Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ برابر با  ۱۰ آوريل ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲  برابر با ۱۰ آوريل ۲۰۱۳
یران تریبونال ، پروژه‌ای با اتیکت چپ ، اما با مضمونی راست

 

ایران تریبونال ، پروژه‌ای با اتیکت چپ ، اما با مضمونی راست!

 

سعید صارمی

 

" دادگاه ایران تریبونال به یک اقدام تاریخی‌ دست زد و یک حکومت را به ارتکاب جنایت علیه بشریت محاکمه و محکوم کرد که تا اکنون در تاریخ سابقه نداشته است. از آنجا که قوانین بین المللی تحت نظارت نهادهایی همچون سازمان ملل و یا به وسیله دولت‌ها تهیه و تنظیم می‌‌شوند ، در آن‌ها نه از محاکمه حکومت‌ها خبری هست و نه محاکمه  آن‌ها به جرم جنایت علیه بشریت. به گفته قضات دادگاه ایران تریبونال ، دادگاه ایران تریبونال زمینه الحاق محاکمه حکومت‌ها به جرم جنایت علیه بشریت را به قوانین حقوقی بین المللی فراهم نموده‌ است"!

این بند ۵ گزارش تریبونالیون است، که به تازگی انتشار یافته است . بندی که مرغ  پخته را هم به خنده وا‌ می‌‌دارد! تریبونالیون ، ابتدا آسمان و ریسمان را به هم می‌‌بافند که بگویند هیچ اعتقادی به قوانین و حقوق بین المللی حاکم بر جهان ندارند. البته با یک استدلال چوبین! می‌‌گویند چون این قوانین توسط دولت‌ها تهیه و تنظیم می‌‌شوند ، در آن‌ها از محاکمه حکومت‌ها خبری نیست!

اما چرا گفتم استدلال چوبین! کسانی‌ که اسم چپ روی خودشان گذشته اند ابا دارند که بگویند که این حقوق و قوانین بین المللی ابتدا به ساکن ، دست پخت امپریالیست‌ها هستند و نه همه دولت‌ها و حکومت ها! و این همه دولت‌ها و حکومت‌ها نیستند که این قوانین را تهیه و تنظیم کرده اند! و به همین دلیل هم اتفاقاً بر خلاف ادعای تریبونالیون ، هستند دولت‌ها و حکومت‌هایی‌ که بر اثر این قوانین هم محاکمه و هم سرنگون شده اند! و این مهم صورت نمی‌‌گیرد مگر آن که نظم سرمایه و قوانین حاکم بر  آن چه به خواهد. در این رابطه خاص احتیاجی نداریم راه دوری برویم. یک نگاه سطحی به اطراف خودمان بیندازیم. حکومت‌هایی‌ مثل طالبان، صدام حسین، قذافی ، پاناما با همین استدلال سرنگون شدند.

با تکیه بر همین قوانین و حقوق  بین المللی ، سومالی مورد تجاوز قرار گرفت! جنگ اول خلیج را به یاد بیاوریم. جنگی که به " طوفان صحرا " ، معروف شد! کشتار میلیون‌ها عراقی را بر اثر تحریم غذایی به یاد آورید ، که با تکیه بر همین قوانین صورت گرفت! جنگ در یوگسلاوی و تجزیه این کشور با تکیه بر کدام قانون بین المللی بود؟! براستی آیا همه حکومت‌های جهان قادر به وضع قوانین بین المللی و اجرا آن می‌‌باشند؟ آیا بطور مثال دولت بورکینا فاسو می‌‌تواند، دولت آمریکا را به پای میز محاکمه بکشاند؟ نه پاسخ روشن است! بحث بر سر توازن قوا است. این به توازن قوا بستگی دارد. تنها قدرت‌های بزرگ هستند که بنا بر حفظ منافع خود می‌‌توانند حکومت‌های خود سر را محاکمه و حتی سر نگون کنند. این قاعده را هم من نگارنده و " تریبونالیون ، و هر کسی‌ که با الف بای سیاست اشنا باشد بخوبی می‌‌داند.

حالا به بخشی از از بند ۵ این گزارش دقت کنیم ، : " به گفته قضات دادگاه ایران تریبونال، دادگاه ایران تریبونال ، زمینه الحاق محاکمه حکومت‌ها به جرم جنایت علیه بشریت را به قوانین حقوقی بین المللی فراهم نموده‌ است! ".

