Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱ برابر با  ۲۲ مارس ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲ فروردين ۱۴۰۱  برابر با ۲۲ مارس ۲۰۲۲
خطر حمله بیولوژیک، بهانه‌ای که باید به واقعیت بپیوندد

خطر حمله بیولوژیک، بهانه‌ای که باید به واقعیت بپیوندد!

 

داریوش ارجمندی

 

هفته‌هاست که دولت‌های چین و روسیه، ایالات متحده را متهم می‌کنند که با همکاری دولت اوکراین سرگرم تحقیق و تولید سلاح‌های بیولوژیک در این کشور می‌باشد.

 

روسیه با اشاره به وجود ده ها آزمایشگاه بیولوژیک در اوکراین مدعی شد که آمریکا سالهاست که هدف تولیدسلاح‌های بیولوژیک را در این آزمایشگاه‌ها دنبال می‌کند و در ادامه نسبت به بکارگیری احتمالی این سلاح‌ها ازسوی جریانات نئونازیستی و دولت حامی آنها در اوکراین هشدار داد.

 

دولت چین نیز ضمن تکرار این اتهامات اعلام کرد که دولت آمریکا در حال حاضر دارای ۳۳۶ آزمایشگاه در ۳۰ کشور جهان است که در آن از جمله به ساخت و تولید سلاح‌های بیولوژیک می‌پردازد. چین همزمان خواستارتحقیقات پیرامون نقش دولت آمریکا در ارتباط با ماجرای تولید ویروس کووید در آزمایشگاه ووهان شد.

 

در همین رابطه لازم به توضیح است که اخیراً مدارک موثقی در رابطه با چگونگی تولید ویروس کووید ۱۹ درآزمایشگاه ووهان و انتشار آن که موجب شیوع جهانی این ویروس شد انتشار یافته است که ازجمله پای شخص آنتونی فاوچی رئیس سازمان ایمونولوژی ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مسئول ناظر بر فعالیت‌های آزمایشگاه ووهان و تلاش او و دولت بایدن در پنهان‌کاری در این رابطه را به ‌میان کشیده است.

 

و اما تا آنجا که به موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین مربوط می‌شود، باید گفت که تا همین چند روزپیش هشدارهای چین و روسیه به‌عنوان جزئی از تبلیغات جنگی جبهه شرق چندان جدی گرفته نمی‌شد. البته باید تأکید کرد که بویژه در شرایط جنگی نمی‌توان و نباید ادعاهای دولت‌های متخاصم و اصولاً هیچ دولتی را بدون در دست داشتن مدارک موثق پذیرفت.

 

اما بدنبال شهادت ویکتوریا نولند معاون وزارت خارجه آمریکا در کنگره این کشور در روز هفتم ماه مارس، وجود آزمایشگاه‌های مورد بحث به‌عنوان یک واقعیت و نه ادعای دولت‌های متخاصم به‌طور جدی مورد توجه جهانی قرارگرفت. به گفته تالسی گابارد نماینده سابق کنگره آمریکا و کاندیدای دمکرات ریاست ‌جمهوری در انتخابات اخیر، تعداد ۲۵ آزمایشگاه بیولوژیک در اوکراین وجود دارد که دربردارنده انواع گوناگون ویروس‌های خطرناکی هستند که بویژه بدلیل شرایط جنگی در اوکراین و احتمال بالای انتشار یافتن آنها به بیرون، می‌توانند خطرات جدی به‌همراه داشته باشند. وی در ادامه تاکید کرد که باید اقدامات فوری در مسیر کنترل و جلوگیری از وقوع چنین سوانح خطرناکی در دستور کار قرار گیرد.

 

گفته‌های تالسی گابارد اما به‌سرعت با موجی از انتقادات و اتهامات از سوی شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفت.

 

سناتور میت رامنی از چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه و کاندیدای ریاست جمهوری این حزب در برابر اوباما، گابارد را خائن به منافع ملی آمریکا و عنصر روسیه نامید و همزمان نیز رسانه‌های نزدیک به هر دو حزب حاکم خواهان دستگیری و حتی به‌صورت تلویحی اعدام وی و اشخاص دیگری که به گفته ایشان به انتشار پروپاگاندای روسی مشغول هستند شدند. ازجمله این افراد که متهم به حمایت از پوتین و روسیه هستند می‌توان به تاکر کارلسون محبوب‌ترین شومن سیاسی تلویزیونی آمریکا اشاره کرد که موضع مشابهی همچون گابارد را در گفتارهای تلویزیونی خود در شبکه فاکس‌نیوز مطرح کرده بود. در معرفی تاکر کارلسون باید گفت که اوعلی‌رغم قرار داشتن در جبهه راست سیاسی به‌طور عمومی، تاجایی که به موضوع جنگ و دخالت آمریکا مربوط می‌شود طرفدار نوعی سیاست انزواگرایی برای آمریکا و در موارد گوناگون خواهان تشنج‌زدایی بوده است. به اعتراف دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، درجریان ساقط کردن پهباد این کشور بوسیله جمهوری اسلامی در خلیج فارس، هنگامی که بسیاری از مشاورین وی خواهان اقدام نظامی انتقام‌جویانه علیه ایران بودند، گفتار تلویزیونی تاکر کارلسون در مخالفت با این امر تنها عامل بازدارنده وی از همراهی با مشاورین‌اش شده بود!

