Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
روز جهانی کارگر امسال را به سرفصل مهمی در پیکار ضد دیکتاتوری تبدیل کنیم

روز جهانی کارگر امسال را به سرفصل مهمی در پیکار ضد دیکتاتوری تبدیل کنیم

 

رضا سپیدرودی

 

امسال در شرایطی به سمت اول ماه مه روز جهانی کارگر می رویم که شرایط زندگی کارگران از همیشه دشوارتر است. در واپسن روزهای سال با بهره برداری از شرایط تعطیلات نوروزی، حداقل دستمزدی برای کارگران تعیین کرده اند که به طور رسمی حتی از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی هم پائین تر است. بیکارسازی ها تحت تاثیر تحریم اقتصادی، ناکارایی و بحران عمق یابنده زیرساختی اقتصاد کشور، اختصاصی سازی های مرتبط با اصل ۴۴ ادامه دارد و فروپاشی صنایع وابسته به انرژی با رها کردن قیمت های حامل های انرژی، ورشکستگی ها و اخراج ها را شدت داده است. هیچ چشم اندازی بر سر پایان بحران ناشی از دستمزدهای معوقه که زندگی کارگران و خانوارهای کارگری را تباه کرده است دیده نمی شود. قراردادهای سفید امضا، و عدم برخوداری از تامین اجتماعی در شرایط وجود لشکر عظیمی از بیکاران، شرایط طاقت فرسایی در برابر کارگران قرار داده است. درست در همین شرایط است که دستگاه ولایی سال جدید را سال "جهاد اقتصادی" و افزایش بهره وری اعلام کرده است. شعاری که معنایش آن است که حمله به معیشت زحمتکشان گسترش یابد و از آنجا که جز ارزانی نیروی کار هر عامل دیگری در تامین "بهره وری نیروی کار" مستلزم برنامه ریزی درازمدت و صرف هزینه های سنگین و مشروط به کارکرد زنجیره ای از عوامل تحقق ناپذیر دیگر است، شلاق بهره کشی و استثمار شدیدتر از گذشته بر گرده نیروی کار کشور فرود آید. کارگران در مبارزه علیه همه این عوامل فلاکت زا و در راس آنها رژیمی که پاسدار شرایط وحشیانه تر برده کشی و بی حقی اوست به تشکل مستقل کارگری و به اتحادیه های مستقل خود احتیاج دارد؛ اما رژیم که در هر گونه تشکل مستقل کارگری و هر گونه مبارزه سازمانیافته مطالباتی مزد و حقوق بگیران، خطر نابودی خود را می بیند فشار را بر فعالین کارگری شدت داده و درست در روز اول ماه مه روز جهانی کارگر برای درس عبرت دادن به همه مبارزان جنبش مطالباتی اجرای حکم اعدام زندانی سیاسی کرد شیرکومعارفی را اعلام کرده است و منصور اسالو با سه رگ  بسته قلب محروم از درمان به جرم دفاع از حقوق بدیهی رانندگان در زندان است.

 

 جمهوری اسلامی سال جدید را برای کارگران و زحمتکشان با اعدام و شلاق و سرکوب، با اعلام عزم قاطع و "جهاد"گونه در تداوم حمله به سطح معیشت، با کاستن از درآمد واقعی کارگران از طریق افزایش دستمزدها پائین تر از سطح تورم و ادامه فشار بر فعالین و سازمانگران جنبش مطالباتی آغاز کرده است.

 

 یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر می تواند سرفصل مهمی در اعتراض به همه این بی حقی ها و سرکوبگری ها علیه کارگران و زحمتکشان کشور باشد. اما برای این که چنین شود دو شرط مهم باید متحقق شود. اول این که در شرایط سرکوب و سانسور و جلوگیری از انتشار حقایق،  تبدیل روز جهانی کارگر به سرفصل مهمی در پیکار ضد دیکتاتوری در سال جاری از هم اکنون تدارک دیده شود و هر چه وسیع تر و گسترده تر با ابتکارات مختلف و به اتکا شبکه های اجتماعی به پیش برده شود. تاکید بر جوانب مختلف بی حقوقی کارگران، مطالبات کارگری، اعتصابات کارگران، وضعیت فعالین جنبش کارگری، و گسترش هر چه بیشتر حمایت های بین المللی، بخش های مختلفی از فعالیت های  مرتبط با تدارک برگزاری هر چه باشکوه تر روز جهانی کارگر در سال جاری است. شرط دوم که تاکید بر آن بویژه اکنون از اهمیت برجسته ای برخوردار است لزوم حمایت و همبستگی هر چه گسترده تر جنبش ضد دیکتاتوری با کارگران است. این یک رویای دست نیافتنی است که تصور کنیم می شود کارگر گرسنه سر بر بالین بگذارد، کلیه اش را بفروشد، خود را از فرط بدبختی جلوی در کارخانه دار بزند و در عین حال آزادی های مدنی و فردی بخشی از جامعه کاملا تامین شود و بساط دیکتاتوری و بی عدالتی برچیده شود. این بکلی غیرواقعی است که گمان کنیم در برابر رژیمی مثل جمهوری اسلامی که تا آخرین نفس علیه مردم خواهد جنگید و از هیچ جنایتی در حق هیچ کس برای حفظ موجودیتش خودداری نخواهد کرد، بدون جلب حمایت هر چه گسترده تر کارگران و زحمتکشان، بدون شکل گیری اعتصابات دامنه دار و فلج کننده در رشته ای از واحدهای تولیدی مهم و حساس، بدون کشیده شدن دامنه شورش و طغیان علیه رژیم به محلات زحمتکش نشین جنوب شهر، می توان این نظام جهنمی را ساقط کرد. ولی کارگران و زحمتکشان را نمی توان به مشارکت هر چه گسترده تر و سازمان یافته تر در اعتراضات ضد دیکتاتوری جلب کرد، اگر آنها متقاعد نشوند که به طور واقعی مورد حمایت قرار می گیرند و حقوق و مطالبات شان برای جامعه مهم است. طبقه کارگر و زحمتکشان کشور اکثریت جامعه ما را تشکیل می دهند. اگر خواست ها ومطالبات این اکثریت جایگاهی فراخ در متن جنبش ضد دیکتاتوری بیابد، اگر این طبقه و خواست هایش به عنوان پیکری از جامعه که دردش درد همه جامعه خواهد بود درک شود، و اگر روشن شود که این درد درد مشترکی است که در جدا سری درمان ناپذیر خواهد ماند، در این صورت افق پیروزی بر دیکتاتوری هم روشن تر می شود، جنبش ضد دیکتاتوری عمق می یابد، و آزادی به برابری پیوند می خورد. فرصتی که تا یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر مانده است برای همه آزادیخواهانی که ضرورت  پیوند با جنبش کارگری و اعلام همبستگی و حمایت از خواست ها و مطالبات کارگران را برای پیروزی بر استبداد درک می کنند، فرصتی مغتنم است؛ فرصتی که شایسته است تا با همه نیرو و توان در جهت تبدیل روز جهانی کارگر امسال به سرفصل مهمی در پیکار ضد دیکتاتوری تلقی شود.

 

دوشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۰، ۲۸ مارس ۲۰۱۱

 

 

 

   

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©