Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ برابر با  ۱۵ آوريل ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲  برابر با ۱۵ آوريل ۲۰۱۳
اقدامی غیرورزشی در ورزشگاه

 

 

سایت خبری راه کارگر ـ بالاگرفتن اختلافات باندها و جناح های حکومتی در آستانه ی انتخابات، روز به روز گسترده تر می شود. در این میان باند احمدی نژاد ـ مشائی، بی توجه به داد و قال های جناح های رقیب با صرف هزینه های میلیاردهای از پول های دزدیده  شده مردم و بودجه های دولتی در تلاش است  که کاندیدای خود و برنامه های طراحی شده اش را با قدرت به پیش ببرد. آنچه در زیر می خوانید، گزارشی است از این تلاش ها که روز به روز گسترده تر نیز می شود. در این گزارش جنبه هائی از ابعاد و شیوه های سازماندهی باند ناسیونال فاشیستی احمدی نژاد ـ مشائی ترسیم شده است. در همین رابطه فرمانده نیروی انتظامی نیز به برگزاری این مراسم انتقاد کرده است او در این رابطه گفته است:

 

نیروی انتظامی با برگزاری میتینگ استادیوم آزادی موافق نیست

 

عصرایران : سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار عصرایران مبنی بر اعلام نظر در خصوص مراسم تجلیل از خادمین ستاد تسهیلات نوروزی بیان داشت: من ابتدا لازم می دانم از عنایت ویژه دولت محترم به خادمین ستاد تسهیلات نوروزی تشکر کنم. از این فرصت استفاده کرده مجددا از تمامی سازمان ها، نهادها، افراد و خانواده آن ها که در ایام نوروز متحمل زحمات زیادی شدند قدردانی می نمایم.

 اما در خصوص مراسم مذکور، با توجه به امکانات محدود خدماتی، بهداشتی و رفاهی ورزشگاه آزادی و همچنین حضور قشرهای مختلف سنی به نظر می رسد مشکلات زیادی برای مدعوین محترم ایجاد گردد.

از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که برگزاری این مراسم این بهانه را به دست گروه های رقیب سیاسی برای ناسالم جلوه دادن روند انتخابات ریاست جمهوری را بدهد. پیامدهای سیاسی این مراسم می تواند آغازگر یکسری مسائل و مشکلات در فضای انتخاباتی کشور شده و مطمئنا در تحقق شعار حماسه سیاسی تاثیر منفی خواهد داشت و اعتماد عمومی را خدشه دار می نماید.

همچنین صرف مبالغ گزاف برای اجرای این مراسم با حماسه اقتصادی نیز منافات دارد به همین دلیل نیروی انتظامی با برگزاری این مراسم در این سطح موافق نبوده و پیشنهاد می گردد مانند سال های گذشته در یک سطح محدود از خادمین ستاد تسهیلات نوروزی قدردانی و صرفه جویی حاصل از این راه صرف ارائه خدمات بیشتر در حوزه های مرتبط و خصوصا پیشگیری از حوادث رانندگی گردد.

 

گفتنی است دولت در نظر دارد، برای تجلیل از فعالان سفرهای نوروزی ، مراسمی در استادیوم یکصدهزار نفری آزادی برگزار کند. این برای اولین بار است که چنین مراسمی در این سطح برگزار می شود و لذا از آن به عنوان میتینگ انتخاباتی یاد می شود.

 

 

گزارش «شرق» از جزییات گردهمایی صدهزار نفری حامیان دولت

 

کارت زرد برای همایش «آزادی»

 

