Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ برابر با  ۲۰ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳  برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۱۵
ما از آزادی مذهب در برابر جهادیست ها دفاع می کنیم

ما از آزادی مذهب در برابر جهادیست ها دفاع می کنیم

مصاحبه با هوی ابراهیم نخست وزیر کانتون عفرین

 

توماس شمید ینگر

ترجمه آزاده ارفع

مصاحبه با هوی ابراهیم (Hevi Ibrahim)نخست وزیر کانتون عفرین(Efrin)

تاریخ مصاحبه 30 ژوئیه 2014

 

س: در خیلی از نقاط سوریه جنگ داخلی حاکم است. در کانتون عفرین وضعیت چطور است؟

س:شرایط در سوریه خیلی سخت است. ولی ما در شرایط خوبی قرار داریم و تا کنون موفق شده ایم جنگ را از منطقه کانتون عفرین دور نگه داریم. در حالی که در دیگر نقاط سوریه همچنان خشونت های فرقه ای وجود دارد  در اینجا همه با هم همچنان در صلح بسر می برند. ما در اینجا سنی، شیعه، ایزدی و علوی داریم و همه با هم در صلح  زندگی می کنیم. در اِفرین کردها، عرب ها و دیگر اقلیت ها وجود دارند که هیچ مشکلی هم با هم ندارند. ما اینجا همزیستی خوبی با هم داریم و این نشان می دهد که این نوع همزیستی دیگر نقاط سوریه هم می تواند عملی شود.

س: شما خود به کوچک ترین اقلیت مذهبی سوریه، اقلیت علوی ها تعلق دارید. این در فعالیت تان  بعنوان وزیر کانتون عفرین تاثیر داشته است؟

ج: خیر. ما نیروی سکولار هستیم و بین مذاهب مشکلی وجود ندارد. روشن است که تروریست های دولت اسلامی از ما متنفر هستند ولی برای جامعه ما در عفرین از اینکه من از علوی ها هستم مشکلی  وجود ندارد. در کانتون ما صدها سال است که سنی ها، ایزدی ها و علوی ها درکنار هم زندگی می کنند. ما از آزادی مذهب در برابر جهادیست ها دفاع می کنیم.

س: شما تنها زن نخست وزیر در منطقه خودمختار روژاوا هستید.آیا انقلاب برای زنان روژاوا چیزی به ارمغان آورده است؟

ج: (YPG) برای حقوق زنان وهمینطور برای داشتن موقعیت های شغلی پر مسئولیت زنان مبارزه کرده است . من شاهدی براین مدعا  هستم که بطور واقعی جامعه کرد دگرگون شده  است.

س: در بخش شرقی کانتون کوبانی حدود یک هفته است که بین کردهای (YPG) و نیروهای دولت  اسلامی جنگ سختی در گرفته است؛ شما شانس آوردید که با دولت اسلامی هم مرز نیستید . آیا در مرزهای کانتون شما آرامش برقرار است؟

ج: بله در مقایسه با کوبانی آرام است. در مقایسه با کوبانی ما واقعاً در موقعیت خوبی قرار داریم و توسط دولت اسلامی در محاصره قرار نداریم. البته از طرف شرق نیروهای دولت اسلامی به مرزهای ما نزدیک شده و ما را تهدید می کنند. ما قادریم این حملات را پاسخ دهیم. در "ینر"(Jänner) نیز حملاتی از طرف "جبهه النصره" صورت گرفت . این گروه هم تلاش می کند که به کردها ضربه وارد کند.

با یگان های ارتش سوریه که در مرز جنوبی کانتون مستقر هستند کمتر مسئله پیدا می کنیم. جبهه"ال اکراد" همراه با "ارتش آزاد سوریه" (FSA) در"ینر" نیروهای داعش را از"آزاز" (Azaz)خارج کردند. ما با نیروهای"ارتش آزاد سوریه"(FSA) و با لشکریان رژیم اسد که در منطقه شیعه نشین "نوبل" (Nubl) مستقر هستند نوعی همزیستی  داریم . تا زمانی که آنها به ما حمله نکنند ما نیز با آن ها کاری نخواهیم داشت.

