Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۱۱ اگوست ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰  برابر با ۱۱ اگوست ۲۰۱۱
یارگیری های انتخاباتی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی

یارگیری های انتخاباتی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی

به روایت حکومتیان  

شماره یک

 

سرمقاله ـ صبح صادق ارگان سپاه پاسداران ـ یدالله جوانی

جريان انحرافي توهم يا واقعيت

* دوشنبه *17 مرداد 1390 * هفتم رمضان‌المبارك1432 * هشتم آگوست 2011 شماره 511*

بسم الله الرحمن الرحيم

مدتي است در فضاي سياسي كشور سخن از يك جريان انحرافي شكل گرفته در حاشيه دولت در ميان است و عناصري از وابستگان اين جريان مانند شريف ملك زاده به دليل اتهاماتي كه بر آنان وارد شده در بازداشت به سر مي برند. درخصوص اين جريان سه ديدگاه وجود دارد:

1- گروهي وجود جريان انحرافي را يك توهم دانسته و معتقدند، طرح جريان انحرافي در فضاي سياسي كشور و نسبت دادن آن به دولت، يك بازي سياسي از سوي مخالفان و رقباي احمدي نژاد است و كساني كه اين موضوع را مطرح مي كنند به دنبال اهداف سياسي هستند.

2- گروهي ديگر جريان انحرافي را نه تنها يك واقعيت، بلكه با بزرگنمايي غيرواقع بينانه، آن را معادل دولت دانسته و بر اساس چنين نگرش افراطي، سلامت و مشروعيت دولت را با علامت سوال مواجه كرده و خواهان پايان زودهنگام دولت دهم هستند.

3- گروه سوم بر اين باورند كه جريان انحرافي توهم نيست و از واقعيت خارجي برخوردار است ولكن اين جريان را معادل دولت نمي دانند. اين ديدگاه بر اين نكته تأكيد دارد كه بايد حساب جريان انحرافي را از دولت و احمدي نژاد جدا كرد و در عين دفاع و حمايت از كليت دولت، در چارچوب قانون با جريان انحرافي و عناصر آن برخورد كرد. از ميان سه ديدگاه مذكور، ديدگاه سوم صحيح بوده و اسناد و مدارك موجود آن را تأييد مي كند. كساني كه ديدگاه دوم را دارند، عمدتاً كساني هستند كه از ابتدا با پيدايي و شكل گيري تفكر و انديشه اصولگرايي نسبت به منافع زياده خواهانه خود احساس خطر كرده و جهت گيري هاي دولت نهم را برخلاف ديدگاه ها و اميال خود ارزيابي كرد ه اند. اين گروه ها و افراد برجسته متعلق به اين ديدگاه، پيدايي جريان انحرافي در دولت را فرصت طلايي براي خارج كردن دولت كنوني از صحنه ارزيابي كرده و تصور مي كنند با چنين اقدامي مي توانند، مهر تأييدي بر ديدگاه ها و مواضع خود در سال هاي قبل زده و افكار عمومي را نسبت به حقانيت ديدگاه هاي خود متقاعد سازند.

در اين نوشتار، تمركز بر روي ديدگاهي است كه جريان انحرافي را از اساس يك توهم مي داند و معتقد است مخالفان و رقباي دولت با اهداف سياسي به اين موضوع دامن مي زنند. نويسنده معتقد است تا زماني كه مسائل و موضوعات نسبت داده شده به جريان انحرافي موردنظر،صرفاً در حوزه مباحث نظري بود، اين ديدگاه را مي توان قابل تأمل دانست و به سرعت آن را رد نكرد، لكن اكنون واقعيات تلخي رخ نمايانده كه موضوع را از دايره اختلاف ايده، نظر و سليقه فراتر برده و اين واقعيات تلخ، ادله محكمي براي انحراف اين جريان مي باشد. به عنوان مثال، اگر تمامي مسائل مرتبط با اين جريان انحرافي، خلاصه مي گشت به موضوعاتي چون دوستي مردم ايران با ملت اسرائيل، نگاه خاص به موسيقي، حجاب و عفاف، مديريت انبيا و حتي مكتب ايراني، تمامي اين موارد قابل بحث و نقد بود و پس از بررسي هاي گوناگون بايد به قضاوت مي نشستيم كه آيا صاحب اين نوع ديدگاه ها داراي انحرافات فكري قابل ملاحظه هستند يا خير؟

اكنون افرادي كه از جريان انحرافي و يا منتسب به عناصر اصلي اين جريان، در بازداشت به سر مي برند، اتهامات آنان، طرح و يا دفاع از ديدگاه هايي خاص در حوزه مسائل نظري مانند آنچه گذشت، نمي باشد. اين افراد متهم به فساد مالي، اقتصادي، اخلاقي و بعضاً اتهامات امنيتي هستند. اگر افرادي متهم به فساد مالي يا اخلاقي باشند و براي اين اتهامات، اسناد و مدارك محكمه پسند به اندازه كافي وجود داشته باشد، ديگر نمي توان بازداشت و برخورد با آنان را سياسي دانست و از اساس وجود يك جريان انحرافي را انكار و آن را توهمي دانست كه ساخته و پرداخته رقبا و مخالفان دولت است. وقتي برخي از افراد بازداشت شده، از فساد مالي مهره هاي اصلي جريان انحرافي سخن مي گويند و براي صحت اين اعترافات، اسناد و مدارك جداگانه نيز وجود دارد، ديگر نمي توان وجود انحراف در اين افراد را توهم دانست. در چنين وضعيتي است كه به راحتي مي توان با احراز فساد مالي و اخلاقي كساني كه دم از امام زمان (عج) و ارتباط خود با آن حضرت مي زنند، به اين نكته پي برد كه اين افراد با سوءاستفاده از موضوع مهدويت، به دنبال اغراض و اميال دنيايي خود هستند و بديهي است جرياني كه از اعتقاد مردم به مهدويت و فرهنگ انتظار استفاده ابزاري مي كند، هيچ خط قرمز ديگري را براي رسيدن به اهداف خود منظور نمي كند و اين نوع نگرش و رفتار، يعني اوج يك انحرافي كه مي توان تصور كرد.

  يدالله جواني

 

سایت «شفاف نیوز» خبر داد:

دیدار حامی مالی «جبهه پایداری» با احمدی‌نژاد

۱۸ مرداد ۱۳۹۰

سایت «شفاف نیوز» نزدیک به محمدباقر قالیباف اعلام کرد برخلاف  تکذیبیه رسانه‌های نزدیک به «جبهه پایداری»٬ صادق محصولی عضو ارشد این جبهه با محمود احمدی‌نژاد دیدار داشته است.

 

روز گذشته (دوشنبه ۱۷ مرداد) برای نخستین بار سایت «صراط نیوز» نزدیک به حسین شریعتمداری خبر این دیدار را منتشر و پس از ساعتی آن را تکذیب کرد.

«جبهه پایداری» نیز با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد٬ اما سایت «شفاف نیوز» روز سه‌شنبه (۱۸ مرداد) اعلام کرد که محصولی با احمدی‌نژاد دیداری دو ساعته داشته است.

به نوشته این سایت در این جلسه٬ محصولی گزارشی از عملکرد «جبهه پایداری» به احمدی‌نژاد ارائه کرده است و احمدی‌نژاد نیز دستور همکاری وزرا و استانداران با این جبهه را صادر کرده است.

«جبهه پایداری» با محوریت محمدتقی مصباح یزدی و حمایت مالی صادق محصولی دو هفته پیش اعلام موجودیت کرد.

بسیاری از اعضای این جبهه از وزرای برکنار شده کابینه نهم و دهم دولت احمدی‌نژاد هستند که به همراه گروهی دیگر از محافظه‌کاران اقدام به راه‌اندازی این تشکل سیاسی کرده‌اند.

اعضای این جبهه اعلام کرده‌اند که با «جریان انحرافی» مرزبندی دارند٬ اما دیدار صادق محصولی با محمود احمدی‌نژاد گمانه‌ها در خصوص ارتباط پنهانی این جبهه با تیم احمدی‌نژاد را تقویت کرده است.

 

عسگراولادی: آیت​الله مهدوی​کنی گفت وحدت صد در صدی امکان ندارد

سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۶

                                       

عضو هیات داوری اصولگرایان از خبرنگاران خواست در شناسایی مجموعه اصولگرایانی که در ۸+۷ نماینده ندارند کمک​شان باشند.