گروه سیاسی، طاهره ریاحی: ‌ورزشگاه آزادی پنجشنبه میزبان دولتی‌ها خواهد بود و قرار است سازمان میراث فرهنگی، جشنی را به بهانه «قدردانی از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی» در این مکان برگزار کند، این در حالی است که بسیاری معتقدند دولت تصمیم دارد از نامزد انتخاباتی خود در این مراسم رونمایی کند. این نخستین‌بار نیست که احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات به مکان ورزشی می‌رود. سال 88 او درحالی به ورزشگاه آزادی رفت که تیم ملی فوتبال کشورمان گل برتری را به تیم عربستان زده بود و در حالی‌که تصویر احمدی‌نژاد چندین‌بار از تلویزیون پخش شد و همه چیز آماده برد تیم ایران و برپایی جشن صعود به جام جهانی با حضور رییس دولت بود ایران گل تساوی و بعد از دقایقی گل دوم را هم خورد و بازی را به تیم عربستان واگذار کرد و دیگر تلویزیون تصویری از احمدی‌نژاد پخش نکرد. پیروزی مقابل عربستان شروع خوبی برای تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد بود اما باخت ایران همه معادلات را بهم ریخت و تبلیغات تلویزیون نیز به‌ کار محمود احمدی‌نژاد نیامد. رییس دولت اسفندماه 87 هم هنگامی که مشاورانش به او اطمینان دادند که تیم ملی کشتی آزاد قهرمان جهان خواهد شد به سالن کشتی پا گذاشت و باز هم تلویزیون مکرر چهره رییس‌جمهور محبوب را نشان داد به‌طوری‌که تبلیغات حضور او از خود مسابقه داغ‌تر شد و مجری اعلام کرد که وی مدال‌ها را توزیع خواهد کرد اما در همین هنگام فردین معصومی آخرین کشتی را باخت و احمدی‌نژاد سالن کشتی را ترک کرد و حتی برای توزیع مدال هم نماند. آخرین حضور احمدی‌نژاد در عرصه‌های ورزشی، حضور او در سالن مسابقات جهانی کشتی در آخرین روزهای سال91 بود.  

 که با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه شد و تصویر او در کنار پرچم آمریکا واکنش‌های زیادی در پی داشت هرچند گفته شد که رییس دولت بیرون از سالن مسابقات منتظر ماند تا قهرمانی ایران قطعی شود و بعد به میان هواداران کشتی آمد تا بعد از ناکامی احتمالی کشتی‌گیران، کسی این ناکامی را به پای حضور او ننویسد. همه اینها نشان‌دهنده میزان علاقه احمدی‌نژاد به استفاده تبلیغاتی‌اش از ورزش است. رسانه‌های اصولگرا معتقدند او این بار هم می‌خواهد نامزد مورد حمایتش را در ورزشگاه آزادی معرفی کند؛ آن هم کمتر از یک ماه از زمانی که محمدشریف ملک‌زاده وعده داد بود: «پس از نوروز اخبار مهمی درباره بهاری شدن خواهید شنید.»

سریال دنباله‌دار برگزاری همایش‌های دولتی غیرمرسوم

برگزاری همایش انتخاباتی دولت در ورزشگاه آزادی نقد تند اصولگرایان را در پی داشت، تا جایی که بهارستان در تلاش برای برگزار نشدن مراسم بود. اصولگرایان این مراسم را نخستین میتینگ رسمی انتخاباتی مشایی می‌دانند در حالی که پیش از این هم برگزاری همایش‌هایی همچون «جشن بزرگ هنرمندان» و «درخت دوستی» با حضور «اسفندیار رحیم‌مشایی» در اسفندماه گذشته را به همایش‌های انتخاباتی از سوی دولت به منظور معرفی نامزد مورد حمایت خود، دانسته و به آن انتقاداتی را مطرح کرده بودند.  اما دولتی‌ها از این همایش که به چالش تازه دولت و مجلس هم تبدیل شده با عنوان «تقدیر از عوامل ستاد تسهیلات سفر کشور در ورزشگاه آزادی» نام می‌برند. آن‌طور که خبرهای غیررسمی درباره این مراسم حکایت می‌کند قرار است در این تجمع، احمدی‌نژاد و مشایی سخنرانی کنند و باید منتظر بود تا شعار زنده‌باد بهار این بار بیشتر به گوش برسد. طی هفته‌های اخیر، تلاش‌های بی‌سابقه‌ای برای پرکردن استادیوم صدهزار نفری آزادی آغاز شده است و حتی شنیده شده که به هر یک از افرادی که در این مراسم حضور یابد، کمک مالی می‌شود. خبرهایی هم از حضور دخترانی برای انجام برنامه‌های مفرح و حمل نمادهای ایرانی، حضور خواننده‌های پاپ مثل محسن یگانه، حضور هنرمندان و ورزشکاران و چندین ایرانی موفق خارج از کشور در این مراسم به گوش می‌رسد.  ملک‌زاده با برگزاری این مراسم غریبه نیست، او پیش از این هم در میان انتقادات تند اصولگرایان دوبار همایش ایرانیان خارج از کشور را با حضور افرادی چون هوشنگ امیراحمدی برگزار کرد؛ مشایی در آن مراسم از مکتب ایرانی سخن گفت و احمدی‌نژاد گفت: «سلام ایرانی همان اسلام ناب مبتنی بر امامت و ولایت است.» همین باعث شد تا علما نسبت به این رفتار تذکر دهند. برگزاری مراسمی مشابه هم در قشم با حضور احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته انتقادات بسیاری در بر داشت اجرای آهنگ‌های بندری توسط محسن یگانه در حضور احمدی‌نژاد خشم بسیاری از اصولگرایان را برانگیخت.  همایش صدهزار نفری در استادیوم آزادی هم واکنش‌های زیادی در پی داشته است. منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این‌باره به خبرگزاری‌ها گفت: «حتی شنیده‌ایم که به خاطر این همایش، می‌خواستند دبیرستان‌های استان‌های البرز و تهران را تعطیل