س: مرز شما با ترکیه را چگونه می بینید؟ آیا رابطه کانتون شما عفرین هم با ترکیه قطع است یا امکان عبور از مرز را دارید؟

ج: متاسفانه ترکیه مرز خود را با تمام روژاوا بسته است و بدین وسیله مرز قانونی بین ترکیه و عفرین هم وجود ندارد. در حالی که گروه های جهادی امکان عبور و مرور از مرز ترکیه را دارند ما فقط این امکان را داریم که در تاریکی شب از مرز بطور غیر قانونی عبور کنیم یا اینکه از مرز"آزاز" (Azaz) استفاده کنیم که آن هم از طریق "ارتش آزاد سوریه" (FSA) تحت کنترل میباشد. در نتیجه کانتون ما هم زیر فشار بایکوت ترکیه قرار دارد.

س: شما نظرتان راجع به سیاست اروپا در قبال سوریه و روژاوا چیست؟ انتظارتان از کشورهای اروپایی چیست؟

ج: پارلمان اروپا دو هفته گذشته بطور غیر مستقیم روژاوا  را به رسمیت شناخت. این اقدام برای ما قدم مهمی بود. اگر اروپا  به ترکیه فشار آورد  تا حمایت از "دولت اسلامی" را قطع کرده و بایکوت اقتصادی  روژاوا را بردارد، کمک بزرگی به ما خواهد شد.

اگر به من اجازه دهید من از این فرصت استفاده کنم و به زنان و مردان اروپا بگویم که از روژاوا حمایت کنند.ما اینجا برای شما علیه تروریسم  دولت اسلامی مبارزه کرده و خواهان توسعه دموکراتیک سوریه هستیم. ما تنها نیرویی هستیم که در اینجا  می تواند بطور موثر در برابر قدرت نظامی این جنبش فاشیستی مقابله کنیم. ما تجربه دموکراسی نداریم و در این زمینه به اروپا نیاز داریم تا دموکراسی خودمان را باز هم بیشتر گسترش دهیم. این خیلی مهم است که ما را در اینجا تنها نگذارند و اروپا سوریه را فراموش نکند. ما اینجا هنوز هم برای بقا ی مان می جنگیم. اکنون ما به یک چیزهایی دست یافتیم و در آغاز انقلاب مان هستیم. هدف ما یک روژاوای دموکراتیک و خودمختار در یک سوریه دموکراتیک است. برای رسیدن به این هدف احتیاج به حمایت بین المللی داریم.

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ برابر با ۲۰ فوريه ۲۰۱۵

*******************************

 توماس شمید ینگر دانشمند قوم شناس اطریشی، استاد دانشگاه، پژوهشگر جنبش کرد و مسائل قومی و ملی است. او بارها به کردستان سوریه سفر کرده و ضمن ارائه تحلیل از اوضاع کنونی کردستان سوریه مصاحبه های زیادی با مسئولین گوناگون روژاوا، فعالین زنان،هنرمندان، رهبران اقلیت های دیگر قومی و مذهبی، رهبران جنبش های مستقل و نیز نیروهای سیاسی مخالف حزب اتحاد دمکراتیک انجام داده است تا تصویری واقعی و همه جانبه از وضعیت کنونی کردستان سوریه برای داوری مستقل در اختیار خواننده قرار گیرد. این مصاحبه از کتاب جدید او تحت عنوان " جنگ و انقلاب در کردستان سوریه، تحلیل و صداهای گوناگون از روژاوا" صفحات 229-231 گرفته شده است.

Thoms Schmidinger: Krieg und Revolution in Syrisch-Kurdestan

Analysen und Stimmen aus Rojava

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©