Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۲۰ اگوست ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰  برابر با ۲۰ اگوست ۲۰۱۱
چرا آنها شوریدند ؟

چرا آنها شوریدند ؟

جیمز ایلینگ ورث

مترجم : صادق افروز

جیمز ایلینگ ورث از ورای دروغ های سیاستمداران و تحلیلگران رسانه های بورژوازی ، به بررسی دلائل واقعی شورشی که سراسر بریتانیا را فرا گرفت می پردازد .

موجی از سرکوب و ارعاب نژاد پرستانه بدنبال شورش های شهری ، بریتانیا را فرا گرفته است . سیاستمداران و به اصطلاح متخصصین همچون یکدیگر ، دلائل اصلی نا آرامی ها را نادیده گرفته و خواهان فشار مضاعف بر محله های سیاهپوست نشین و کارگری شده اند.

ائتلاف دست راستی دولتی به رهبری حزب محافظه کار ( توری ) و لیبرال دمکرات ها  کوشش می کنند سناریویی را عرضه کنند که در آن شورش بدون از پیش برنامه ریزی شده توده ها را که نتیجه لبریز شدن خشم آنان بود ، حاصل طرح از پیش تهیه شده سازمان های جنایتکار معرفی کنند . در پارلمان ، نخست وزیر ، دیوید کامرون می گوید گانگستر ها در مرکز این اعتراضات قرار داشتند و همان ها حملات حساب شده را طراحی کرده اند .

چنین افسانه سازی هایی به خدمت گرفته می شود تا بسیج کامل ترور دولتی را بر علیه جوانان و محلات کارگر نشین توجیه کنند .ام آی 5 که معادل " اف بی آی " آمریکایی است و وظیفه اش معمولا بر علیه فعالیت های تروریستی است به خدمت گرفته شده تا مظنونین در شهر ها را دستگیر کنند . پلیس با یک عملیات حساب شده به خانه های مردم حمله کرده و تا کنون چندین هزار نفر را دستگیر کرده است .

دادگاه ها احکام بسیار خشن تنبیهی صادر کرده اند .بچه های 11 ساله را به دادگاه ها کشانده اند تا برای پرتاب سنگ و شکستن شیشه محاکمه کنند . جوانان مهتم به شرکت در شورش ها را برای جرائم کوچک به زندان های طولانی محکوم  کرده اند .

آن طور که روزنامه گاردین گزارش می دهد در منچستر ، مادر دو فرزند ، اورسلا نوین پس از دریافت دوجفت شورت که ظاهرا در مرکز شهر به سرقت رفته بود به پنج ماه زندان محکوم شد . در بریکستون ، جنوب لندن یک دانشجوی 23 ساله پس از سرقت چند بطری آب به ارزش 3.5 پوند از یک سوپر مارکت به شش ماه زندان محکوم شد .

در همین زمان ، رسانه ها یک فضای نژاد پرستانه و ارتجاعی ایجاد می کنند . شوی نیوز نایت بی بی سی ، تریبون را به مورخین محافظه کاری مثل دیوید استارکی می سپارد تا درباره خشونتی که بطور ذاتی در فرهنگ سیاه پوستان وجود دارد و این موضوع که "سفید ها سیاه شده اند " داد سخن بدهند .

دولت به رهبری توری و رسانه ها هیچ گاه به این واقعیت اذعان نمی کنند که علت اصلی شورش ، قفر ، ریاضت اقتصادی و خشونت بیش از حد پلیس است .

بحران اقتصادی  که از سال های 2008-2007 آغاز شد آینده میلیون ها جوان را در سراسر بریتانیا نابود کرده است . محلات کارگری و فقیر نشین لندن و دیگر شهر ها – بویژه محلات سیاه پوست نشین – در این مدت از فقر و نابرابری رنج برده اند اما بازگشت وسیع و گسترده بیکاری بویژه در میان جوانان شرایط را بسیار وخیم تر کرده است .

رکود بزرگ به یاس و نا امیدی بزرگ برای جوانان تبدیل شده است .درست مثل مصر و یونان و اسپانیا . در حالی که نرخ رسمی بیکاری در بریتانیا 9 درصد اعلام شده است این نرخ در میان جوانان 20 درصد است .همین نرخ بیکاری در میان جوانان سیاه پوست تا40 و 50 درصد می رسد .

اجرای برنامه جدید کم کردن هزینه ها توسط دولت  ائتلافی کامرون ، دستیابی به آموزش و پرورش و خدمات اجتماعی را برای توده های فقیر و جوانان طبقه کارگر با  مشکلات بزرگی روبرو ساخته است .

در پایان سال قبل دولت پرداخت کمک هزینه برای تحصیل را ملغی کرد .این مقدار پول کم در هفته به دانشجویان و دانش آموزان کم بضاعت تغلق می گرفت .میزان شهریه بعضی دانشگاه ها تا15000 دلار در سال افزایش یافت .بیش از یک سوم از 123 دانشگاه بریتانیا بطور کامل شهریه را طلب می کنند . اجرا شدن چنین قوانینی به محرومیت کامل تحصیلی جوانان طبقه کارگر پس از رسیدن به 16 سالگی منجر می شود . قطع شدن هزینه ها به غیر از آموزش و پروش شامل حوزه های دیگر هم می شود .شورای محلی در هرینگی که توتنهام یعنی مرکز شورش ها را در برمی گیرد اعلام کرد 30 درصد از بودجه 450 میلیون دلاری شامل قطع هزینه ها می شود . این به قطع 75 درصد برنامه ها و خدمات ویژه جوانان منجر خواهد شد .بدنبال چنین طرحی 8 مرکز از 13 مرکز جوانان در این منطقه تعطیل خواهند شد .

دلیل اولیه شورش ، خشونت و نژاد پرستی اعمال شده از سوی پلیس بود . قتل جوان 29 ساله سیاهپوست ، مارک دوگان توسط پلیس جرقه های اولیه شورش را در توتنهام موجب شد . این قتل تنها آخرین و دراماتیک ترین شیوه رفتاری بود که پلیس هر روزه در شمال لندن علیه جوانان سیاهپوست بکار می برد .

پلیس هر روزه جوانان پسر و دختر سیاهچوست را مورد بازرسی و آزار و اذیت قرار می دهد در توتنهام 3/2 از کسانی که توسط پلیس متوقف می شوند جوانان کمتر از 20 سال هستند . جوانان سیاه پوست سه برابر همسن و سال های سفید پوست خود توسط پلیس متوقف می شوند . دارکوس هو که تحلیلگر با سابقه است در یک ویدیو آن لاین گفت : "پلیس جوانان سیاهپوست را بدون هیچ دلیلی متوقف کرده و مورد بازرسی قرار می دهد . "سرنوشت مارک دوگان نشان داد که مواجهه با پلیس برای طبقه کارگر و سیاهپوستان می تواند مرگ آور باشد . تقریبا 350 نفر از سال 1998 تا کنون پس از بازداشت در بازداشتگاه ها جان داده اند . ولی هیچ پلیسی تا کنون مورد مواخذه قرار نگرفته است .

جای هیچگونه تعجبی نیست شرکت کنندگان جوان در این شورش ها دیوار های شهر های بریتانیا را با شعارهایی علیه دیوید کامرون و پلیس بریتانیا پوشش داده اند . آنها درک به مراتب درست تر و واضح تری نسبت به دیوید کامرون درباره دلائل قیامی که علیه نیروهای پلیس ، دولت و سیستمی که زندگی آن ها را نابود کرده است دارند .

تاریخ ترجمه :19 آگوست 2011

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©