Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۳۰ می ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰  برابر با ۳۰ می ۲۰۱۱
اختلاف درون کمپ حاکم

اختلاف درون کمپ حاکم

صادق افروز

 

احمدی نژاد کاندید ریاست جمهوری از سوی اصول گرایان  بود .بیت خامنه ای ، نمایندگان مجلس ( بجز دارو دسته توکلی مطهری نادران) سپاه و بسیج از احمدی نژاد حمایت می کردند . اما پس از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد طولی نکشید تا شاخه های اختلاف از درون این کمپ به ظاهر متحد و یکنواخت بیرون زد . اولین مظهر این اختلاف ایستادگی احمدی نژاد در برابر فرمان خامنه ای در رابطه با انتخاب مشایی به عنوان معاون ریاست جمهوری بود .

 در جمهوری اسلامیِ متکی بر اصل ولایت مطلقه فقیه ، ولی فقیه چون حاکم قدر قدرت ، سلطان و پادشاه سرزمین حرف آخر را می زند . ادبیاتی که در حال حاضر در اشاره به ولی فقیه بکار برده می شود همانند دوران محمد رضاشاه استفاده از سوم شخص جمع و بکار بردن عناوینی چون" مقام معظم رهبری" است . در دوره آریامهر چاپلوسان می گفتند : " اعلیحضرت چنین و چنان فرمودند "، حالا می گویند "مقام معظم رهبری چنین و چنان فرمودند" . چاپلوسان و بادمجان ها دوباره سر از زیر خاک درآورده اند و برای برقراری و ادامه  دیکتاتوری کوچک خودشان زیر بال دیکتاتور بزرگ را باد می زنند . مصباح یزدی از بدنام ترین آخوندهای مقیم قم که برای خودش امپراطوری کوچکی تحت عنوان موسسه امام خمینی راه انداخته است بر پای خامنه ای بوسه می زند و می گوید :" اگر کسی فرمان رهبر را اطاعت نکند طاغوت است ( یعنی حکم قتلش واجب است ) " و ادامه می دهد : " رای مردم یعنی چه ؟ مگر مردم از خودشان رای هم دارند ؟ مگر مردم از خود حقی هم دارند ؟ "

 

احمدی نژاد بالاخره پس از یک مقاومت ۱۰ روزه ، مشایی را از سمت معاونت رئیس جمهوری به سمت مشاور تغییر مکان داد .یعنی در ظاهر این حکم را پذیرفت ولی در باطن  مشایی عهده دار  مسئولیت های بیشتر ومهمتری گردید .در دوساله پس از آغاز دوره دوم ریاست احمدی نژاد ، گفته ها ، مصاحبه ها و  تصمیمات مشایی همچون خاری در چشم بیت خامنه ای و اعوان وانصارش بوده است .موضع گیری در مورد مردم اسرائیل و آمریکا ، اظهار نظر در مورد عدم کاردانی نوح پیغمبر ، عدم اعتقاد به استفاده از گشت های ارشاد برای جاری کردن قوانین اسلامی مربوط به پوشش زنان و مردان ، اظهار نظر در مورد پایان یافتن دوره صدور انقلاب اسلامی ، تمرکز روی زنده کردن گفتمان ناسیونالیستی و پرده برداری از لوحه کورش و دعوت از تکنوکرات های ایرانی مقیم خارجِ نه چندان مقید به اجرای احکام اسلامی ، آنچنان خشم اصول گرایان پیرامون بیت خامنه را لبریز کرد که از زبان یکی از مداحان پاچه ورمالیده بیت خامنه ای به نام سعید حدادیان در  اعتراض به این "یابو علفی" که "هر هفته یک زر تازه می زند"  در جلسه ای علنی ، مرگ او را از خداوند تقاضا کردند. بدنبال کشف وسائل استراق سمع که از سوی حیدر مصلحی وزیر اطلاعات رژیم در دفتر مشایی کار گذاشته شده بود ، احمدی نژاد مصلحی را برکنار کرد . ولی خامنه ای در حکمی تازه از مصلحی خواست به سر کارش بازگردد .ولی پس از بازگشت مصلحی ، احمدی نژاد به عنوان اعتراض ۱۰ روز از شرکت در جلسات کابینه خود داری کرد . 

از این زمان به بعد ، اختلافات شدیدتر و علنی تر شد .معلوم شد اختلافات برخلاف گفته موسوی و بعضی از چپ رو ها از نوع جنگ زرگری نیست ، واقعی است . حمله و دستگیری یاران احمدی نژاد آغاز شد . فاطمه سطوتی همسر فاطمی که مقیم انگلیس است و در همایش ایرانیان خارج از کشور هم شرکت داشت و از جمله تحسین کنندگان احمدی نژاد به شمار می رود و واقعا معلوم نیست چه کاره است از جمله نخستین کسانی بود که دستگیر شد . بدنبال او یک روحانی که ریاست وعاظ ولایی را بر عهده دارد و امام جمعه در یک منطقه از شمیران است و همچنین شخصی که گفته می شود متخصص ارتباط با علم غیب است و نه تنها با انس بلکه با اجنه نیز تماس دارد  و مسئول ایجاد ارتباط بین دولت احمدی نژاد و سپاه اجنه است نیز دستگیر شدند .

