Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ برابر با  ۱۲ ژانويه ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰  برابر با ۱۲ ژانويه ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۱۰ تا ۱۷ دی ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰

 

- گیتی ذوالفقاری، زندانی سیاسی، با اعزام به مرخصی وصل به آزادی در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

شنبه ۱۱ دی

 

- کانون نویسندگان ایران در گزارشی که در این روز منتشر کرد اعلام داشت وضعیت بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران که به دلیل بیماری کرونا از زندان به بیمارستان منتقل شده، به دلیل تأخیر در اعزام به بیمارستان، وخیم‌تر شده و پزشکان برای ادامه‌ی روند درمان او را در وضعیت کمای مصنوعی قرار داده‌اند.

 

- در این روز محمد حبیبی عضو و سخنگوی هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران با دریافت ابلاغیه ای به پلیس امنیت احضار شد.

 

- شیما قوشه، وکیل دادگستری، در این روز از ممنوعیت اطلاع‌رسانی درباره‌ی پرونده‌ی شکایت از کیوان امام‌وردی، متهم به اغفال و تجاوز به دانشجویان زن پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، به دستور دادگاه با استناد به ‌درخواست وکیل متهم مبنی بر هم راستا بودن اطلاع‌رسانی و مصاحبه‌های او با آنچه «جنبش صهیونیستی میتو» عنوان کرده، خبر داد.

 

- محمد ابوالحسنی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، که پیشتر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شده بود، در این روز جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد.

 

- در این روز نازنین محمدنژاد، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و فعال دانشجویی سابق دانشگاه تهران، که پیشتر به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۴ ماه حبس محکوم شده بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان اوین شد.

 

- هیراد پیربداقی، فعال کارگری، که ۱۵ آبان امسال با ضرب و شتم بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

 

یکشنبه ۱۲ دی

 

- در این روز خبر رسید عادل کیانپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز پس از يك هفته اعتصاب غذا در اعتراض به محرومیت از حق دادرسی عادلانه و بدون رسيدگى پزشكى به کام مرگ فرستاده شد. او در دادگاه انقلاب اهواز به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تبلیغ به سود گروه‌های مخالف» و «تشویش اذهان عمومی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

- لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران پس از ۲۶ روز بازداشت، در این روز به قید وثیقه ۱.۵ میلیارد تومانی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید زهرا محمدی، مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین، فعال مدنی و مدرس زبان کردی، جهت اجرای حکم ۵ سال حبس احضار شده است.

 

- در این روز منیژه اعظمیان، شهروند بهائی که پیشتر در دادگاه انقلاب بابل به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان بابل منتقل شد.

 

- بهاره سلیمانی، که به اتهامات «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، در این روز راهی زندان اوین شد.

 

- کانون نویسندگان ایران طی گزارشی در این روز خبر داد رضا خندان (مهابادی) نویسنده، پژوهشگر و عضو زندانی کانون که به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بود، از بیمارستان مرخص شده است

 

دوشنبه ۱۳ دی

 

- جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به تأخیر در روند درمانی بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران که «به جرم بیان اندیشه‌های خود» زندانی شده و نیز تعلل در اعزام وی به بیمارستان و درمان به موقع او که به وخامت وضع سلامت وی منجر شده اعتراض کردند.

 

- در این روز افشار محب، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در اعتراض به امتناع بازپرس پرونده از قبول قرار صادره و آزادی موقتش از زندان اردبیل، دست به اعتصاب غذا زد.

 

- سالار صدیق همدانی و ابراهیم صدیق همدانی، زندانیان سیاسی زندان ارومیه، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرائم، در این روز دست به اعتصاب غذا و تحصن در مقابل افسر نگهبانی زندان زدند.

 

- در این روز خبر رسید که خانواده‌ی خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز که نهم دی در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخته بود، از چهار روز قبل تاکنون از او بی خبر هستند. این امر موجب افزایش نگرانی در خصوص وضعیت سلامت او شده است.

 

- پیام شکیبا، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین در این روز بازداشت و جهت تحمل محکومیت ۱۳ ماهه‌ی خود، به زندان اوین منتقل شد.

