Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱

دولت رئیسی در مواجهه با مشکلات متعدد خارجی

 

صادق افروز

 

دولت رئیسی نه تنها مواجه با بحران های گوناگون سیاسی و اقتصادی به جا مانده از دولت روحانی است ٬ بلکه با توجه به روی کار آمدن طالبان در افغانستان و تغییر و تحولات در منطقه قفقاز ٬ مشکلات و بحران های تازه ای را رویاروی خود دارد .تصمیم گیری در مورد رابطه با طالبان و مقاومت احمد مسعود و موج جدید هجوم مهاجرین افغانستانی به ایران از یک طرف و سیاست های رژیم علی اف در بستن مرز ارمنستان و ایران و زیر فشار گذاشتن رژیم جمهوری اسلامی در امر ترانزیت کالا به اروپا از جمله این بحران هاست . عکس العمل اسرائیل نسبت به فعالیت های سیاسی -نظامی جمهوری اسلامی در کنار مرزهای این کشور در سوریه و لبنان که به حضور فعال اسرائیلی ها در آذربایجان و اقلیم کردستان و شیخ نشین های خلیج فارس منجر شده است به این بحران ها ابعاد بزرگتری می دهد.

 

اسرائیل و محاصره سیاسی جمهوری اسلامی

 

نخست وزیر اسرائیل ٬ نفتالی بنت به رئیس سیا ٬ بیل برنز گفته است که آمریکا و اسرائیل باید روی استراتژی مشترکی کار کنند که در صورت امتناع جمهوری اسلامی به از سرگیری مذاکرات روی توافقات اتمی  سال ۲۰۱۵ ٬ این استراتژی را به مرحله ی عمل بگذارند .بر خلاف اسرائیل ٬ بایدن هنوز این احتمال را می دهد  که جمهوری اسلامی به مذاکرات برجام بازگردد . این مذاکرات که پس از کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن از سر گرفته شده بود  به دنبال به ریاست جمهوری رسیدن رئیسی متوقف شده است . در همین رابطه ماه گذشته آمریکا و اسرائیل گفتگوهای سری داشتند و در مورد طرح بی (plan B) در صورت نپذیرفتن جمهوری اسلامی به بازگشت به میز مذاکرات برنامه های اتمی٬ به بحث پرداختند . جزئیات این طرح مشخص نیست ولی می توان به راحتی حدس زد که طرحی است برای زیر فشار گذاشتند جمهوری اسلامی. رهبران جمهوری اسلامی حتی پس از رئیس جمهور شدن رئیسی یکدست نیستند . گروهی  خواهان آنند تا با تمام قوا به سمت تولید بمب اتم پیش بروند و برجام را کاملا نادیده بگیرند و گروهی هم از عواقب دستیابی به بمب اتمی نگرانند و خواهان بازگشت به مذاکرات برجام هستند . گروه اول به آیات قرآنی مثل " و اعدو لهم ماستطعتم من قوه " (۱) تکیه می کنند  و خواهان آن هستند تا بی توجه به اخطار های کشورهای غربی در مسیر کره شمالی گام بردارند که به این تکنولوژی دست یافته است . و گروه دوم از عواقب تصمیم های کمپانی ها و موسسات مالی غربی مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نگرانند که تحریم های هرچه بیشتر مالی کمر اقتصاد شکسته ی جمهوری اسلامی را باز هم بیشتر خم کند .

جمهوری اسلامی نگران از طرح هایی که برای تحمیل اراده دشمنانش ساخته می شود به حرکت دادن ماشین نظامی خود پرداخته و گهگاه حرکات جنون آمیزی هم می کند .در ماهی که گذشت شاهد دو حرکت ماشین نظامی جمهوری اسلامی بودیم . جمهوری اسلامی همزمان که ستون های نظامی سپاه و ارتش را به سمت آذربایجان سوق می داد به بمباران محل اقامت اپوزیسیون کرد در خاک اقلیم کردستان عراق پرداخت . من در زیر به برخی تحولات مهم در منطقه  در همین رابطه می پردازم .

