Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۰۸ ژوئن ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱  برابر با ۰۸ ژوئن ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۶ تا ۱۳ خرداد ۱۴۰۱)

 

جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱

 

- در این روز محسن بهرامی، فعال صنفی معلمان شیراز که از ۲۲ اردیبهشت در بازداشت بود، آزاد شد.

 

- هم‌زمان با اعتراض‌های شبانه‌ی مردم آبادان، در این روز گزارش‌هایی از قطع دسترسی و اخلال در شبکه‌ی اینترنت این شهر و دیگر مناطق خوزستان منتشر شد. از جمله نت بلاکز، موسسه‌ی ناظر بر اینترنت جهانی، اعلام داشت که داده‌های شبکه، نشان‌دهنده‌ی اختلال در اتصال به اینترنت در سراسر ایران بوده و تاثیر زیادی بر خدمات خط ثابت داشته است.

 

- در پی انتشار گزارشی درباره‌ی رها شدن حدود پنج هزار نوزاد طی ۱۰ روز گذشته، دولت در این روز خبررسانی درباره‌ی نوزادان رها شده و پیدا شده را برای رسانه‌ها ممنوع اعلام کرد.

 

- در این روز خبر رسید یاشار تبریزی پس از ۲۸ روز بازداشت، در بازپرسی شماره ۲ رباط کریم دیدار کوتاهی با خانواده‌اش داشته است. ضعف جسمانی شدید او در این دیدار مشهود بوده است. 

 

شنبه ۷ خرداد

 

- کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، ضمن تسلیت به بازماندگان و داغ‌دیدگان فاجعه‌ی متروپل آبادان و ابراز همدردی با آنان، سرکوب داغ‌دیدگان و معترضان را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «اولین واکنش حاکمیت به این فاجعه، نه اعزام نیروهای امدادگر، بلکه گسیل ادوات و تجهیزات سرکوب بوده است و اخبار رسمی‌اش با سانسور فریاد معترضان، قطع اینترنت و جعل وقایع منتشر می‌شود. صدای اعتراض اما بلندتر از سرکوب و انسداد است و حقایق را می‌توان از دهان مردم داغ‌دیده شنید».

 

- در این روز خبر رسید مراد بهروزی در دادگاه انقلاب شهرستان قزوین به اتهام «توهین به رهبر» به صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین در بخش دیگر پرونده در دادگاه کیفری شهرستان محمدیه به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم و از سوی دیگر، سوری بابائی چگینی همسر مراد بهروزی نیز طی ابلاغیه‌ای به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب محمدیه احضار شده است. بهروزی، کارگر ساکن شهرک مهرگان قزوین، پیشتر با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در اینترنت از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی در خصوص ممنوعیت ورود واکسن انتقاد کرده بود.

 

- وحید فریدونی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه که در اعتصاب رانندگان خطوط بی آرتی در ۲۶ اردیبهشت توسط عوامل امنیتی بازداشت شده بود، در این روز با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

 

- افشین رزمجو، فعال صنفی معلمان شیراز که در جریان تجمعات اعتراضی ۲۲ اردیبهشت فرهنگیان بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- جلسه‌ی دادگاه اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، تیمور باقری، طهماسب سهرابی و انوش عادلی در این روز برگزار شد. این معلمان اتهامات انتسابی «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم» را رد و وکیل پرونده دفاعیات خود را ارائه کرد.

 

- ایرج رهنما، نائب رئیس انجمن صنفی معلمان فارس در این روز بازداشت شد. مأموران با ورود به منزل وی گوشی و وسایل ارتباطی او را نیز ضبط کردند.

 

- در این روز محاکمه‌ی احسان رضایی، فعال کارگری به اتهام «نشر اکاذیب» در دادگاه کیفری شهرستان رشت برگزار شد.

 

- بهزاد پاشازاده، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در این روز به ستاد خبری اطلاعات ارومیه احضار و برای ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفت.

 

- آنیشا اسداللهی، فعال کارگری که ۱۹ اردیبهشت همراه با کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران در منزلشان درستگیر شده بود، طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش در این روز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دلیل بازداشت و اتهام‌اش، خبر داد که همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.

