سال ۱۳۸۶ است که بر اساس آمار منتشر شده يک هزار و ۲۴ نفر بوده است.

۷خرداد : رشد ۱۴ درصدی طلاق و کاهش ٠/۲ ازدواج

آفتاب: رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آمار 3 سال گذشته حاکی از آن است که ميزان ازدواج 0.2 درصد کاهش داشته و اين در حالی است که آمار طلاق متأسفانه رشد 14 درصدی داشته است و به عبارت ديگر از هر 6 ازدواج يکی به طلاق ختم شده است.

احمد تويسرکانی رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سؤال يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه دو هفته قبل تعدادی از صاحبان دفاتر رسمی طلاق و ازدواج در مقابل دفتر رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تجمع کرده بودند و نسبت به افزايش نيافتن حق انشاء طلاق و ازدواج گلايه‌مند بوده‌اند، گفت: موضوع تجمع صحت ندارد.

تويسرکانی گفت: رقم حق انشاء طلاق و ازدواج از 45 هزار تومان به 70هزار تومان افزايش پيدا کرد در حالی که اين افراد تقاضا داشتند اين رقم به 130 هزار تومان افزايش پيدا کند.

سال گذشته 819 هزار و 687 مورد ازدواج به ثبت رسيد

رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش ديگری از سخنان خود به آمار 819 هزار و 687 ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اين درحالی است که در سال گذشته 129هزار و 966 واقعه طلاق نيز به ثبت رسيده است.

وی افزود: آمار 3 سال گذشته حاکی از آن است که ميزان ازدواج 0.2 درصد کاهش داشته و اين در حالی است که آمار طلاق متأسفانه رشد 14 درصدی داشته است و به عبارت ديگر از هر 6 ازدواج يکی به طلاق ختم شده است.

تويسرکانی افزود: در سال 87 تعداد 822 هزار و 884 ازدواج، در سال 88 تعداد 824 هزار و 410 ازدواج و در نهايت در سال 89 تعداد 819 هزار و 687 ازدواج به ثبت رسيده است.

وی گفت: در مدت مشابه در سال 87 تعداد 101 هزار و 293 طلاق، در سال 88 تعداد 118 هزار و 263 طلاق و در نهايت در سال گذشته 129 هزار و 966 طلاق به ثبت رسيده است.

 

 

۶خرداد ۱۵ : در صد جمعيت کشور بيسواد

خبرگزاری مهر: رئيس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: با گذشت 31 سال از آغاز شکل گيری نهضت سوادآموزی هنوز دو ميليون و 600 هزار نفر در کشور بی سواد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا باقر زاده پنجشنبه شب در نشست اعضای ستاد راهبردی سوادآموزی استان افزود: هم اکنون 85 درصد جمعيت کشور باسواد هستند و تمامی تلاش ما باسوادی 15 درصد ديگر جمعيت کشور است.

مديرکل نهضت سوادآموزی استان بوشهر نيز گفت: با برنامه ريزی های صورت گرفت اميدواريم تا پايان سال 91 جشن ريشه کنی بی سوادی در استان برگزار شود.

عباس قلی پور افزود: استان بوشهر جزء 15 استان پيشتاز کشور در عرصه سوادآموزی است.

 

 ۳خرداد : آمار اشتغال‌زايی در سال ۸۹، غير واقعی است

ايلنا: عضو کميسيون اقتصادی مجلس با بيان اينکه دولت با اعلام آمار اشتغال‌زايی در سال گذشته، سر مردم را کلاه مي‌گذارد، تأکيد کرد: آمارهای اعلام شده در زمينه ايجاد فرصت‌های شغلی در سال ۸۹، غير واقعی است.

به گزارش ايلنا به نقل ار خانه ملت،"فخرالدين حيدری" تصريح کرد: دولت، افرادی که با دريافت ۲ ميليون تومان وام ، مجوز کسب گرفتند را در آمار ايجاد اشتغال وارد کرده است.

نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسياری از متقاضيان جواز کسب پس از دريافت ۲ ميليون تومان وام جواز خود را باطل کردند، اما دولت همچنان آنها را در ليست شاغلان سال ۸۹ مدنظر گرفت است.

اين نماينده با تأکيد بر اينکه دولت سر مردم را کلاه گذاشته است، توضيح داد: اگر قوه مجريه ادعا مي‌کند، يک ميليون فرصت شغلی ايجاد کرده است بايد اعلام کند اين افراد با اين کد ملی شاغل شده‌اند.

به گفته اين عضو کميسيون اقتصادی دولت در ارائه آمار اشتغال‌زايی همچنين بايد اعلام کند چه تعداد دفترچه بيمه صادر شد و سرپرست خانواده‌ها تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعی قرار گرفته‌اند.

حيدری با بيان اينکه شغل‌های ايجاد شده در سال گذشته پايدار نبودند، تصريح کرد: منظور ما از ايجاد اشتغال، شغل پايدار بود نه شغل‌هايی که عمر کوتاهی دارند.

نماينده مردم سقز و بانه ادامه داد: به طور مثال، قوه مجريه اعلام کرده است که در ساخت مسکن مهر چندين مهندس ناظر مشغول به کار شدند، اما نبايد فراموش کرد اين افراد خيلی سر کار باشند دو سال است و بعد از دو سال باز در فهرست بيکاران قرار مي‌گيرد.

عضو کميسيون اقتصادی با بيان اينکه ايجاد دو و نيم ميليون فرصت شغلی در سال جاری بعيد به نظر مي‌رسد، گفت: با توجه به آمار و ارقامی که استانداري‌های حوزه‌های انتخابيه نمايندگان اعلام مي‌کنند، بعيد مي‌دانم دولت بتواند امسال دو ميليون و پانصدهزار شغل ايجاد کند.

 

۳خرداد :خرمشهر۲۹ سال پس از آزاد شدن با مشکل آب شرب و فاضلاب، گرد و غبار، قطع برق، بيکاری و ناامنی روبروست.

 

دويچه ‌وله:۲۹ سال از آزاد شدن خرمشهر پس از اشغال در جنگ ايران و عراق مي‌گذرد. اين شهر که روزی از بزرگترين بنادر خاورميانه بود، افزون بر ويراني‌های گسترده جنگ، با مشکل آب شرب و فاضلاب، گرد و غبار، قطع برق، بيکاری و ناامنی روبروست.

خرمشهر در پنجم آبانماه سال ۱۳۵۹، تنها چند هفته پس از تهاجم نظامی عراق به ايران به اشغال نيروهای اين کشور درآمد و در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ پس از ۵۷۸ روز آزاد شد.

اين شهر که پيش از جنگ دارای ۲۲۰ هزار نفر جمعيت، ۱۲ بيمارستان، ۶ سينما، ۱۳ اسکله و ۴۰ هزار واحد مسکونی بود، اينک با جمعيتی به مراتب کمتر، با آسيب‌های اجتماعی گسترده، محروميت‌های ناشی از توسعه‌نيافتگي، کشاورزی نابود شده و آب شرب شور، تصفيه نشده و آلوده روبروست. طبق آمار سال ۱۳۸۵، ساکنان خرمشهر بالغ بر ۱۲۴ هزار نفر بوده‌اند.

 

 

۲ خرداد :  طلاق عاطفی زنان شاغل سه برابر زنان خانه‌دار است

مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طلاق در میان خانمهای کارمند دو برابر خانمهای خانه دار است گفت: بر اساس پژوهشهای انجام شده در مرکز آسیب شناسی اجتماعی بنیاد بررسیهای علوم رفتاری ،از نیمه دوم سال 88 تا پایان سال 89 در میان دو هزار 794 زوج که از یکدیگر جدا شده اند بیش از 85 درصد آنها زنانشان شاغل بوده اند.