 

به گزارش جهان به نقل از  خبرآنلاین، حبیب​الله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مراسم روز خبرنگار این تشکل اصولگرا که شب گذشته برگزار شد، با اشاره به تلاش اصولگرایان برای وحدت گفت: آیت​الله مهدوی​کنی در اولین جلسه​ای که اعضای شورای مرکزی سازوکار ۸+۷ به عنوان اعضای شواری مرکزی جبهه متحد اصولگرایان داشتند؛ گفتند که وحدت صد در صدی امکان ندارد بلکه ما به جانب اتحاد می​رویم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر غیر ممکن است دو نفر در یک حزب، مثل موتلفه وحدت کامل پیدا کنند. اما آنچه که تشکل و تحزب به ارمغان می​آورد این است که جمع​بندی نهایی را همه می​پذیرند.

عضو هیات داوری اصولگرایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم به جانب اتحاد خوب حرکت کرده و موفق باشیم.

عسگراولادی با اشاره به حضور نمایندگان اضلاع جبهه متحد اصولگرایی در سازوکار ۸+۷ گفت: تا کنون جامعتین به خوبی توانسته​اند با مجموعه​هایی از اصولگرایان که خود را مطرح کرده بودند، تماس گرفته و نمایندگان آنان را در ۸+۷ بگنجانند.

وی افزود: اما ممکن است اصولگرایانی باشند که در این مجموعه گنجانده نشده و نماینده نداشته باشند که خبرنگاران باید ما را مطلع کنند. طی روزهای اخیر آقای بادامچیان، ترقی و به ویژه آقای حبیبی توصیه​هایی به من داشته​اند. اینکه بگوییم همه زیر چتر این سازوکار هستند، این طور نیست. ما حرکت جامعتین را شروعی می​بینیم که باید ادامه پیدا کند و به گوش هستیم.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، جریان انحرافی و فتنه ۸۸ را خط قرمز اصولگرایان خواند و گفت: خبرنگاران توجه داشته باشند آنانی را که می​خواهند به ما معرفی کنند، با جریان انحرافی داد و ستد نداشته باشند. اگر خبرنگاران اطلاعات خود را به شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان بدهند ممنون می​شویم.

وی افزود: افرادی که خط امام(ره) و ولی فقیه، قانون اساسی و نظام را قبول داشته باشند و نسبت به فتنه و انحراف موضع صریح داشته باشند در قالب اصولگرایی می​گنجند.

 

زمان مخابره : 18/5/1390       

صاحبنظران در گفتگو با «جوان»:

8+7 رودربایستی ها را کنار بگذارد

 

کمیته ی متحد اصولگرایان با مدل 8+7 سرانجام به ترکیب نهایی خود دست یافت و حالا وقت آن رسیده که آنچه از این کمیته انتظار می رود، در مرحله ی عمل اجرا شود. ترکیب این کمیته به درستی از تمامی گروه ها و ...

 

کبری آسوپار -کمیته ی متحد اصولگرایان با مدل 8+7 سرانجام به ترکیب نهایی خود دست یافت و حالا وقت آن رسیده که آنچه از این کمیته انتظار می رود، در مرحله ی عمل اجرا شود. ترکیب این کمیته به درستی از تمامی گروه ها و سلایق سیاسی در میان اصولگرایان بهره می برد و از سویی این کمیته با فعالیت زیر نظر بزرگان جامعتین، نوعی داوری عاقلانه و ریش سفیدانه را به رسمیت شناخته و همین امر یکی از دلایل امیدواری به این کمیته برای ازائه ی لیست واحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم است. با این همه نباید از آسیب هایی که ممکن است در مسیر رسیدن به این وحدت گسترده خلل ایجاد کند، غافل شد.

در این نوشتار به سراغ سعداله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ی ایران اسلامی و نیز مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی رفته و نظرات آنها را در این خصوص جویا شدیم. حفظ وحدت، دوری از تعصبات جناحی، رعایت خط قرمز با جریان فتنه و جریان انحرافی، عدم ورود ساکتین در برابر فتنه ی 88 و انتخاب فرمولی مانع و جامع برای گزینش لیست نهایی از جمله انتظارات مطرح شده در این گفت و گوها از کمیته ی متحد اصولگرایان به شمار می رود.

 

فرمول نهایی جامع و مانع باشد

سعداله زارعی در ابتدا توضیح می دهد که فلسفه ی تشکیل کمیته چیزی فراتر از انتخابات است. وی با با اشاره به این نکته، می گوید: کمیته ی 15 نفره در واقع یک سازوکاری برای انسجام و وحدت در بین اضلاع و گروه های مختلف اصولگراست؛ منتها در شرایط فعلی و با توجه به اهمیت انتخابات مجلس، به طور طبیعی پیدا کردن سازوکاری برای ورود هماهنگ به انتخابات و رسیدن به لیست مشترک، از مهم ترین دستور کارهای این کمیته به حساب می آید.

وی در بیان انتظار از کمیته ی 15 نفره، در نظر گرفتن دو معیار برای انتخاب افراد لیست نهایی را لازم دانست. وی گفت: منطقیین می گویند که فرمول بایستی جامع باشد؛ به این معنا که دربرگیرنده ی همه ی ابعاد یک قضیه باشد و در عین حال مانع اغیار باشد؛ یعنی کسانی را که واجد نیستند، داخل نکند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مانع و جامع بودن باید با جدیت مدنظر کمیته ی 8+7 قرار بگیرد، تشریح کرد: اینکه دایره ی ورود به اصولگرایی را آنقدر ضیق بگیرند که به محض سرزدن خطایی از یک فرد، او را از دایره ی اصولگرایی خارج کند، نمی تواند جامع اصولگرایی باشد و در نقطه ی مقابل هم، اگر چنانچه این دایره آنقدر باز باشد که هر کس، ولو سیاست اصولگرا نداشته باشد، ورود پیدا کند، این هم نمی تواند تأمین کننده ی جبهه ی اصولگرایی باشد.

 

 ساکتین فتنه نباید پذیرفته شوند

زارعی در توضیح این معیارها گفت: به طور مشخص کسانی که در فتنه ی 88 موضع معینی نداشتند و حتی در برخی مواقع، مواضعشان به مواضع فتنه گران نزدیک می شد و تاکنون هم موضع صریح و روشنی در این خصوص اتخاذ نکرده اند، نمی توانند در مجموعه ی اصولگرایی به عنوان اصولگرا پذیرفته شوند؛ زیرا رفتار آنها مغایر اصولگرایی بوده است.

وی با بیان اینکه کمیته ی تعیین سازوکار باید رودربایستی را کنار بگذارد، گفت: این کمیته باید شاخص های اصولگرایی را به درستی تبیین کرده و در چارچوب شاخص ها، کسانی را که در این جبهه حضور عملی ندارند، وارد نکرده و به اسم وحدت، موجب از هم پاشیدن شیرازه ی اصولگرایی نشوند.

 

 8+7 سازنده ی موقعیت مطلوب برای نظام است

زارعی در عین حال دورنمای 8+7 را خوب توصیف کرد و گفت: کمیته گام های خوبی را برداشته و می تواند همان چیزی باشد که از آنها انتظار می رود.

وی در همین زمینه افزود: با توجه به محوریت آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی، آیت الله مصباح و آیت الله خوشوقت، این کمیته می تواند یک موقعیت بسیار مطلوبی را برای جریان اصولگرایی و در درجه ی بعد، برای نظام و انقلاب به وجود بیاورد.

زارعی همچنین گفت: من به این سازوکاری که هست، بسیار خوش بین هستم؛ در عین اینکه به نظرم می آید که آسیب هایی هم در مسیر این گروه وجود دارد.

 

جبهه درگیر رودربایستی ها نشود

این کارشناس مسائل سیاسی، در بیان مهم ترین آسیب پیش روی این جبهه، گفت: مهم ترین آسیب این است که این جبهه درگیر رودربایستی ها شده و حقایق موجود در کشور و آنچه را که در سال های اخیر در کشور گذشته، نادیده بگیرد و به اسم اصلاح امور و رفع و رجوع کارها، خطاهای درشتی را که بعضی از چهره های شاخص مرتکب شده اند، نادیده بگیرد.

