Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۰۹ ژوئن ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  برابر با ۰۹ ژوئن ۲۰۱۵
کردها وارد پارلمان شدند برای اولین بار وارد پارلمان شده که عمدتا تکیه گاهش کردهها

 

 

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

به مناسبت انتخابات ترکیه

 

ترکیه با ردُّ استبداد و بنیادگرائی اسلامی،

 راه تغییر دمکراتیک را برگزید

 

 

انتخابات ترکیه برگزار شد. شرکت ۸۶ درصدی مردم در این انتخابات، نشان از نقش تاریخی و اهمیت ویژه این انتخابات برای آینده ترکیه دارد. با پایان نتایخ شمارش آراء روشن است که حزب "عدالت و توسعه"( ا.کا.پ)، با کسب ۴۱ درصد آراء اکثریت پارلمانی خود را پس از دوازده سال از دست داده و رویای رجب طیب اردوغان برای دوختن ردای قانونی بر استبداد  شخصی اش با شکست مفتضحانه ای روبرو شده است. حزب کمالیست "جمهوری خلق"( ج.ها.پ) ، ۲۵ درصد آراء و حزب ناسیونال فاشیست"حرکت ملی ترکیه" ( ام.ها.پ) ۱۷ درصد آراء را کسب کردند. اما پیروز واقعی این انتخابات، "حزب دمکراتیک خلق ها"(ه. د. پ) است که با کسب ۱۳ درصد آراء از سدِ کنترل کنندۀ  ده درصدی برای ورود به پارلمان فراتر رفت و برای اولین بار این امکان را برای ۸۰ نماینده  از خلق‌های سریانی، ارمنی، ترک، محلمی، عرب، علوی، لاز، رومان، کرد و ترکمن  و کاندیداهائی از دگراندیشان، دگرباشان و به حاشیه رانده شدگان سیاست ترکیه فراهم آورد تا به پارلمان این کشور راه یابند. راهیابی۳۲زن از کاندیداهای این ائتلاف گسترده به پارلمان، بیانگر نقش و اهمیت زنان در این جنبش توده ای و گسترده است.

 

حضور گسترده مردم در انتخابات و نتایج آن،  سیمای سیاسی ترکیه را به صورتی رادیکال تغییر خواهد داد. در گام نخست نتایج این انتخابات رویاها و آروزهای دیکتاتورمنشانه رجب طیب اردوغان را نقش بر آب کرده و راه اسلامیزه کردن گسترده تر این کشور را سد خواهد کرد. سیاست اسلام گرایانه رادیکال حزب "عدالت و توسعه" که با ورود این کشور به ائتلاف عربستان و قطر در منطقه و همکاری آشکار و پنهان با داعش و دیگر بنیادگرایان سنی در سوریه و عراق  تکمیل شده است، در کنار تلاش این حزب برای تغییر چهره سیاسی سکولار ترکیه، باعث وحشت مردم این کشور شده است. شکست حزب "عدالت و توسعه" تنها نشانۀ شکست سیاست اسلام گرایانه رادیکال این حزب و دولتش نیست بلکه نشانه شکست سیاست های اقتصادی نئولیرال دولت ترکیه نیز می باشد که اکنون این کشور را به لبه پرتگاه بحران اقتصادی جدی کشانده است. بحرانی که با کاهش نرخ رشد اقتصادی، کاهش ارزش لیر ترکیه، کاهش سرمایه گذاری های خارجی و کاهش صادرات این کشور خود را نشان می دهد.

 

نتایج انتخابات ترکیه اما دستاورد مهم دیگری نیز در بر دارد. برای اولین بار، یک حزب کردی به پارلمان این کشور راه می یابد تا از خواست ها و آروزهای ۲۰ درصد جمعیت این کشور قاطعانه دفاع کند. اما این حزب، تنها حزب کردها نیست بلکه ائتلافی است با چپ های ترکیه، با اقلیت های ملی و فرهنگی و دیگر به حاشیه رانده شدگان دنیای سیاست این کشور. ائتلاف کردها ، چپ ها و دگراندیشان، ائتلاف مبارکی است که با خون های پاک رزمندگان کوبانی آبیاری شده و با رشادت های زنان و مردان این دژ مقاومت در برابر توحش داعش، امکان ایجاد دنیای بهتر و انسانی تر در خاورمیانه اسیر بربریت سیاه  بنیادگرائی اسلامی را  نوید می دهد. ائتلاف کردها و چپ ها در ترکیه، به تقویت این راه و این مسیر جان تازه ای می دهد. مسیری که راه تمامی نیروهای اردوی کار و زحمت، تمامی تهیدستان  و به هیچ پنداشته شدگان می تواند باشد. اکنون ائتلاف نیروهای چپ، ملی، فمنیست ها و اقلیت های مذهبی و فرهنگی، دگراندیشان و دگرباشان می تواند راه سی ریزا در یونان و پودموس در اسپانیا را پی بگیرد. در این حالت است که می توان امیدوار بود خاورمیانه اسیر سیاهی و تباهی، توحش و بربریت، راه دیگری را بپیماید.

 

سازمان ما ضمن تبریک این پیروزی به تمامی تلاشگران جبهه آزادی، دمکراسی و عدالت در ترکیه؛ به "حزب دمکراتیک خلق ها" و نمایندگانشان در پارلمان جدید ترکیه، بر این باور است که حفظ و گسترش پیوند میان کردهای ترکیه و نیروهای چپ و تمامی آزادیخواهان و عدالت طلبان این کشور، می تواند تحولی امیدبخش، نه تنها در ترکیه بلکه در کل منطقه ایجاد کند و به گسترش و نفوذ بیشتر نیروهای آزادیخواه و برابری طلب در منطقه و از جمله در کشور ما ایران کمک کند. شور و شعف مردم در خیابان های شهرهای اقلیم کردستان و در شهرهای روژاوا این تاثیرگذاری را بخوبی به نمایش گذاشته است.  این تحول مثبت در صورتی می تواند جامعه عمل بپوشد که حزب "دمکراتیک خلق ها" نسبت به دسیسه های اردوغان و همپالگی هایش حساس باشد و در دام توطئه های حزب "عدالت و توسعه" نیافتد و به یاد داشته باشد که راه گسترش دمکراسی در ترکیه فقط بوسیله کردها گشوده نخواهد شد، بلکه با شرکت همه نیروهای طرفدار جدائی دین از دولت، اقلیت های ملی و فرهنگی، دگراندیشان و دگرباشان و مهمتر از  همه در پیوند با  مبارزات توده های عظیم  کارگران و زحتمکشان این کشور گشوده خواهد شد. پیروزی این ائتلاف امیدبخش بر همه آزادیخواهان و برابری طلبان منطقۀ به خون کشیده شدۀ ما و اسیر بنیادگرائی اسلامی مبارک باد!

 

 

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ برابر با ۰۸ ژوئن ۲۰۱۵

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©