 

موضع جمهوری اسلامی در مورد جمهوری آذربایجان

 

جمهوری آذربایجان با کمک های نظامی و کارشناسی اسرائیل و ترکیه در جنگی که بین این کشور و ارمنستان درگرفت به پیروزی رسید و موفق شد اراضی از دست رفته در جنگ سال ۱۹۹۴ را بازپس بگیرد .هواپیماهای بی سرنشین اسرائیلی( پهپاد) در این نبرد نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا کردند و بسیاری از نیروهای زرهی ارمنستان توسط این هواپیماها نابود شدند . علی اف دیکتاتور آذربایجان در ویدیویی که منتشر شده مثل کشاورزی که دست نوازش بر سر و گوش الاغش به پاس زحماتش می کشد از پهپادهای اسرائیلی قدردانی می کند . اسرائیل از کمک به رژیم علی اف اهداف گوناگونی را دنبال می کند . اسرائیل نه فقط بخش عمده نفت مورد نیازش را از آذربایجان وارد می کند بلکه با حضور در آذربایجان در واقع پاسخی می دهد به جمهوری اسلامی که از طریق حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در کنار مرزهای اسرائیل حضور نظامی دارد .رژیم علی اف نیز با آگاهی از نیات اسرائیل به حضور نظامی این کشور در اسرائیل میدان می دهد .  جمهوری اسلامی از دوره فروپاشی اتحاد شوروی و استقلال آذربایجان اسیر مالیخولیای احتمال پیوستن آذربایجان ایران به جمهوری آذربایجان بوده است. این در حالی است که تعداد آذری های ایران چندین برابر جمعیت جمهوری آذربایجان است و بخشی مهمی از آنها در نقاط مختلف ایران سکنی گزیده و با مردم این مناطق در هم تنیده شده اند. علاوه بر آن  پیوندهای تاریخی و فرهنگی بسیار عمیقی آذری های ایران را با سایرمردم کشور پیوند میدهد. در ادامه همین واهمه بوده است که مواضع جمهوری اسلامی با جمهوری آذربایجان پرتنش و به مواضع جمهوری ارمنستان بسیار نزدیک تر بود. جمهوری اسلامی در جنگ سال گذشته بر سر قره باغ طرف آذربایجان را گرفت و فکر می کرد  که این حمایت می تواند پس از پیروزی آذربایجان برایش رانت استراتژیک خلق کند و از این طریق به عنوان یک بازیگر اصلی وارد معادلات  قفقاز جنوبی، که یکی از حوزه های نفوذ سنتی ایران به خاطر تاریخ  گذشته قفقاز جنوبی است، بشود. اما واقعیت های پس از جنگ قره باغ جمهوری اسلامی را درموضع یک "بازنده از هر سو" قرارداد. اسرائیل به مثابه دشمنی که در حال جنگ پنهان و آشکار با جمهوری اسلامی است  و رقبای منطقه  ای جمهوری اسلامی، ترکیه، و در درجه بعد پاکستان به برندگان این جنگ تبدیل شدند.علی اف در بازسازی استان هائی که در جریان جنگ چهل و چهار روزه به آذربایجان بازگشتند، شرکت های ایرانی را کاملاً حذف کرد، قراردادهای خرید تجهیزات جنگی و سایرهمکاری ها با دولت اسرائیل  را گسترش داد، در مانور نظامی سه جانبه ای که برگزار کرد با حذف جمهوری اسلامی ، پاکستان را که هزاران کیلومتر با آذربایجان فاصله دارد شریک مانور نظامی سه جانبه کرد در ادامه علی اف آگاهانه برای تحریک جمهوری اسلامی از دو هفته پیش شروع به اذیت رانندگان کامیون و تریلی کرد که سعی داشتن با عبور از منطقه ی مرزی بین ایران و ارمنستان و آذربایجان  وارد قره باغ شوند . ماموران آذربایجانی با سد کردن مسیر این رانندگان آنها را مجبور به پرداخت مبلغی برای گذر کردند . مسیر چند کیلومتری جاده ی موسوم به گوریس-قاپان پس از پایان جنگ آذربایجان و ارمنستان به کنترل جمهوری آذربایجان درامده است . دولت آذربایجان از رانندگان ایرانی تقاضای ۱۳۰ دلار مالیات برای عبور از این جاده می کنند از دست رفتن منطقه مرزی ایران و ارمنستان و اشغال آن توسط نیروهای علی اف امکان ترانزیت مستقیم ایران به اروپا را از طریق ارمنستان از بین می برد و ایران بیش از پیش برای ترانزیت به آذربایجان وابسته می شود .