وی افزود: این نادیده گرفتن در واقع به یک نوعی حق دادن به کسانی ست که مواضع ناحقی داشتند و این نکته باید به درستی مورد توجه و بحث قرار بگیرد.

 

مجلس نهم، در دست طیف های مختلف اصولگرایی

زارعی در پایان، ضمن اینکه مجلس نهم را مجلسی دانست که در آن اصولگرایان اکثریت قاطع را خواهند داشت، اظهار داشت: تفاوت آن است که در مجلس نهم طیف های مختلف اصولگرایی حضور خواهند داشت.

او در همین زمینه تصریح کرد: فکر می کنم مجلس نهم از مجلس هشتم منسجم تر باشد و آن طیف هایی که به اصولگرایی پای بندی بیشتری دارند، موقعیت بهتری در مجلس نهم پیدا خواهند کرد.

 

 تدوین روش بررسی و شاخص های انتخاب نامزدها

حمیدرضا ترقی فرد دیگری بود که برای گفت و گو در باب انتظارات از جبهه ی متحد اصولگرایان به سراغ وی رفتیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: انتظار اول از این مجموعه در درجه ی اول، تدوین روش بررسی نامزدهای انتخاباتی در سراسر کشور و تنظیم شاخص ها و معیارهای بررسی صلاحیت افراد است.

ترقی یکی از ملاک های تدوین این روش را منشور اصولگرایی که مورد تأیید تمامی اصولگرایان است، دانست و در عین حال افزود: البته آن منشور را باید کمی کاربردی اش کنند که جنبه ی تطبیق بر مصادیق هم پیدا کند. چارچوب منشور اصولگرایی برای معیارهای کلی انتخاب افراد کافی ست؛ مشروط بر اینکه کمیت آن، یک مقدار در برخی موارد مشخص تر شده و تماماً جنبه ی کیفی نداشته باشد.

 

8+7 از تعصبات جناحی دوری کند

وی دومین مطالبه از کمیته ی 8+7 را دوری از تعصبات جناحی دانست و افزود: اعضای کمیته باید نامزدها را بدون تعصبات حزبی و گروهی و تنها براساس معیارهای اصولگرایی تعیین کنند.

ترقی توجه به پیشنهادات بدنه ی اصولگرایی در سطح استان ها و شهرستان ها را مطالبه ی بعدی دانست و اظهار داشت: این پیشنهادات را باید مورد توجه قرار داده و تحلیل ها و دیدگاه های بدنه ی اصولگرایی را احترام بگذارند.

وی همچنین از اعضای کمیته خواست، در بررسی نامزدها و هنگام مواجه با نظر مخالف در کمیته، گذشت و اغماض و ایثار را مبنا قرار داده و افزود: اعضای کمیته از پافشاری بر خواسته های گروهی خود پرهیز کرده و نظر جمع را مبنا قرار دهند و در نهایت اینکه در هر اختلافی که پیش می آید، همچنان داوری جامعتین و آن 7 نفر را محترم شمرده و اجازه ی مطرح شدن اختلافات در فضای بیرون از کمیته را ندهند.

 

اکثریت مجلس نهم در اختیار اصولگرایان خواهد بود

ترقی دورنمای 8+7 را خوب دانست و گفت: این کمیته می تواند وحدت و انسجام اصولگرایان را در سطح کشور، در حد حداکثر تأمین بکند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، در مورد ترکیب سیاسی مجلس نهم گفت: إنشاءالله اگر با حفظ همین وحدت اصولگرایان بتوانند در عرصه ی انتخاباتی حضور فعال داشته باشند، اکثریت مجلس، باز هم در اختیار اصولگرایان خواهد بود.

 

نامزدها براساس اصول اسلام ناب معرفی شوند

مجتبی شاکری نیز در گفت و گو با خبرنگار جوان، به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداخت. وی با اشاره به اینکه مدل 8+7 مدلی برگرفته از مجموعه تجربیات گذشته و اصلاح شده ی مدل های گذشته است، گفت: مجموعه ی جامعه از این مدل انتظار دارند که بتوانند براساس اصول و ارزش های اسلام ناب که توسط امام و مقام معظم رهبری تبیین شده، نامزدهایی را معرفی کنند که بتواند بار مجلس آینده را که مجلس بسیار مهم و با وظایف حساس است، بر دوش بکشد.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در توصیف سایر ویژگی نامزدهای احتمالی افزود: این مجموعه باید نامزدهایی را معرفی کند که وحدت بین اصولگرایان را رقم بزند و حضور حداکثری مردم را با اعمال شاخص های صحیح در انتخاب نامزدها به همراه داشته باشد.

شاکری گفت: کمیته ی متحد باید گفتمان انقلاب اسلامی را ملاک قرار دهد تا مردم در تشخیص صحیح برنامه ها به دقت بتوانند برنامه های اعلام شده را، با آن گفتمان محک بزنند و انتخاب صحیح را انجام دهد.

وی همچنین گفت: 8+7 می تواند هم با معرفی حساسیت مجلس و هم جایگاه قانونگذاری و هم نقش دولت در ارتباط با یک مجلس فعال و هم وقت گذاری نمایندگان برای ارائه ی خدمت و نیز انتظاراتی که مردم می توانند از یک نماینده داشته باشند، ضمن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بتواند یک انتخاب حماسه آفرین را رقم بزند.

مواظب سنگ اندازی فتنه گران و جریان انحرافی باشند

شاکری همچنین جریان فتنه و جریان انحرافی را دو خط قرمز پیش روی کمیته 8+7 دانست که حتماً توسط اعضای کمیته رعایت خواهد شد و در عین حال افزود: البته این دو جریان سنگ اندازی هایی خواهند کرد.

وی ادامه داد: کسانی که در جریان فتنه، با وسعت، عنصر تقلب را که یک اتهام و دروغ بزرگ بود، طرح کردند، حتماً پروژه های مختلفی را برای این انتخابات و برای درست پیش نرفتن آن رقم خواهند زد.

شاکری با اشاره به اینکه این افراد ممکن است حتی دست به رفتارهای ساختارشکنانه بزنند، گفت: باید منتظر آنها بود.

وی در بیان راه حل این امر گفت: هوشیاری مردم و اطلاع رسانی بهنگام و صحیح رسانه ی ملی و خبرگزاری ها کمک می کند تا انتخاباتی با حضور حداکثر مردم و با کمترین تنش داشته باشیم.

 با وجود شخصیت های روحانی مانعی در مسیر کار نیست

شاکری کمیته ی 8+7 را دارای جامعیت بیشتری نسبت به دوره های قبل دانست و افزود: با توجه به شخصیت های روحانی که در آن گروه 7 نفره هست و شخصیت های حقیقی وزینی که در آنجا حضور دارند، فکر می کنم مانع و بن بستی در مسیر گفت و گوها و تطبیق شاخص ها بر مصداق ها پیش نیاید و کار به درستی انجام شود.

وی در عین حال گفت: نماینده ی جریانات هم در کمیته حضور دارند و فکر می کنم اگر بحث و نکته ای هم مطرح باشد که بطور طبیعی در یک کار جمعی مسائلی مطرح می شود، توسط گروه هفت نفره به نتیجه می رسد.

 

درباره فعالیتهای اقتصادی سپاه و جنجال علیه مطهری        

۱۷ مرداد ۱۳۹۰

بخش تحلیلی الف

 

روز چهارشنبه گذشته و به هنگام بررسي صلاحيت‌ آقای مهندس رستم قاسمي براي تصدي وزارت نفت و راي اعتماد به ايشان، از برخی نمایندگان رفتاری سر زد كه كاملاً مغاير اصول مردمسالاري ديني بود و صحبتهایی شد که شایسته تذکر است.

آنچه اتفاق افتاد و گفته شد از اين قرار بود:

1- پس از قطعي شدن معرفي سردار قاسمي به عنوان وزير نفت، رسانه‌هاي ضدانقلاب و برخي دنباله‌هاي داخلي‌شان تبليغات وسيعي عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به راه انداختند. اين رسانه‌ها كه چند هفته قبل هم عليه سخنان حق فرمانده عزيز سپاه جوسازي كرده و به شدت عليه نفوذ سياسي و اقتصادي سپاه تبليغات كردند.

