Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۰۹ اگوست ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰  برابر با ۰۹ اگوست ۲۰۲۱
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۸ تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۸ تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰)

 

جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰

 

- در پی برگزاری تجمعی اعتراضی، جمعی از مادران و دیگر اعضای خانواده‌ی جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در میدان آزادی تهران در این روز با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی، بازداشت و پس از ساعت‌ها جابجایی و تهدید در ساعات پایانی شب آزاد شدند.

 

- در این روز فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به بیانیه‌ی ۵۵ روزنامه‌نگار در خصوص قطعی اینترنت در خوزستان و به موازات آن «طرح صیانت از فضای مجازی»، نسبت به محدود شدن دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کرد.

 

- جامعه‌ی صنفی تهیه‌کنندگان فیلم سینمایی با انتشار بیانیه‌ای در این روز طرح «صیانت از فضای مجازی» را محکوم و آن را «نابخردانه» و «توطئه‌ای علیه اصل آزادی» و طراحان آن را «توطئه‌گر» توصیف کردند.

 

- مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعید شده به زندان سمنان در این روز با نگارش نامه‌ای از زندان حمایت خود را از اعتراضات مردم خوزستان اعلام کرد.

 

 

 

شنبه ۹ مرداد

 

- بیش از ۸۰۰ تن از دانشجویان کشور با انتشار بیانیه‌ای در این روز از اعتصاب و اعتراضات کارگران نفت حمایت کردند.

 

- در این روز شماری از هنرمندان و شهروندان در حمایت از مردم خوزستان و اعتراض به شرایط کشور، در تئاتر شهر تهران، دست به اعتراض و تجمع زدند. این تجمع با ورود نیروهای نظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد و در خیابان‌های منتهی به پارک دانشجو، نیروی انتظامی اقدام به بازداشت تعدادی از شهروندان کرد.

 

- بر اساس ویدئوهایی که در این روز در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی منتشر شده، یک شهروند معترض در بندرعباس، در حالی که مردم را به اعتراض به شرایط موجود کشور فرامی‌خواند، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده است.

 

- علیرغم نقض حکم ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق امیرسالار داودی در دیوان عالی کشور؛ امیر رئیسیان، وکیل مدافع وی در این روز از تأیید این حکم در دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

 

- در پی بروز شدید علائم کرونا در میان تعدادی از زندانیان بند زنان زندان اوین و انجام تست از برخی زندانیان، تست کرونای نیلوفر بیانی، فعال محیط زیستی محبوس در این زندان نیز مثبت اعلام و او به قرنطینه منتقل شد.

 

- در پی اعتراضات اخیر در خوزستان و چند شهر دیگر ایران، سازمان حقوق بشری «آرتیکل ۱۹» در این روز بیانیه‌ای صادر کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا به اعمال خشونت علیه معترضان و ایجاد اختلال در اینترنت پایان دهند.

 

 

 

یکشنبه ۱۰ مرداد

 

- دادگاه تجدیدنظر استان مازندران در این روز دستور انتقال مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهشگر و زندانی سیاسی را که از ۳۰ تیر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، جهت سپری کردن باقی مانده‌ی مدت محکومیت خود در یکی از زندان‌های استان البرز صادر کرد.

 

- ۱۵۲ وکیل دادگستری با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعتراض به نقض حقوق بنیادین عموم مردم در دسترسی به گردش آزاد اطلاعات و آزادی‌های مشروع و حفظ حریم خصوصی، طرح جدید مجلس موسوم به «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را محکوم کردند.

 

- فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری در این روز از ارجاع پرونده‌ی پنج تن از روزنامه‌نگاران و نویسندگان در آبادان به نام‌های ماندانا صادقی، داریوش معمار، هدی کریمی صدر، کوروش کرم‌پور و سیدحسن موسوی به دادگاه کیفری استان خوزستان خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید ساناز نطقی، به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهائیت» به ۵ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری در دادگاه انقلاب اهواز محکوم شده است.

