Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۱ برابر با  ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۱  برابر با ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲
پشت پرده کودتای پارلمانی در پاراگوئه

پشت پرده کودتای پارلمانی در پاراگوئه !

 

علی یوسفی

 

مجلس سنای پاراگوئه ، که اکثریتش را راست ها ، زمین داران  بزرگ  و طرفداران کشورهای غربی مدعی دموکراسی ، بر عهده دارند ، رئیس جمهور این کشور، لوگو ، که  مستقیما از سوی مردم و در یک انتخابات دموکراتیک انتخاب شده بود ، را از طریق یک کودتای پارلمانی از قدرت خلع کردند . براساس قانون اساسی " واقعا موجود " این کشور ، رئیس جمهور مستقیما از سوی مردم انتخاب می شود وبه همین دلیل این تنها آنها هستند که می توانند رای به برکناری او بدهند . اینکه حالا سیاستمداران رسوا و حامیان غربی شان ، بهمراه  زمینداران بزرگ در بوق و کرنا کرده و بر قانونی  بودن تصمیم گیری شان در مورد برکناری وی دم می زنند ، عاری از هرگونه واقعیتی ست . انجام چنین کودتای رسوائی در یک زمان کوتاه و بی سابقه انجام گرفته است . فرناندو لوگو ، رئیس جمهور برکنار شده براساس اسناد و شواهد ، فرصت هیچگونه دفاعی از خود را نداشته است . تا همین حالا کشورهائی همچون برزیل ، آرژانتین ، شیلی ، اروگوئه و ونزوئلا ، ضمن اعلام وقوع یک کودتا در این کشور ، سفرای خود را از پاراگوئه فراخوانده و در نظر دارند اقدامات تنبیهی دیگری نیز انجام دهند . اخراج از بازار مشترک کشورهای آمریکای لاتین و عدم برسمیت شناختن رئیس جمهور جدید ، فدریکو فرنادو ، از جمله این اقدامات خواهند بود . اینها همه در حالی است که برخی از سیاستمداران آلمان ، همچون نیبل ، وزیر " کمک به کشورهای در حال توسعه "، در یک اقدام سراسیمه انتخاب " رئیس جمهور" جدید ، را در کنار کشورهائی چون کانادا ، اسپانیا و واتیکان برسمیت شناخته و به وی تبریک گفته اند  .

 

براستی پشت پرده چنین کودتائی چه  پارامترهائی  دخیل بوده اند؟

 

 

در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲ پارلمان خلع ید رئیس جمهور را در دستور قرار داد و همان روز هم سنای این کشور در یک اجلاس فوق العاده با اقامه دعوا علیه رئیس جمهور، حکم برکناری وی را صادر و تنها نوزده ساعت به وی مهلت دفاع از خود  را داد . مهلتی که سپس به دو ساعت تقلیل داده شد . سنا در آغازدر ۹ مورد لوگو را متهم به عدم صلاحیت کرد که در اقدام بعدی به پنج مورد کاهش یافت . نتیجه رای گیری از همان آغاز روشن بود . لوگو بهر شکل باید خلع قدرت شود . در این میان نه دلایل وکلای لوگو شنیده شد و نه دلایل اقامه شده از سوی رئیس جمهور گوش شنوائی داشت . همه موارد اتهامی تنها ادعاها و مواردی بودند که به آنها می توان  تنها با دیده حدس و گمانه زنی  نگریست .مثلا آنها ادعا می کردند که فرناندو لوگو به اتحادیه جوانان سوسیالیست در یک تظاهرات کمک مالی کرده است . تظاهراتی که از نظر آنان سرود هائی علیه قانون اساسی کشور خوانده شده بود . یا اینکه لوگو در چارچوب برنامه رفرم ارضی ، از ابزار و آلات ارتش استفاده کرده تا زمین های زمینداران بزرگ را  اندازه گیری کند . بر این اساس  قرار بوده است تا معلوم شود که ایا این زمین ها واقعا به آنان تعلق دارد و یا نه ؟  یکی دیگر از موارد اتهامی ارتباط و کمک های مالی و لجستیکی به گروههای چریکی بود . و سرانجام اینکه گویا وی " پروتکل اوشوآیا "ی بازار مشترک آمریکای جنوبی را امضاء کرده ، بدون اینکه چنین منشوری را به اطلاع پارلمان برساند .