 

و اما در بازگشت به موضوع آزمایشگاه‌های تولید سلاح‌های بیولوژیک، همچنانکه گفته شد اظهارات ویکتوریا نولند مسئول امور اوکراین در وزارت امور خارجه آمریکا در جریان شهادتش در برابر کنگره، برخلاف انتظارعمومی مهر تأییدی بود بر ادعاهای دولت‌های روسیه و چین.

 

ویکتوریا نولند در پاسخ به پرسش سناتور مارکو روبیو در مورد صحت و سقم خبر مربوط وجود این مراکز تولید سلاح‌های بیولوژیک، برخلاف تبلیغات عمومی رسانه‌های آمریکایی در انکار این ماجرا، به وجود آنها در خاک اوکراین اعتراف کرد اما در توصیف این آزمایشگاه‌ها ادعا کرد که آنها در حقیقت مراکز تحقیقی بوده و نه تولید سلاح بیولوژیکی!!

 

او اضافه کرد که این آزمایشگاه‌ها بازمانده دوران اتحاد شوروی می‌باشند که ایالات متحده با همکاری دولت اوکراین در طول تقریباً دو دهه گذشته در تلاش تعطیلی آنها و از میان بردن ‌مواد خطرناک موجود در این مراکز بوده است. نولند در پایان نسبت به خطر افتادن این مراکز بدست قوای نظامی روسیه و احتمال استفاده این کشور از مواد موجود در آنها به‌ عنوان سلاح بیولوژیک بوسیله این کشور هشدار جدی داد!

 

چنانکه گفته شد اعتراف ویکتوریا نولند به‌وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیک در خاک اوکراین تحت نظارت و کنترل ایالات متحده، این مسئله و خطر استفاده از سلاح بیولوژیک در جریان جنگ اوکراین را به یک موضوع حساس و جدی تبدیل کرده است. اکنون مقامات آمریکایی من‌جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور ضمن تلاش برای تلطیف خبر و تاکید بر تحقیقاتی بودن آزمایشگاه‌ها، روایت تازه‌ای را هم در صدر تبلیغات جنگی خود قرارداده‌اند. بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی خود در این زمینه ادعا کرد که جهان باید آماده استفاده قریب‌الوقوع روسیه از سلاح بیولوژیک در اوکراین باشد. بنابه ادعای وزیر امورخارجه آمریکا هدف روسیه از هشدارهای تاکنونی‌اش در حقیقت زمینه‌سازی برای براه انداختن جنگ بیولوژیک علیه غیرنظامیان اوکراین و انداختن تقصیر آن بر گردن طرف اوکراینی و آمریکایی می‌باشد. او اضافه کرد که این سیاست همیشگی و شناخته‌شده روسیه است که با طرح ادعاهای دروغین به زمینه‌چینی برای انجام جنایات این‌چنینی بپردازد.

 

درحقیقت اما باید گفت که این اظهارات بلینکن است که استفاده از سلاح بیولوژیک در اوکراین را آنهم از طرف آمریکا و متحدین اوکراینی‌اش به‌طور جدی به یک خطر واقعی تبدیل می‌کند. ادعاهای بلینکن به‌شکل دردناک وهشداردهنده‌ای یادآور ماجرای حمله شیمیایی در شهر غوطه در جریان جنگ داخلی سوریه و ادعای دولت اوباما در نسبت‌دادن این مسئله به دولت بشار اسد بود. حال آنکه مدتی پس از وقوع این واقعه هولناک که از سوی دولت اوباما عبور سوریه از خط قرمز تعیین شده از سوی آمریکا تعیین شده بود، روشن شد که سازمان‌دهندگان حمله مورد بحث نه دولت اسد بلکه جریانات اسلامیستی تحت‌الحمایه آمریکا بوده‌اند.