به دنبال این سیاست جمهوری آذربایجان ٬ سپاه پاسداران نیروهایش را به طرف مرز آذربایجان به حرکت درآورده است . تنها یک روز پس از دستگیری دو راننده ی ایرانی لشکر ۳۱ عاشورای سپاه اعزام نیروهایش را به سمت رودخانه ارس آغاز کرد . عمده تجهیزاتی که سپاه عاشورا با خود حمل می کند عبارتند از : خودروهای زرهی ٬ ادوات توپخانه٬ راکت اندازها و موشک انداز ها هستند . بحران رابطه بین جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان که با جلوگیری از ورود رانندگان تریلی ایرانی به ارمنستان آغاز شد حالا به رد و بدل شدن پیام های توییتری و اینستاگرامی نمایندگان دو مجلس هم کشیده شده است . ممد اوف نماینده مجلس آذربایجان می گوید : دیر نیست که ایران تجزیه شود و هر قسمتش یک پرچم ترک بزند. در پاسخ به او علیرضا سلیمی نماینده دلیجان ممداوف را عروسک کوکی اسرائیل  نامید.  بدنبال سپاه پاسداران ٬ ارتش جمهوری اسلامی نیز مانووری نزدیک نخجوان برگزار کرد . به  غیر از مانور نظامی در مناطق زمینی ٬ هر دو کشور مانورهای نظامی را به دریای خزر نیز کشانده اند. وزیر دفاع آذربایجان اعلام کرده بین  سیزدهم و پانزدهم اکتبر مانور دریایی در دریای خزر انجام خواهد داد . در این مانور ناوها و نیروهای ویژه آذربایجان حضور دارند . این نخستین بار نیست که آذربایجان در دریای خزر مانور نظامی برگزار می کند . در تیرماه همین سال نیز یک مانور دریایی از سوی آذربایجان برگزار شده بود و در این مانور شناور-گشتی های ساعر ۶۲ ساخت اسرائیل حضور داشتند .در پاسخ به چنین مانوری نیروهای جمهوری اسلامی در یک وسعت ۷۷ هزار کیلومتر مربعی که ۲۰ درصد وسعت دریای خزر را شامل می شود مانور گسترده ای برگزار کرده بودند . انتخاب ۲۰ درصدی برای مانور نظامی این نکته را آشکار می کند که جمهوری اسلامی هنوز سهم ۱۱ درصدی پیشنهاد شده توسط کشورهای دریای خزر را نپذیرفته و بر سهم ۲۰ درصدی پافشاری می کند .به غیر از مناقشات در مرز خاکی ایران و آذربایجان حضور نظامی آذربایجان و جمهوری اسلامی در دریای خزر و مانور های نظامی ٬ مسئله حل نشده سهم ایران از دریای خزر را دوباره مطرح خواهد ساخت  .   این که علی اف که در راس کشور کوچکی مانند آذربایجان قرار دارد وارد تحرک ها  و تحریک های اشاره شده در بالا با کشور بزرگی مانند ایران میشود به خاطر سیاست خارجی ورشکسته جمهوری اسلامی و انزوای همه  جانبه آن میباشد.

 

چرا جمهوری اسلامی به گروه های کرد مقیم اقلیم کردستان عراق حمله ور شده است ؟

 

