Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
اسراییل، بازنده بزرگ تحولات اخیر خاورمیانه

اسراییل، بازنده بزرگ تحولات اخیر خاورمیانه

 

یوسف لنگرودی

 

شورش های مردمی در سرزمین های عربی و مخصوصا مصر، باعث نگرانی های شدیدی در میان حامیان غربی و حکومت های مستبد منطقه گردیده است. ادامه این ناآرامی ها و پیشروی مبارزات مردمی بی تردید در بازی شطرنج خاورمیانه تاثیرات دامنه داری خواهد گذاشت و برخی از طرف های درگیر، متحمل خسارات سنگینی خواهند شد. اکنون دیگر دارد هرچه بیشتر روشن تر می شود که یکی از بازندگان بزرگ تحولات خاورمیانه، حکومت اسراییل خواهد بود. بی جهت نیست که دولت این کشور از روند اوضاع در خاورمیانه بشدت بیمناک شده و برخی از مقامات و کارشناسان آن، سیاست واشنگتن  دربرابر وقایع اخیر و مخصوصا حوادث مصر را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند که کاخ سفید، حسنی مبارک را به حال خود رها ساخته  و دفاع محکمی ازاو نمی کند.

 

 دولت اسراییل خواهان حفظ نظام های سیاسی فاسد و مستبد وابسته به غرب و متحد خودش است و مایل است تا جنبش های اخیر مردمی به شدت سرکوب شوند. اسراییل از این واهمه دارد تا با سقوط مستبدینی چون حسنی مبارک، که سا لیان درازی است به متحد درجه اول این کشور در منطقه تبدیل شده است، یک بار دیگر در محاصره کامل قرار گیرد و در عوض، موقعیت فلسطینی ها تقویت و تحکیم شود.

 

فراموش نباید کرد که اسراییل تا حد زیادی بر اثر خیانت اکثر دولت های عربی و مخصوصا پشت کردن مصر به آرمان فلسطین بود که توانست سرکوب، جنایت و تجاوز علیه فلسطینیان را به امری روزمره و تعطیل ناپذیر تبدیل کند و در برابر فشارهای جهانی و قطعنامه های سازمان ملل و مجامع بین المللی حتی یک قدم عقب نشینی نکند و با خیره سری شگفت آوری، در همه طرح های صلح کارشکنی کند.کار به جایی رسیده بود که" آویگدورلیبرمن"، وزیر خارجه نژاد پرست اسراییل، همین چندی پیش علنا گفته بود که در گفتگوبا طرف فلسطینی نباید از واژه " مذاکرات صلح" استفاده شود بلکه باید از عبارت " توافق نامه" سخن به میان آورد. یعنی خیلی ساده و روشن، او اصلا به تشکیل دولت فلسطینی و صلح با آن ها، مطلقا هیچ اعتقادی ندارد و تلاش دارد تا اهمیت و سطح طرف فلسطینی را تا حد یک انجمن وباشگاه پایین بیاورد. اسراییل آنقدردر رسیدن به صلح با فلسطینی ها بی اعتقاد است که نه فقط همه ابتکارات صلح را به شکست می کشاند بلکه حتی به امتیارات بسیار بزرگی که اخیرا توسط تشکیلات خودگران خود فروخته فلسطینی و شخص ابوعباس که پشت پرده بااسراییل پیشنهاد شده و توسط شبکه خبری"  الجزیره "افشا گردیده نیز بی میلی نشان داده و قدمی در راه همکاری برای رسیدن به صلح با همین دولت خود گردانی که تسلیم همه شرایط اسراییل شده، بر نداشته است. اسراییل یک هدف دراز مدت داشته و دارد : بلعیدن همه فلسطین.

 

حالا به نظر می رسد که اوضاع دارد تغییر می کند و این کشور دیگر نمی تواند مانند گذشته " خر خود را براند" و خودش را به کری بزند و مانند "بچه ننر و ناز پروده" آمریکا قهر بکند و هر وقت دل تنگش خواسته جنگی ویرانگررا بیاندازد و مردمان بی گناه را به خاک و خون بکشد. خود رهبران اسراییل نیز در می یابند که دوره" بگیر و بکش" و "بخور و ببر" دارد به مانع محکمی برمی خورد.