 

- انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با صدور بیانیه‌ای در این روز ضمن ابراز نگرانی عميق خود، نسبت به آثار زیان‌بار طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران اینترنتی»؛ این طرح را مانع گردش آزاد اطلاعات، بالندگی فرهنگ و ادبیات کودک و نوجوان برشمرد که روند حرفه‌ای اهالی قلم را به چالش می‌کشد و انسداد جبران‌ناپذیری در ارتباط بین پدیدآورندگان فرهنگ و مخاطبان کودک و نوجوان و ارتباطات بین‌المللی ادبیات کودک پدید می‌آورد.

 

- مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی سیاسی در این روز در توئیتر خبر از ابتلای مادرش به کرونا در بند زنان زندان اوین داده و حال او را وخیم توصیف کرده است. تا کنون با آزادی تقوی با تودیع قرار موافقت نشده است.

 

 

 

دوشنبه ۱۱ مرداد

 

- در این روز خبر رسید در پی تجمع مسالمت‌آمیز روز گذشته در حمایت از اعتراضات خوزستان، در مشهد فاطمه سپهری از امضا کنندگان بیانیه‌ی ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای، و جواد لعل محمدی، از فعالان مدنی و عضو کانون صنفی معلمان ایران و تعدادی دیگر دستگیر شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید که جواد علیکردی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه، به دلیل راه اندازی و مدیریت یک گروه تلگرامی، توسط دادگاه انقلاب مشهد به هشت سال و ۷ ماه حبس تعزیری، دو سال منع اشتغال و هر گونه فعالیت و تدریس در محیط های آموزشی، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است که حکم وی در مرحله تجدید نظر به ۴ سال و ۱ ماه حبس کاهش پیدا کرد.

 

- دراین روز خبر رسید منازل سه خانواده‌ی بهائی در روستای روشنکوه ساری، توسط ارگان‌های دولتی تخریب شده است.

 

- به دنبال شیوع گستره‌ی ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین، گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی محبوس در این زندان، در پی ابتلا به کرونا در این روز به مرخصی درمانی اعزام شد.

 

 

 

سه‌شنبه ۱۲ مرداد

 

- سازمان گزارشگران بدون مرز، هم‌زمان با مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی در این روز، در بیانیه‌ای از این‌که یک عضو هیئت مرگ و متهم به جنایت علیه بشریت با حکم رهبر جمهوری اسلامی به شکل رسمی رئیس‌جمهور شد، ابراز تاسف کرد.

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای در این روز سانسور و جلوگیری از دسترسی آزاد به اینترنت را محکوم کرد و خواهان برچیده شدن طرح‌های محدودیت‌زا برای دسترسی به اینترنت شد.

 

- در این روز خبر رسید رسول کارگری فعال صنفی معلمان در استان فارس به خاطر حضور در تجمعات صنفی و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «جو سازی علیه سپاه» به دادگاه احضار شده است.

 

- در این روز خبر رسید آرش صادقی، آرش کیخسروی، روح‌الله مردانی، نرگس محمدی، جعفر عظیم‌زاده، رسول بداقی، پوران ناظمی، حمید آصفی و بهزاد همایونی که در جریان تجمعی در حمایت از مردم خوزستان در ۲۹ تیرماه بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شده بودند، با گشایش پرونده‌ی قضایی در بازپرسی دادسرای اوین روبرو شده‌اند.

 

- علیرضا علی‌نژاد، زندانی سیاسی و برادر مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار، که در دادگاه انقلاب تهران به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت خود در زندان اوین، به صورت مشروط آزاد شد.

 

- دادگاه انقلاب تهران در این روز ناهید تقوی و مهران رئوف را با اتهامات «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، سمیه کارگر و بهاره سلیمانی با اتهامات «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر کدام به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و نازنین محمدنژاد از با اتهامات «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصداق آن «جمع‌خوانی کتاب در یک کافه» بوده، به ۳ سال و ۴ ماه زندان محکوم کرد.