سابقه ی برخورد نظامی جمهوری اسلامی و گروه های اپوزیسیون در کردستان به ماه های اول قدرت گیری جمهوری اسلامی پس از سرنگونی رژیم شاه باز می گردد . بر خلاف مناطق مرکزی ایران ٬ مردم در کردستان به سرعت متوجه ماهیت ارتجاعی رژیم نوبنیاد شدند . در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۵۸ در کردستان تنها ۱۳ در صد مردم شرکت کردند .جمهوری اسلامی با آگاهی از نداشتن محبوبیت در کردستان از همان ابتدا سیاست اسلحه را عملی کرد و سعی کرد برای فعالیت گروه های سیاسی در کردستان محدودیت ایجاد کند.  به همین دلیل بسیاری از فعالین سیاسی در کردستان جذب گروه هایی شدند که در حال مبارزه مسلحانه علیه جمهوری اسلامی بودند . سرانجام گروه های کرد مسلح به داخل خاک عراق در دوران صدام حسین عقب نشینی کردند . پس از جنگ اول خلیج در دوران بوش پدر ٬ کردها در عراق به استقلال نسبی دست پیدا کردند و گروه های کردی ایرانی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دادند . ولی پس از جنگ دومی که بوش پسر براه انداخت و به سرنگونی رژیم عراق منجر شد ٬ گروه های نیابتی جمهوری اسلامی مثل بدر و حزب الدعوه به داخل عراق خزیدند و قدرت را بدست گرفتند .گروه های کرد ایرانی مقیم اقلیم کردستان از آن زمان یعنی سال ۲۰۰۳ که صدام سقوط کرد تا به امروز  زیر فشار جمهوری اسلامی بر رژیم اقلیم کردستان ضعیف تر شده اند . جمهوری اسلامی نه تنها از مقامات اقلیم کردستان می خواهد که به فعالیت گروه های مسلح کرد مثل حزب دمکرات کردستان و کومه له پایان بدهد بلکه هر از چندی ماشین ترورش را بکار می اندازد و رهبران کرد را مورد سوء قصد قرار می دهد . جمهوری اسلامی با استفاده از دستگاه دیپلماتیکش نه تنها این فعالین را در اروپا و اقلیم کردستان به قتل رسانده است ٬ بلکه با استفاده از دستگاه امنیتی اش در تعقیب رهبران گروه های کرد در اقلیم است و با استفاده از موشک و پهپاد مقر های آنان را مورد حمله قرار می دهد . سران جمهوری اسلامی در این تصور هستند که دولت آمریکا مانند افغانستان از عراق هم خارج خواهد شد بنابراین با فشار بر دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی خواهان پایان دادن به حضور نیروهای کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق یا محدود کردن دامنه این حضور هستند. شکست سخت ائتلاف فتح، شاخه سیاسی حشد شعبی که  طرفداران و عوامل جمهوری اسلامی در عراق هستند اما نشانه ای از یک شکست سیاسی بزرگ برای جمهوری اسلامی است. تعداد کرسی های ائتلاف فتح از پنجاه کرسی به پانزده کرسی کاهش یافت و هادی عامری رهبر ائتلاف اعلام کرد که نتایج انتخابات رسمی را به به هیچ قبول نمیکند. "کتائب حزب‌الله" نیز انتخابات را " تقلب و فریبکاری بزرگ" دانسته و قول داده است که اوضاع را به مسیر درست برگرداند.  

.

 

جمهوری اسلامی و طالبان

 

جابجایی قدرت سیاسی در افغانستان ٬ آمدن طالبان و رفتن غنی قابل پیش بینی بود . اگرچه سرعت این جابجایی همه را غافلگیر کرد ولی تماس هایی که بین مقامات دولت آمریکا و طالبان بطور مرتب از زمان ریاست جمهوری ترامپ برگزار می شد و آزادی زندانیان طالب همه گواه بر این بود که آمریکا زمینه بازگشت طالبان را فراهم می کند . سیاستمداران جمهوری اسلامی از هول حلیم در دیگ افتادند و پنداشتند امریکا زیر فشار و ضربات طالبان در حال عقب نشینی است .برای مقامات جمهوری اسلامی بسته شدن پایگاه نظامی بگرام یک پیروزی به حساب می آمد .آنها توسط ظریف وزیر خارجه وقت برای ملاغنی برادر در تهران فرش قرمز انداختند و ورود او را خوش آمد گفتند .رژیم جمهوری اسلامی در کنار پاکستان و ترکیه  تنها کشورهایی بودند که به طالبان روی خوش نشان دادند.نزدیکی ترکیه و  پاکستان را به طالبان می توان درک کرد .منافع سیاسی و نظامی نهفته بین این دو کشور و طالبان به راحتی قابل فهم است . روابط نزدیک مذهبی و فرهنگی بین این دو نیز روشن است .  ولی اختلافات عمیق فرهنگی سیاسی و مذهبی بین جمهوری اسلامی و طالبان رابطه دوستی این نیرو را بسیار شکننده می کند . دوماه پس از قدرت گیری طالبان صداهای مخالفت رهبران طالب به گوش می رسد که ازاجازه فعالیت سیاسی  ندادن به اهل سنت در ایران  و نداشتن مسجد برای آنها و نبودن نماینده مجلس گله می کنند . حقانی رهبر دیگر طالبان ٬ که آمریکایی ها برای دستگیری اش جایزه تعیین کرده اند  ٬ شیعه را بدتر از مسیحی و یهودی می داند .همه این نشانه ها دال بر این هستند که رابطه ی حسنه طالبان و جمهوری اسلامی بسیار شکننده است .احمد مسعود فرمانده ی مقاومت در پنجشیر روی همین شکنندگی حساب می کند و با انتشار ویدیو ها بر ارتباطات عمیق فرهنگی بین تاجیک ها و هزاره ها و ایرانی ها تاکید می کند  و از طرف دیگر۱.۵ میلیون افغانی مهاجر در ایران که اغلب از هزاره ها هستند بطور آشکار از مسعود دفاع می کنند .شهروندان ایران نیز به دلیل نفرت از فناتیسم مذهبی که در ۴۳ سال گذشته از سوی رژیم جمهوری اسلامی اجرایی شده است آشکارا از طالبان "چه در کابل وبویژه در تهران" متنفر هستند . شکی وجود ندارد که برنده واقعی خروج آمریکا  از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان پاکستان است که نقش تعیین کننده در حمایت از طالبان داشته است. .طالبان می توانند با توجه به مقادیر زیاد اسلحه های بجا مانده از بیست سال تجهیز ارتش پوشالی افغانستان توسط ناتو و به عنوان دست پرورده و مطیع دولت پاکستان به یک مزاحم جدی برای جمهوری اسلامی در طول مرزهای شرقی ایران تبدیل شوند. بنابراین طالبان هدیه زهرآگین خروج ارتش آمریکا و شرکاء به جمهوری اسلامی است که خامنه ای باید جوجه های آن را درآخر پائیز بشمارد.  