 

آنها در مجموع و بر اساس چنین داده هائی ، که تردیدهای بسیاری در درستی آنها  وجود دارد ، لوگو را به به بی کفایتی متهم کرده و از این طریق می خواستند ثابت کنند که لوگو به وجهه قانون اساسی کشور و از این طریق به منافع  " مردم " ضربه زده و خیانتی بزرگ را مرتکب شده است . مسلم است که چنین ادعا هائی غیر واقع و پوچ است . چرا که  فرناندو لوگو ، در سالهای اخیر ، با وجود مقاومت و کارشکنی های عدیده مجلسین ، زمینداران بزرگ و حزب دست راستی کولورادو ، خدماتی هر چند ناچیز به نفع دهقانان خرده پا ، فقیر و همچنین تهیدستان و حاشیه نشینان شهری انجام داده است . اینها اکثریت مردم این کشور را تشکیل می دهند . آنها لوگو را از قدرت کنار گذاشتند ، چرا که او به مبارزه با زمینداران بزرگ ، پدیده اعتیاد و مافیای قدرتمند این کشور پرداخته بود . مبارزه با آنهائی که 60 سال تمام بر کشور حکم راندند . بیش از ۹۰ در صد زمینهای حاصلخیز این کشور در دست چند درصد زمینخوار قرار دارد . با وجودی که لوگو نتوانست برنامه رفرم ارضی  را بدلیل بلوکه کردن پارلمان به پیش ببرد ، با اینحال  هنوز که هنوز اکثریت عظیمی طرفدار او هستند . خدمات درمانی عمومی و مجانی ، تغذیه رایگان در مدارس ، تسهیل شرایط کارآموزی های فنی پس از دبیرستان ، مبارزه با بیسوادی مزمن کشور ،  راه اندازی سیستم بازنشستگی برای نیازمندان ، مبارزه با فساد مالی فراگیر طبقات بالا ، سیاستمداران راستگرا و پاکسازی قوه قضائیه کشور از باندهای مفتخور و بیعدالت ، از عمده خدماتی بود که او از پس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اش در سال ۲۰۰۸ انجام داده است . همین خدمات دلیل اصلی برکناری او بود . یکی از اقدامات مهم لوگو در راستای اجرای رفرم ارضی ، افشای دزدی های کلان در نیروگاههای  آب ، برق رسانی و صنعت سیمان بود . در مدت ریاست جمهوری او هزاران نفر از هواداران راستها که سیستم قضائی این کشور جا خوش کرده و حقوق های کلان ، بدون انجام کاری دریافت می کردند ، اخراج شدند .

 

مخالفت با کودتای پارلمانی در پاراگوئه اکثریت عظیمی از هواداران لوگو را به خیابانها کشانده و خواهد کشاند . برای روزهای آینده قرار است آکسیون های اعتراضی مختلفی برگزار گردد . در یک نظرسنجی  انترنتی که در روز 23 ژوئن انجام شد ، ۶۰ درصد شرکت کنندگان ضمن مخالف با برکناری لوگو ، همچنین با نظروی که گفته بود : " با انجام چنین کودتائی به سنت های دموکراتیک پاراگوئه ضربات جبران ناپذیری وارد آمده است " ، موافق بوده اند . اینها همه در حالی است که اگر اکثریت عظیم دهقانان کم زمین و تهیدستان ، که هیچگونه امکان دسترسی به انترنت را ندارند ، را بر این آمار بیافزائیم ، آنگاه با یک مخالفت همگانی با کودتا  روبرو خواهیم بود . اینها همه و نیز عدم مقبولیت دولت جدید در میان کشورهای آمریکای لاتین ، در روزها و ماههای آینده نشان خواهد که فرانکو نخواهد توانست به " دولت ثبات  " ادعائی خود جامه عمل بپوشاند . ابتکارات توده ای از جمله " نافرمانی و مقاومت های مدنی در دستور روز گروههائی قرار گرفته است که مردم را به همکاری برای اجرای این پروژه دعوت می کنند . دبیرکل  حزب " فرنته گوآسو" ، حزب متعلق به لوگو ، گفته که ما با انجام تظاهرات مسالمت آمیز ، آزادی های اجتماعی و عمومی را به کشورمان باز خواهیم گرداند.