2- آقاي علي مطهري نماینده مردم تهران ضمن دفاع از شخصيت فردي سردار قاسمي، ورود سپاه به دولت و فعاليت‌هاي اقتصادي را به ضرر اين نهاد محبوب مردمي دانست.

3- تعداد معدودي از نماينده‌ها پس از اتمام نطق آقای مطهری با سردادن شعار مرگ بر آمریکا, مخالفت خود را با نظرات نماینده تهران ابراز کردند موافق بعدی حتی تا جایی پیش رفت که تلویحا به علی مطهری نسبت ضدیت با سپاه و حتی طرفداری از آمریکا داد.

4- رئيس مجلس در واكنش به سخنان دکتر مطهری، با استفاده از بخشی از وقت آقای فلاحت پیشه به دفاع از سردار قاسمی پرداخت. وی در سخنان خود, بدون تکیه کافی بر استدلال برای پاسخ به شبهات مطرح شده در نطق علی مطهری, فضا را به نفع سپاه حماسی و هیجانی کرد و خواستار راي نمادين نماينده‌ها به سردار قاسمي شد.

5- هيجان و احساسات ايجادشده در مجلس عليه سخنان علي مطهري چنان جوي در پارلمان ايجاد كرد كه علي اكبر اوليا كه قصد داشت به عنوان مخالف بعدي عليه سردار قاسمي صحبت كند، نتوانست حرفي بزند و با لحني ناخوش‌آيند و ناميد گفت: مخالفت با وزير پيشنهادي كفرنيست.

6- در نهايت آقاي رستم قاسمي با 216 راي، پس از آقای غضنفري بيشترين راي را در ميان 4وزير پيشنهادي بدست آورد و سكان هدايت نفت ايران را به دست گرفت.

درباره اين اتفاقات و رفتارها، تذكر چند نكته ضروري است

1- هياهوي اخير رسانه‌هاي ضد انقلاب عليه سپاه يكبار ديگر بر كارامدي اين نهاد پرتوان عليه توطئه‌هاي دشمنان ايران مهر تاييد زد و نشان داد سپاه عزيز همچنان خاري در چشم دشمنان ملت ايران است.

2- در ماجراي روز چهارشنبه، نكته‌اي بسيار مهم مغفول ماند و آن مساله ورود سپاه به فعاليت‌هاي اقتصادي بود. راي به سردار قاسمي نبايد به اين معني تلقي شود كه مجلس موافق بي‌قيد و شرط فعاليت‌هاي اقتصادي سپاه است.

حقيقت اين است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حافظ ميهن و نظام اسلامي از انواع توطئه‌هاي نظامي و سياسي و فرهنگي و اقتصادي است به همین دلیل هرجالازم باشد به کمک اقتصاد کشور هم می شتابد ولی نباید برای «كسب درآمد»، وارد فعاليت‌هاي اقتصادي شود.

اگر ظرفيت لجستيك و فني و مالي و انساني سپاه در زمان صلح مي‌تواند مسير را براي فعاليت سالم بخش خصوصي و تعاوني هموار كند یا گره ای از اقتصاد ایران باز کند، حضورش در عرصه اقتصادي لازم است و گرنه در جايي كه بخش خصوصي و تعاوني داوطلب و حاضر در ميدان اقتصادي است و تهديدي هم متوجه نظام نيست، ورود سپاه به چنين ميداني، هيچ توجيهي ندارد.

متاسفانه در سالهاي اخير برخي عملكردهاي دولت در تعریف بزرگ طرح های عمرانی و پاگذاشتن سپاه عزيز بر پوست خربزه هاي ( ان شا الله سهوی) قرارداده شده، این نهاد مردمی را در موضع تهمت قرارداده است. نظير برخي فعالیتهای اقتصادی كه آنقدر بزرگ تعريف مي‌شود كه فقط نهادی مانند سپاه توان مالي –  فني مشاركت در آنها را دارد. واگذاري بحث انگیز شركت مخابرات در مزايده‌اي 8هزار ميليارد توماني يا اخيراً طراحي پروژه حرم تا حرم (بزرگراه قم- مشهد) را بياد آوريد.

3- اقتضاي نظام مردمسالاري، تضارب آرا و بيان نظرات مخالف و موافق براي رسيدن به انتخاب احسن است. در جريان راي اعتماد به وزير نفت، اين جنبه نظام مردمسالاري به شكل بسيار زشتي پايمال شد.

به كوري چشم ضد انقلاب و اربابان غربي‌شان، در نظام مردمسالاري ديني حتي رهبري انقلاب هم قابل انتقاد و امر به معروف و نهي از منكر است چه برسد به سپاه پاسداران. اين ويژگي برجسته نظام مردمسالاري ديني است كه البته اجراي آن ملزوماتي دارد كه بحث آن مجال ديگري مي‌طلبد...

روز چهارشنبه آقاي علي مطهري نماينده دلسوز تهران از سر خيرخواهي و با لحني متين، نقدهايي را متوجه سپاه پاسداران كرد نقدهايي كه پاسخهايي منطقي و موجه داشت. چنانکه پاسخهای مطرح شده در نطق احمد توکلی که به دلیل بی توجهی رئیس مجلس به آئین نامه مجال ارائه نیافت و در رسانه ها منعکس شد، به شکل مستدل تمامی شبهات مذکور را رد می کرد. البته آقای مطهری در سخنان خود از سر بی توجهی، فرماندهان فداکار سپاه در دفاع مقدس را با ژنرالهای لائیک، فاسد و دنیاطلب ترکیه مقایسه کرده بود که این تشیبه، جفایی فاحش و بی انصافی بزرگی در حق سرداران غیور و شهادت طلب سپاه بود و قطعا آقای علی مطهری هم نیت بیان چنین تشبیه ناجوانمردانه ای را نداشته است.

هر چند تشبیه آقای مطهری نادرست بود و شبهه های ایشان پاسخ منطقی داشت، اما اين چه رفتار زشتي بود كه از برخي نمايندگان سرزد و با شعار و جوسازي تلاش كردند صداي نماينده تهران را خفه كنند؟

اين چه روحيه زشتي است كه بدون توجه به خيرخواهي و استدلال گوينده، فضا را احساسي مي‌كنند و هر نقد و مخالفتي را همراهي با آمريكا و ضد انقلاب عنوان مي‌كنند؟

همه عزت سپاه برای این است كه فداکارانه از «نظام مردمسالاري ديني» حراست می کند. كسي كه با جوسازي و شعار تلاش مي‌كند تا صداي نقد و نهي از منكر نماينده‌اي را ساكت كند، به «اصل نظام مردمسالاري ديني» ضربه مي‌زند.

4- نطق رئيس مجلس شوراي اسلامي در جريان راي اعتماد به نفع وزير جديد نفت، از دوجهت دارای اشکال بود.

اولا آقای دکتر علي لاريجاني برای نطق مخالف یا موافق با وزرای پیشنهادی در وقت مقرر قانونی ثبت نام نکرده بود و قانونا نمی توانست از بخشی از وقت اهدایی نماینده ای دیگر (آقای فلاحت پیشه) استفاده کند و این نقض قانون از ایشان پذیرفته نیست.

ثانیا دکتر لاریجانی بیش از اینکه در پاسخ به شبهه های آقای مطهری استدلال ارائه کند، سعی کرد ضمن یادآوری درست دلاوریهای سرداران رشیدی مانند مهندس قاسمی، مخاطبانش را به قبول صحت معرفی ایشان قانع سازد. گرچه حدیث این نعمت درست بود اما فضا را به نفع وزیر پیشنهادی نفت عاطفی و احساسی کرد بجای اینکه منطقی و عقلانی کند.

البته تلاش ايشان براي احساسي كردن فضا به نفع سردار قاسمي، چندان هم به نفع وزير پيشنهادي نفت نشد چرا كه استمزاج صبح چهارشنبه نشان مي‌داد راي آقاي قاسمي بسيار بالاتر از آقاي غضنفري خواهد بود و صحبتهای احساسي علي لاريجاني، احتمالاً در ريزش راي آقاي قاسمي چندان بي‌تاثير نبوده است. ضمن اينكه اينطور واكنش‌هاي علي لاريجاني، ايشان را در معرض اتهام قرارداد كه هدفش فقط دفاع از سردار قاسمي نبود و اغراض ديگري را دنبال مي‌كرد.