 

جمهوری اسلامی درمانده از حل مشکلات اقتصادی و در مواجهه با جنبش های گسترده مطالباتی

 

مدت یک ماه است که اعتراضات زنجیره ای معلمان در ده شهر مهم ایران ادامه یافته که خود نشان از ظرفیت اعتراضی بالای معلمان دارد. علاوه بر دستگیری عزیز قاسم زاده که پس از اعتراضات وسیع بالاخره با تعیین وثیقه آزاد شد حکم اخراج محمد حبیبی نیز از آموزش و پرورش توسط  هیئت تخلفات وزارت آموزش و پرورش صادر شده است که مورد اعتراض شدید تشکل های معلمان قرار  گرفت. اکنون پانزده معلم همچنان در زندان به سر می برند. اما با توجه به سقوط وضعیت معیشتی و گسترش فلاکت اقتصادی بخش های قابل توجهی از معلمان شاغل و بازنشسته چاره کار را  رفتن به کف خیابان و ادامه اعتراضات مشترک میدانند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه همچنان ادامه دارد و امروز چهارشنبه بیست و یکم مهر ماه، اعتصاب کارگران وارد شانزدهمین روز خود شد . از طرف دیگر بالاخره حکم امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی صاحبان قبلی هفت تپه اعلام شد و هر یک از آن ها به بیست سال زندان محکوم شدند. محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی هم اعلام کرد که در جلسه هیئت دولت تصمیم گرفته شده است  که مجتمع هفت تپه به «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی» واگذار شود. اما کارگران هفت تپه به خاطر ابهاماتی که در این واگذاری وجود دارد  اعلام کرده اند که تا دست یابی به مطالبات شان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. این مطالبات عبارتند از:تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف‌سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت- بانک؛ پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و سایر مطالبات عرفی و قانونی؛تسریع در انجام عملیات کشت و اُورهال- تعمیر کارخانه؛ بازگشت به کار اخراجی‌های مطالبه‌گر؛تمدید قرارداد فصلی‌؛ اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی- رستمی در پرونده اختلاس؛ مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت‌تپه!

 کارگران معادن خصوصی پاپ دانا و معادن پابدانای جنوبی، چشمه‌پودنه، گله‌توت ، سراپرده، باب شکون و معدن جو زرند در کرمان چندین روز اعتصاب کردند. مطالبات آنها حذف پیمانکاران و افزایش دستمزدها و مزایا می باشد. کارگران معادن اعلام کرده اند که معدن کاران بخش دولتی حدود هفت میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند در حالی که شرکت های پیمانی به آن ها حقوقی برابر با حداقل دستمزد پرداخت می کنند. چند روز پیش نیز کارگران همراه با همسران و کودکان خود اقدام به راهپیمائی کردند که نیروی های انتظامی با ماشین آب پاش آن ها را پراکنده ساختند. در این یورش یک زن و یک کودک زخمی شدند.معدن کاران شرکت سونگون ورزقان در استان آذربایجان شرقی با پذیرش مطالباتشان توسط کارفرمایان خود ٬ به اعتصاب شان پایان دادند. این حرکات نشان می دهد که کارگران معدن زیر فشار شرایط زندگی وارد صحنه مبارزه فعال شده اند و بدین ترتیب در کنار  معلمان و پرستاران و کارگران پیمانی شرکت نفت اکنون جنبش کارگری به صورت زنجیره ای در معادن کشور در حال گسترش است.