 

- در این روز خبر رسید که برای محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، به اتهام «نشر اکاذیب بدون سند» پرونده‌ی قضایی تشکیل شده است. این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، طی روزهای اخیر در مصاحبه با یک خبرگزاری داخلی گفته بود «به استناد آمار مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی، طی ۱۰ روز حدود ۵ هزار نوزاد در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور رها شده‌اند». پایگاه‌های خبری جماران، رویداد ۲۴ و اقتصاد ۲۴ که این آمار را منتشر کردند نیز، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

 

- دادگاه تجدید نظر استان تهران در این روز محکومیت محمد ایران‌نژاد، کتابفروش را به ۳ سال و ۵ ماه حبس تعزیری عیناً تایید کرد.

 

- در این روز خبر رسید خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز، علیرغم شرایط نامناسب جسمی از رسیدگی پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

 

- سعید طاهری که ۲۲ اردیبهشت همزمان با تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در یاسوج بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در این روز از زندان یاسوج آزاد شد.

 

- جمعی از زندانیان سیاسی طی یادداشتی که در این روز منتشر شد، ضمن اعلام همبستگی با وحید باقری، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که از حدود بیست روز قبل در اعتراض به عدم موافقت مسئولان با آزادی مشروط خود اعتصاب غذا کرده است، خواستار حمایت جمعی از او شدند.

 

یکشنبه ۸ خرداد

 

- آتنا دائمی، فعال مدنی که به تازگی از زندان آزاد شده است، از ابتلای خود به بیماری ام‌اس خبر داد. او در زندان با وجود بروز علائم این بیماری از رسیدگی پزشکی محروم مانده بود.

 

- جلسه‌ی محاکمه‌ی احسان رضایی و سعید رضایی، از فعالان کارگری گیلان، در این روز به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبر» در دادگاه انقلاب رشت برگزار شد.

 

- حدود ۱۰۰ تن از سینماگران ایرانی، در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد با اشاره به «فریاد همدردی مردم ستم‌دیده‌ ایران با مردم آبادان و امواج اعتراض‌های مردمی»، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، ‌خواستند که «سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به آغوش ملت بازگردند.»

 

دوشنبه ۹ خرداد

 

- در این روز خبر رسید کیوان مهتدی، فعال کارگری، مترجم و عضو کانون نوویسندگان ایران علیرغم گذشت ۲۱ روز از زمان بازداشت کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

 

- در این روز خبر رسید اسکندر لطفی، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان مریوان، در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج در اعتراض به تمدید قرار بازداشت و تحت فشار قرار گرفتن برای اخذ اعترافات اجباری، دست به اعتصاب غذا زده است.

 

- در این روز علیرغم صدور دستور و تودیع قرار وثیقه مبنی بر آزادی جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران که از ۱۰ اردیبهشت‌ در بازداشت به سر می‌برد، کارشکنی مأموران وزارت اطلاعات مانع از آزادی او شد.

 

- گروهی از پزشکان، جامعه‌شناسان و اقتصاددانان با انتشار نامه‌ای در این روز خواستار آزادی فوری سعید مدنی، نویسنده و جامعه‌شناس که از ۲۶ اردیبهشت در بازداشت است، شدند.

 

- کانون صنفی معلمان استان بوشهر با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به ادامه‌ی فشارهای امنیتی بر فعالین صنفی معلمان اعتراض کرد.

 

- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی در این روز با تهدید رسانه‌ها گفت: «با افرادی که فضای عمومی کشور را منفی نمایش می‌دهند، حتما برخورد خواهیم کرد و با کسانی که بخواهند با پاسداران که حافظ امنیت کشور هستند با بیانیه‌های بی‌ارزش حمله کنند قطعا بی‌جواب نخواهد بود و اجازه نمی‌دهیم اعتقادات مردم و نهاد‌های مورد حمایت مردم، مورد آزار لفظی، کلامی و نوشته‌های بی‌ارزش قرار گیرد».

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار گزارشی در این روز خبر داد رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره‌ی این سندیکا که از ۲۲ اردیبهشت در بازداشت به‌سر می‌برد، تحت بازجویی‌های طولانی و متعدد قرار دارد.

 

- در این روز خبر رسید ناظم بریهی، زندانی سیاسی در هفدهمین سال حبس خود در زندان شیبان اهواز، دست به اعتصاب غذا زده است.