وی با اشاره به اینکه سن ازدواج در میان زنان 5 تا 10 سال بیشتر از زنان خانه داراست گفت: خستگی ناشی از کار، دوگانگی وظایف، سنگین بودن بار مسئولیت به ویژه در بین مادران شاغل که علاوه بر وظایف همسری باید نقش مادرانه خود را نیز ایفا کنند بخشی از دلایل جدایی در میان این گونه زنان است.

این رفتارشناس از کوتاه بودن ارتباط گفتاری میان فرزندان و شوهران این گروه از خانم ها اشاره کرد و گفت: بهترین روش برای کاهش آمار طلاق در بین بانوان شاغل دورکاری و کمکهای مالی و حمایتی سازمانها و شرکتهای مربوطه و مهمتر از همه کمک و همفکری شوهرانشان به آنان است.

 

۱خرداد : افزايش زنان سرپرست خانوار، آمار طلاق درتهران 30 درصد

خبرگزاری مهر

 

افزايش زنان سرپرست خانوار به مرز هشدار رسيده است

سرپرست کميته امداد امام خمينی (ره) با بيان اينکه امروز بحث زايش زنان سرپرست خانوار در کشور به يک بحران تبديل شده گفت: اين خطر بايد برای مسئولان به عنوان زنگ خطری باشد چرا که تا چند سال آينده آمار زنان سرپرست خانوار با اين سياستها به بيش از پنج ميليون نفر می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسين انواری عصر شنبه در نشست تخصصی مسئولان امور بانوان کشور با بيان اينکه متاسفانه الگوی مورد نياز جامعه زنان، امروزه در کشور ما شکل نگرفته گفت: در رابطه با صدور الگوهای اسلامی دچار مشکل هستيم.

سرپرست کميته امداد امام خمينی (ره) با اشاره به اينکه موضوع زنان بويژه زنان سرپرست خانوار به حال و آينده مرتبط است افزود: متاسفانه امروز تضمينی برای کاهش آمار زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و گزارش ها حاکی از آشفتگي، عدم باور و تعادل در خانواده است که توليد نارسايی می کند.

انواری اظهار داشت: هم اکنون آمار طلاق در شهر تهران به مرز 30 درصد رسيده است و متاسفانه ما امروزه با پديده ای به نام زايش زنان سرپرست خانوار مواجه هستيم که جلوگيری از وقوع اين پديده اجتماعي، نيازمند عزم ملی است.

 

 

۱خرداد : ويرانی روستاها،بيکاری و حاشيه نشينی:۷ ميليون در کشور و يک ميليون در مشهد

خبرگزاری مهر: در حالی مسئولان مشهد از حاشيه نشينی به عنوان مشکل جدی اين شهر نام می برندکه مهاجران خزنده و آرام شهرها و روستاهای خود را ترک و در گوشه و کنار مشهد اقامت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، مشهد دومين کلان شهر مهاجر پذير ايران است، در سه دهه اخير تعداد حاشيه نشينان اين شهر از 15 هزار نفر به مرز 820 هزار نفر رسيده است.

8 سال کاهش بارندگی در سراسر استان روند ترک روستاها در خراسان رضوی را شتاب بخشيد که مقوله و متروکه شدن روستاها و مراکز توليد نيازمند توجه مديران اجرايی است.

ساکنان اين خانه ها هر روز 200 هزار بساط را در حاشيه خيابان های پر تردد و اصلی شهر ساماندهی می کنند تا ترافيک و راه بندان در اين شهر زيارتی روز به روز بيشتر شود.

 

3200 هکتار زمين در حاشيه مشهد تصرف شد

 

در دو دهه اخير 3200 هکتار از حاشيه شهر مشهد برای خانه سازی تصرف شده است، افراد شبانه با تلاش فاميلی و بدون مشورت تلاش می کنند تا شايد دخمه يا آلونکی را برای خود بسازند.