کرده و زمینه را برای حضور در این همایش فراهم کنند.» پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی هم گفت: «در زمان حال کشور نیاز به آرامش دارد.» عبدی نماینده خرم‌آباد هم این همایش را «یک لشکرکشی سیاسی» دانست؛ اما شاید بزرگ‌ترین منتقد دولت در برگزاری این همایش غلامعلی حدادعادل باشد که در نشست خبری خود با انتقاد از این اقدام دولت گفت: «اگر این صدهزار نفر حداقل 500هزارتومان هزینه بر دوش ملت به دلیل آمدن به تهران و اقامت در آن بگذارند، رقم بسیار بالایی می‌شود که نیازی نیست برای تشکر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی اینچنین لشکرکشی شود.» این همایش مورد نقد علما و مراجع هم قرار گرفت و آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) در این‌باره گفت: «این عنوان خنده‌داری است که برای این همایش برگزیده‌اند.» وی از برگزار‌کنندگان خواستند تا به مردم دروغ نگویند و اگر می‌خواهند کار انتخاباتی بکنند، صراحتا آن را به مردم بگویند.  برگزاری این همایش در حالی است که گفته می‌شود روز شنبه 17/1/92 نیز مراسم جشنی تحت عنوان تقدیر از دست‌اندرکاران ستاد سفرهای نوروزی در سراسر کشور با حضور خانواده‌های آنها همراه با ضیافت شام و اهدای هدایا برگزار شده بود.  برخی نمایندگان مجلس از دولت خواست تا هزینه این همایش را صرف مناطق زلزله‌زده کند و برخی هم گفتند تاکنون این مراسم به صورت مختصر انجام می‌شد و نباید برای معرفی یک نامزد انتخاباتی از امکانات دولتی استفاده شود.

 