 

به گزارش " جبهه ملی برای احیای دموکراسی " حمایت توده ای از لوگو در مناطق روستائی بیشتر شده است  . به همین دلیل آهسته آهسته ، اما با اعتماد خاطر ، مقاومت در پاراگوئه در حال شکلگیری ست . علاوه بر تظاهرات خودجوش روز اول کودتا ، درروز سه شنبه گذشته ، ۲۶ ژوئن ، در ۳۰ نقطه ، یعنی در هفده استان این کشور، دهقانان به خیابانها آمدند و علیه دولت جدید به تظاهرات پرداختند . در جنوب پاراگوئه دهقانان برای مدتی خیابانها را بسته و به کنترل خود درآوردند . گفتنی ست که این جبهه شامل دهقانان کم زمین ، سرخپوستان ، زنان خانه دار ، روشنفکران و جوانان فعال همه شهرها می باشد . محل گردهمائی آنها ، همچون میدان تحریر در مصر ، مقر تلویزیون این کشور در ،  آسون سیان ، پایتخت پاراگوئه ، است . تجمع کنندگان از طریق میکروفون آزاد محل تجمع به تبلیغ نظرات خود می پردازند .

 

لازمه اعلام همبستگی با مردم پاراگوئه !

 

کودتای انجام گرفته در پاراگوئه نشان داد که این سنت قدیمی در آمریکای لاتین ، که برکناری روسای جمهور مخالف با اقلیت زمین خوار ، سرمایه داران و احزاب دست راستی ، از قدرت هنوز که هنوز به حیات خود ادامه می دهد . کودتای های نظامی در این کشورها و نمونه آخر آن  در هندوراس و خلع ید از زالایا در سه سال پیش آینه تمام نمای آن بود . این کودتا با کمک و همیاری بیدریغ آمریکا و کشورهای غربی انجام گرفت . اینبار اما  بدون یک کودتای نظامی و همچنین و بظاهر بدون نقش و حضورکشورهای غربی  یکی دیگر از دولتهای طرفدار مردم تهیدست را از کار برکنار کرده اند . کودتاچیان در قد و قواره کاملا جدید  ، یعنی بکارگیری "حقه ای ناب " ابزار و ادوات دموکراسی را علیه همان  دموکراسی سازمان داده و دارند پیروزی شان را جشن می گیرند.

 

چپ و نیروهای مترقی نمی تواند علیه کودتا در پاراگوئه نباشد . همبستگی بین المللی حکم می کند که  خود را در کنارمردم پاراگوئه ، که نمی خواهند دوباره شاهد بازگشت دیکتاتوری ۶۰ ساله حزب راست گرای « کوولورادو » باشند ، بیابیم . باید به آنها بگوئیم که درمبارزه شان تنها نیستند و نخواهند بود و ما نیز در تلخکام کردن این « پیروزی چشمگیر » بر کودتاچیان همراه آنانیم . مبارزه اکنون و آتی در پاراگوئه جزئی از همان جنبش های اجتماعی ، یا همان جنبش های نوین ضدسرمایه داری ، جهانی و بویژه کشورهای آمریکای لاتین است .

۸ تیرماه ۱۳۸۹ـ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©