خلاصه آنكه:

یک- فداكاري ‌ها و رشادت‌هاي سپاه در دفاع از كشور عليه تجاوزهاي نظامی و سیاسی دشمنان ايران اسلامي هيچگاه فراموش نمي‌شود. ورود سپاه به عرصه اقتصادي فقط جايي پذيرفته است كه بخش خصوصي و تعاوني، توان یا تمايل به حضور نداشته باشند. دولت هم نبايد طرح‌هاي اقتصادي را طوري تعريف كند که فقط نهادهای عمومی بزرگی مثل قرارگاه خاتم الانبیا توان اجراي آنرا داشته باشد. شان نهاد مقدسي مثل سپاه والاتر از اینهاست كه با ورود غيرضروري به عرصه‌هايي اقتصادي، خود را در معرض تهمت سودطلبی قرار دهد.

دو- نقد و آزادي بيان، ركن مهم نظام مردمسالاري ديني است. به كوري چشم دشمنان نظام، بايد از اين وجه نظام با قدرت دفاع كنيم و ظرفيت‌هاي نقد و تضارب آرا و آزادي بيان را گسترش دهيم تا ايران اسلامي هر چه بيشتر از منافع مردمسالاري ديني بهره‌‌مند شود. تلاش براي ساكت كردن و تهمت به منتقد خيرخواه سپاه، ظلمي بزرگ به نظام مردمسالاري ديني بود كه ديگر نبايد تكرار شود.

سه – نمایندگان و به ویژه هیات رئیسه و رئیس محترم مجلس بیاد داشته باشند که رهبر عزیز انقلاب چندبار درباره آزادی تضارب آرا و آرامش در مجلس برای بیان نظرات، هشدار داده اند و اخیرا با شدت ملامت کرده اند که نباید 2-2 گفت مانع سخن گفتن کسی شد چرا که مجلس جای ابراز آرای موافق و مخالف است و هر کس باید بتواند در چارچوب قانون با آرامش حرفش را بیان کند حتی اگر حرفش غیر منطقی باشد.

رهبر معظم انقلاب تنها به «شکل محدود کردن آزادی ابراز عقیده» در مجلس نظر نداشتند بلکه «هر نوع رفتاری که تضارب آرا را محدود کند»، در واقع تمرد نسبت به حکم رهبر انقلاب است. فاعتبروا يا اولي الابصار.

 

مناجات

مرداد ۱۲م, ۱۳۹۰ ,وبلاگ جوانفکر

 

یکی از هموطنان خوش ذوق ، به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، مناجات زیر را برای انتشار در وبلاگ ارسال کرده است و بنده نیز بدون هرگونه دخل و تصرفی ، آن را در معرض رویت مخاطبان محترم قرار می دهم.

• جریان آبادانی، نشاط گرایی، حقیقت خواهی،رستگاری، اعتدال، فتوت ویگانه پرستی معادل جریان انحرافی است ، خدایا این معادله را حفظ کن

• جرم اصلی جریان انحرافی ، تمسک به گفتمان انقلاب و اصول و ارزشهاست، خدایا این جرم را از ما مگیر

• خدایا هیچ انحرافی خطرناکتر از انحراف از مسیر حق نیست ، جریان انحرافی را در این مسیر حفظ کن

• خدایا تو نیک می دانی که جریان انحرافی از فساد مالی ، اخلاقی و سیاسی مبراست، به لطف خود هیچ فسادی را بر این جریان مپسند

• خدایا تو از ولایتمداری این جریان آگاهی، سایه با برکتش را بر سر آن مستدام بدار

• خدایا جریان انحرافی را از انحراف به چپ و راست مصون بدار.

• خدایا جریان انحرافی را از همه انحرافاتی که به آن منسوب شده است ، حفظ فرما

• خدایا آراء مدعیان جریان اصولگرایی را به خودشان بازگردان

• خدایا جریان انحرافی را از آسیب های مدعیان جریان اصولگرایی حفظ کن

• خدایا مدعیان جریان اصولگرایی را با خودشان محشور بفرما

• خدایا ما مدعی جریان انحرافی نیستیم ، اما آن را از جمیع بلیات در امان بدار

• خدایا آنهایی که جریان انحرافی را از جریان مدعی اصولگرایی جدا کردند، تایید بفرما

• خدایا خطرات پوست خربزه اصلاح طلبان را به خودشان بازگردان

• خدایا جریان انحرافی را از دست اندازی اجنه، رمالها ، ساحران و مرتاض ها ایمن بدار

• خدایا ملت ایران را از برکات وجودی جریان انحرافی برخوردار کن

• خدایا میان جریان انحرافی و مدعیان جریان اصولگرایی جدایی بیفکن

• خدایا تحمل سختی ها و فشارها را بر جریان انحرافی آسان بگردان

• خدایا میان اضلاع ۷۰ میلیونی جریان انحرافی جدایی مینداز

• خدایا بر درجات زوایای اضلاع هندسی جریان انحرافی بیفزا

• خدایا فرصت خدمتگزاری به ملت ایران را از جریان انحرافی مگیر

• خدایا عزت و ذلت به دست توست، جریان انحرافی را در چشم مردم عزیز کن

• خدایا اگر دشمنان جریان انحرافی قابل هدایت نیستند، در گمراهی رهایشان کن

• خدایا جریان انحرافی را به بخل و حسد دشمنانش مبتلا نکن

• خدایا دعای خیر مقربین ات را در حق جریان انحرافی مستجاب بگردان

• خدایا از دیگر جریانهای انحرافی جلوگیری کن و بر وسعت همین یک جریان بیفزا

• خدایا آنچه را برای مدعیان جریان اصولگرایی می پسندی برای جریان انحرافی مپسند

• خدایا جریان انحرافی را همواره از خطاها و گناهان کوچک و بزرگ ، منحرف بدار

• خدایا جریان انحرافی را از پل خدمت بی منت به سلامت عبور ده

• خدایا شر دشمنان جریان انحرافی را به خودشان بازگردان

• خدایا جریان انحرافی را از راه روشنی که در آن قرار دارد ، منحرف مفرما

 

حبيب الله عسگراولادي:

 گروه 8+7 در بر گيرنده تمام نظرات اصولگرايي نيست

مردم سالاری ـ ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

حبيب الله عسگراولادي سه شنبه شب در مراسمي که توسط حزب موتلفه اسلامي با عنوان خبرنگار و بصيرت افزايي برگزار شد، درباره وحدت اصولگرايان گفت: در نخستين جلسه اي که در جبهه متحد اصولگرايي برگزار شد، آيت الله مهدوي کني و آيت الله يزدي، از جبهه 8+7 به عنوان شوراي مرکزي اصولگرايان نام بردند.  به گزارش ايلنا، عسگراولادي تصريح کرد: در ادامه جلسه آيت الله مهدوي کني تاکيد کرد که رسيدن به وحدت در بين دو نفر نيز امکان پذير نيست و مابايد به اتحاد برسيم.  اين عضو گروه 8+7 ضمن اشاره به اينکه اميدواريم براي رسيدن به وحدت خوب عمل کنيم، تصريح کرد: اينکه عنوان شود گروه 8+7 بعد از تشکيل در بر گيرنده تمام نظرات اصولگرايي است صحيح نيست، بلکه هنوز گروه هاي اصولگرايي هستند که نظرات خود را به مجموعه ارائه نکرده اند.  وي گفت: حرکتي آغاز شده و ما منتظريم که ديگر گروه هاي اصولگرايي نيز به ما ملحق شوند.  عسگر اولادي با اشاره به اينکه افراد عضو بايد مواضع صريح و مشخصي در قبال جريان فتنه و جريان انحرافي داشته باشند به نقل از مرحوم لاجوردي، گفت: منافقين ديروز کهنه شده اند و بايد به دنبال منافقين امروزي باشيم  که پيچيده ترند.  وي تاکيد کرد :اگر مي بينيد که مراجع و علما وجود جريان فتنه و جريان انحرافي را گوشزد کرده بودند به خاطر آگاهي از منافقين جديد بوده است.  رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري همچنين در گفت وگو با ايسنا، نسبت به سناريوي دشمن در پايين آوردن سطح مشارکت در انتخابات آتي مجلس جهت زير سوال بردن مشروعيت مردمي نظام هشدار داد.  حبيب الله عسگراولادي  درارزيابي از سناريوي دشمنان نظام براي انتخابات آينده، خاطرنشان کرد: دشمنان نظام اسلامي به مردم سالاري ديني در ايران رشک و حسد دارند، آنها نمي توانند مشروعيت قانوني و مردمي نظام را تحمل کنند، لذا همواره در اين راه اخلال مي کنند.