برنامه‌های یک همایش انتخاباتی

سایت خبری «رجانیوز»، درباره این همایش نوشته است: «انتخاب پوشش تقدیر از برگزارکنندگان سفرهای نوروزی در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است که از کاندیدای انتخاباتی جریان انحرافی نیز با وجود اینکه مسوولیت کنونی او هیچ ارتباطی به این همایش ندارد، رونمایی شود.» رجانیوز هزینه‌های مربوط به ساخت جایگاه، نور، صدا، تصویربرداری، دعوت از هنرمندان، موسیقی، مجری، قاری، تبلیغات محیطی، چاپ کارت‌های دعوت و هزینه‌های مرتبط از محل یکی از مراکز وابسته به سازمان میراث تامین شده را حدود بیش از 800میلیون‌تومان عنوان کرده و مدعی شد: ‌برای پر کردن ورزشگاه بزرگ آزادی، برای تمام استان‌ها و سازمان‌ها سهمیه مشخص شده است تا با حضور پرسنل و مرتبطان خود استادیوم آزادی را پر کنند که از جمله می‌توان به سهمیه‌های اختصاصی زیر اشاره کرد؛ هلال‌احمر 30هزار نفر، سازمان میراث فرهنگی 20هزار نفر، سازمان حمل و نقل و راهداری 10هزار نفر، وزارت کشور (فرمانداران، بخشداران، شهرداران و...) 10هزار نفر، آموزش و پرورش (دانش‌آموزان و کادر استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و...) 10هزار نفر، بخش خصوصی و گردشگری 10هزار نفر و... پرسنل سازمان میراث فرهنگی هم برای حضور در مراسم به همراه خانواده‌های خود (حداکثر تا 10نفر) توجیه شده‌اند.

 همچنین گفته می‌شود در پی هماهنگی با وزیر ارتباطات مقرر شده است که شرکت رایتل وابسته به سازمان تامین اجتماعی، مسوولیت پذیرایی (بسته‌های پذیرایی و ناهار روز مراسم) را به سبک هواپیمایی و توسط کترینگ هواپیمایی ماهان تهیه و آماده و در میان مدعوین توزیع کند که برای این کار هزینه هر نفر 40هزارتومان برآورد شده است.  سازمان میراث فرهنگی مبالغی را تحت عنوان هزینه‌های سفر نوروزی به استان‌ها به منظور هزینه حمل و نقل و پذیرایی بین راهی مدعوین اختصاص داده است که جمعا حدود شش‌میلیاردتومان تخمین زده می‌شود. روزنامه «کیهان» ضمن انتشار گزارش «رجانیوز» افزود: «انتظار مردم از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی کشور آن است که در شرایط اقتصادی حساس کنونی و در حالی که اقشار کم‌درآمد با شرایط معیشتی سختی دست به گریبانند، اجازه ندهند چندمیلیاردتومان از کیسه بیت‌المال برای تبلیغات انتخاباتی حلقه انحرافی هزینه شود.

گفتنی است که از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی کشور پذیرفته نیست که بعد از وقوع واقعه و اتلاف میلیاردهاتومان از بیت‌المال فقط در حد گزارش ماجرا بسنده کنند.» چندی پیش پارلمان‌نشینان هم اعلام کردند پس از برگزاری این مراسم تحقیق و تفحصی برای بودجه صرف شده انجام خواهد شد.