 

سه‌شنبه ۱۴ دی

 

- مهدی فتحی، معلم زندانی و از کنشگران صنفی فرهنگیان استان فارس، پس از یکصد و سیزده روز حبس انفرادی در زندان عادل‌آباد شیراز، در این روز با قرار وثیقه آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید خدیجه مهدی‌پور، فعال مدنی اهل ایوانغرب که سه ماه پیش بازداشت و به اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «توهین به رهبر» به ۲۰ ماه حبس محکوم شده بود، در زندان مرکزی ایلام دچار عفونت کلیه و بیماری چشمی شده، اما تا کنون از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

- در این روز گذرنامه‌ی سعید مدنی جامعه شناس و زندانی سیاسی سابق که برای فرصت مطالعاتی یک ساله در دانشگاه ییل عازم ایالات متحده آمریکا بود، در فرودگاه ضبط و از خروج وی از کشور جلوگیری شد.

 

چهارشنبه ۱۵ دی

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکومیت «پرونده‌سازی و قتل خاموش نویسندگان آزادی‌خواه» حکومت جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه‌ی آن را مسئول مستقیم هر اتفاق ناگواری برشمرد که برای بکتاش آبتین رخ دهد. کانون نویسندگان ایران در این بیانیه «خواهان بستن پرونده‌های قضایی، آزادی کامل، بی قید و شرط و فوری اعضای دربند خود و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی» شده است.

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن حمایت از خواسته‌های کانون نویسندگان ایران، خواستار آزادی فوری بکتاش آبتین و بستن پرونده‌های فضایی، آزادی کامل، بی قید و شرط و فوری تمامی زندانیان سیاسی شد.

 

- مصطفی نیلی وکیل پرونده‌ی علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان زندانی، طی گفتگویی با رسانه‌ها در این روز به پخش فیلم اعترافات اجباری موکلین خود توسط خبرگزاری فارس اعتراض کرده و این رویه را خلاف قانون برشمرد.

 

- ژیلا کرم‌زاده مکوندی، از همراهان گروه مادران پارک لاله که به اتهام «تبلیغ علیه‌ نظام» و «اجتماع و تبانی برای برهم‌زدن امنیت کشور» به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده برای اجرای حکم خود در این روز راهی زندان اوین شد.

 

- در این روز مژگان کاووسی محقق، مترجم و نوازنده‌ی کرد، با مرخصی متصل به آزادی از زندان کچوئی کرج آزاد شد.

 

- در پی انتشار خبر بیماری خدیجه مهدی‌پور، او در این روز به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد و پس از دریافت عینک، قطره‌ی چشمی و رسیدگی پزشکی به زندان ایلام بازگردانده شد.

 

- سعید رضایی و احسان رضایی، از فعالین کارگری و مدنی گیلان که روز ۲۷ مهرماه توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل‌شان بازداشت شده بودند و پس از چندین ساعت بازجویی موقتاً آزاد شده بودند، در این روز به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تبلیغ به نفع گروه‌های معاند نظام»، «نشر اکاذیب» و «توهین به رهبر» به دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شدند.

 

- دادگاه تجدیدنظر اهواز در این روز حکم ۳ سال زندان برای صالح تامولى طرفى و ۵ سال زندان برای عبدالله چلداوى غافلى، دو فعال مدنى و فرهنگى شهر اهواز را صادر کرد. اتهام آنها «برنامه‌ريزى براى برگزارى تجمعات غيرقانونى در عيد قربان و عيد فطر و شركت در تجمع اعتراضى به مصادره زمين‌هاى كشاورزان روستاى جليزى دشت عباس ایلام در سال ۱۳۹۶» است.

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد تهران در این روز خبر داد که در پی فراخوان سندیکا جهت شرکت در تجمع اعتراضی روز شنبه ۲۸ دی، طی روزهای گذشته شمار زیادی از کارگران شرکت واحد به صورت تلفنی به مرکز پلیس امنیت تهران احضار شده‌اند.

 

- جمعی از وکلای دادگستری و زندانیان سیاسی طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که در این روز منتشر شد، خواستار ابطال بخشنامه‌های پنهانی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «در سال‌های اخیر به دلیل عدم تشکیل دادگاه جرائم سیاسی، نهادهای امنیتی و قوه قضائیه تحت عناوین "جرائم امنیتی" پرونده‌های قضائی بسیاری علیه کنشگران سیاسی و مدنی، روزنامه‌نگاران و... گشوده و هم‌اکنون شمار زیادی از این افراد در زندان‌ بسر می‌برند. در همین راستا دادستانی و دادیاری ناظر بر زندان، استفاده از کلیه تسهیلات قانونی برای زندانیان سیاسی را منوط به موافقت ضابطان قضائی پرونده کرده‌اند.»

 

پنجشنبه ۱۷ دی

 

- در این روز خبر رسید جلسه دادگاه احمد زاهدی لنگرودی، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» چهارشنبه ۲۲ دی در دادگاه مطبوعات گیلان برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©