Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۰۷ ژوئن ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰  برابر با ۰۷ ژوئن ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۷ تا ۱۴ خرداد ۱۴۰۰)

 

جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰

 

- در کنسرت آنلاین اینترنتی شهرام ناظری که در این روز برگزار شد، ساز موسیقی نوازندگان نمایش داده نشد. حذف و سانسور آلات موسیقی یادآور سیاست‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که این بار در یک پلتفرم اینترنتی اعمال شده است.

 

شنبه ۸ خرداد

 

- محبوبه فرحزادی، معلم بازنشسته، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، در این روز و در پی احضار به شعبه‌ی بازپرسی دادسرای اوین بازداشت و ساعاتی بعد پس از تقهیم اتهام، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید کریم ثامرى توسط نیروهای امنیتی در شهرستان شادگان بازداشت شده است. گفته می‌شود بازداشت وی در پی تصویربرداری در مراسم شعرخوانی و خاکسپاری انور مطرودی فرزند عدنان مطرودی، شاعر محلی مشهور در این منطقه، صورت گرفته است.

 

یکشنبه ۹ خرداد

 

- در این روز وکیل بنجامین بریر، توریست فرانسوی که اوایل خرداد سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و هم اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد، از صدور قرار مجرمیت وی از بابت اتهامات «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» خبر داد. مصادیق اتهام او عکسبرداری و طرح سوال در رابطه با حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده است.

 

- در این روز خبر رسید محکومیت چهار شهروند بهائی توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تأیید شد. مونا مهرابی، الهام کرم‌پیشه، افسانه یادگار اردستانی و احسان‌الله یادگار اردستانی به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» هر یک به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

 

- ویان محمدی، دانشجوی رشته‌ی مدیریت دانشگاه تهران و اهل مریوان، که از ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط نیروهای اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شده است، در این روز به نشانه‌ی اعتراض به تمدید قرار بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه، دست به اعتصاب غذا زده است.

 

دوشنبه ۱۰ خرداد

 

- در این روز خبر رسید سوران شریفیان بدون ارائه حکم قضایی در بوکان بازداشت شده و نیروهای امنیتی برخی از وسایل شخصی از جمله گوشی موبایل، کامپیوتر و کتاب‌های او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

 

- خالد پیرزاده، زندانی سیاسی که از خردادماه ۹۸ به اتهام‌ «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس و «توهین به رهبر» به ۲ سال حبس محکوم شده و هم‌اکنون در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد، در این روز در اعتراض به عدم آزادی خود، دست به اعتصاب غذا زد.

 

- در این روز خبر رسید پخش سریال ویدئویی می‌خواهم زنده بمانم در شبکه‌ی توزیع خانگی، با درخواست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به علت آنچه «توهین به یک سازمان انقلابی» عنوان شده است تا زمان رفع ابهامات و اعمال اصلاحات متوقف می‌شود.

 

- در این روز خبر رسید حسین هاشمی، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که از روز سه شنبه ۱۱ خردادماه به صورت تنبیهی در تیپ ۴ این زندان به سر می‌برد، توسط زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 

- در این روز ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی آنلاین منتشر شد، که در آن یونس محمودی فرماندار لاهیجان، به اطرافیانش دستور می‌دهد دوربین خبرنگاری که در حال فیلمیرداری از او و اطرافیانش در یک مکان عمومی است، ضبط شده و به او اجازه فیلمبرداری ندهند.

 

سه شنبه ۱۱ خرداد

 

- هیئت نظارت بر مطبوعات، طی اطلاعیه‌ای که در این روز منتشر شد اعلام کرد کلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند؛ در این اطلاعیه مجازات تعطیلی از یک تا سه ماه رسانه و تا ۷۴ ضربه شلاق برای مدیر نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه‌های مجازی در نظر گرفته شده که درصورت مشخص‌بودن نویسنده‌ی مقاله، این مجازات شامل نویسنده نیز می‌شود.

 

- شهرام ناظری در این روز طی یادداشتی در واکنش به سانسور آلات موسیقی نوازندگان در کنسرت آنلاین خود نوشت: «بنده اگر می‌دانستم سازها را قرار است از نمای دور نشان بدهند، بدون شک با این مسئله و انجام آن به صورت جدی مخالفت می‌کردم. عملکرد اینجانب در این سال‌ها به وضوح نشان می‌دهد که به دلیل همین نقطه نظرها و اختلاف سلیقه‌ها که با صدا و سیما داشته‌ام و اینکه در تلویزیون سازها را پشت اجسام مختلف پنهان می‌کنند، در این دهه‌ها هیچگونه همکاری با رادیو و تلویزیون نداشته‌ام و حتی حق و حقوق طبیعی خودم را از صدا و سیما دریافت نکرده‌ام.»

 

- حسین هاشمی، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در این روز  در اعتراض به انتقال تنبیهی خود به بند جرائم خشن، دست به اعتصاب غذا زد.

 

- در این روز خبر رسید که ابوالفضل غسالی که در سال ۹۶ به دلیل فعالیت اینترنتی (مدیریت یک کانال تلگرامی) بازداشت و نهایتاً یک سال بعد به اتهامات «اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به ۵ سال «توهین به رهبر» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، از روز پنج‌شنبه ۶ خردادماه با درخواست اعزام به مرخصی در شرایط شیوع کرونا در زندان، پذیرش آزادی مشروط به دلیل مشکلات معیشتی خانواده و اعاده دادرسی پرونده‌اش، اعتصاب غذا کرده است.

 

- محمد ترکمانی که از بهمن ماه ۹۹ دوران محکومیت ۵ ساله خود را به اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبر»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در این روز به تیپ ۴ این زندان در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن منتقل شد.

 

چهارشنبه ۱۲ خرداد

 

- در این روز کیومرث سلوکی، دبیر آموزش و پرورش منطقه‌ی ۴ مشهد و دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و تعدادی از وسایل شخصی او نیز هنگام بازداشت ضبط شد.

 

- محمد ایران‌نژاد، که از ۴ اسفندماه ۹۹، توسط ماموران اطلاعات سپاه در کتابفروشی خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی موسوم به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید آزمایش تست کرونای ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته محبوس در بند زنان زندان اوین مثبت اعلام شده است. فتحعلیان اواخر فروردین‌ماه ۹۹، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تخریب اموال دولتی» محاکمه شد و هم اکنون به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد. مصداق اتهام‌های او حضور در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در تهران، پخش پوستر و تراکت‌هایی با محتوای اعتراض به وضعیت معلمان و بازنشستگان و ویدئویی ضبط شده از دوربین مداربسته است که مشارکت در تخریب و تحریق یک بانک در تهران را به او نسبت داده است.

 

پنجشنبه ۱۳ خرداد

 

- دو کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (ILO) و کنفدراسیون مواد غذایی (IUF) با انتشار دو نامه سرگشاده‌ جداگانه خطاب به حسن روحانی، رییس جمهور ایران خواستار آزادی فوری محمود صالحی و عثمان اسماعیلی دو فعال کارگری شدند.

 

- در این روز متن نامه‌ی خیلی محرمانه‌ای به امضای جواد جاویدنیا معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، از طرف یک پژوهشگر اینترنت منتشر شد که نشان می‌داد قوه قضائیه جمهوری اسلامی به دلیل نگرانی از حرکات اعتراضی و تحریم انتخابات از مدیران همراه اول، ایرانسل، رایتل و شرکت‌های دارنده‌ی پروانه‌ی ارائه خدمات خواسته «دستورات صادره پالایش فضای مجازی شامل اینستاگرام، گوگل‌پلی و وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها» در اولین فرصت اجرا شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©