 

هشداري درباره پست تازه سعيدلو

نويسنده : محمدحسين روانبخش

مردم سالاری ـ ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

محمود احمدي نژاد روز گذشته با ايجاد يک معاونت جديد براي رياست جمهوري، در حکمي علي سعيدلو را به عنوان "معاون امور بين الملل" منصوب کرد تا اين يار ديرين خود را که از شهرداري به هيات دولت آورده همچنان حفظ کند. ايجاد اين معاونت در حالي است که سال گذشته نيز احمدي نژاد به چند تن از نزديکان خويش از جمله اسفنديار رحيم مشايي و حميدبقايي حکم  "نماينده ويژه در امور بين الملل " داده بود که با مخالفت هاي بسياري روبرو شد و از آن تفسير به موازي کاري در دستگاه ديپلماسي کشور شد و اگر چه اين احکام از " نمايندگي" به " مشاورت" تغيير يافت ولي در باطن هيچ تغييري در آن ايجاد نشد و منوچهر متکي وزارت خويش را بر سر مخالفت با اين احکام و رفتار نماينده هاي ويژه رئيس جمهور از دست داد.  حال که به نظر مي رسد محدوديت هاي پيش روي اين نمايندگان ويژه، مانع از نقش آفريني يا به عبارت درست تر دخالت آنها در سياست خارجي شده و موازي کاري در اين دستگاه حساس کم شده است و با توجه به شکست جريان انحرافي در انتصاب يکي از اعضاي متهم اين جريان به سمت معاون وزير خارجه، با اين حکم بار ديگر شائبه دخالت وموازي کاري در وزارت خارجه بوجود مي آيد.

از سوي ديگر با توجه به بيگانگي سعيدلو با سياست خارجي، معلوم نيست در آينده تاثير اين حکم چگونه باشد و چه مشکلاتي را پيش روي دستگاه ديپلماسي کشور قرار دهد. اين در حالي است که درحکم احمدي نژاد براي سعيدلو ذکر شده که" نظر به تجارب و خدمات ارزشمند "سعيدلو، اين حکم برايش صادر شده! براي اينکه بدون دليل و شاهد ،قضاوت نکرده باشيم. بد نيست يکبار ديگر رفتار حميد بقايي را در اين حوزه مرور کنيم و ببينيم که يک حکم نامناسب و اعتماد نادرست چطور در دستگاه ديپلماسي آثار سوئي به جاي گذاشته و مي گذارد: اولين شاهکار نمايندگان ويژه احمدي نژاد، سخناني بود که بقايي درباره کشتار ارامنه در ترکيه گفت و اسباب زحمت دستگاه ديپلماسي کشور را فراهم آورد!  بقايي در همايش "ايران; پل پيروزي" در مورد درخواست غرامت از سه کشور آمريکا، بريتانيا و روسيه به خاطر اشغال ايران در طي جنگ جهاني سخن مي گفت اما به دليل عدم آشنايي با الفباي سياست خارجي چنين گفت: در برخي از کشورها حتي موضوعاتي کمرنگ  تر از موضوع ايران را پيگيري کرده که در اين باره مي توان به اقدامات ژاپن درباره  بمباران هيروشيما در خلال جنگ جهاني دوم اشاره کرد. هم چنين مي توان به درخواست ارامنه درباره  نسل کشي دولت عثماني در سال 1917 اشاره کرد که ارامنه اين موضوع را به عنوان يک وجه عرق ملي دنبال مي کنند.  اين سخن بقايي در رسانه هاي ترکيه و ارمنستان واکنش هاي متناقضي در پي داشت به صورتي که در ارمنستان از آن استقبال شد، اما در ترکيه بلوايي را به پا کرد که احمد داوداوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، را مجبور کرد تا با متکي تماس گرفته و از همتاي ايراني خواستار توضيح در مورد آن شود.

با توجه به روابط استراتژيک ايران با ترکيه چاره اي نبود جز آن که به نحوي غائله به پا شده رفع و رجوع شود و به همين خاطر، روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي في الفور اطلاعيه اي صادر کرد و مدعي شد که اظهارات بقايي در باره روابط دولت عثماني و ارامنه از سوي رسانه ها درست منعکس نشده است. علاوه بر اين اطلاعيه، بقايي وارد ميدان شد تا در برابر خبرنگاران حاضر توضيحي در مورد سخنان خود بدهد و تاکيد کرد که تنها قصد بيان يک مثال را داشته و نمي خواسته هيچ گونه اظهار نظر خاصي را بيان کند. با وجود اطلاعيه سازمان ميراث فرهنگي و مصاحبه بقايي اما گزارش مرکز پژوهش  هاي مجلس و اعتراض متکي نشان مي دهد که خدشه وارد شده بر روابط ترکيه و ايران به درستي ترميم نشد و سخنان بقايي همچنان بر آن سايه انداخته است. در واقع، سخنان وي و واکنش هاي تند مقامات و رسانه هاي ترکيه بعد از آن نشان دهنده حساسيت هاي بالا در عرصه سياست خارجي است که کارآزمودگي ديپلماتيک در اين عرصه را اثبات مي کند.

جالب اينجاست که همان روزها خبري مبني بر " کشف اسنادي از وزارت خارجه  در کيف شاه در کاخ نياوران " منتشر شد که در ماه هاي اخير، مديرعامل بازداشت شده منطقه آزاد ارس و مدير سابق کاخ موزه نياوران گفت که اين شايعه با طراحي حميد بقايي براي انحراف افکار عمومي از سخنان جنجالي وي درباره ترکيه صورت گرفت!

يکي ديگر از اقدامات حميد بقايي سفر به مصر و يمن و مذاکره و گفت وگو باديکتاتورهاي اين کشورها، آن هم دقيقا در آستانه قيام هاي مردمي اين کشورها بود !

حميد بقايي اواخر آذر 89 وارد صنعا پايتخت يمن شد تا پيام محمود احمدي نژاد را به علي عبدالله صالح، همتاي يمني وي  تقديم کند. اين نماينده ويژه احمدي نژاد درهمان ايام درباره سفرش و پيامي که حامل آن بود، گفت: اين پيام درخصوص روابط برادرانه دو کشور برادر و راه هاي تقويت و توسعه آن در زمينه هاي مختلف و حائز اهميت مشترک است. يمن و ايران از ساليان سال روابط خوبي با هم در تمامي زمينه ها داشته اند. يمن يکي از دولت هاي مهم در خاورميانه و مورد توجه ايران است.

 وي همچنين بيان کرد: سياست ايران بر اساس توسعه روابط اسلامي، عربي و منطقه اي به ويژه با يمن است. اميدواريم که اين سفر آغازي براي توسعه روابط بين دو کشور برادر باشد.

ماموريت وي شبيه ماموريت اسفنديار رحيم مشايي بود که در 21 آذرماه 89 به اردن رفت و با عبدالله دوم پادشاه اردن ديدار و دعوتنامه احمدي نژاد را براي سفر به تهران تسليم وي کرد; سفري که قرار بود به بهانه جشن نوروز شکل گيرد ولي با مخالف نمايندگان مجلس و مقامات عالي رتبه نظام انجام نشد و بعدها حرف و حديث هاي زيادي درباره دليل دعوت از عبدالله ( که در نمايش ضد ديني ظهور نزديک است، سفياني معرفي شده است) شنيده شد.

اواسط دي ماه 89، دو هفته قبل از آغاز قيام مردمي تونس که به سقوط حکومت ديکتاتوري علي عبدالله صالح در يمن و در  ادامه سقوط حکومت مبارک در مصر منجر شد بقايي در گفت وگو با شبکه العالم شرح خدمات خود در سفر به مصر و يمن را به تفصيل بيان کرد. بقايي در آن گفت وگو با اشاره به سفر خود به مصر گفت: سفر من به مصر نخستين سفر رسمي يکي از مقامات جمهوري اسلامي ايران به مصر بعد از گذشت 30 سال بود. البته پيش از اين مسوولان ايران به مصر سفر کرده بودند، اما هدف آن سفرها شرکت در اجلاس هاي بين المللي بود که در مصر برگزار مي شد نه به دعوت دولت مصر. اما سفر من نخستين سفري بود که يکي از مسوولان ايران به دعوت رسمي انجام داد.