 

در آن مقطع اگرچه دولت اوباما به خط قرمز خود اعتنایی نکرد اما در ادامه شاهد بودیم که این ادعا و ادعاهای مشابه به بهانه‌ای برای دخالت آشکار و رسمی دولت اوباما در جنگ داخلی سوریه و حتی پس از آن در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تبدیل شد، از ارسال کمک‌های تسلیحاتی به جریاناتی مانند احرار‌الشام و جبهه‌النصره گرفته تا بمباران و اشغال نظامی مناطق نفتی سوریه.  امروز بخش مهمی از خاک این کشور و چاه‌های نفتی آن همچنان در کنترل نیروهای نظامی آمریکاست!

 

ازاینرو نمی‌توان احتمال وقوع حملات بیولوژیک در آینده در اوکراین بوسیله دولت این کشور را نادیده گرفت. این احتمال بویژه از آن‌رو بالاست که بخش قابل ملاحظه‌ و بانفوذی از نیروهای نظامی و امنیتی اوکراین را جریانات نئونازیستی تشکیل می‌دهند که از نظر خشونت ایدئولوژیکی شباهت بی‌اندازه‌ای به جریانات شبه‌فاشیستی اسلام‌گرا مانند داعش دارند. مروری بر کارنامه این جریانات در سال‌های پساکودتای میدان در برخورد با مخالفان سیاسی و قومی دلیل دیگری در ضرورت جدی گرفتن این خطر می‌باشد.

 

و اما در ارتباط با اظهارات ویکتوریا نولند در مورد تحقیقاتی بودن آزمایشگاه‌های اوکراینی اشاره به چند تناقض آشکار ضروری‌ست:

 

مرکز تحقیقات بیولوژیک و نه تولید سلاح!

 

ادعای نولند و سایر مقامات آمریکایی در مورد ده ها آزمایشگاه موجود در اوکراین از چند نظر متناقض می‌باشد.

 

نخست اینکه ادعا می‌شود مراکز مربوطه بازمانده دوران شوروی‌ست که آمریکا در حال تعطیل کردن آنها بوده است. اینکه چنین پروژه‌ای پانزده تا بیست سال به‌درازا کشیده به‌هیچ وجه قابل هضم نیست بخصوص چنانچه این امر را با پروژه تعطیل کردن سامانه‌های موشکی و کلاهک‌های هسته‌ای این کشور مقایسه کنیم که با سرعت به انجام رسید. نمونه دیگر مشابه، نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه در مدت کوتاهی پس از فشارهای بین‌المللی به دولت این کشور بود که به گزارش سازمان جهانی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در مدت زمان کوتاهی به انجام رسید.

 

ادعای دیگر ویکتوریا نولند در مورد این خطر بزرگ که تحقیقات موجود در مراکز یاد شده ممکن است در اختیارنیروهای اشغالگر روسیه قرار گیرد نیز بی‌اندازه غیرقایل قبول می‌باشد. به‌قول گلن گرین‌والد ژورنالیست نامدارآمریکایی و یار ادوارد اسنودن، اگر این مراکز متعلق به اتحاد شوروی‌ست، معلوم‌ نیست چرا دولت آمریکا باید از افتادن این مراکز و‌ موجودی آن به‌دست روسیه، یعنی وارث اصلی هست و نیست تکنولوژی بیولوژیک اتحاد شوروی نگران باشد؟! قاعدتاً هر آنچه از دوره شوروی در آزمایشگاه‌های اوکراین باقی مانده باشد، اطلاعات جدیدی برای دولت کنونی روسیه و دانشمندان این کشور در بر نخواهد داشت. مگر آنکه بپذیریم که «تحقیقات» انجام گرفته در این مراکز فراتر از آنچه باشد که در دوره شوروی درجریان بوده و امروز این نتایج جدید تحقیقات مستقل از دوره شوروی‌ست که موجبات نگرانی مقامات آمریکایی را فراهم ساخته است.

 

در پایان باید تاکید کرد که استفاده از نام «مرکز تحقیقات» به جای مرکز تولید، تنها بازی با واژه‌هاست که به‌هیچ وجه تغییری در ماهیت عملکرد مراکز مورد بحث ایجاد نمی‌کند.

 

دولت آمریکا و همه دولت‌های دیگر منجمله روسیه ممکن است قادر باشند با مرکز تحقیقات نامیدن آزمایشگاه‌های خود، از تعهدات‌شان در مورد پیمانهای بین‌المللی مورد توافق خودشان که ایجاد سلاح‌های بیولوژیک را منع می‌کنند شانه خالی کنند، اما این بازی با واژه‌ها منکر این حقیقت نخواهد بود که آمریکا وهم‌پیمانانش، همچون رقبا و دشمنان این دولت‌ها، در حال تحقیق و تولید انواع ویروس‌ها و پتوژن‌های جدید وخطرناکی هستند که هر آن، بسته به نیاز می‌توانند مورد استفاده قرار گرفته و یا به‌طور اتفاقی و ناخواسته به بیرون از آزمایشگاه نشت کنند.