برخی از تحلیلگران ، اختلاف این دوره را با اختلاف بین بنی صدر و خمینی پس از انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری مقایسه می کنند . بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران بود . او که قبل از انقلاب مقیم اروپا بود پس از  سرنگونی رژیم پهلوی به ایران بازگشت و جزو حلقه نزدیک خمینی بود .بنی صدر در ماه های آغازین پس از سقوط پهلوی وظیفه خود را مبارزه نظری با مارکسیست ها و دفاع از ایدئولوژی و اقتصاد اسلامی قرار داده بود و مورد حمایت شخص خمینی و چماقداران حزب اللهی  اش بود . پس از انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری اختلاف بین کسانی چون بهشتی و رفسنجانی با بنی صدر آشکار شد .بنی صدر با تکیه بر رایی که آورده بود و حمایت سازمان مجاهدین خلق می پنداشت توانایی رویارویی با دارو دسته حزب جمهوری اسلامی را دارد . اما حوادث پس از خرداد ۱۳۶۰ نشان داد که بنی صدر در تقسیر موازنه قوا اشتباه می کرده است .مجلس با هدایت رفسنجانی و گرفتن تایید از خمینی رای به عزل بنی صدر داد .برخی از تحلیل گران بیت خامنه ای  و رهبران سپاه اوضاع کنونی را با آن دوره مقایسه می کنند و از بنی صدریزه شدن اوضاع سیاسی دم می زنند .بنی صدریزه شدن  به زعم این تحلیلگران یعنی بالا آمدن یک شخص تا مقام ریاست جمهوری با حمایت ولی فقیه و بعد پشت کردن به او و اتخاذ یک رویه مستقل .

بنی صدر که از سال ۵۷ فعالیت های خود را در مبارزه علیه مارکسیست ها متمرکز کرده بود ، پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری و مقابله با فشار های وارده از سوی بهشتی و رفسنجانی و آیت کم کم تمرکز خود را متوجه مبارزه علیه دیکتاتوری و گروه های سرکوب گر چماقدار کرد .در این مسیر او هر روزه به گروه هایی چون مجاهدین که از فرهنگ مذهبی برخوردار بودند نزدیک تر می شد .احمدی نژاد که در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری دهم مبارزات خود را بر روی اصلاح طلبانی چون موسوی – کروبی از یک سو و از سوی دیگر بر دارو دسته پر نفوذ رفسنجانی متمرکز کرده بود پس از انتخاب شدن به تدریج خود را از بیت خامنه ای کنار کشید و با پافشاری بر استفاده از گفتمان ناسیونالیستی مکتب ایران بطور غیر علنی اعلام کرد که زمان شعار های پان اسلامیستی و صدور انقلاب به سر آمده است . جناح یا باند احمدی نژاد اهل معامله و ایجاد روابط بسیار حسنه با غرب است . علیرغم هیاهوهای ظاهری ، این جناح می کوشد تا موانع  نزدیکی با غرب را از پیشاروی بردارد .

استفاده از گفتمان ظهور امام زمان ( و عجل فرجهم ) که همواره در سخنرانی های احمدی نژاد چه در داخل و چه در خارج شنیده می شود منحصر به باند احمدی نژاد نیست .حتی سرداران سپاه نیز بارها چنین ادعا هایی را مطرح کرده اند. در آخرین سخنرانی از این نوع ، سردار قاسم سلیمانی از مسئولین صدور آدمکشان سپاه به خارج از کشور نیز چنین ادعایی کرده و گفته امام زمان در جبهه های جنگ ایران وعراق مشاهده شده است .حالا در دعوای بین این دوجناح که هردو دعوی امام زمانی دارند معلوم نیست ، امام زمان در صورت ظهور صغری (بقول مشایی در اول ماه رجب امسال) جانب کدام طرف دعوا را خواهد گرفت .

باند احمدی نژاد پس از فحش های آبداری که از جانب مداح بیت رهبری سعید حدادیان نوش جان کرد ضربه های متعددی دریافت کرده است .پس از دستگیری مهره های مهم این باند ، بقایی به اتهامات مختلف مالی مورد مواخذه قرار گرفت و انفصال خدمت شد .چندین سایت این باند فیلتر شدند و در آخرین حرکت بر در استانداری شیراز قفل و زنجیر زدند تا استاندار وابسته به باند احمدی نژاد نتواند داخل شود .حملات از طرف اصول گرایان هوادار خامنه ای به حدی زیاد شد که اینگونه به نظر می رسید در آینده ای نزدیک احمدی نژاد به سرنوشت بنی صدر دچار خواهد شد. ولی سخنرانی خامنه ای در تاریخ یکشنبه هشتم خرداد  به مناسبت سالروز گشایش نخستین مجلس بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی   نشان می دهد او در حال حاضر مایل به عزل احمدی نژاد و بسط دادن اختلافات  نیست .خامنه ای در همین مورد گفت :

آحاد مسئولان باید بیدار باشند و نگذارند اختلاف نظر و تفاوت سلیقه به چالش و درگیری منجر شود     خامنه ای که در این دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس سخن می گفت از آنان خواست دست از جدال با دولت بردارند :

سازگاری با دشمن خوب نيست اما رفق و مدارا در درون کشور و در روابط  مجلس با دولت، ضروری و لازم است .                                               

موضع گیری خامنه ای در برابر جریانی که اصول گرایان هوادار او آن را جریان انحرافی می نامند آب سردی است بر تلاش برای حذف باند احمدی نژاد – مشایی . اکنون مصباح یزدی باید توضیح دهد چگونه می بایست با این جریان انحرافی که او آنرا با جنبش بابیه مقایسه کرده با وفق و مدارا رفتار کند .به هر حال امر امر ولی فقیه است واگر اجرانشود به گفته خود او طاغوت است .

نهم خرداد ۱۳۹۰

 

                                                   

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©