بقايي سپس درباره سفر خود به يمن هم گفت: يمن کشوري است که به لحاظ سياسي و تاريخي با ايران رابطه اي نزديک داشته است اما اخيرا روابط اين دو کشور شاهد فراز و نشيب هايي شده بود با اين حال خواست ملت ها و مسوولان دو کشور کاهش يا سردي روابط نبود، بلکه همه به دنبال توسعه روابط اين دو کشور بودند.

وي افزود: احمدي نژاد پيامي براي علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن آماده کرده بودند که من حامل آن پيام بودم و در سفري که با برخورد گرم و خوب دولت يمن مواجه شد، با وزير خارجه و وزير گردشگري و چند تن از وزيران و مسوولان به ويژه نخست وزير و خود رئيس  جمهور يمن ملاقات کرديم و به اين جمع بندي رسيديم که بايد فصل جديدي در روابط بين دو کشور باز کنيم. در حال حاضر اميدواريم که ميزبان هياتي از يمن در ايران باشيم و همين ارتباطات خواهد توانست روابط دو کشور را از فضايي که اخيرا شکل گرفته بود، خارج کند".کمتر از يکماه بعد معلوم شد که چقدر اين پيامها و پيام رساني ها اشتباه و مبني بر عدم درک شرايط کشورهاي منطقه بود.

با توجه به همه آنچه بيان شد، بديهي است که نادرستي همه اين رفتارها ومشکلات ناشي از آن، بيشتر از اينکه به حميد بقايي برگردد به رفتار و نحوه مديريت محمود احمدي نژاد بر مي گردد و به همين دليل است که انتصاب سعيدلو به عنوان معاون امور بين الملل که در ادامه همان رفتار و مديريت است، مي تواند حوادثي بدتر از آنچه ذکر شد در صحنه سياست خارجي بوجود آورد.

 

سعيدلو، معاون امور بين الملل شد

موازي كاري جديد با دستگاه ديپلماسي

تهران امروز ـ ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

سعيدلو در حالي به عنوان معاون امور بين‌الملل رئيس‌جمهور منصوب شد كه در سوابق كاري‌ وي هيچ نشاني از فعاليت در عرصه بين الملل نمي‌توان يافت و حداكثر چند سفر خارجي به همراه رئيس‌جمهور رفته است

 

برخي از نمايندگان مجلس در واكنش به انتصاب علي سعيدلو به «معاونت امور بين الملل رئيس جمهور» اين اقدام را مصداق موازي كاري در سياست خارجي دانستند. با وجود آنكه مقام معظم رهبري در هشتم شهريورماه سال گذشته در ديدار اعضاي هيات دولت، پرهيز از کارهاي موازي در عرصه هاي مختلف از جمله سياست خارجي را گوشزد كردند، روز گذشته حكمي از جانب رئيس‌جمهور براي علي سعيدلو صادر شد كه از سوي بسياري از كارشناسان سياسي و نمايندگان مجلس در تناقض با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب ارزيابي شد. علي سعيدلو، مرد راه و ساختمان، مرد ورزش، مرد سفرهاي استاني به‌شمار مي‌رود و اكنون بايد او را مرد امور بين الملل ناميد. سعيدلو روز گذشته طي حكمي از سوي محمود احمدي‌نژاد به عنوان معاون امور بين الملل رئيس‌جمهور منصوب شد. اين در حالي است كه در سوابق كاري وي به جز برنامه‌ريزي سفرهاي استاني در دولت نهم، هيچ نشاني از فعاليت در عرصه بين الملل نمي‌توان يافت و او حداكثر چند سفر خارجي به همراه رئيس جمهور رفته است. البته در برخي مواقع اظهاراتي در مورد حق ايران براي داشتن انرژي هسته‌اي و محكوميت كشورهايي داشته است كه عملكرد نادرستي در ارتباط با ايران داشته‌اند. اين اتفاق زماني كه علي آبادي به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفي شد، هم رخ داد يعني فردي كه هيچ شناختي از حوزه نفت نداشت، در دومين روز پس از دريافت حكم سرپرستي ادعا كرد كه مرد نفتي است. علي سعيد لو كيست؟ علي سعيدلو در سال 59 ، رئیس کل سازمان چای کشور می‌شود. دو سال بعد و در سال ۱۳۶۱ معاون مالی اداری وزارت بازرگانی. در آن سال همزمان سمت ریاست هیات گزینش مرکزی و رياست هیات تجدیدنظر بازسازی نیروی انسانی وزارت بازرگانی را برعهده داشت. دو سال بعد به وزارت معادن و فلزات نقل مکان می‌کند و به عنوان قائم مقام یکی از معاونت‌های آن انجام وظیفه می نماید. علی سعیدلو در سال ۱۳۶۴ رئیس هیات تجدیدنظر بازسازی نیروی انسانی وزارت معادن و فلزات می‌شود و در همان سال به وزارت دفاع نقل مکان کرده و حکم معاونت بازرگانی سازمان صنایع دفاع را می‌گیرد. بیشترین حضور سعیدلو در این سمت رقم می خورد. وی تا سال ۱۳۷۳ معاون بازرگانی سازمان صنایع دفاع بود. سعیدلو در سال‌هاي 70 و 72، عضویت عامل سازمان صنایع بنیاد را نیز در پرونده خود گذاشت و به دو وزیر صنایع و بازرگانی مشاوره داد. پس از پایان مدت ماموریتش در سازمان صنایع دفاع ، سعیدلو یک بار دیگر به وزارت بازرگانی برمی‌گردد و در سال ۷۳ سمت‌هایی نظیر معاونت صادراتی وزیر بازرگانی و رئیس کل مرکز توسعه صادرات ایران، مسئول هیات‌های رسیدگی به تخلفات نیروی انسانی وزارت بازرگانی، رئیس هیات مدیره شرکت فرش ایران و رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران را تجربه می کند.

فلاحت پيشه:‌ به نظر مي‌رسد دولت تذكر رهبر معظم انقلاب را در خصوص موازي كاري در عرصه سياست خارجي فراموش كرده است كه دست‌به‌چنين انتصاب‌هايي‌مي‌زند

 

دهقاني:تعيين معاون در اموري كه وزير وجود دارد، جداي از اينكه منجر به موازي كاري در امور مي‌شود و درگذشته نيز مقام معظم رهبري از موازي كاري در حوزه سياست خارجي منع كردند، بايد گفت كه موجب مخدوش شدن پاسخگويي در برابر مجلس نيز مي‌شود

 

یک سال پس از آنکه خاتمی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ به ریاست جمهوری رسید، سعیدلو به جزیره قشم رفت و یک سال مشاور مدیرعامل این منطقه شد. سال ۱۳۸۲ هم مشاور رئیس کل دیوان عدالت اداری می‌شود و در همان سال پس از پیروزی آبادگران در شورای شهر تهران و انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار پایتخت به ساختمان بهشت آمد و معاون مالی واداری شهرداری شد. محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ وی را برای تصدی وزارت نفت به مجلس معرفی کرد اما رای اعتماد نیاورد. پس از آن وی معاونت اجرایی رئیس جمهور در دولت نهم و سرپرستی نهاد رئیس جمهوری را بر عهده داشته‌است و در سوم شهریور ۱۳۸۸ با حکمی از سوی احمدی‌نژاد، به سمت رئیس سازمان تربیت بدنی منصوب شد. با ادغام وزارت ورزش و جوانان در اواسط دولت دهم، او مدتي سمت رسمي در دولت نداشت تا اينكه روز گذشته به عنوان معاون امور بين الملل رئيس جمهور معرفي شد.

