Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ برابر با  ۰۱ سپتامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲  برابر با ۰۱ سپتامبر ۲۰۱۳
تحویل سلاح کشتارجمعی به عربستان در هفته تدارک حمله به سوریه

تحویل سلاح کشتارجمعی به عربستان در هفته تدارک حمله به سوریه!

 

روشنگری.نشریه فارین پالیسی اخیرا گزارش مستند و با اهمیتی در رابطه با حملات شیمیایی صدام به ایران و آگاهی دولت ریگان از جزییات آن و حتی نوعی همکاری با آن منتشر کرد که بازتاب گسترده ای یافت. مقاله زیر از همان نشریه ابعاد دیگری از ادعاهای بشردوستانه قدرت های بزرگ و کارگزاران کوچک تر آنها برای مداخله نظامی را به نمایش میگذارد.حجم و نوع سلاح هایی که به سعودی ها تحویل داده میشود، یک خطر بالقوه و بزرگ برای مردم خاورمیانه است و با توجه به رقابت رژیم ها ایران و سعودی و تضادها و جنگ های مذهبی که توسط این رژیم ها برپا میشود، مردم ایران بطور بالقوه از هدف های مستقیم آن به شمار میرودند، گذشته از آنکه خود این انباشت و مسابقه ضد انسانی تسلیحاتی نه تنها بالقوه بلکه بالفعل نیز برای مردم منطقه و ایران از زوایای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصیبت ایجاد کرده است.

مقاله خلاصه شده است، ولی متن کامل آن را میتوانید در بخش انگلیسی روشنگری بخوانید

 

ایالات متحده هزارها بمب خوشه ای را علیرغم ممنوعیت جهانی به عربستان سعودی تحویل میدهد

جان رید. نوا ساچمن ۲۳ اوت ۲۰۱۳

بمب های خوشه ای توسط ۸۳ کشور ممنوع اعلام شده است. استفاده وقتی که اطلاع داده شد نیروهای بشار اسد دیکتاتور سوریه کودکان رابا چنین سلاح هایی کشته است، اعتراض جهانی برانگیخته شد.

ولی این امر مانع آن نشده است که ارتش آمریکا از فروش بمب های خوشه ای به مبلغ ۶۴۰ میلیون دلار به آمریکا خوددگاری کند، در حالیکه تقریبا سراسر جهان نفرت و اعتراض خود به استفاده از این سلاح ها رااعلام کرده اند و علیرغم اینکه روابط دو کشور در این اواخر در سطح عالی نیست.

بمب های خوشه ای ده ها و حتی هزارها خرده بمب منتشر میکند که سطح وسیعی را می پوشاند و مرگ و ویرانی به بار می آورد و این سلاح ها مردم را در گروه های بزرگ می کشد، خودرودهای معمولی راداغان کرده و مین یا گاز سمی پخش میکند. بعضی از بمب های خوشه ای ساخت شوروی که در جنگ داخلی سوریه مورد استفاده قرار گرفته است حتی ساختمان ها را به آتش می کشد و اندکی بس از اینکه روی زمین می نشیند منفجر میشود و با این ترتیب کسانی را که به آتش نزدیک میشوند تا آنرا خاموش کنند نیز به قتل میرساند.

 

نکته طنز آمیز این است که ایالات متحده ۱۳۰۰ بمب ازاین نوع را به یک دولت مستبد خاورمیانه ای میفروشد، در حالیکه همزمان استفاده از آن را توسط یک دولت مستبد دیگر خاورمیانه محکوم میکند.

سارا بلاکمور مدیر گروه « ائتلاف علیه استفاده از سلاح های خوشه ای » میگوید:اعلام تحویل بمب ها به سعودی همزمان با آن صورت میگیرد که ایالات متحده به ائتلاف بین المللی در محکومیت سوریه به خاطر استفاده از بمب های خوشه ای پیوسته است.

نفرت از این سلاح ها به خاطر این است که تنها نیروهای نظامی دشمن را نمی کشد بلکه میتواند گروه های بزرگی از شهروندان نظامی را نیز به قتل برساند، نه فقط در هنگامه جنگ بلکه بمبچه ها کوچک توپی شکل آن میتواند در زمین باقی بماند و تا مدتها بعدکسی آنرا برمیدارد برمیدارد، که اغلب هم کودکان بوده اند، منفجر میشوند.

تاکنون ۱۱۲ کشور قرار داد منع استفاده از سلاح های خوشه ای را امضا کرده اند، که ۸۳ تای آنها این ممنوعیت را به تصویب قانونی هم رسانده اند. حدس بزنید چه کشورهایی از امضاء خودداری کرده اند؟ چین، روسیه، بیشتر جمهوری های سابق روسیه، سوریه… و ایالات متحده که اکنون هزاران بمب خوشه ای تکسترون را به سعودی ها فروخته است که از اکنون تا ۲۰۱۵ به عربستان تحویل داده میشود.

علیرغم اینکه دولت آمریکا میگوید نگران تاثیر انسانی استفاده از سلاح ها از جمله سلاح خوشه ای است ولی این باعث نمیشود که ایالات متحده قرارداد منع استفاده از آن را امضا کند.آمریکا ادعا میکند از بین بردن انبوه این سلاح ها جان سربازانش و نیروهای موتلفش را در خطر قرار میدهد. زیرا « بمب های خوشه ای اغلبی عوارض جانبی کمتری نسبت به سلاح های معمولی از قبیل بمب های بزرگ دارد.»..

سلاح های سی بی یو/ ۱۰۵ دی/ بی که آمریکا به عربستان سعودی فروخته است شامل برنامه محدود کردن فروش این سلاح ها نمیشود.شرکت تکسترون که این سلاح ها را تولید کرده است میگوید کمتراز یک درصد خرده بمب های آن منفجر باقی میمانند و همه در زمان منفجر میشوند:« جنگ دقیق، پیروزی قاطع».

فروش سلاح های مزبور بخسی از زنجیره طولانی فروش سلاح به عربستان سعودی توسط ایالات متحده است، از جمله ده ها جت جنگنده F-15SA Strike Eagle ، هلیکوپترهای مهاجمAH-64 Apache و AH-6 Little Bird choppers و رادارها، موشک های ضد کشتی، بمب های مدرن، موشک های ضد رادار، موشک های زمین به فضا و حتی دفاع سایبری برای Strike Eagles. بهای این سلاح ها میلیارد ها دلار است و غلیرغم اختلافات اخیر دولت های آمریکاو سعودی – از جمله پیشنهاد اخیر سعودی برای جایگزین کردن کمک نظامی آمریکا به نظامیان مصر/ فروش سلاح های به سعودی ها ادامه دارد. اگر سعودی های بمب خوشه ای بخواهند ایالات متحده آنرا تامین میکند و برایش مهم نیست که جهان چه فکر میکند.

شهریور ۹م, ۱۳۹۲ روشنگری

http://www.roshangari.com/

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©