Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۰۸ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۰۸ دسامبر ۲۰۱۱
روی دادهای زیست محیطی

روی دادهای زیست محیطی

  مازیار واجدی

 

مقام 132 برای جمهوری اسلامی در بین 146 کشور از نظر شاخص های پایداری محیط زیست 

 

سی و دو سال حاکمیت جمهوری اسلامی نه تنها نتیجه ای جز اقتصادی ویران و فقر و بیکاری برای مردم در داخل در برداشته، و هم چنین نه تنها مردم ایران را رابطه با مردم دیگر کشورها، به گونه ای در انزوا قرار داده که تنها دیکتاتوری مانند بشار اسد و گروه ارتجاعی هم چون حزب الله لبنان را به عنوان دوست جا می زنند، در نابودی محیط زیست و اسیب های وارده از آن بر مردم، طبیعت و حیوانات نیز، نتایج درخشانی از خود بجای گذاشته اند که آثار آن به سادگی از خاطره ها محو نخواهد شد. تنفس در هوای آلوده ناشی از تولید بنزین غیر استاندارد، افزایش شیوع سرطان خون و تولد کودکان ناقص الخلقه در مناطق صنعتی، رها کردن زباله ها و فاضلاب در دریای خزر و نظرات کارشناسی نشده و منفعت طلبانه سیاسی کشور را از نظر شاخص های پایداری محیط زیست در بین کشورهای جهان، در انتهای جدول جهانی قرار داده است. در اين جدول که ۱۴۶ کشور جهان از نظر وضعيت زيست محيطی، اجتماعی و اقتصادی مورد ارزيابی قرار گرفته‌اند فنلاند، نروژ، اروگوئه، سوئد، ايسلند و کانادا به ترتيب در جايگاه اول تا ششم جهان قرار دارند و جمهوری اسلامی بعد از کشورهايی همچون آنگولا، بورکينافاسو، ويتنام، ليبی و چاد در مقام ۱۳۲ جهان قرار دارد.

آلودگی هوای، نتیجه سیاست های هرج و مرج طلبانه حاکمان

 

جمهوری اسلامی در مقوله سلامت و ایجاد فضای سالم و پاک برای زندگی مردم نه تنها اقدامی صورت نمی دهد، بلکه از عاملان اصلی آلودگی محصط زیست در کشور است. به گفته طراح تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی، بنزینی که اکنون در این مجتمع ها تولید می شود، از استانداردهای  روز فاصله دارد. بر اساس این گزارش فریبرز پناهی درخصوص تشدید آلودگی هوا با استفاده از بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: متاسفانه طرح بنده به طور کامل اجرایی نشد که اگر این امر صورت می‌گرفت بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی قطعاً به استانداردهای روز نزدیک می‌شد. به گفته وی روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود. در واقع همان چیزی که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شد را بدون هیچ‌گونه روند اصلاحی و رساندن آن به استانداردهای روز تحویل پالایشگاه‌ها می‌دادند.

 آلودگی خون مردم عسلویه، حاصل تولید به هرقیمتی

 

خون هر کسی که وارد منطقه عسلویه می‌شود تا سه ماه قابل انتقال به بیماران دیگر نیست. به تبع فعالیت‌های پتروشیمی و گاز، آلرژی، سرطان، سقط جنین و تولد کودکان ناقص‌الخلقه درعسلویه به شدّت افزایش پیدا کرده و نوزادانی متولد می‌شوند که قبل از یک ماهگی دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. در این ارتباط نماینده مجلس از دیر و کنگان با تائید این موارد گفت: آلودگی‌های گسترده‌ای به تبع وجود تاسیسات گاز و پتروشیمی در عسلویه اتفاق افتاده است که متاسفانه بنا به دلایل مختلف به ویژه عدم نظارت دقیق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان، این آلودگی‌ها به وجود آمده که موجبات نگرانی شدید مردم را فراهم آورده است. جلالیان در ادامه گفت: در حال حاضر این آلودگی‌های گسترده‌ای که به تبع فعالیت‌های وزارت نفت ایجاد شده است موجب آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی محیط زیست جانوری و گیاهی شده است. در همین ارتباط نزدیک به هشتاد درصد محیط زیست گیاهی مورد صدمه قرار گرفته و سازمان حفاظت محیط زیست نیز هیچ اقدامی نمی‌کند.

دریاچه خزر مکانی برای انباشت زباله و فاضلاب


دریاچه خزر به مکانی برای انباشت زباله و فاضلاب‌ها تبدیل شده است. عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس رژیم، با انتقاد از عملکرد سازمان های اجرایی به‌ویژه سازمان محیط زیست در رابطه با کنترل ورود فاضلاب به دریاچه خزر، نسیت به نابودی محیط زیست این دریاچه هشدار داد. عفت شریعتی‌کوهبنانی، کنترل ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به دریاچه مازندران را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: سازمان مربوطه به ویژه سازمان محیط زیست برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل ورود فاضلاب به دریاچه خزر انجام نداده است. وی با بیان این که ورود فاضلاب به دریاچه خزر موجب نابودی محیط زیست به‌ویژه آبزیان می شود، گفت: مسئولان باید برای حل مشکل آلودگی دریاچه مازندران برنامه‌ریزی انجام دهند