 

از انبوه مشاغلي كه علي سعيدلوي متولد سال 1331 تا قبل از دريافت اين حكم داشته است، همه به اقتصاد و بازرگاني ارتباط داشته است و مسئوليت او در قبال سفرهاي دولت هم تنها به برنامه‌ريزي براي سفرهاي درون شهري مربوط بوده است اما او از جمله افراد مورد اطمينان احمدي‌نژاد است و يكي از برنامه‌ريزان انتخاباتي رئيس جمهور بوده كه بر خلاف برخي از وزرا و مسئولان دولت نهم ارتباط خوبي با همه به‌ويژه‌اسفنديار رحيم مشايي برقرار كرده است.

 

اكنون سعيدلو دوباره به پاستور بازمي‌گردد تا بار ديگر بتواند در‌كنار محمود احمدي‌نژاد عكس يادگاري بيندازد اما اين بازگشت همانند موارد گذشته بدون حاشيه و واكنش نبوده است. عدم تخصص و تجربه لازم براي حضور در مسئوليت جديد كه در حقيقت تقويت كننده شائبه موازي كاري در حوزه سياست خارجي است، عمده انتقادي است كه از طرف برخي نمايندگان مجلس بيان شده است.

 

دولت‌تذكر‌رهبري‌را‌فراموش كرده است

حشمت الله فلاحت‌پيشه، نماينده

 

اسلام آباد غرب در مجلس در گفت و‌گو با تهران امروز ، با انتقاد از انتصاب سعيدلو به عنوان معاون بين الملل رئيس جمهور عنوان كرد: انتصاب سعيدلو به عنوان معاون امور بين الملل بيش از آنكه مشكلي ازرئيس جمهور و يا سياست خارجي مجلس حل كند، مشكل خود آقاي سعيدلو را حل كرد. چراكه سعيدلو مدتي در عرصه‌هاي مختلف اجرايي فعاليت كرد اما متاسفانه نتوانست موفقيتي حاصل كند و در دولت بدون نقش ماند. اين موجب شد كه دولت به دنبال راهي براي فعاليت سعيدلو باشد و اين راه نيز تعريف يك نقش جديد براي وي در دولت بود. اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه تاكيد كرد: مطمئنا سعيدلو در هر جايگاهي مي‌تواند موثر باشد الا جايگاه بين‌ الملل چراكه همه مي‌دانند وي هيچ تخصصي در اين عرصه ندارد. بنابراين چه طور مي‌توان از فردي در عرصه بين الملل استفاده كرد كه هيچ تخصص و پيشينه‌اي در اين عرصه ندارد؟

وي با اشاره به اينكه حوزه سياست خارجي بسيار‌آسيب‌پذير‌است،‌خاطرنشان كرد:‌نبايد از هر فرد غير كارشناسي در اين زمنيه استفاده‌كرد‌و اين‌حوزه حساس را با چالش‌هاي جدي رو به رو كرد. فلاحت‌پيشه با تاكيد بر اينكه انتصاب سعيدلو در اين بخش هيچ محلي از اعراب ندارد، گفت: دولت بايد بخش‌هاي حساس كشور را در نظر بگيرد و از هر فردي در اين جايگاه‌هاي مهم استفاده نكند. ممكن است آقاي سعيدلو، مدير بسيار خوبي باشند اما به طور قطع مي‌توان گفت كه وي براي اين سمت مناسب نيست. وي افزود: تمام اين كارها موجب افزايش موازي‌ كاري در عرصه سياست خارجي مي‌شود. اين عضو كميسيون امنيت ملي همچنين با تاكيد بر اينكه رهبر معظم انقلاب نيز پيش‌تر در خصوص موازي كاري در عرصه سياست خارجي تذكر داده بودند، يادآور شد:‌ به نظر مي‌رسد دولت تذكر رهبر معظم انقلاب را در خصوص موازي كاري در عرصه سياست خارجي فراموش كرده است كه دست به چنين انتصاب‌هايي مي‌زند. قبلا هم مجلس و كارشناسان چنين اقداماتي را نقد كردند ولي دولت متاسفانه نشان داد كه توجهي به اين نقدهاي خيرخواهانه مجلس و كارشناسان ندارد. وي در ادامه با تاكيد بر اينكه نظر مقام معظم رهبري در اين خصوص مبتني بر تصريح قانون اساسي بود، اظهار داشت:‌ چنين اقداماتي از سوي دولت موجب شكل‌گيري چالش‌هاي جديد و بحث‌هاي تازه در اين عرصه مي‌شود. نمي‌دانيم چرا دولت هر از چندي به گونه اي چالش آفريني و حاشيه سازي مي‌كند.

پيشينه و تخصص ندارد

محمد مهدي شهرياري ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين خصوص گفت: حوزه بين الملل و سياست خارجي، حوزه بسيار حساسي است كه هر حركت اشتباهي مي‌تواند چالش جديدي را ايجاد كند. در همين راستا بايد در نظر داشت كه اين حوزه نياز به آرامش براي انجام امور دارد و بايد اين آرامش در عرصه بين الملل و سياست خارجي براي فعالان اين عرصه فراهم شود. وي با انتقاد از عدم تناسب پيشينه كاري سعيدلو با سمت فعلي‌اش خاطرنشان كرد: اگر هر فردي در حوزه‌اي كه انتخاب مي‌شود، پيشينه كاري مرتبط داشته باشد قطعا مي‌تواند از چالش‌ها كم كند و نه به آن بيفزايد. سعيدلو نيز مدير توانايي است اما پيشينه مرتبط با سمت فعلي‌اش نداراد.

مغايرت با قانون اساسي

محمد دهقاني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي هم انتصاب سعيدلو را مغاير قانون اساسي دانست و اظهار داشت: بنده ضمن احترام به آقاي سعيدلو و دستور رئيس‌جمهور بايد بگويم كه مسئول امور بين‌الملل در دولت وزير امور خارجه است و در مواقعي كه وزير در يك حوزه وجود داشته باشد، تعيين معاون در آن بخش، با روح قانون اساسي مغايرت دارد. وي افزود: برداشت ما از قانون اساسي اين است كه معاون در جايي توسط رئيس‌جمهور

 

قابل نصب است كه در آن حوزه « وزير» نداشته باشيم و در جايي و موضوعي

كه وزير داريم و وزارتخانه براي آن تعيين شده، تعيين معاون با روح قانون اساسي مغايرت دارد. اين عضو حقوقدان هيات رئيسه مجلس همچنين گفت: تعيين معاون در اموري كه وزير وجود دارد، جداي از اينكه منجر به موازي كاري در امور مي‌شود و درگذشته نيز مقام معظم رهبري از موازي كاري در حوزه سياست خارجي منع كردند، بايد گفت كه موجب مخدوش شدن پاسخگويي در برابر مجلس نيز مي‌شود.

وي با بيان اينكه: « ما آنقدر در كشور كار داريم كه به نظر نمي‌رسد لازم باشد به اين امور بپردازيم» ، گفت: به نظر بنده آقاي سعيدلو نبايد اين مسئوليت را مي‌پذيرفت چرا‌كه مسئوليت معاونت امور بين‌الملل با

« وزير امور خارجه » است.

دهقاني بر همين اساس يادآور شد: اگر‌چه در قانون اساسي گفته شده كه رئيس‌جمهور مي‌تواند به تعداد لازم معاون داشته باشد اما اين اصل قانون مقيد به همه اصول قانون اساسي هم هست، به اين معنا كه نمي‌شود ما هم وزير فرهنگ داشته باشيم، هم معاون فرهنگي‌ يا هم وزير خارجه داشته باشيم هم معاون امور بين‌الملل و يا هم وزير اقتصاد داشته باشيم هم معاون اقتصادي؛ اين مسئله با روح قانون اساسي مغايرت دارد و علت آن نيز ايجاد موازي‌كاري در امور كشور است و پاسخگويي را در برابر مجلس كه از قواعد مسلم قانون كشور ماست، مخدوش مي‌كند. اين نماينده مجلس در خاتمه متذكر شد: وزرا خودشان كمك‌كنندگان به رئيس‌جمهور در يك موضوع هستند و اينكه ما در كنار وزرا معاون داشته باشيم، اين مسئله يك موازي‌كاري است و موجب تلف شدن انرژي و وقت مسئولين و تداخل كاري مسئوليت‌ها مي‌شود، البته به ياد داريم كه در گذشته كه رئيس‌جمهور نمايندگان ويژه انتخاب كرد، رهبر معظم انقلاب تذكر دادند كه موازي كاري در زمينه سياست خارجي نبايد اتفاق بيفتد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©