عدم شفافیت از سر و کول این قسمت از گزارش می‌‌بارد! این قسمت از گزارش تریبونالیون نمی‌‌گوید که این ادعا بر اساس کدام معیار و فاکت معتبری قابل تحقق‌ می‌‌باشد؟ به قول شاعر دو صد گفته چون نیم کردار نیست! تا یادم نرفته بگویم که مادر بزرگ یکی‌ از دوستانم هم می‌‌گوید که رژیم تا ۲ ماه دیگر سرنگون می‌‌شود! راستی‌ این قضات دادگاه ایران تریبونال ، از چه قدرتی‌ برخوردارند که می‌‌توانند زمینه الحاق محاکمه حکومت‌ها به جرم جنایت علیه بشریت را به قوانین بین المللی فراهم کنند؟! مگر خود شما تریبونالیون در بخش اول همان بند بر این اعتقاد نبودید که فقط این حکومت‌ها هستند که قوانین و حقوق بین المللی را تهیه و تنظیم می‌‌کنند؟ حالا این پرسش مطرح می‌‌شود که این قضات دادگاه ایران تریبونال ، با تکیه بر کدام قدرت بین المللی می‌‌توانند این کار سترگ را به انجام برسانند؟ البته این حرفی‌ نیست که من ادعا کرده باشم. این ادعای خود شما  هست! در همان گزارش و درست جمله قبل از آن ، خودتان اشاره کردید که ؛ از آنجا که قوانین حقوقی بین المللی تحت نظارت نهادهایی همچون سازمان ملل و یا به وسیله دولت‌ها تهیه و تنظیم می‌‌شوند، در آن‌ها نه از محاکمه حکومت‌ها خبری هست و نه محاکمه آن‌ها به جرم جنایت علیه بشریت".

با این حال قضات این دادگاه مردمی! از چنان قدرتی‌ برخوردار هستند که نه تنها پرونده جنایت جمهوری اسلامی را بلکه " زمینه الحاق محاکمه حکومت‌ها به جرم جنایت  علیه بشریت را به قوانین بین المللی فراهم نموده‌ است! می‌‌گویند دروغ هر چه بزرگ تر باشد با مزه تر می‌‌شود. ( این گفته خودم هست نه گو بلز!). همین جا شرط می‌‌بندم که دولت آمریکا اولین کشوری نخواهد بود که به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شود! اسرائیل هم همینطور! دلیل این امر را بهتر است از " پیام اخوان " ، " سر جفری نایس" و امثالهم بپرسید!

راستی‌ این قوانین حقوقی بین المللی چه صیغه‌ای است؟ ماضی است یا مضارع؟ شاید هم مستقبل باشد؟ آیا محاکمه قاتلین و مسببین کشتار مردم ویتنام را هم شامل می‌‌شود؟ کشتار فلسطینیان چطور؟ راستش هیچکدام از این‌ها نیست. قوانین حقوقی بین المللی یعنی " گردش آزادانه سرمایه و تقدس " آن! یعنی استثمار مردم تحت  ستم! یعنی کشتار برابری طلبان، ازدیخواهان، و هر کس که نفی استثمار را بخواهد! یعنی نظم نوین جهانی‌! بر اساس " نظم نوین جهانی‌ " ، چند تا قاضی نمی‌‌توانند از چنان قدرتی‌ برخوردار باشند که هیچ حکومتی را به پای میز محاکمه بکشاند! مگر آن که " پیام اخوان " یا امثالهم باشند! همان " پیام اخوانی " را می‌‌گویم که در " هالیفاکس " با " اهود باراک " و " مک کین " حشر و نشر دارد!

آیا نظم جهانی‌ و قواعد آن و بازیگرانش تغییر کرده اند؟ آیا زمان آن فرا رسیده است چند قاضی ، بتوانند با تکیه کردن به نیروی خودشان " زمینه محاکمه " حکومت‌ها را فراهم آورند؟!!!! نه این نه فقط یک دروغ است ، بلکه فریبی بزرگ هم هست! براستی چرا " تریبونالیون " ، می‌‌خواهند این دروغ بزرگ را به ما بقبولانند؟ پذیرش این دروغ مانند این می‌‌ماند که کسی‌ بگوید که جمهوری اسلامی جنایت نکرده است و دستش به خون آلوده نیست!

جمهوری اسلامی خودش بخشی از این نظم نوین جهانی‌ است که دعوایش با دیگران بر سر سهم خواهی‌ است! آنها سهم بیشتری می‌‌خواهند، همین و بس! کارت " حقوق بشر " تنها یک کارت است که در این  بازی از آن استفاده می‌‌شود." تریبونالیون " هم این را بخوبی می‌‌دانند. با این حال در این بساط بازی می‌‌کنند و دیگران را هم به این بازی دعوت می‌‌کنند.

در گذشته هم  به این موضوع اشاره کردم که این بازی یک قاعده دارد. آن هم این است که بر اساس این قاعده بازی باید نظم نوین جهانی‌ و امپراطوری سلطه، قدرت و استعمار و سرما‌یه را قبول کنی‌! بازی در این بساط را به مشّاطه گران و گذارید! انقلاب از کوچه پس کوچه‌های خیابان‌ها آغاز می‌‌شود. مردم را در یابید. تریبونال را به تریبونالیون واگذارید! 

سعید صارمی

سه‌ شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©