Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ برابر با  ۰۶ اگوست ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹  برابر با ۰۶ اگوست ۲۰۲۰
نگاه روز

نگاه روز

 

 موج جدید اعتصابات کارگری با قدرت گسترش می یابند

 

پس ازسپری شدن پنجاه دو روز از اعتصاب کارگران مجتمع هفت تپه و پنجمین روز از اعتصابات مراکز نفتی و پتروشیمی‌ها درجنوب کشور، اعتصابات و اعتراضات کارگری در نیروگاه های برق، حمل ونقل شهری، کارگران خدمات ریلی، معلمان همچنان ادامه دارد.   

در میان اعتصابات کارگری نام واحدهای زیر به چشم می‌خورند؛

مجتمع نیشکر هفت تپه

هپکو

پالایشگاه قشم

پالایشگاه آبادان

پالایشگاه جفیر

پالایشگاه کنگان

پالاشگاه اصفهان

پالایشگاه ماهشهر

پالایشگاه پارسیان

پتروشیمی لامرد

پالایشگاه پارس جنوبی

 فاز 14، 22، 24

سایت پتروشیمی عسلویه

نیروگاه برق پارس جنوبی بیدخون

نیروگاه مشهد

نیروگاه برق تبریز

شرکت اسفالت دشت آزادگان

اتوبوس رانی خط واحد ارومیه

کارگران شرکت فولاد کنگان

کارگران شرکت تراورس

کارگران نگهداری راه آهن ناحیه لرستان

کارگران کارخانه نگهداری قطارهای خود کشش

کارگران اخراجی اداره کل وحمل و نقل جاده ای قزوین

همچنین شاهد اعتراضات

بازنشستگان

کادردرمانی کشور

معلمان(در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، آموزش دهندگان سواد آموزی، معلمان حق التدریسی سازمان فنی و حرفه ای)

نیز بوده ایم.

 

بارسنگین و خرد کننده بحران اقتصادی کشور که در مرز فروپاشی قرار دارد به طور روزمره برسطح معیشت و زندگی مزد و حقوق بگیران کشور فشار وارد می کند. خصوصی سازی صنایع پتروشیمی، فولاد و دیگر بخش های تولیدی موجب شده که تنها در دوسال گذشته یعنی سال های 97 و 98  که میزان صادرات این بخش ها بالغ بر 60 میلیارد دلار بوده است، تنها 35 میلیارد دلار ارز از بابت صادرات به کشور برگرانده شود. بدین ترتیب بنگاهای دست اندر کار صادرات در این بخش ها،  25 میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرده اند.

 

 عبدالناصرهمتی رئیس بانک مرکزی در نشست روز سه‌شنبه، 13 خرداد دوره جدید مجلس اعلام کرد که در پانزده سال گذشته(دوره های احمدی نژاد و روحانی ) سالیانه هجده میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی برای جبران عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات با هدف تثبیت بازار ارز و جلوگیری از سقوط ریال به اقتصاد تزریق شده است. او تاکید کرد که بدین ترتیب در پانزده سال گذشته  تنها بابت عدم بازگشت ارز ناشی از صادرات در مجموع 280 میلیارد دلار از کشور خارج شده است. او در ادامه اضافه کرد هنگامی که خواستیم از این مسئله جلوگیری کنیم اعتراضاتی برخواست مبنی بر آن که نمی توانیم اقساط خانه ها و ویلاهایمان در کانادا و جاهای  دیگر را پرداخت کنیم. تنها در پنج ماه  سال جدید، ایرانی ها در راس خارجیان خریدار خانه در ترکیه قرار گرفته اند. با این روند خروج ارز به ترکیه، در پایان امسال با وجود کرونا و تحریم ها، معادل یک و نیم تا دو میلیارد دلار از  ایران  به ترکیه منتقل خواهد شد. در همین ارتباط  باید به محاکمه بزرگترین پرونده فساد تاریخ جمهوری اسلامی که مربوط به مسئولین شرکت های پتروشیمی است اشاره کرد. رقم اختلاس بالغ بر چهارده میلیارد دلار است که به خاطر فشار لابی ها یک سال تمام این محاکمه مسکوت ماند و رقم آن به شش میلیارد دلار کاهش داده شد.از چهارده متهم این پرونده، هفت نفردر ویلاهای خود درخارج از کشور بسر می برند و قصد بازگشت ندارند.