 

امروز مدارک فاش شده ازسوی شبکه خبری اینترسپت در آمریکا در مورد ویروس مرگبار کووید ۱۹ شکی باقی نگذاشته است که این ویروس در آزمایشگاهی در ووهان چین تحت نظارت آمریکا و آنتونی فاوچی، به‌منظور«تحقیق» در باره تولید انواع جدید ویروس کووید و تحقیق در مورد چگونگی بالابردن درجه واگیری و مرگباری آن ایجاد شده ‌و سپس، و به احتمال قریب به یقیین به‌طور ناخواسته به بیرون از آزمایشگاه نشت کرده است.

 

جوسازی تبلیغاتی در خدمت جنگ‌افروزی!

 

گلن گرین‌والد روزنامه‌نگار و محقق آمریکایی در مقالات و گفتارهای ویدئویی خود به ذکر نمونه دیگری در همین رابطه پرداخته و یادآور می‌شود که در جریان حملات شیمیایی در آمریکا در سال ۲۰۰۱ که ویروس سیاه‌زخم از طریق ارسال بوسیله نامه‌های پستی تعدادی از سیاستمداران و شخصیت‌های شناخته‌شده را مورد هدف قرارداد و پنج قربانی به‌جای گذاشت، رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات امنیتی این کشور نخست ادعا کردند که مدارک محکمی در دست دارند که ماده مورد استفاده در این حملات را به دولت صدام حسین وصل می‌کند. بیاد داریم که موضوع جلوگیری از استفاده صدام حسین از همین سلاح‌های کشتارجمعی بود که به‌عنوان بهانه دولت بوش برای اشغال عراق مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در تبلیغات آن دوره دولت و رسانه‌های آمریکایی ادعامی‌شد که نوعی خاک در ویروس سیاه‌زخم مورد استفاده در این حملات کشف شده که تنها ازسوی دولت صدام مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین شکی باقی نمی‌ماند که دولت صدام سازمانده این حملات است.

 

تاریخ بیاد دارد که چگونه تبلیغات و جوسازی‌های مربوط به حملات سیاه‌زخم و نسبت دادن آن به صدام حسین با سخنرانی تاریخی کالین پاول وزیر امور خارجه دولت جورج بوش در سازمان ملل و نمایش شیشه حامل این ویروس بالاخره به حمله نظامی آمریکا و اشغال و ویرانی کشور عراق و مرگ بیش‌از یک میلیون شهروند عراقی به ‌پایان رسید.

 

تاریخ همچنین بیاد دارد که دولت آمریکا موفق نشد که صحت هیچ‌کدام از ادعاهای خود در مورد وجود سلاح‌های کشتار دسته‌جمعی در عراق را به اثبات برساند. آنچه چندان مورد توجه قرار نگرفت این واقعیت است که درتاریخ ششم اوت ۲۰۰۸ یعنی هفت سال پس از فاجعه اشغال عراق، اف‌بی‌‌آی پلیس فدرال آمریکا، نتیجه تحقیقات خود در مورد حملات شیمیایی سیاه‌زخم را انتشار داد. بنابراین تحقیقات اولاً ویروس سیاه‌زخم در خود خاک آمریکا و در یک «آزمایشگاه تحقیقاتی» بنام فورت دیتریک متعلق به ارتش این کشور «تولید» شده بود! ودوماً این حملات نه بوسیله مأموران عراقی و با همکاری القاعده بلکه بوسیله یکی از کارکنان ناراضی این مرکزسازماندهی و انجام شده بود که به گفته اف‌بی‌آی پیش از دستگیری خودکشی کرده بود. (داخل پرانتز اشاره باید کرد که تحقیقات مورد بحث نیز زیر نظر آنتونی فاوچی رئیس کنونی سازمان ایمونولوژی آمریکا و متهم انتشار ویروس کووید ۱۹ صورت می‌گرفته)

 

به گفته گرین‌والد، تحقیقاتی نامیدن چنین مراکزی تفاوتی در این واقعیت ایجاد نمی‌کند که این آزمایشگاه‌ها محل تهیه و تولید موادی هستند که بسته به نیاز می‌تواند به‌عنوان سلاح شیمیایی و بیولوژیک مورد استفاده قرارگیرند.

 

ترسیم خط قرمزهای جدید در خدمت جنگ‌طلبان!