باز هم نظرات غیرکارشناسی رئیس دولت رژیم


 احمدی نژاد در سفراخيرش به استان چهارمحال و بختياری، آب زاينده رود را به بختياري‌ها وعده داد و گفت هرقدر و هر جور که نياز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاينده رود برداشت کنيد! اولويت با شما و بعد استان‌های ديگر. این گفته وی در بین مردم اصفهان و فعالین محیط زیست واکنش هائی را برانگیخت. به گفته هومان خاکپور، کارشناس منابع طبیعی، طومار شیخ بهائی که سیصد سال پیش تهیه شده، نشان می دهد که آورد آبی زاینده رود سالانه هشتصد میلیون متر مکعب بوده است. این میزان آب در حالی است که بنابر اعلام مسئولان این استان هفت برابر نرخ اشتغال زائی رشد داشته است. این یعنی اینکه در طی یک دهه جمعیت شهر اصفهان از دویست و پنجاه هزار نفر، به دو و نیم میلیون نفر افزایش داشته است. اين ميزان جمعيت به همراه صنايعی مانند کارخانه های فولاد و پالایشگاهها، که نياز آبی بسيار بالايی دارند، باعث شده که با وجود انتقال آب از کوهرنگ به زاينده رود که ظرفيت آب زاينده رود را از 800 به يک ميليون و 600 ميليون مترمکعب رسانده، همچنان زاينده رود با مشکل کمبود آب مواجه باشد.

در جمهوری اسلامی کمیته بی طرف نداریم

 

در حالی که چند روز قبل، پیشنهاد تشکیل کمیته بی طرف برای بررسی موضوع آب مورد اختلاف استان ها توسط امام جمعه شهرکرد مطرح شده بود، یک فعال محیط زیست در اصفهان معتقد است تشکیل این کمیته بی موضوع بوده و دردی از دردهای بی شمار زنده رود دوا نمی کند. مهدی بصیری در این زمینه گفت: تشکیل کمیته ای با مشخصات فرا منطقه ای و بی طرف برای مدیریت آب استان چهارمحال و بختیاری دور از انتظار است زیرا هم اکنون وزارت نیرو چنین شانی دارد ولی به دلیل برخی فشارها نتوانسته بی طرفی خود را حفظ کند و به مسئولیت های قانونی خود جامه عمل بپوشاند. وی تاکید کرد: بدون تردید هیچ کمیته نمی تواند حق کسی را بگیرد و به دیگری بدهد و اگر این کمیته به هر شکل تشکیل شده و راه منطق و حقیقت را در پیش بگیرد، نتیجه ای جز جاری شده آب در زاینده رود و احقاق حقوق حقه مردم حاصل نخواهد شد. در رابطه با شکایت کشاورزان اصفهانی، اسفندیار امینی، مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان نیز با بیان اینکه مطالبات کشاورزان را همچنان در دادگاه عاملان خشک کنندگان زاینده رود دنبال می کنیم، گفت: احیای مجدد حقابه کشاورزان و تالاب گاوخونی، برگرداندن آب زاینده‌رود و ابطال قراردادهای فروش آب که به صورت غیر قانونی توسط وزارت نیرو انجام گرفته از موارد مطرح شده در این پرونده است.

اعتراض به تخلیه زباله های اتمی

 

قطار حامل یکصد و پنجاه تن زباله اتمی به یک ایستگاه تخلیه بار در روستایی در شمال آلمان رسید. این قطار فاصله نه چندان طولانی فرانسه تا آلمان را به دلیل اعتراضهای فعالان مخالف انرژی هسته ای پنج روزه طی کرد. بار این قطار یازده کانتینر حاوی زباله های رادیواکتیوی بود که پس از رسیدن به آلمان تک تک این کانتینرها به وسیله کامیون به مقصد نهایی که مرکز دفن زباله های رادیواکتیو در شمال آلمان است برده می شوند. صدها تن از مدافعان محیط زیست، در طول مسیر نقل و انتقالف حرکت قطار را بند آورده بودند که پلیس آلمان بارها این فعالان را متفرق کرد. براساس این گزارش، چهار فعال محیط زیست با سیمان بدن خود را به خط راه آهن بسته بودند تا مانع از حرکت قطار شوند. پلیس برای آزاد کردن این چهار نفر بیش از پانزده ساعت وقت گذاشت. این زباله ها آخرین سری از زباله های اتمی است که بر طبق قرارداد بین دو کشور، از فرانسه به آلمان برده می شود.

یازده دسامبر، روز جهانی کوهستان

 

یازده دسامبر روز جهانی کوهستان. ژانویه 2003 مجمع عمومی سازمان ملل، یازده دسامبر را روز جهانی کوهستان اعلام کرد. از آن روز به اینسو هرساله این روز به شیوه های مختلف گرامی داشته می شود. اعلام یک روز خاص به عنوان روز کوهستان می تواند فرصتی باشد برای ساکنین کوهستانها، دوستداران کوهستان، کوهنوردان و سازمانهای مستقل و غیر دولتی  تا برای ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد سازوکارهای مؤثر برای حفظ و توسعه پایدار نواحی کوهستانی مبادرت نمایند.  

 

 







 




 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©