Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱

وضعیت "غیرعادی" اقتصادی و لیست اصلی پرداخت کنندگان هزینه های تحریم

 

 

رضا سپیدرودی

 

 

وضعیت اقتصاد کشور در نتیجه تحریم های بین المللی "غیر عادی" است، باید خود را برای مقابله با تحریم بانک مرکزی آماده کنیم به نحوی که بتوان یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کرد." این ها اعترافات رییس بانک مرکزی در جلسه اش با اعضای اتاق بازرگانی و در پاسخ به انتقادات آنان است.

 

مقامات رسمی رژیم اسلامی معمولا حاضر نیستند به اثرات فاجعه بار تحریم های اقتصادی اعتراف کنند. آنها حاضرنیستند آمارهای دقیقی ارائه دهند که نشان  دهد صورتحساب عربده کشی ها و ماجراجویی های بی منطق شان و هزینه هایی که مردم ایران به خاطر برنامه هسته ای این رژیم پرداخت می کنند چقدر است و این هزینه ها را چه بخش هایی از جامعه به چه صورتی دارند پرداخت می کنند؟ بهمنی رییس بانک مرکزی هم با وجود اعتراف به "غیرعادی" بودن وضعیت اقتصاد ایران در نتیجه تحریم ها حاضر نشده است در باره اثرات و صورت حساب ها به جزئیاتی اشاره کند. او گفته است  که "تحریم های خارجی نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کرده، به طوری که انتقال ارز از طریق صرافی ها و بانک ها به صورت حواله صورت می پذیرد که این هزینه ها را افزایش می دهد ، اما نگفته است که چقدر هزینه ها را افزایش می دهد و این افزایش از کدام محل تامین می شود؟ او گفته است که باید بتوان یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کرد، اما نگفته است تبدیل بانک مرکزی به دلال ارز و بازی با نرخ های شناور ارزها و قیمت سکه چه اثراتی بر اقتصاد بحران زده و بیماری که صنعت آن با کمتر از پنجاه درصد ظرفیت کار می کنند باقی می گذارد؟ بهمنی همچنین توضیح نداده است که اگر بتوان از طریق "غیرعادی" یکی دو سال اقتصاد کشور را هنوز سرپا نگذاشت بعد از یکی دو سال با اثرات تحریم ها چه باید کرد؟ با این حال ردپای آنچه که رییس بانک مرکزی به صراحت اعلام نمی کند و سایر مقامات رژیم به کلی منکر می شوند، در همه جا غیرقابل کتمان هستند.

 

افزایش قیمت قطعات یدکی لازم برای بازسازی دستگاههای کهنه و فرسوده واحدهای تولیدی که هنوز از طریق دور زدن تحریم ها وارد می شود، کاهش فروش محصولات کارخانه ها در اثر افزایش قیمت ناشی از واردات مواد خام،  افزایش قیمت کالاهای وارداتی به خاطر پرداخت کارمزدهای بانکی بیشتر برای حواله های وارداتی، کاهش ارزش پول داخلی در اثر نوسانات ارزی، و عدم واریز درآمدهای ناشی از فروش نفت به خاطر تحریم سیستم بانکی ایران و آغاز تحریم بانک مرکزی، همه و همه، در قدم اول آن بخش هایی از جامعه را زیر ضرب می برد و زیر فشار مضاعف می گذارد که توانایی مالی برای مقابله با عوارض تحریم ها را ندارند.

 

در لیست اولویت های قربانیان تحریم ها اول از همه همین اقشار و لایه ها جای گرفته اند و وقتی کف گیر درآمدها به ته دیگ می خورد اول از همه همین بخش از جمعیت است که دچار محرومیت مضاعف می شود. کارگران و زحمتکشان ما کالایی ندارند که بتوانند قیمت آن را در حدی که هزینه های تحریم ها را جبران کند بالا ببرند. فروش نیروی کار که اصلی ترین کالای این بخش از جامعه است، درست به خاطر بحران اقتصادی که تحریم ها آن را وخیم تر کرده و به آستانه فروپاشی کامل کشانده، کالایی نیست که تقاضا برای آن از میزان عرضه بیشتر باشد. بنابراین آنها قربانیان اصلی تحریم های اقتصادی هستند. آن دولت هایی که برای مقابله با سیاست های رژیم اسلامی و برنامه هسته ای آن تحریم ها را شدت داده اند در حقیقت روی انفجار ناشی از فلاکت و تهیدستی مردم سرمایه گذاری کرده اند. آنها تحریم ها را به این دلیل شدت داده اند تا اکثریت مردم ایران از فرط فقر و گرسنگی سر به شورش بردارند. به همین دلیل آنها در تحمیل فقر و فلاکت به اکثریت مردم ایران با رژیم اسلامی همدست اند. آنها به نظاره قتل عام خاموش تحریم ها نشسته اند تا با کاهش درآمدهای نفتی ایران، پایه مالی مقاومت رژیم در برابر خواست های آنها فرو بپاشد.

 

این واقعیت که ضعیف ترین و محروم ترین لایه های جمعیت کشور بیش از همه قربانی تحریم ها شده اند حتی در تذکرات نمایندگان همین مجلس نسبت به دستگاههای مدیریتی و اجرایی هم به روشنی دیده می شود. از 31 مورد تذکر گزارش شده توسط رسانه ها در روز چهارشنبه 23 آذر در مجلس 18 مورد مربوط به اشتغال، عدم پرداخت دستمزدها، ورشکستگی واحدهای تولیدی، عدم اجرای طرح های مصوب عمرانی دولت و نظایر آنها بوده است. حل مشکل بيکاري کارگران کارخانه فولاد ميبد، تسريع در پرداخت مطالبات سال 89 فرهنگيان استان البرز، پرداخت حقوق بازنشستگان شرکت فولاد ايران، بررسي علل مرگ زنان باردار و معلولیت نوزادان در مریوان، رفع مشکلات بيمه‌اي کارگران ایرانشهر، حل مشکلات کارگران شرکت ريسندگي و بافندگي نساجي کاشان، احداث مجتمع‌هاي آبرساني روستاهاي استان سيستان و بلوچستان، توضيح درمورد علت عدم تامين سوخت کشاورزان گنبد کاووس، عدم تامين کود کشاورزان مناطق مسجدسليمان، حل مشکل قطع برق کارخانه کاشي و سراميک سرام، حل مشکلات حقوق کارگران صنايع فولاد و ذوب‌آهن کشور، استخدام جوانان بيکار در طرح احداث سدهاي آزاد و جاوه شهرستان سنندج، پرداخت حق بيمه کارگزاران دفاتر مخابراتي استان کردستان و تامين اعتبار آبرساني به روستاهاي سنندج، برخی از محورهای اصلی تذکرات نمایندگان مجلس به دستگاههای مدیریتی بوده است.

 

 تردید نباید کرد که همین فهرست بلند که سرایت عدم پرداخت دستمزدها از واحدهای تولیدی به بنگاهها و شرکت های تابعه دستگاههای رسمی اداری در آنها شاخص است، با بدتر شدن وضع اقتصادی و ادامه تحریم اقتصادی بلندتر هم خواهد شد. این لیست نشان می دهد که وقتی درآمدهای نفتی در اثر تحریم ها و فساد و رانت خواری دستگاههای حکومتی کاهش می یابد و وضع اقتصادی وخیم تر می شود، هزینه اش را  نوزادان مریوان، کشاورزان مسجد سلیمان، بازنشسته های اصفهان و فرهنگیان استان البرز باید پرداخت کنند.  

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©