 

- در این روز خبر رسید سیاوش امامی، روز دوشنبه نهم خرداد ماه در پی یورش چند تن از ماموران امنیتی به محل کار وی بازداشت شده و تاکنون اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست. طبق اخبار منتشر شد، این فعال مدنی و دانشجویی در پی برگزاری مراسم یادبود قربانیان فاجعه متروپل آبادان بازداشت شده است.

 

سه شنبه ۱۰ خرداد

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز از بازداشت آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی خبر داد.

 

- در این روز اخباری از بازداشت یلدا معیری، عکاس خبری و مستندساز که جهت تهیه تصاویری برای پوشش خبری فاجعه متروپل به آبادان سفر کرده بود، منتشر شد.

 

- صبا کردافشاری، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، با اتمام پایان ایام مرخصی در این روز به زندان قرچک ورامین بازگشت.

 

- محبوبه رضایی، زندانی سیاسی که به اتهام «توهین به رهبر» و «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» بازداشت شده بود، به صورت زودهنگام و مشروط در این روز آزاد شد.

 

- محمد رسول‌اف، نویسنده و کارگردان، با انتشار متنی در اینستاگرام در این روز خبر داد که پس از انتشار بیانیه‌ی موسوم به «تفنگت را زمین بگذار»، تماس‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف با سینماگران امضاءکننده این بیانیه گرفته شده است و از آن‌ها خواسته‌اند که امضای خود را پس بگیرند یا با خبرگزاری‌ها برای بی‌اعتبار کردن این بیانیه مصاحبه کنند.

 

- در این روز خبر رسید که عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز، با دریافت ابلاغیه‌ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شده است.

 

- مهدی طیبی که پیشتر به دنبال انتشار مطالبی انتقادی در اینترنت به دادسرا احضار شده بود، پس از حضور در دادگستری بهبهان در این روز بازداشت و به زندان بهبهان منتقل شد.

 

- به دنبال اعتراضات اخیر در پی حادثه فروریختن متروپل در آبادان، نجم جنامی، ۳۳ ساله و از اهالی شهر شادگان در این روز توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.

 

چهارشنبه ۱۱ خرداد

 

- حکم محکومیت رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در این روز در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تأیید شد. به موجب این حکم او به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۴ سال حبس و به اتهام «فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام» به ۱ سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم جوار به مدت ۲ سال محکوم شده است.

 

- کمیته‌ی حمایت از خبرنگاران در این روز خواستار آزادی بی قید و شرط آرش قلعه‌گلاب شد. این شاعر و روزنامه‌نگار، پنجشنبه ۵ خرداد، مقابل ساختمان متروپل آبادان توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شد.

 

- علیرغم وعده‌ی بازپرس پرونده مبنی بر آزادی موقت محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان با تودیع قرار وثیقه، در این روز خبر رسید قرار بازداشت وی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

 

- در این روز ساسان ضرغام‌پور که ۲۲ اردیبهشت در جریان تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌ی یاسوج بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید مهدی طیبی با تودیع قرار وثیقه ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

 

- مهرداد یغمایی، معلم بازداشتی ساکن شیراز، در این روز آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید بهنام موسیوند، فعال مدنی محبوس در زندان اوین علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

- جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات صلاح آزادی، فعال صنفی معلمان، در این روز در دادگاه انقلاب مریوان برگزار شد.

 

- رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در این روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد.

 

- محکومیت انوشاوان آودیان، شهروند مسیحی به ده سال زندان، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی و عباس سوری و مریم محمدی دو نوکیش مسیحی به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی، در این روز در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تأیید شد.

- در این روز خبر رسید حجت‌ عصمت‌زاده، فعال مدنی ترک آذربایجانی در دادگاه کیفری نقده به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل ۵۰ ضربه شلاق تعزیری و یک سال حبس تعزیری و همچنین از بابت «انتشار تصاویری در فضای مجازی» به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 

پنجشنبه ۱۲ خرداد

 

- در این روز خبر رسید کوروش جلیل که ۲۲ اردیبهشت همزمان با تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در یاسوج بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه از زندان یاسوج آزاد شده است.

 

- مجتبی آذری، شهروند ساکن اسلامشهر که در جریان اعتراضات اخیر مردمی بازداشت شده بود، با پایان مراحل بازجویی در این روز به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©