صدها تن از کارگران ارکان ثالث شاغل در هلدینگ خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  در بوشهر تجمع اعتراضی برپا کرده و خواهان قرارداد مستقیم ، افزایش دستمزد و حذف شرکت های  پیمانکاری شدند.

بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی گیلان طی تجمعی در برابر اداره تامین اجتماعی طوماری را تحویل این اداره داده اند. آن ها می گویند حقوق شان تنها کفاف ده روز از مخارج شان را می دهد. آن ها خواهان  درمان رایگان برای همه بیمه شدگان  تامین اجتماعی، بازگشت صد قلم دارو در تحت پوشش بیمه، پرداخت عیدی برابر دو ماه دستمزد ... شدند. در چندین شهر مانند تبریز، اهواز و تهران تجمعات مشابهی صورت گرفته است.

کارگران شهرداری کوت عبدالله به خاطر عدم دریافت چهار ماه  حقوق شان٬ با سفر به تهران، در ارتباط با وضعیت نامناسب خود به مقامات مسئول در دفتر رئیس جمهوری، دفتر رئیس قوه قضاییه و همچنین نماینده کارون در مجلس اعتراض کردند و اعلام کردند که آنها چهار ماه است بدون حقوق زندگی می‌کنند؛ آنها خطاب به مقامات کفتند آیا  می‌توانید تصور کنید در چه اوضاع نامناسبی هستیم؟! این اعتراض باعث شد که شهرداری کوت عبدالله بخشی از معوقات آنها را واریز کند. اما کارگران قصد دارند تا پرداخت همه معوقات به اعتراضاشان ادامه دهند.

موارد بالا تنها برجسته ترین نمونه ها از اعتراضات کارگری است که علیه سقوط آزاد سطح زندگی اکثریت عظیم مزدوحقوق بگیران به طور روزمره ادامه دارد.

 

پایان سخن

موضع صحیح کمونیست ها در چنین موقعیتی که از یک سو مانور های چندگانه نظامی و شیپور تشدید تنش جمهوری اسلامی با رژیم علی اف نواخته می شود و از سوی دیگر جنبش های مطالباتی هر روز هرچه بیشتر گسترده می شود چه باید باشد ؟ بدون هیچ تردیدی ما باید تاکید کنیم که مخالف جنگ بین رژیم های ارتجاعی هستیم .هر دو رژیم جمهوری اسلامی و رژیم دیکتاتوری علی اف دشمن مردمان هر دو کشور هستند. جمهوری اسلامی احتیاج دارد برای گریز از بحران های مختلف داخلی ٬ تنش و جنگ با دشمنان خارجی راه بیندازد.همینطور زحمتکشان آذربایجان نباید اجازه دهند رژیم  مستبد و فاسدعلی اف که در رسوائی پاندورا دزدی های کلان او افشاء شده است با دامن زدن به احساسات ناسیونالیستی و پان ترکیستی آنها را به جبهه های جنگ و مسلخ مرگ بکشاند . منافع خلق های منطقه ٬ آذری ها ٬ ارمنی ها و خلق های مختلف ساکن ایران و جمهوری آذربایجان نه در بحران، تنش، کینه ورزی و جنگ ٬ بلکه در اتحاد و همبستگی آنهاست. مرزهای بین سه کشور باید به مناطق امن برای عبور و مرور، داد و ستد متقابل و صلح و دوستی متقابل باشد . ما باید مثل همیشه بر دوستی خلق های منطقه تاکید کنیم.  

 

۱. واعدو لهم ما استطعتم من قوه . از قران سوره انفال آیه ۶۰ .یعنی با هر نیرویی که در قدرت دارید برای مقابله با آنها(دشمنان) خود را آماده سازید .

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©