 

یکی از عوامل سقوط ارزش ریال و کاهش بهمن وار  قدرت خرید عموم مردم و از جمله کارگران، کمبود ذخیره ارزی ناشی از انتقال میلیاردی درآمدهای ارزی صنایع خصوصی شده مانند صنایع پتروشیمی به خارج است. اما تاراج میلیاردها ثروت های ملی وانتقال آن ها به خارج تنها یک روی سکه سیاست های اقتصادی رژیم اسلامی است. شرکت های پتروشیمی، انحصار استخدام کارگران را  به بنگاه های پیمانکاری سپرده اند و آن ها نیز کارگران را با قراردادهای برده دارانه به صورت موقت، سفید امضاء و زیر حداقل نیازهای معیشتی  کارگران، استخدام و شیره زندگی آن ها  را زیر حرارت پنجاه درجه و مسلخ پیک دوم کرونا، می مکند.

 

 کارگران و مهمان داران خدمات ریلی و جاده ای نیز با شرکت های پیمانکاری که شروع به اخراج دسته جمعی آن ها کرده اند، دست و پنجه نرم می کنند. در یک ماه گذشته شرکت‌های ماربین، صداقت، بینا صنعت و مهتاب،۳۴۰ کارگر را اخراج کرده اند. کارگران شرکت تراورس بیش از دو ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و روزانه با ارسال نامه  نسبت به پرداخت نشدن حقوق‌شان اعتراض می کنند. کارگران "خدمات ریلی در لرستان" و "کارخانه نگهداری قطارهای خودکششی" تصور می کردند که قراردادهای آن ها با راه آهن دولتی کشور است. اما  پس از اخراج های دسته جمعی متوجه شده اند  که قراردادهای آن ها موقت و با شرکت های خصوصی زیرمجموعه و پیمانکار راه آهن مانند رجا، نوین، سایمان صنعت و کیان صنعت شهباز بسته شده است.

 

در اعتراضات اخیر پرسنل بهداشت و درمان  که در خط مقدم مبارزه با کشتار کرونا قراردارند نیز پایان دادن به نقش شرکت های پیمانکاری و قراردادهای موقت زیر سه ماه یکی از مطالبات اصلی اعتراض کنندگان بود. همین نقش انگلی شرکت های برده  داری پیمانکاری در بخش آموزش نیز از جمله مورد  اعتراض معلمان  قرار گرفته است.

 

پرداخت فوری حقوق های معوقه،

 حدف شرکت های پیمان کاری و استخدام مستقیم با حقوق و مزایا،

 بیمه درمانی، همگانی، رایگان با کیفیت و برابر که حداقل پیش شرط برای مقابله با تهدید مرگ آور کرونا می باشد،

افزایش حقوق متناسب با تشدید همه جانبه بحران اقتصادی،

وبالاخره معکوس کردن روند خصوصی سازی ها که کارگران را به خاک سیاه نشانده و برگرداندن بنگاه های وهمه اموال غارتشده به کارگران،

 

 این مطالبات، خواست های  فوری و مطرح شدۀ  کارگران بخش های مختلف هستند که می توانند با شکل دادن به جبهه واحد مبارزات کارگری،  زنجیره اعتصابات و پشتیبانی  های متقابل را گسترش داده و زمینه ساز شکل دادن به تشکل های سراسری کارگری باشند. تشکل هائی که برای ارتقاء پیکارهای کارگری مزد و حقوق بگیران در مرحله کنونی از اهمیت حیاتی برخوردار است.

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹  برابر با ۰۵ اگوست ۲۰۲۰

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©