 

- در این روز بیانیه‌ای عمومی در اعتراض به تنگ‌تر کردن حلقه‌ی سرکوب تحت عنوان طرح موسوم به «صیانت از کاربران در فضای مجازی» توسط جمعی متشکل از ۲۵ گروه دانشجویی، مدافعان حقوق زنان و کارگران و ورزشکاران و... منتشر شد که خواهان لغو تصویب این طرح شدند.

 

- یاسمن آریانی، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، که از ۱۵ تیر به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، با پایان مرخصی در این روز به زندان کچویی کرج بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید جلسه‌ی بازپرسی علیرضا ورک شاه، محمد کائدگپ، اسماعیل نریمان‌پور و محمدعلی ترابی، چهار نوکیش مسیحی در دادسرای انقلاب دزفول برگزار شده است.

 

 

 

چهارشنبه ۱۳ مرداد

 

- در این روز خبر رسید محمد قدمی، فعال سیاسی که به «توهین به رهبر» متهم شده، به صورت تلفنی به دادیاری بانه احضار شده است.

 

- هاشم امینی، فعال مدنی ساکن بجستان در پی حضور در دادستانی گناباد در این روز بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

 

- نصرت بهشتی، فعال مدنی و فرهنگی بازنشسته ساکن مشهد، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

- منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج در این روز به مرخصی درمانی پنج روزه اعزام شد. عربشاهی ۹ مردادماه، در پی وخامت حال از این زندان به بیمارستان اعزام و روز بعد بدون رسیدگی پزشکی و تنها پس از انجام آزمایش به زندان کچویی کرج بازگردانده شده بود.

 

- در این روز هویت ۳۶۱ از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی در استان خوزستان و شهرهای دیگر از استان‌ها در دو فهرست منتشر شد. در جریان این اعتراضات علاوه بر این بازداشت‌ها، ده‌ها نفر نیز کشته و زخمی شده‌اند.

 

 

 

پنجشنبه ۱۴ مرداد

 

- در این روز خبر رسید که دو روزنامه‌‌نگار به نام‌های شهرام امجدیان و مرتضی حق‌بیان، توسط دادگاه کیفری سنندج با اتهامات «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «تشویش اذهان عمومی» و «توهین به مقامات رسمی استان» به ٢ سال و شش ماه حبس تعزیری، و به اتهام «توهین به مامورین دولت» به ۹۰ ضربه شلاق و به اتهام «توهین به اشخاص و افترا» به پرداخت ۱۰۱ میلیون و پانصد هزار ریال جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید اداره‌ی اطلاعات روانسر، بهروز محمدی، برادر جوان یک روزنامه‌نگار را احضار و ضمن بازجویی از وی خواهرش را که در اقلیم کُردستان عراق مشغول فعالیت رسانه‌ای می‌باشد تهدید به مرگ کرده است.

 

- کانون صنفی معلمان با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن ابراز مخالفت جدی با ارائه، تصویب احتمالی و اجرایی نمودن طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، آن‌را مغایر با مصالح عمومی جامعه برشمردند که تنها منافع برخی باندهای قدرت را تأمین می‌کند.

 

- در این روز شبکه‌ی یاری کودکان کار خواستار بررسی و پیگیری بازداشت کودکان در اعتراضات خوزستان و آزادی بی‌قید و شرط آنان شد. ایوب نمنوم، منصور دحیمی، ریاض زرگانی، میلاد عبیداوی، محسن فرج‌الله کعب، محمد مسلمی، امین خفائی، مرتضی طرفی، سجاد عکاشی و منصور جلالی کودکانی هستند که نامشان در بین اسامی منتشر شده از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی اخیر به چشم می‌خورد.

 

- روزنامه همشهری با انتشار گزارشی در این روز اعلام کرد در جریان اعتراضات اخیر استان خوزستان، دستکم ۳۰۰ تن از معترضین، فقط در شهر سوسنگرد بازداشت شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©