 

با تداوم جنگ روسیه در اوکراین، شاهد این هستیم که بسیاری خواهان ورود و رودررویی مستقیم ایالات متحده و ناتو در جنگ اوکراین می‌باشند. طرح خواست اعلام اوکراین به‌عنوان منطقه "پرواز ممنوع" از سوی ناتو وآمریکا اگرچه خوشبختانه تاکنون مورد مخالفت دولت بایدن قرار گرفته است، اما باید گفت که با طولانی‌شدن جنگ و بالاگرفتن درجه توحش در‌ حملات روسیه و انتشار اخبار و تصاویر مربوط به قربانیان غیرنظامی، فشارها بر دولت بایدن برای همراهی با خواست دولت زلنسکی نیز افزایش می‌یابد. علاوه‌ بر تعداد قابل‌توجهی ازسیاستمداران هر دو حزب حاکم، لابی‌های قدرتمند صنایع تسلیحاتی آمریکا و خیل عظیمی از ژورنالیست‌ها و رسانه‌های بانفوذ این کشور در جبهه تبلیغاتی طرفدار ورود آمریکا به جنگ قرار دارند. باتوجه به موقعیت وخیم سیاسی دولت بایدن ازجمله بدلیل بالارفتن دائمی تورم و ناکام ماندن مذاکرات برجام، و در فضای سیاسی تبلیغاتی‌ای که حتی شنیدن آثار چایکوفسکی هم ضدیت با دموکراسی و انسانیت قلمداد می‌شود، به‌نظرمی‌رسد که جبهه قدرتمند و بانفوذ جنگ‌طلب در آمریکا برای رسیدن به مقصود خود تنها به یک برگ برنده تبلیغاتی نیاز داشته باشد: حمله بیولوژیک از سوی روسیه!!

 

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه سی‌بی‌اس در برنامه موسوم به رو به ملت (face the nation) در پاسخ به این پرسش مجری که کدام اقدام روسیه موجب این خواهد شد که آمریکا از حاشیه جنگ خارج شود، به استفاده روسیه از سلاح‌های کشتارجمعی و حمله شیمیایی یا بیولوژیک اشاره کرد و گفتاحتمالاً چنین انفاقی محاسبات ما را تغییر خواهد داد!

 

چنانچه هشدارهای پیشین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مبنی‌بر حتمی بودن استفاده روسیه از سلاح بیولوژیک در آینده نزدیک را در کنار اظهارات لوید آستین وزیر دفاع این کشور قرار دهیم، باید گفت سناریوی سازماندهی چنین حمله‌ای از سوی افراد یا جریاناتی که خواهان گسترش دامنه جنگ و دخالت مستقیم آمریکا و ناتو در آن هستند، چندان دور از انتظار نخواهد بود. حتی اگر بپذیریم که سیاست‌گذاران واقع‌بین‌تر در حال حاضر کنترل اوضاع در آمریکا را در دست دارند، نباید خطر تغییر شرایط به نفع جنگ‌طلبان را از نظر دورداشت!

 

در شرایط حساس کنونی تنها انتشار یک ویدئوی چند دقیقه‌ای از کودکانی که در اثر حمله بیولوژیک پوتین جلوی دوربین جان می‌دهند، می‌تواند همه چیز را به‌نفع عاشقان جنگ تغییر دهد، مخصوصاً اگر بیاد داشته باشیم که این بار کودکان مورد بحث موهای طلایی و چشمان آبی دارند و بقول برخی از ژورنالیست‌ها، اروپایی و متمدن هستند!

منابع:

۱-مصاحبه شبکه هیل‌تی‌وی با گلن‌ گرین‌والد پیرامون آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین:

https://youtu.be/3fGBK150GO4

 

۲-گفتار تلویزیونی گلن گرین‌والد در شبکه اکتیویسم در مونیخ پیرامون مراکز تولید تولید سلاح بیولوژیک:

https://youtu.be/HmyDGZsrQyA

۳-افشاگری شبکه اینترسپت در مورد آزمایشگاه ووهان و کووید ۱۹:

Expanding Research Complex Highlights Dangers of U.S. Biolabs

۴-پیرامون جنگ تبلیغاتی علیه تاکر کارلسون و تالسی گابارد در The Jimmi Dore show:

https://youtu.be/wI4YNiV_B4E

۵-حمله شیمیایی  ۲۰۱۳ در سوریه و خط قرمز اوباما از شبکه Grey Zone:

https://youtu.be/picVXQzJXZ8

۶-مصاحبه با وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا با شبکه سی‌بی‌اس Face the Nation:

https://youtu.be/P2o-mUug-D0

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©