8میلیاردتومان برای رونمایی از یک نامزد

اگر اعداد و ارقام غیررسمی اعلام شده توسط منتقدان را جمع‌بندی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این همایش صدهزار نفری با حضور افراد از نقاط مختلف کشور برگزار خواهد شد که برای رفت و آمد آنها به شهر تهران هزینه‌هایی خواهد شد که این موضوع می‌تواند در سطح مدیران با هواپیما و کارمندان عادی با اتوبوس باشد، اگر هزینه افرادی که از شهرستان‌های دور و نزدیک برای شرکت در این همایش خواهند آمد را به صورت میانگین 50هزارتومان در نظر بگیریم برای 80هزارنفر در مجموع بیش از چهارمیلیاردتومان هزینه خواهد شد. از طرفی امکان اسکان برای افرادی که از فاصله‌های دورتر به تهران خواهند آمد و در یکی از شب‌های قبل یا شب برگزاری همایش در تهران اسکان خواهند یافت نیز یکی از هزینه‌های عمده برگزاری این همایش است که اگر این مسافران بخواهند در یک هتل سطح پایین مستقر شوند باید شبی حدود 50هزارتومان هزینه کنند که اگر 40هزار نفر هم از این امکان استفاده کنند مبلغ دومیلیاردتومان به بودجه دولت هزینه تحمیل خواهد شد. پذیرایی و تغذیه برگزاری این همایش نیز یکی از موارد انتقاد در زمینه هزینه این همایش است، آن‌طور که برخی سایت‌ها عنوان کرده‌اند در زمینه بسته‌های پذیرایی این همایش برای هر نفر 40هزارتومان هزینه خواهد شد که با در نظر گرفتن میهمانان صدهزارنفری این همایش، بیش از چهارمیلیاردتومان برای این موضوع اختصاص خواهد یافت. همچنین با در نظر گرفتن افرادی که از فواصل دور خواهند آمد، هزینه تغذیه آنها در سه وعده صبحانه، ناهار و شام مبلغی نزدیک به چهارمیلیاردتومان خواهد شد. هزینه‌های مربوط به ساخت جایگاه، نور، صدا، تصویربرداری، دعوت از هنرمندان، موسیقی، مجری، قاری، تبلیغات محیطی و چاپ کارت‌های دعوت نیز از جمله هزینه‌هایی است که برای این همایش می‌توان در نظر گرفت. برخی سایت‌ها آن را رقمی بیش از 800میلیون عنوان کرده‌اند که اگر به آن هزینه تامین امنیت و نگهداری استادیوم آزادی را اضافه کنیم این رقم بیش از دو میلیاردتومان خواهد بود. گفته می‌شود کارت‌های 400هزارتومانی در این مراسم به خبرنگاران رسانه‌های اغلب دولتی که مراسم را پوشش می‌دهند وعده داده شده است. تمام این اعداد و ارقام در کنار هم برای برگزاری این همایش از اسکان میهمانان و تغذیه گرفته تا برنامه‌های اجرای مراسم و هدایا و اجاره و نگهداری مکان برگزاری مراسم، هشت‌میلیاردتومان هزینه را نشان می‌دهد.

اقدامی غیرورزشی در ورزشگاه

برگزاری این مراسم در استادیوم آزادی در حالی است که آخرین بازی در این استادیوم روز دوشنبه برگزار خواهد شد و چمن ورزشگاه بنا بر رسم موجود نیاز به استراحت دارد اما ساخت جایگاه برای مراسم لطماتی به زمین وارد خواهد کرد که به مزاج ورزش‌دوستان خوش نخواهد آمد در حالی که وزارت ورزش این امر را نادیده گرفته و همه امکانات را برای برگزاری این مراسم به کار گرفته است. اخباری از برگزاری مراسمی شبیه به این همایش هم در اواسط اردیبهشت‌ماه در تهران و آخر اردیبهشت‌ماه در کیش هم به گوش می‌رسد. خبرهایی که هنوز تایید یا تکذیب نشده‌اند.  گفته می‌شود بانی برگزاری این همایش‌ها یک «ان.جی.او» است که از حمایت‌های خاص بقایی، معاون اجرایی رییس‌جمهوری برخوردار است. مدیریت این ان.جی.او برعهده دو برادر است که بخشی از کار تبلیغاتی جریان خاص دولت را دنبال می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تدارک همایش قشم و میتینگ صدهزارنفری در استادیوم آزادی را این ان‌جی‌او به عهده گرفته و درصدد برگزاری مراسم کیش و اردیبهشت‌ماه در تهران است. هرچند مشخص نیست مراسم به همین صورت برگزار شود یا تحت مسایلی تغییراتی داشته باشد.

 

چالش‌های انتخاباتی دولت و اصولگرایان

برخلاف انتخابات گذشته امسال دولت به عنوان یک جناح مستقل با ویژگی‌های مشخص در عرصه انتخابات مطرح است. هرچند دولتی‌ها می‌گویند برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه خاصی ندارند و تنها دغدغه‌شان برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه است اما از رییس دولت گرفته تا کوچک‌ترین عضو کابینه‌اش به نوعی در انتخابات در‌گیر است و برخی از اعضای کابینه هم به عنوان نامزد در فضای سیاسی کشور مطرح شده‌اند؛ چالش بین دولت و اصولگراها آغاز شده و در حالی که گفته می‌شود احتمال ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی دولت وجود دارد رییس دولت اعلام کرده «کسانی که می‌خواهند سنگ‌اندازی کنند، عددی نیستند.» باید دید پس از برگزاری این همایش چالش بین دولت و اصولگرایان به کجا می‌انجامد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©