 

اسراییل که در سال های اخیر و مخصوصا با پایان یافتن جنگ سرد، و داشتن حامیانی قدرتمند، می توانست با دست بسیار بالا و کسب امتیازات بزرگی، یک پیمان صلح قابل قبولی برای خود سرهمبندی کند، آنقدر این پا وآن پا کرد، که بالاخره ورق دارد به زیانش برمی گردد. حاکمان اسراییل، مثل همه زورگویان تاریخ، واقعا باورشان شده بود که به حامیان همیشگی و پیروزی ابدی دست یافته اند. حالا با کمال ناباوری شاهد آن هستند که اتفاقات دیگری هم می تواند به وقوع بپیوندد و نقشه های شان را در هم بریزد. به نظر می رسد رهبران اسراییل درمی یابند که اکنون زمان آن فرا می رسد که باید سر کیسه را شل کنند و از این پس فلسطینی ها را جدی بگیرند و وارد مذاکرات صلح واقعی و عادلانه با آنان شوند. حالا روند اوضاع به گونی دارد سیر می کند که این بار اسراییل است که باید امتیازات قابل توجه ای به طرف مقابل بدهد.

 

شورش های مردمی در شمال آفریقا و خاورمیانه برای آزادی و نان، که ضربه محکمی به همه مستبدین عرب وارد آورده، همزمان با شکاف برداشتن چتر حمایتی حکومت های مرتجع از اسراییل، نیروی جدیدی را در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین وارد میدان ساخته است. دوران تحقیر بی پایان فلسطینی ها و بلعیدن سرزمین شان و به محاصره در آوردن جنایت کارانه یک و نیم میلیون نفر از مردم غزه - با همکاری خادمی مانند مبارک و دارودسته حاکم - به بهانه مبارزه با تروریسم، و به گلوله بستن کودکان فلسطینی و مانع شدن بیماران و زن باردار فلسطینی در رسیدن به موقع به بیمارستان، در پست ایستگاه های بازرسی، که بارها به مرگ این افراد منجرشده، و نابودی زمین های کشاورزی فلسطینیان به بهانه ایجاد دیدار امنیتی، و بالاخره به روز سیاه نشاندن یک ملت، دیگر نمی تواند براحتی ادامه داشته باشد. حتی اگر مبارزات کنونی اعراب بر علیه دیکتاتوری های سراپا فاسد نتواند بیش ازاین تداوم پیدا کند، این حکومت ها دیگرنخواهندتوانست مانند سابق، فلسطینی ها را دست بسته به قربانگاه ببرند و نسبت به افکار عمومی اعراب بی تفاوت باشند.

 

با توجه به همه این حقایق است که اسراییل در کنار آمریکا بزرگترین ترین بازندگان تحولات تاکنونی اخیر در منطقه هستند. اسراییل دارد در شرایطی قرار می گیرد که فشارها برای یک صلح عادلانه و پایدار با فلسطینی ها و همسایگان برطبقه حاکم اسرائیل افزایش خواهد یافت. با برخاستن طوفان انقلابات خاورمیانه به نظر می رسد که اوضاع دیگر بسود مستعمره سازی مجدد فلسطین توسط دولت اسرائیل با حمایت بی دریغ دولت آمریکا و ارتجاع عرب نیست. عقد قرار داد صلح بر پایه عقب نشینی اسراییل به پشت مرزهای خود در سال 1967  و پذیرفتن حقوق ملی مردم فلسطین و پنج میلیون آواره فلسطینی تغییرجهت خواهد داد. در آن صورت صدالبته رژیم مستبد و ضدمردمی جمهوری اسلامی نخواهد توانست از کارت بحران خاورمیانه بهره برداری تبلیغاتی کرده و جنایات بیشمار خود را زیر پردود ادعاها و شعارهای توخالی و ارتجاعی یهودی ستیزانه پنهان سازد.  

 

پنج شنبه – چهارده بهمن هشتادونه – برابربا سوم فوریه

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©