در اين فضاهای تنگ و نا ايمن خانواده هايی با جمعيت پنج تا هشت نفر زندگی می کنند، اين جماعت خوش نشين با زيرپاگذاشتن مقررات طی 30 سال اخير 60 شهر و شهرک جديد در حاشيه شهر مشهد ساخته اند که جمعيت برخی از جمعيت يک شهر بزرگ بيشتر است، در برخی از اين مناطق حاشيه اي، در يک منطقه تا يکصد هزار نفر هم زندگی می کنند.

حاشيه نشينی در مشهد تابع نقطه خاصی نيست و همه جهت های جغرافيايی اين شهر را در بر می گيرد در اين هسته های جمعيتي، فقدان خدمات زيربنايي، مقاوم نبودن سازه ها، نامناسب بودن ساختمان ها و نامشخص بودن وضعيت مالکيت از شاخص های منفی است.

 

حاشيه نشينی در مشهد رو به افزايش است

 

از سال ها پيش برخورد با روند حاشيه نشينی در دستور کار مديران اجرايی استان قرار داشته و مديريت شهری نيز تلاش کرده است تا با همکاری نهادهای قضايی و انتظامی از شتاب اين اقدامات بکاهد، اما حقيقت اين است که کمتر توفيق يار مديران بوده است و وضعيت موجود حاکی از حفظ روند ساخت و ساز، خريد و فروش و عبور از مقررات در اين نواحی است.

اگر اين روال تداوم يابد به طور قطع شمار حاشيه نشينان در مشهد در آينده خيلی نزديک به مرز بحران می رسد.

مشهد با 820 هزار نفر حاشيه نشين، از حيث برخورداری از جمعيت های ساکن در مناطق غيرمجاز رتبه اول کشور را دارد.

اين آمار که براساس آخرين بررسی ها به دست آمده و توسط مديريت بافت های فرسوده و حاشيه شهر مشهد در اختيار افکار عمومی قرار گرفته، بيانگر حضور افزون بر 30 درصد نفوس مرکز استان خراسان رضوی در نقاط پراکنده خارج از محدوده شهرداری است.

مشهد به لحاظ تاريخی از شهرهای پرآوازه ايران است سکونت در اين شهر حداقل به هزار و 200 سال قبل می رسد، اما واقعيت آن است که اين شهر همه شهرت خود را مديون زيارتی بودن و سفر زائران است.

صرف نظر از دوره پيدايش مشهد که به سال های 203 تا 300 هجری - قمری برمی گردد، کارشناسان اين منطقه را به شهرکی نوبنياد تشبيه می کنند که از تلفيق نوغان و سناباد پديد آمده بود، رونق اوليه اين شهر به قرن چهارم يعنی دوره ديالمه مربوط می شود.

مشهد نخستين تراکم جمعيتی خود را فقط 50 سال است که تجربه می کند و در اين نيم قرن جمعيت آن چهار برابر شده است.

وسعت و توسعه مشهد با تعريف شهرسازی جديد از سال 1336 يعنی زمان رسيدن راه آهن به اين شهر آغاز شد و جمعيت آن در سال 1346 به بيش از چهار صد هزار تن رسيد که در آن دوران سومين قطب جمعيتی کشور محسوب می شد.

 

بيشترين حاشيه نشينی

 

آمارهای رسمی حکايت از وجود 7 ميليون حاشيه نشين در کل کشور دارد که نزديک به 820 هزار نفر آن در مشهد اقامت دارند.

به گفته اکبريان کارشناس ارشد شهرداری مشهد، هم اکنون هزاران واحد مسکونی درحاشيه شهر مشهد بنا شده است که 95 درصد آنها فاقد استحکام هستند از اين تعداد 75 درصد زير 100 متر و 28 درصد زير 50 متر مربع مساحت دارند.

 

۱خرداد : حدود ۳۵ زندان در ايران در حال ساخت است

آفتاب: عضو کميسيون قضايی وحقوقی مجلس شورای اسلامي، در واکنش به اظهارات اخير رئيس سازمان بازرسی که از کمبود ظرفيت زندان‌ها در کشور گلايه کرده بود گفت: حدود ۳۵ زندان در کشور در حال ساخت است که بايد ساخت آنها هرچه سريع‌تر به اتمام برسد.

 

۱خرداد: افزايش زنان سرپرست خانوار، آمار طلاق درتهران ۳٠ درصد

خبرگزاری مهر

 

افزايش زنان سرپرست خانوار به مرز هشدار رسيده است

سرپرست کميته امداد امام خمينی (ره) با بيان اينکه امروز بحث زايش زنان سرپرست خانوار در کشور به يک بحران تبديل شده گفت: اين خطر بايد برای مسئولان به عنوان زنگ خطری باشد چرا که تا چند سال آينده آمار زنان سرپرست خانوار با اين سياستها به بيش از پنج ميليون نفر می رسد.

 

 

۲۷ارديبهشت :تورم ۴۰ درصدی در راه است

مردمک :محمدرضا خباز، عضو کميسيون اقتصادی مجلس، عملکرد دولت در حذف يارانه‌ها را زيرسوال برده و گفته است که تورم تا سالگرد اجرايی شدن قانون هدفمندی يارانه‌ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد مي‌رسد.

 

آقای خباز مکانيزم دولت در کاهش بودجه‌های عمرانی و تزريق آن در بازار برای کنترل نرخ تورم را «مقطعی» دانسته و تاکيد کرده است: امسال نيز مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به روند افزايشی تورم به‌علت اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها پيش‌بينی کرده است که در سالگرد اجرايی شدن اين قانون (۲۸ آذر) تورم به ۴۰ درصد برسد.

به گفته آقای توکلی بنابر قانون مصوب مجلس، دولت قرار بود حداکثر نيمی از درآمدهای حاصل از افزايش قيمت‌ها را نقدی به خانوارها بدهد اما دولت «تقريبا همه درآمد» را به اين کار اختصاص داد.

او تاکيد کرد که با شيوه مصوب اگر صد درصد درآمد هدفمندی نيز صرف پرداخت نقدی به مردم شود، باز هم دولت حدود ۱۲ هزار ميليارد تومان کم مي‌آورد.

بر اساس قانون، دولت بايد نيمی ديگر درآمدها را به دو قسمت تقسيم مي‌کرد و ۳۰ درصد آن را به بخش توليد و ۲۰ درصد را به بخش بودجه عمومی و پروژه‌های عمرانی اختصاص مي‌داد.

مجلس در اواخر سال ۸۸ لايحه حذف يارانه‌ها را تصويب کرد اما دولت اول دی ماه سال گذشته اين لايحه را اجرا کرد.

 

افزايش نرخ تورم

 

به گزارش بانک مرکزي، نرخ تورم در ماه فروردين ماه به ۱۳.۲ درصد رسيده است.

نرخ تورم در کشور از شهريور ماه سال گذشته روندی صعودی گرفت و از دی ماه گذشته، هم‌زمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها اين روند، شتاب بيشتری گرفت تا اين‌که در ماه اسفندماه به ۱۲.۴ درصد رسيد.

ميل دولت برای افزايش حامل‌های انرژی چنان بالا بوده که نمايندگان مجلس شورای اسلامي، هنگام بررسی لايحه بودجه سال ۹۰، بندی را به آن الحاق کردند که بر اساس آن دولت نمي‌تواند امسال قيمت حامل‌های انرژی و ساير کالاهای يارانه‌ای را بيش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ افزايش دهد.

محمود احمدى‌نژاد بارها در مصاحبه‌هاى خود، بالا رفتن قيمت‌هاى جهانى و «دشمنان خارجى» را در افزايش نرخ تورم موثر دانسته است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©